LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Supermarkt geopend op zondag

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Vind u het prettig dat supermarkten op zondag geopend zijn ?

Ja
41
68%
Nee
19
32%
 
Totaal aantal stemmen: 60

angel1978
Berichten: 10971
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

In Duitsland is de bakker ook gewoon Open op zondag en kun je daar gewoon op zondagochtend verse broodjes halen. Niets vreemds aan.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

angel1978 schreef:In Duitsland is de bakker ook gewoon Open op zondag en kun je daar gewoon op zondagochtend verse broodjes halen. Niets vreemds aan.
En sluit (ook op doordeweekse dagen) om een uur of 2, 3. Nee dat zal niet overal zijn, maar heb ik wel ervaring mee.
Voor zover ik op internetinformatie afga, is het (nog) geen gemeengoed dat andere winkels op zondag geopend zijn.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door plumber »

Begrijp deze hele discussie niet.
Heb 60 jaar in de dienstverlenende sector gezeten en altijd waren er
wel een paar vrijwilligers te vinden om klussen op de meest rottige
tijden te doen. Ook voor de rottigste klusjes was altijd wel iemand
te vinden.Zal dat nu ineens veranderd zijn.Geloof het niet?

angel1978
Berichten: 10971
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jolijn schreef:
angel1978 schreef:In Duitsland is de bakker ook gewoon Open op zondag en kun je daar gewoon op zondagochtend verse broodjes halen. Niets vreemds aan.
En sluit (ook op doordeweekse dagen) om een uur of 2, 3. Nee dat zal niet overal zijn, maar heb ik wel ervaring mee.
Voor zover ik op internetinformatie afga, is het (nog) geen gemeengoed dat andere winkels op zondag geopend zijn.
prima voorbeeld dus hoe ze er zelf prima uit kunnen komen hoe het werk het beste ingedeeld kan worden zonder dat iemand ze voorschrijft dat ze een (zon)dag dicht moeten zijn.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Eigenlijk komt het er dus op neer dat de vraag is: wat is het nut van de zondagopenstelling van een supermarkt ?

1 woord --> behoefte

Als er behoefte is en er is rendement....voila elkaar gevonden. Afhankelijk van plaats en lokale omstandigheden gaat eerst 1 zaak open korte tijd later volgt de rest.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:En daar betalen ze dan ook voor?

Ik weet niet in hoeveel fabrieken continuediensten worden gedraaid. En ook niet hoe daar de verdeling werk/vrije uren in elkaar steekt.
Is het niet zo dat in de continue productie juist weinig personeel werkt?
DIe werken of in 5 of 3 ploegendiensten en ja daarvoor krijgen ze de ploegentoeslag.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Ik had aangegeven de laatste posting m.b.t. dit onderwerp te hebben gedaan, maar werd getriggerd door onderstaande opmerking
witte angora schreef:
Josephien12 schreef:
angel1978 schreef: Wederom foute conclusie en dat is tekenend voor het gros van de conclusies die je trekt. Niemand hoeft van mij 24/7 te werken en niemand doet dat ook. Daarnaast heb ik al gewerkt en zal ik ook nog werken vandaag. Dat mag niet van jou blijkbaar, maar dat is dan jammer voor je ;) dat bepaal ik zelf.
Erg onaardige manier van discussiëren heb je. Ronduit onfatsoenlijk.
Zullen we het eens over jouw woordkeuze hebben?
Ja, lucht je hart eens. Ik zou namelijk niet weten wat ik fout gezegd heb.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Beste Josephien12,
Je hebt zelf al aangegeven niet meer te (willen) reageren.
Doe dat dan ook niet!
Je bent wat mij betreft van harte welkom om jouw zegje te doen.
Als jij echter aangeeft niet meer te reageren op dit topic, doe dat dan ook niet!
(Twee keer moet genoeg zijn.)
On Topic:
Als men geen enkel geloof volgt (zoals ik).
Dan is er geen rustdag!
Joden en Moslims zien de zondag al niet als rustdag.
Ik ben atheïst en zie geen enkele dag als (verplichte) rustdag.
Ik werk vier dagen per week (minimaal).
Of daar een zaterdag of zondag bij is zal mij worst wezen!

witte angora
Berichten: 30845
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben wel gelovig, maar ik geloof niet in de zondag als rustdag. Als je een bijbelse rustdag wilt volgen, zul je naar mijn mening de joodse rustdag moeten volgen - van vrijdagavond tot zaterdagavond. De zondag is pas veel later ingesteld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rustdag

