LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio wil zonnepanelen opbrengst niet salderen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
spero302
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2014 13:25

Oxxio wil zonnepanelen opbrengst niet salderen

Ongelezen bericht door spero302 »

Medio 2012 heb ik zonnepanelen laten plaatsen en salderen geregistreerd bij Liander, mijn meter registreert digitaal met 4 telwerken de standen hoog-laag verbruik en hoog-laag opbrengst. Bij het jaar afrekening in april 2013 door Oxxio was er geen saldering toegepast. Verschillende keren heb ik dit gemeld bij Oxxio waarbij zij vertelde dat dit aan Liander lag omdat zij geen meterstanden doorgaf. In contact met Liander bleek dat zij alle meterstanden in een database beschikbaar stellen aan alle energie leveranciers en dus niets hoeven "door te geven". Uit frustratie met de Oxxio behandeling ben ik in oktober 2013 overgestapt naar Nuon. Nu wacht ik nog steeds op het eind salderen van Oxxio en hier is een extract van hun meeste recente bericht aan mij van december 2013 :

Helaas moeten wij u informeren dat wij de rekening nog steeds niet kunnen opmaken. Het gaat om een geschil met Liander over meterstanden wat op hoger niveau zo snel mogelijk wordt opgelost. Uiteraard gaan wij zo snel er groen licht wordt gegeven zo snel mogelijk de afrekening inclusief teruglevering voor u opmaken.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en onze excuses dat we op dit moment nog geen oplossing voor dit probleem hebben.

Met vriendelijke groet,


Begrijpt iemand dit ? Ik niet en ik vraag mij af wat een "hoger niveau" is, hoger blijkbaar dan customer satisfaction. :(

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: Oxxio wil zonnepanelen opbrengst niet salderen

Ongelezen bericht door harley68 »

Klopt, jouw satisfaction moet even wachten totdat op hoger niveau dan de briefschrijver het geheel is opgelost en men de boel met u kan verrekenen. Omdat u inmiddels geen klant meer bent kan dat zo nog maar even een paar maand duren.

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Oxxio wil zonnepanelen opbrengst niet salderen

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste spero302,

U geeft aan dat u sinds 2012 energie teruglevert aan het net en dat Oxxio dit tot op heden nog niet met u verrekend heeft.

We begrijpen dat dit zeer vervelend is en we betreuren het ten zeerste dat u tussen twee partijen in bent komen te zitten. Het klopt inderdaad dat Liander de juiste meterstanden heeft, alleen hebben ze deze standen nog niet beschikbaar gesteld in het landelijke systeem. Hierdoor kunnen energieleveranciers de standen nog niet verwerken en kunnen consumenten nog niet juist afgerekend worden. Liander verwacht binnenkort de juiste standen beschikbaar te stellen.

We willen u vragen om uw klantgegevens te e-mailen naar [email protected] zodat we na kunnen kijken of er inmiddels al standen gecommuniceerd zijn om uw afrekening op te maken.

Met vriendelijke groet,

Suze
Oxxio Nederland bv

R1chardS

Re: Oxxio wil zonnepanelen opbrengst niet salderen

Ongelezen bericht door R1chardS »

Heeft u toevallig een Oxxio meter?

Het zou mij namelijk niet verbazen dat de oorzaak gelegen is in de wijze waarop deze Oxxio meters door Liander zijn vastgelegd in de centrale systemen. In dat geval is een migratie nodig om dat te herstellen.

U geeft aan dat u in 2012 bent begonnen met de opwek van duurzame elektriciteit. Ik neem aan de beginstanden van de telwerken voor teruglevering bekend zijn. U heeft immers ooit een Oxxio of slimme meter ontvangen met 4 telwerken. Bij het plaatsen van deze meter moeten de beginstanden zijn genoteerd.

U geeft aan dat u in oktober 2013 bent overgestapt naar Nuon. Nuon is in dat geval verantwoordelijk voor het vaststellen van de meterstanden. Nuon geeft de meterstanden door aan de netbeheerder Liander, die de meterstanden aangevuld met het verbruik vervolgens weer doorgeeft aan uw oude leverancier Oxxio. Omdat het laatste niet volledig is gebeurd, kan Oxxio u ook niet volledig afrekenen. U kunt dat Oxxio niet kwalijk nemen.

Als het goed is heeft uw huidige leverancier Nuon de meterstanden voor teruglevering wel vastgesteld. Dit zijn de meterstanden waarop u door Oxxio moet worden afgerekend. Het probleem is dus mijns inziens eenvoudig voor u op te lossen door Oxxio contact op te laten nemen met Nuon.

