LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] advies nodig

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

advies nodig

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

Wij wonen in een 2 laagse woning dus geen zolder maar een plat dak (rijtjeshuis) met (hoofd)vloerverwarming op begane grond.
Mjn man werkt 5/6 dagen en ik werk 3 dagen, de kachel staat altijd op 15 graden hier of het moet echt extreem koud worden dan gaat ie naar 20 graden. sta niet de hele dag te koken maar gewoon savands en we douchen niet extreem lang.
Nu wil het zo zijn dat mijn gasmeter nu al in 3 maanden tijd 500 m3 is gestegen!!
Ik vind dit absurd, hoe kan dit? hoe kom ik er achter wat een boosdoener is?

Ook onze electra rekeningen zijn fors en moet al 3 jaar achter elkaar flink bij betalen, ik word er gek van. Durf de kachel niet meer aan te doen, en het word onbetaalbaar.

En helemaal wetende dat al mijn buren (dit hebben we geinformeerd) op de helft van onze maandkosten zitten en allemaal zo een beetje dezelfde patronen hebben (vrouw die 3 dagen werkt etc)

We hebben wel een verouderde ketel erin, welke wij dit jaar moeten gaan vervangen maar dat kan toch niet zoveel verschillen maken?

Peeceetje
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 dec 2012 15:26

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door Peeceetje »

Bel met je energiebedrijf en vraag evt. een verklaring. Misschien hebben ze een fout gemaakt of kunnen ze uitleggen waarom het ineens anders is.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het gasverbruik is afhankelijk van een heel aantal factoren, zoals de stand en dus de ingestelde temperatuur van de thermostaat, de aantal “bedrijfsuren”, de isolatie en grootte van de woning en de temperatuur buiten, het aantal graaddagen. Verder kan ook het koken op gas en het gebruik van warm water invloed hebben en natuurlijk de cv ketel die volgens jouw opmerking aan vervanging (voor een hoog rendement ketel) toe is. Tegen deze factoren moet je het verbruik dan ook afzetten om te bepalen of het verbruik in de afgelopen 3 maanden absurd is. Om je een idee te geven wat, althans voor mij, een normaal verbruik kan zijn geef ik je mijn verbruik over de laatste 3 maanden. Vanaf 8 oktober tot heden heb ik een gasverbruik van 812 m3 gehad.
Zo kun je ook het elektra verbruik nagaan. Wat voor apparaten gebruik je, hoe intensief en van welke energieklasse zijn ze.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door kweenie »

Lindsay1983 schreef: We hebben wel een verouderde ketel erin, welke wij dit jaar moeten gaan vervangen maar dat kan toch niet zoveel verschillen maken?
Jawel. Een verouderde ketel kan honderden kuub per jaar schelen. Dat is niet alleen theorie, kennissen van mij hoeven na vervanging van de ketel een paar honderd euro per jaar minder aan gas uit te geven. Zonder dat ze iets aan hun gedrag hebben veranderd.

cybersake
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 okt 2013 20:47

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door cybersake »

Om inzicht in je elektrisch verbruik te krijgen zou je een "Wattcher" kunnen aanschaffen.
Een apparaatje dat je op elk moment je momentele verbruik laat zien.
Door dingen aan en uit te zetten krijg je inzicht en kun je er achter komen wat de boosdoeners zijn.
Op Marktplaats staan ze ook wel 2e hands rond de 50 euro.

Johan3
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jun 2006 19:39

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door Johan3 »

kweenie schreef:
Lindsay1983 schreef: We hebben wel een verouderde ketel erin, welke wij dit jaar moeten gaan vervangen maar dat kan toch niet zoveel verschillen maken?
Jawel. Een verouderde ketel kan honderden kuub per jaar schelen. Dat is niet alleen theorie, kennissen van mij hoeven na vervanging van de ketel een paar honderd euro per jaar minder aan gas uit te geven. Zonder dat ze iets aan hun gedrag hebben veranderd.
Niet van een VR naar een HR

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Johan3 schreef:
kweenie schreef:
Lindsay1983 schreef: We hebben wel een verouderde ketel erin, welke wij dit jaar moeten gaan vervangen maar dat kan toch niet zoveel verschillen maken?
Jawel. Een verouderde ketel kan honderden kuub per jaar schelen. Dat is niet alleen theorie, kennissen van mij hoeven na vervanging van de ketel een paar honderd euro per jaar minder aan gas uit te geven. Zonder dat ze iets aan hun gedrag hebben veranderd.
Niet van een VR naar een HR
Wel als die VR ketel (te) oud is en niet meer optimaal functioneert....

Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

heb net een afrekening gehad van de afgelopen 3 maanden (ivm overstap naar andere leverancier)

2206 KWH en 494 m3

Ik word er gek van, betaal me groen en geel aan energie terwijl mijn buren op 100/150 euro per maand zitten betaal ik het dubbele

We hebben spaarlampen vervangen naar LED, thermostaten vervangen naar standenthermostaat.
er staat hier niks aan als wij weg zijn, buiten de koelkast, wekker en de oven ( de klok dan he)
voor de rest is alles uit.

Zit niet de hele dag thuis waardoor alles aan staat, kachel staat niet hele dag aan want dat durf ik niet eens meer want dan word me verbruik straks verdubbeld.

R1chardS

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door R1chardS »

Ruim 2200 kWh in 3 maanden tijd is idd wel erg veel.
Heb je al eens overwogen een energiemonitor aan te schaffen? Zodat je wat meer inzicht krijgt in wanneer je verbruikt en waar dat energieverbruik van dan komt? Deze zijn er in vele smaken en soorten voor mensen met klein en wat ruimer budget.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lindsay1983 schreef:heb net een afrekening gehad van de afgelopen 3 maanden (ivm overstap naar andere leverancier)

2206 KWH en 494 m3

Ik word er gek van, betaal me groen en geel aan energie terwijl mijn buren op 100/150 euro per maand zitten betaal ik het dubbele

We hebben spaarlampen vervangen naar LED, thermostaten vervangen naar standenthermostaat.
er staat hier niks aan als wij weg zijn, buiten de koelkast, wekker en de oven ( de klok dan he)
voor de rest is alles uit.

Zit niet de hele dag thuis waardoor alles aan staat, kachel staat niet hele dag aan want dat durf ik niet eens meer want dan word me verbruik straks verdubbeld.
gas over 12 weken = 41 M3 per week.
Met vloerverwarming als hoofdverwarming is dat wel aan de hoge kant, maar niet extreem.

elektriciteitsverbruik is echter wel ontzettend hoog. Je lijkt echter niet goed te weten waar je moet zoeken en lijkt maar lukraak wat te doen. Probeer daar eens structuur in te krijgen.

Je geeft aan dat je ketel aan vervanging toe is. Zou je dit doen, dan kan het zo maar zijn dat je verbruik van gas binnen de normale waarden gaat komen en hoef je daar eigenlijk niet naar te kijken.

Je geeft aan dat je de thermostaat hebt vervangen. Dat klinkt leuk, maar heeft enkel effect op je gasverbruik ( en daar zat nu net je echte probleem niet ).
Spaarlampen vervangen door ledlampen is ook weer zo'n zinloze actie, daar je daarmee waarschijnlijk weinig tot niets heb bespaard. Spaarlampen zitten vaak in de categorie 6 tot 9 watt en dat is dezelfde categorie als ledlampen, dus daar schiet je niets mee op.

Als je echt wil weten waar dit grote verbruik in zit, dan zul je of een metertje tussen elk apparaat moeten zetten ( om te kijken welke de grote verbruiker is ) of alles moeten uitschakelen en één voor één aanzetten om te kijken wanneer het hard gaat. Maar volgens mij zijn al die tips je al gegeven.
Heb je er ook al iets mee gedaan?

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door dirkib »

Kijk eens of je een apart pompje hebt voor de vloerverwarming, en of deze continu draait. Dat wil voor de elektriciteit wel eens een slurpverbruiker zijn....er zijn pompschakelaars voor in de handel.

Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

@angel1978

alles uitschakelen bedoel je alle apparaten uit stopcontacten, stoppen aan en dan 1 voor 1 in de stopcontacten doen en kijken of die draaischijf in de meterkast harder gaat draaien?
Dat willen we morgen overdag gaan doen als we thuis zijn.

alle stoppen uitzetten gaf de conslusie dat de meter ook niet meer draaide dus dat gaat goed.

R1chardS

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door R1chardS »

U verbruikt 8800 kWh per jaar. Dat is gemiddeld 1 kWh per uur. Uw meter geeft enkel hele kWh aan.
Het is dus niet evident op deze manier te achterhalen waar uw hoge verbruik vandaan komt.
Een energiemeter kost u max €20. Daarmee kunt u voor elk stroomapparaat meten wat het vermogen in Watt is.

Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

Mijn verbruik afgelopen jaar was 5800 maar als dit zo doorgaat kom ik dit jaar 3000 kwh hoger uit

ik heb een energiemeter liggen, maar dan ben ik dagen bezig om erachter te komen wat het nou is want neem aan dat je elk apparaat enkele uren erop moet hebben om te kunnen meten?

