LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
dezeman
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2013 20:28

Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door dezeman »

Ik had een zeer charmante maar ook agressieve fondsenwerver van HON aan de deur.Volgens mij zijn ze niet gecertificeerd voor fondsenwerving.Een jongen lokte mij naar de deur door te zeggen dat hij echt niks wilde verkopen en voor een buurtonderzoek kwam.Al snel begon hij een formuliertje in te vullen. Ik moest fors ingrijpen door te zeggen dat ik echt eerst na wilde denken. Hij had alleen gezegd"U wilt toch ook dat deze ziektes de wereld uit raken'ik had geen ja gezegd .Zeker niet dat ik iets wilde doneren. Maar hij begon gewoon een formuliertje in te vullen wat naar een donatie van 11 euro per maand ging leiden.Door gewoon van vraag naar vraag te gaan zonder de bedoeling uit te leggen.Hij zei naderhand"Oh ik dacht dat u al akkoord was"Echt onacceptabel.Ik dacht dat we na de energiebedrijven van deze methoden af waren

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

dezeman schreef:Ik had een zeer charmante maar ook agressieve fondsenwerver van HON aan de deur.Volgens mij zijn ze niet gecertificeerd voor fondsenwerving.Een jongen lokte mij naar de deur door te zeggen dat hij echt niks wilde verkopen en voor een buurtonderzoek kwam.Al snel begon hij een formuliertje in te vullen. Ik moest fors ingrijpen door te zeggen dat ik echt eerst na wilde denken. Hij had alleen gezegd"U wilt toch ook dat deze ziektes de wereld uit raken'ik had geen ja gezegd .Zeker niet dat ik iets wilde doneren. Maar hij begon gewoon een formuliertje in te vullen wat naar een donatie van 11 euro per maand ging leiden.Door gewoon van vraag naar vraag te gaan zonder de bedoeling uit te leggen.Hij zei naderhand"Oh ik dacht dat u al akkoord was"Echt onacceptabel.Ik dacht dat we na de energiebedrijven van deze methoden af waren
http://www.hartonderzoek.nu/index.php Misschien eens een klacht insturen daar?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het bedrijf Hart Onderzoek Nederland, doet zelf helemaal geen onderzoek , maar werft alleen geld voor voor het Heart Research Institute in Sydney (of all places :( ). Daar begint het al mee, een misleidende bedrijfsnaam.

Geld werven doen ze via de Supportactie.nl (Vroeger de grote Clubactie)

U koopt een lot voor 11 euro per maand, waarbij 4 keer per jaar een trekking plaats vindt met als hoofdprijs een Citroen C1.

80% van de opbrengst van deze loten gaat naar het Hart Onderzoek Nederland. Zij betalen daaruit eerst hun eigen kosten , waaronder hun pand in Amsterdam Centrum, en wat er over is wordt volgens hun website overgemaakt naar het Heart Research Institute in Sydney.
Hoeveel er wordt overgemaakt is nergens bekend gemaakt, en waarom heeft een bedrijf wat alleen loten via anderen verkoopt een duur pand in het centrum van Amsterdam nodig?

Op de website van Heart Research Institute staat helemaal niks over het Nederlandse HON en worden ze ook niet gemeld als Fundraisers. Dit zou men toch mogen verwachten als de HON aanzienelijk bedragen overmaakt naar Sydney?

Wat mij betreft dus een zeer dubieuze club

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat bij mij altijd we goed werkt is om bij sturende vragen ("U wilt toch ook....") een antwoord te geven wat haaks staat op wat men verwacht. Ik wil altijd heel graag meer betalen voor mijn energie als een energiemaatschappij mij benaderd, en in dit geval zou ik zeggen dat ik helemaal niet wil dat ziektes worden opgelost of voorkomen omdat het alleen maar de overbevolking in de hand werkt. Geeft meestal hele vermakelijke gesprekken met die verkopertjes. Dan zie je ook meteen dat het helemaal geen verkopers zijn maar personen die een stoomcursus hebben gehad om zo snel mogelijk mensen over te halen volgens een standaard verkoopgesprek.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door sjohie »