Overigens staat er in de link ook dit over België:
In België wordt met rustdag ook soms de "sluitingsdag" bedoeld. Winkels en horecazaken die 's zondags open zijn, zijn dan verplicht in de week één dag te sluiten, oorspronkelijk bedoeld om de kleine zelfstandige ook zijn "rustdag" te garanderen.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Josephien12 »

acjzr1 schreef:Beste Josephien12,
Je hebt zelf al aangegeven niet meer te (willen) reageren.
Doe dat dan ook niet!
Je bent wat mij betreft van harte welkom om jouw zegje te doen.
Als jij echter aangeeft niet meer te reageren op dit topic, doe dat dan ook niet!
(Twee keer moet genoeg zijn.)
On Topic:
Als men geen enkel geloof volgt (zoals ik).
Dan is er geen rustdag!
Joden en Moslims zien de zondag al niet als rustdag.
Ik ben atheïst en zie geen enkele dag als (verplichte) rustdag.
Ik werk vier dagen per week (minimaal).
Of daar een zaterdag of zondag bij is zal mij worst wezen!
Ik vraag me af waar u zich mee bemoeit?? Als u on topic iets wil zeggen prima, maar ik wordt hier door meerdere mensen off topic aangevallen en u dan denkt u, ach laat ik mijn duit ook maar in het zakje doen...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

angel1978 schreef:In Duitsland is de bakker ook gewoon Open op zondag en kun je daar gewoon op zondagochtend verse broodjes halen. Niets vreemds aan.
Maar sluit om 11 uur, behalve het is een cafetaria.

Omdat Duitsland hier bijgehaald wordt,is het misschien handig om zich dan in deze winkelsluitingstijden te verdiepen, want daar is het anders dan hier.

Das Ladenöffnungsgesetz enthält eine 5×24-Regelung; samstags muss um 22 Uhr geschlossen werden.
Maximal 11 verkaufsoffene Sonntage sind pro Gemeinde möglich, ansonsten entsprechen die Regelungen für Sonn- und Feiertage weitgehend dem früher gültigen Bundesrecht.

Wenn im gesamten Stadtgebiet geöffnet wird, ist nur ein verkaufsoffener Adventssonntag erlaubt. Wenn in jeweils unterschiedlichen Stadtbezirken geöffnet wird, erlaubt das Gesetz maximal zwei verkaufsoffene Adventssonntage.
Keine verkaufsoffenen Sonn- bzw. Feiertage sind erlaubt am 1. und 2. Weihnachtsfeiertag, Ostersonntag, 1. Mai, Pfingstsonntag, Karfreitag, 3. Oktober, Allerheiligen, Volkstrauertag, Totensonntag sowie am 24. Dezember, falls dieser auf einen Sonntag fällt.
Das neue Gesetz trat zum 18. Mai 2013 in Kraft. In Bezug auf die verkaufsoffenen Sonntage gilt für das Jahr 2013 noch das alte Gesetz vom 21. November 2006.[23]

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

witte angora schreef: Overigens staat er in de link ook dit over België:
In België wordt met rustdag ook soms de "sluitingsdag" bedoeld. Winkels en horecazaken die 's zondags open zijn, zijn dan verplicht in de week één dag te sluiten, oorspronkelijk bedoeld om de kleine zelfstandige ook zijn "rustdag" te garanderen.
Juist.
En werknemers bij bedrijven/winkels die (bijna) rondom de klok geopend zijn, vinden het doorgaans prettig in elk geval 1 vaste vrije dag per week te hebben. Er kan teveel druk worden gelegd op werknemers doordat ze heel flexibel moeten zijn, beschikbaarheid tonen enz.
De vrijheid van de 1, kan een beperking zijn van de ander.

Wat mij betreft ben ik over het geloof als oorsprong van de vrije zondag wel uitgepraat. Daar wordt, naar mijn mening, door de voorstanders van 24/7 openstelling teveel op gehamerd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

Wat mij betreft ben ik over het geloof als oorsprong van de vrije zondag wel uitgepraat. Daar wordt, naar mijn mening, door de voorstanders van 24/7 openstelling teveel op gehamerd.
Alleen is dit een feit, anders had iedereen ook op zondag moeten werken en nog geen tijd gehad, om te winkelen. :wink:

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door choocomell »

eleven schreef:
Nog een keer.
Als ik gedurende de week mijn euro's heb besteed, welke ik ter beschikking heb, is voor de zondag niets meer over.