R1chardS

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door R1chardS »

Nee hoor, je krijgt meteen vermogen in Watt te zien. Dit is tegelijkertijd verbruik in Watt per uur.
Geeft al een goede indicatie. Binnen een uur moet je dit voor alle apparaten in huis kunnen hebben gemeten.

Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

ooohhhh kijk daar heb ik wat aan! dank je, morgen als we thuis zijn alles even in de energiemeter gooien.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Wel even moeilijk met ingebouwd apparatuur. Koel-/vrieskast in keuken, eventueel close-in boiler onder keuken achter plint, magnetron, oven en elektrische kookplaat enz.
Je kunt ook voor de elektriciteitsmeter gaan staan en het aantal omwentelingen tellen van de ronddraaiende schijf. Dit kun je ook per eindgroep doen. Apparatuur per eindgroep moet natuurlijk aan staan. Zo kun je al direct een schifting maken waar de boosdoener “ligt”. (En tevens controleren of de meter een afwijking heeft).
Het aantal omwentelingen per minuut (of twee minuten) en dit herleiden naar een uur. Vervolgens dit delen door de meterconstante (bijvoorbeeld 600 r/kWh) en je hebt het op dat moment aangesloten vermogen. Kom je bij een eindgroep uit waar extreem vermogen en dus verbruik is, kun je in deze groep verder gaan met individuele apparaten te meten.
Een grote energieverbruiker waar doorgaans niet aan gedacht wordt is bijvoorbeeld een waterbed. Ook wordt een of meerdere pompen van vijvers onderschat in het verbruik. Ik heb meegemaakt dat bij een huishouden alleen al enkele pompen in de vijver zorgden voor een verbruik 20.000 kWh op jaarbasis. Een pomp van een vloerverwarming zal in de regel niet zwaarder dan 60 a 65 Watt zijn. Indien deze niet middels een pompschakelaar wordt geschakeld verbruikt deze op jaarbasis dus in continue bedrijf, 8760 x 0,06 (0,065) = 526 of 569 kWh.

Met gas over 12 weken = 41 M3 per week kun je niets mee. Dit moet je echt afzetten tegen de buiten temperatuur. (Even los van de stand van de thermostaat en het aantal uren dat de cv aanstaat). Om hier te kunnen vergelijken heb je het aantal graaddagen nodig.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door EnergieH »

Afbeelding

Een energiemeter...€13,50 bij de bouwmarkt...Je moet inderdaad even de tijd ervoor nemen... :D

Lindsay1983
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2011 18:10

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door Lindsay1983 »

nou zaterdag zijn we bezig geweest. alle stekkers eruit van alle apparaten in huis en toen alle groepen uitgezet behalve de hoofd aardschakelaar. de meter bleef heeel ieniemienie doordraaien moest je wel heel goed kijken.
toen de bouwlamp test van 1000 watt en deze had na 1 uur 1 kwh verbruikt.

toen met een ampere tang boven de groepen gemeten en alle groepen geven rond de 0,10 ampere af behalve groep 2 deze gaf 0,35 ampere aan.

alle apparaturen met de energymonitor gemeten en niks gaf doorslaggevende uitslagen.
dus eigenlijk zijn nog niet veel wijzer!

Wij hebben geen vijver, wietplantage, waterbedden etc.
Kachel staat de gehele dag op 15 graden. (dit doen we al maanden/jaren) heel soms als het echt koud is gaat hij op 18 graden maar ik pak meestal een dekentje . Dit mede doordat ik bang ben voor nog een hogere energierekening.

R1chardS

Re: advies nodig

Ongelezen bericht door R1chardS »

Uw stroomverbruik moet ergens vandaan komen.
Klaarblijkelijk kunt u het nog niet volledig verklaren op basis van uw meting afgelopen weekend.
Hoeveel (welk percentage) van de door u gemiddeld verbruikte stroom per dag kunt u op basis van uw meting wel verklaren?
Zijn alle apparaten die constant/een aantal uur per dag stroom verbruiken (voor zover mogelijk) gemeten?
Ook uw cv-ketel? Is dit een combiketel (boiler + cv). Hoe groot (liter) is het warmwatervoorraadvat?
Laat uw energiemeter eens een dag of paar dagen op deze ketel staan om te kijken wat uw verbruik over een langere periode is.
Noteer elke dag uw meterstanden om te controleren of er onregelmatigheden zijn in uw gemiddeld verbruik per dag.

Gesloten