Mijn vriendin trof laatst ook zo'n figuur, maar die was best gehaaid/goed in haar vak, en overdonderde mijn vriendin eigenlijk een beetje. Ik liep toevallig van boven naar beneden toen die jongedame ongevraagd onze hal in stapte. :shock:

Op mijn vraag waar zij de gore moed en het euvele lef vandaan haalde om ongevraagd zomaar binnen te stappen, had ze geen antwoord (geleerd), en toen ik mijn mobiele telefoon pakte om een geval van huisvredebreuk te melden bij 112, was het hele verhaal na een uitgebreid excuus aan mijn vriendin gauw klaar. :D

Dus ja, dat soort figuren lopen nog steeds rond, alleen dan misschien wat minder vaak ingehuurd door energiemaatschappijen.

BedeVe
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2011 09:51

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door BedeVe »

Gelukkig maar dat anno 2014 mensen wat zelfbewuster en kritischer in het leven staan.
Of niet ?

Ik denk dat dit item echt een voorbeeld van deze tijd is.
Onbeholpen, onwetende dertigers van nu trappen daarin.
In de tijd van hun internet loze groot-en ouders zou deze scam geen kans hebben.

Wonkeye
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2014 07:29

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door Wonkeye »

We werden juist heel anders benadeeld - een zeer beleefde jonge man. Een paar dagen later ben ik voor alle zekerheid op onderzoek gegaan en trof deze berichten aan. Toen heb ik The Heart Research Institute gemaild en kreeg dit geruststellendende bericht terug:

"Thank you for your enquiry, and especially for your support of The Heart Research Institute.

It is correct that The Heart Research Institute, a facility based in Australia, is fundraising in the Netherlands. The Institute is a facility with an international reputation where scientists are focused on prevention, detection and cure of Atherosclerosis, hardening and thickening of the arteries, the major cause of heart disease. As you may know, heart disease is the World's number one killer and the work being undertaken at the Institute is at the cutting edge of this research.

Our scientists undertake international collaborations with universities in the Netherlands , such as the University of Groningen, Maastricht University and the University Medical Center Utrecht. Several of the scientists at the Institute are also from Europe. So, we hope you will agree, the work being undertaken at our Institute is truly international and benefits all mankind.

As the Fundraising Department of The Heart Research Institute consists of only small number of people (the majority of staff at The Institute being scientists) some fundraising programs are successfully conducted by outside companies. These companies conduct successful and ongoing campaigns on our behalf, one of which is our Netherlands campaign.

Please be assured that this campaign is indeed legitimate and is a very successful and professional one that brings much-needed funds to the Institute so that we can continue our vital fight to beat heart disease.

We are in fact in the process of finalising an International page on our website, so hopefully, in the future, enquiries such as yours will be satisfied by accessing this site.

Thank you once again for your support, it is greatly appreciated and truly will make a difference."

Ik vond het wel de moeite waard om dit hier te plaatsen!



Kind regards.

Harry23
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2014 19:58

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door Harry23 »

Ook wij hadden een jongeman aan de deur voor HON.
Eerlijk is eerlijk: het verhaal was wat vaag en er werd niet meteen gezegd dat het een fondsenwerving voor internationaal onderzoek was.

Maar een scam (zoals eerdere reageerders noemen) lijkt het zeker niet. Bij het doornemen van de stukken van de Heart Research Institute (online beschikbaar) lijken de bestedingen prima verdedigbaar.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 jan 2014 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel bericht verwijderd. Reden: off-topic.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Harry23 schreef:Ook wij hadden een jongeman aan de deur voor HON.
Eerlijk is eerlijk: het verhaal was wat vaag en er werd niet meteen gezegd dat het een fondsenwerving voor internationaal onderzoek was.

Maar een scam (zoals eerdere reageerders noemen) lijkt het zeker niet. Bij het doornemen van de stukken van de Heart Research Institute (online beschikbaar) lijken de bestedingen prima verdedigbaar.