Het is mijns inziens niet nodig en ook niet erg klantvriendelijk te wachten totdat Liander een oplossing heeft gevonden voor dit probleem.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Oxxio wil zonnepanelen opbrengst niet salderen

Ongelezen bericht door e-chec »

Wellicht zijn er nog meer Oxxio slimme meters, maar ik weet van het bestaan van twee: de oude Oxxio slimme meter en de nieuwe “Oxxio” slimme meter.

De oude Oxxio slimme meter was de eerste. Geplaatst door Oxxio en ook uitsluitend op afstand afleesbaar door Oxxio. Als je op een zeker moment wilde overstappen kon dat wel. De meter bleef als zodanig in tact, maar op afstand aflezen was er voor de nieuwe energieleverancier niet bij.

De nieuwe Oxxio slimme meter, althans de meter die ik heb gekregen, is geplaatst medio 2010. Toen ik een jaar later gebruik maakte van een gunstige aanbieding van NUON, raakte ik de frequente informatie over energieverbruiken kwijt. Ik besefte dat van tevoren niet en heb geprobeerd om die informatie van NUON te krijgen, maar dat bleek niet mogelijk.

Nadat ik in augustus 2012 zonnepanelen had geplaatst en NUON na afloop van het jaarcontract veel duurder was geworden, ben ik opnieuw gewisseld. De gunstigste aanbieding kwam nu … opnieuw van Oxxio. Ik ben begin oktober 2012 overgestapt.

Mijn meter was echter volgens Oxxio niet geschikt voor teruglevering. Nu was ik niet zo overtuigd van deze mening van Oxxio. Ik had van Liander het bericht gekregen dat mijn meter wel geschikt was en goed functioneerde. Dat gebeurde ook al ruim een maand. In de meterkast zag ik alle 4 telwerken oplopen, dus zowel levering hoog en laag tarief als teruglevering hoog en laag tarief werden keurig gemeten.

Hoe alles in detail verliep kunt u teruglezen in het topic “Bericht aan Oxxio, Nuon en Liander”. De slotconclusie van het verhaal was dat Liander in 2010 in opdracht van Oxxio al bij mij een Liander slimme meter had geplaatst, maar daarvan niets aan mij had gemeld. Ik was er stellig van overtuigd dat ik een Oxxio slimme meter had gekregen, de meter was ook door Oxxio aan mij verkocht. Maar vooruitlopend op de overgang van alle meters naar de netbeheerders per 1 januari 2012 was door Oxxio en Liander besloten om mij maar van een Liander slimme meter te voorzien, zonder mij daarover te informeren.

Toen ik in oktober 2012 overstapte van NUON naar Oxxio bleek met het opdoeken van de meterafdeling begin 2012 alle kennis over geplaatste meters bij Oxxio verdwenen. Ik had volgens de administratie van Oxxio een Oxxio slimme meter, dus die deugde niet voor teruglevering. Even overleg tussen beide energiegrootheden was vrij eenvoudig geweest en had de zaak snel duidelijk gemaakt. Maar Oxxio en Liander konden op dat moment totaal niet meer met elkaar overweg en dat overleg bleef uit. Ik moest het als consument zelf maar uitzoeken.

Zo is de situatie in feite momenteel nog steeds. Oxxio en Liander hebben hooggaande ruzie en gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Enig overleg blijft uit en de consument is steeds weer de dupe. Ik herken dat uit mijn eigen ervaringen, zie ook andere Oxxio-problemen op dit forum, die daar mogelijk verband mee houden, en lees het nu opnieuw bij spero302.

R1chardS

Re: Oxxio wil zonnepanelen opbrengst niet salderen

Ongelezen bericht door R1chardS »

Zie http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... g/speel/1/

In het bericht staat ook een (email) adres waar u zich kunt melden.

Remon1979
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2014 15:16

Re: Oxxio wil zonnepanelen opbrengst niet salderen

Ongelezen bericht door Remon1979 »

Herkenbaar, bij mij exact hetzelfde.

Nav de geplaatste link, word ik echt link als blijkt dat ze niks terugbetalen!
Dit riekt naar oplichterij!

Ben benieuwd wanneer ze contact met mij opnemen, heb nl gereageerd op de mail van de " oxxiomedewerker".

Succes!

R1chardS

Re: Oxxio wil zonnepanelen opbrengst niet salderen

Ongelezen bericht door R1chardS »

In het volgende artikel vindt u waarschijnlijk de werkelijke oorzaak van de problemen met saldering in het netgebied van Liander (2 administratieve aansluitingen in plaats van 1)

http://groenecourant.nl/zonne-energie/l ... j-liander/

Gesloten