Ik heb 1 euro, en deze kan ik maar een keer uitgeven.

Ik hoef geen oud brood over wat ook op zondag te eten, want de boodschappen welke door de week gedaan zijn, eet ik dan op zondag, met open gordijnen en dan een lekkere vrije tijdsbesteding, zonder een winkel te zien.
Nou volgens mij ben jij degene die het niet helemaal snapt, ik geef die 1 euro juist niet uit omdat ik daar simpelweg geen tijd voor heb. geld ook voor mijn vrouw die werkt ook doordeweeks, en doet vaak op zaterdag de boodschappen als zij er tijd voor heeft. Anders eten we restjes etc. Dus die euro blijft in mijn zak, ik hoop dat het duidelijk is. daarnaast wil ik zelf bepalen op welke dag ik naar winkel wil gaan, ik werk in een sector waarin ik veel uren draai maandag tot zaterdag en vind het gewoon fijn als ik zondag op mijn gemak boodschappen kan doen. Wat jij wil interesseert mij simpelweg niet omdat ik geen Christen ben en niet dankbaar ben dat boel gesloten blijft dankzij hun. Het irriteert mij juist dat klein groepje gelovigen alles bepalen voor de rest en ik mij maar moet aanpassen aan hun. Het hoort andersom te zijn, die kleine groepje moet aan de meerderheid aan de huidige Nederland aanpassen en hun middeleeuws gedoe achterwege laten. Je kan jezelf altijd opsluiten wanneer jij dat wil ik zal je niet tegenhouden.
Laatst gewijzigd door choocomell op 30 dec 2013 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

Nou volgens mij ben jij degene die het niet helemaal snapt, ik geef die 1 euro juist niet uit omdat ik daar simpelweg geen tijd voor heb. geld ook voor mijn vrouw die werkt ook doordeweeks, en doet vaak op zaterdag de boodschappen als zij er tijd voor heeft. Anders eten we restjes etc. Dus die euro blijft in mijn zak, ik hoop dat het duidelijk is.
Op deze onzin reageer ik graag.
Bij ons zijn de winkels ieder dag tot 22 uur open, dan denk ik dat jij en je vrouw niet zo lang werken.
Ten tweede, bij ons is het zo geregeld, dat ook de man boodschappen doet, want wie tijd heeft doet het en wordt niet gewacht, als de vrouw tijd heeft.
Ik vraag mij af, wat jullie gedaan hebben, toen zondags de winkels nog gesloten waren.
Hebben jullie zeker de euro´s gespaard, omdat geen mogelijkheid was om uit te geven.


Het irriteert mij juist dat klein groepje gelovigen alles bepalen voor de rest en ik mij maar moet aanpassen aan hun.
Voor de volledigheid nog eens de quote van Jolijn, misschien is jouw dat dan ook duidelijk.

Wat mij betreft ben ik over het geloof als oorsprong van de vrije zondag wel uitgepraat. Daar wordt, naar mijn mening, door de voorstanders van 24/7 openstelling teveel op gehamerd.

choocomell
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 aug 2013 17:21

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door choocomell »

en ik reageer heel graag op jouw onzin en bemoeienis. Nou als ik tot zes of zeven werk, wil ik daarna niet boodschappen gaan doen. Omdat ik dan helemaal bekaf ben. Dan wil ik graag eten douchen op de bank liggen en slapen. Daarom wil ik graag zondag dus de stad in of gaan winkelen, dan ben ik uitgerust en kan ik op mijn gemak die dingen doen. Alleen je lijd aan tunnelvisie merk ik en haat andersdenkenden gezien je heftige reactie. Nog even en je roept ketterij en gaat de boel op de brandstapel zetten. Ik wil gewoon zondag kunnen winkelen of jij daar mee eens bent of niet, aangezien de winkeliers dit ook willen is er geen probleem. Je kan altijd samen met je doemdenkerij en bemoeienis lekker gezellig elkaar opsluiten achter gesloten gordijnen op zondag. Men zal je echt niet tegenhouden