Ik kan iedereen aanraden om http://www.hri.org.au te bezoeken en zelf te oordelen.
De vraag is niet zozeer of HRI een goed doel is.
De vraag is veel meer of HON wel een goede bedrijf voor fondswerving is en een financiele verantwoording van inkomsten en uitgaven kan overleggen.

Zoals eerder gezegd komt de naam HON nergens voor op de website van HRI of in ander communicatie van dit institituut.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Hart Onderzoek Nederland presenteert zich op hun website als ANBI, maar op de site van de belastingdienst zijn ze niet bekend (niet als je zoekt op "Hart Onderzoek", en ook niet als je op de taalkundig correcte spellingswijze "Hartonderzoek" zoekt: http://anbi.nl/zoek-anbi/?text=hart+ond ... anbi_size= )

Geen zuivere koffie, dus.

stfwlk
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 mei 2012 14:01

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door stfwlk »

Ze hebben blijkbaar ook geen CBF-keurmerk en zijn niet aangesloten bij de brancheorganisatie. Dat wijst hartstichting.nl even fijntjes uit. http://www.hartstichting.nl/hartstichti ... atwerving/

Waarom zou je een schimmige organisatie steunen die in het beste geval Australisch hartonderzoek financiert terwijl je ook gewoon aan de hartstichting kan doneren. Zij ondersteunen lokaal onderzoek en dmv het CBF-keurmerk http://www.cbf.nl weet je dat je geld terecht komt.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door sjoegel »

Op hun website voeren ze wel het logo van een ANBI stichting ! Maar inderdaad zijn ze niet bekend bij de belastingdienst... :shock:

De hartstichting, zelf al geen frisse club daar waar het om goed besteden van door collectanten bijeen gescharreld geld gaat, neemt er zelfs afstand van !

hieronder citaat van website hartstichting,;
Nee, Hart Onderzoek Nederland (HON) maakt geen deel uit van de Hartstichting. HON is een initiatief van Heart Research institute en is gevestigd in Amsterdam.

HON financiert internationaal onderzoek naar hart- en vaatziekten. HON heeft geen CBF-keurmerk en ze zijn niet aangesloten bij de VFI (brancheorganisatie).

U kunt een werfactie van HON als volgt herkennen:
•HON werft uitsluitend voor de SupportActie: een nationale loterij waarmee HON fondsen kan werven
•U kunt aan deze loterij deelnemen met één of meerdere kwartaalloten.
•Deze loten worden verkocht voor € 5,50 per stuk (waarvan 80% van de opbrengst naar wetenschappelijk onderzoek gaat)
•Naast de loten delen ze folders uit over Hart Onderzoek Nederland en de Support Actie
•Wervers van HON zijn casual gekleed. Ze dragen een ID-card waarop staat: Hart Onderzoek Nederland
Jammer dat die goede doelen clubs er zo'n potje van maken.

dezeman
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2013 20:28

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door dezeman »

Ik heb ze nog een keer aan de deur gehad.Me beklaagd bij de organisatie.En moet ik zeggen in beide gevallen een zeer korrekte excuusbrief ontvangen.Wel is vreemd dat toen ik de gemeente na het eerste bezoek vroeg of ze een vergunning hadden ,de gemeente antwoordde dat ze een vergunning nodig hebben,maar die niet hadden en dat ze daar al eerder op aangesproken waren en dat de gemeente ze daar weer op zou aanspreken.Bij het tweede bezoek bleken ze weer geen vergunning te hebben

dirkjan72
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2011 17:08

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door dirkjan72 »

Ben zojuist ook door HON in de plaatselijke supermarkt aangesproken en ben daarna naar meer informatie op hun website http://www.hartonderzoek.nu/ gaan kijken. Ze hebben inderdaad een kantoor in het centrum van Amsterdam (Weteringschans 124 sous) en daarvan zou je je kunnen afvragen of dat echt nodig is (je kunt immers aanzienlijk goedkoper huren, zou je zeggen).

Maar toen ik de jaarrekening over 2012 ging bekijken schrok ik pas echt:

In 2012 is er door donateurs 8.640 euro bij elkaar gebracht (daar is al 20% vanaf gehaald voor de Support Actie t.b.v. loten en prijzen). Hiervan gaan af de kantoorkosten (634 euro) en de algemene kosten (mogelijk huur kantoor ??) 4.868. Uiteindelijk is aan HRI in Australië slechts 1.000 euro overgemaakt. Resultaat over boekjaar 2012 bedraagt 2.098. Kortom: meer dan de helft van de opbrengst van donateurs wordt besteed aan algemene kosten in Nederland en ca. 12% van de opbrengst wordt overgemaakt naar Australië.

Wees gewaarschuwd.

Tojama25
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2014 13:56

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door Tojama25 »

Goede middag
Gisteren kwam er weer een aan de deur met een zwaar accent (Amerikaans ofzo) en begon ook precies hetzelfde verhaal. Ik heb hem onderbroken en verteld dat ik hier geen interesse voor had en mocht ik wel wat gaan mankeren ik naar de huisarts gaat.Hij vond dit maar niets en vroeg toen maar of ik de donatie wilde doen ik heb hem verteld dat hij daar de buitendeur kon vinden en nooit meer in de gang moet komen door bij buren te bellen. Ik wilde dit toch even weer onder jullie aandacht brengen daar ze weer bezig zijn.
m.v.g.J.M.de Klerk

domvolk
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2014 17:44

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door domvolk »

Hart Onderzoek Nederland (onder de statutaire naam Stichting Heart Research Institute Nederland) is door de Belastingdienst aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling. Door deze ANBI-status hoeft HON geen belasting te betalen over schenkingen en giften uit nalatenschappen. Ons ANBI nummer is 820723368.

Op de website van de Belastingdienst kunt u ons terug vinden onder Stichting Heart Research Institute Nederland.

Hart Onderzoek Nederland (HON)
Weesperstraat 118 J
1112 AP Diemen

T: +31 (0)20 7059634 (van 9.00u - 17.00u)
E: [email protected]

K.v.K. 34337523

Banknummer: 1029.61.786
IBAN banknummer: NL10 RABO 0102 9617 86
Fiscaalnummer: 820723368




Hart Onderzoek Nederland steunt het Heart Research Institute in Sydney. Hier vindt u meer informatie over het internationale netwerk van HRI.


Misschien is het verstandig om ZELF contact op te nemen met HON als je iets niet vertrouwd?
Laatst gewijzigd door Radar op 25 jun 2014 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde beweringen verwijderd

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door puma73 »

en u bent??? wat is uw relatie tot deze stichting???

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Hart Onderzoek Nederland Deur aan Deur

Ongelezen bericht door ruud_a »

dirkjan72 schreef:Ben zojuist ook door HON in de plaatselijke supermarkt aangesproken en ben daarna naar meer informatie op hun website http://www.hartonderzoek.nu/ gaan kijken. Ze hebben inderdaad een kantoor in het centrum van Amsterdam (Weteringschans 124 sous) en daarvan zou je je kunnen afvragen of dat echt nodig is (je kunt immers aanzienlijk goedkoper huren, zou je zeggen).

Maar toen ik de jaarrekening over 2012 ging bekijken schrok ik pas echt:

In 2012 is er door donateurs 8.640 euro bij elkaar gebracht (daar is al 20% vanaf gehaald voor de Support Actie t.b.v. loten en prijzen). Hiervan gaan af de kantoorkosten (634 euro) en de algemene kosten (mogelijk huur kantoor ??) 4.868. Uiteindelijk is aan HRI in Australië slechts 1.000 euro overgemaakt. Resultaat over boekjaar 2012 bedraagt 2.098. Kortom: meer dan de helft van de opbrengst van donateurs wordt besteed aan algemene kosten in Nederland en ca. 12% van de opbrengst wordt overgemaakt naar Australië.

Wees gewaarschuwd.
ik ben benieuwd naar de jaarrekening van 2013.
want als ze in 2012 8.640 euro hebben opgehaald, moeten ze waarschijnlijk pas op 31-12 begonnen zijn met inzamelen.

Gesloten