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

choocomell schreef:en ik reageer heel graag op jouw onzin en bemoeienis. Nou als ik tot zes of zeven werk, wil ik daarna niet boodschappen gaan doen. Omdat ik dan helemaal bekaf ben. Dan wil ik graag eten douchen op de bank liggen en slapen. Daarom wil ik graag zondag dus de stad in of gaan winkelen, dan ben ik uitgerust en kan ik op mijn gemak die dingen doen. Alleen je lijd aan tunnelvisie merk ik en haat andersdenkenden gezien je heftige reactie. Nog even en je roept ketterij en gaat de boel op de brandstapel zetten. Ik wil gewoon zondag kunnen winkelen of jij daar mee eens bent of niet, aangezien de winkeliers dit ook willen is er geen probleem. Je kan altijd samen met je doemdenkerij en bemoeienis lekker gezellig elkaar opsluiten achter gesloten gordijnen op zondag. Men zal je echt niet tegenhouden
Kijk je haalt alles door mekaar. :shock:
Mijn vraag, hoe jullie het gedaan hebben, toen op zondag niet open was, heb overheen gelezen.

Ik zeg alleen dat de winkels tot 22 uur open zijn.
Of jij dan niet meer wil winkelen, dat is jou keuze, maar het kan.
Dan tenslotte nog, waar heb ik geschreven, dat je niet mag winkelen?

Ik schrijf toch gewoon mijn mening en jou beledigingen helpen ook niets, om mij bij jou mening aan te sluiten.

Als je mijn bijdrages gelezen hebt,dan weet je, wat ik op zondag doe, alles behalve achter gordijnen zitten.

Vandaag is maandag, dus heb je vrij, dan vlug naar de winkel! :lol:

angel1978
Berichten: 10971
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

Op deze onzin reageer ik graag.
Bij ons zijn de winkels ieder dag tot 22 uur open, dan denk ik dat jij en je vrouw niet zo lang werken.
als iets onzin is, dan is het dit wel.
veel grotere kans dat iemand niet bij je in de buurt woont dan wel. Hier zijn de winkels absoluut niet zo laat nog Open bijvoorbeeld..

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Degrelle »

De voorstanders van de zondagopenstelling worden in hun manier van discussieren grimmiger en grimmiger. Misschien kan deze topic beter gesloten worden.
Trouwens, graag wil ik me bij onderstaand bericht aansluiten
Jolijn schreef:
Wat mij betreft ben ik over het geloof als oorsprong van de vrije zondag wel uitgepraat. Daar wordt, naar mijn mening, door de voorstanders van 24/7 openstelling teveel op gehamerd.

angel1978
Berichten: 10971
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door angel1978 »

eleven schreef:
choocomell schreef:en ik reageer heel graag op jouw onzin en bemoeienis. Nou als ik tot zes of zeven werk, wil ik daarna niet boodschappen gaan doen. Omdat ik dan helemaal bekaf ben. Dan wil ik graag eten douchen op de bank liggen en slapen. Daarom wil ik graag zondag dus de stad in of gaan winkelen, dan ben ik uitgerust en kan ik op mijn gemak die dingen doen. Alleen je lijd aan tunnelvisie merk ik en haat andersdenkenden gezien je heftige reactie. Nog even en je roept ketterij en gaat de boel op de brandstapel zetten. Ik wil gewoon zondag kunnen winkelen of jij daar mee eens bent of niet, aangezien de winkeliers dit ook willen is er geen probleem. Je kan altijd samen met je doemdenkerij en bemoeienis lekker gezellig elkaar opsluiten achter gesloten gordijnen op zondag. Men zal je echt niet tegenhouden
Kijk je haalt alles door mekaar. :shock:
Mijn vraag, hoe jullie het gedaan hebben, toen op zondag niet open was, heb overheen gelezen.

Ik zeg alleen dat de winkels tot 22 uur open zijn.
Of jij dan niet meer wil winkelen, dat is jou keuze, maar het kan.
Dan tenslotte nog, waar heb ik geschreven, dat je niet mag winkelen?

Ik schrijf toch gewoon mijn mening en jou beledigingen helpen ook niets, om mij bij jou mening aan te sluiten.

Als je mijn bijdrages gelezen hebt,dan weet je, wat ik op zondag doe, alles behalve achter gordijnen zitten.

Vandaag is maandag, dus heb je vrij, dan vlug naar de winkel! :lol:
wederom bemoeienis over wat een ander in het weekend of zelfs nu allemaal zou moeten doen. Laat iemand dat toch zelf bepalen.

Gesloten