LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Jensv88
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2014 01:07

Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jensv88 »

Hallo,

Ik huur sinds 8-2009 een middeletage 86B2. Ik was student en mijn ex ook, samen hebben we huurtoeslag aangevraagd op 04-2011 (toen werd ik 23). Voldeden naar ons weten aan alle regeltjes. Nu heb ik een brief gekregen van de belastingdienst dat ik onterecht huurtoeslag heb ontvangen vanaf de start in 04-2011. Het blijkt dus nu dat mijn bovenbuurman bij mij inwoont. Na research blijkt het een dubbele bovenwoning te betreffen met hetzelfde adres (beide huurcontract, beide 86b2, gedeelde energiemeter). Enige eigen onderzoeksplicht, ik weet het, maar het was ons echt niet duidelijk. De belastingdienst zit dus achter mijn broek aan, gaat om bijna 3 jaar huurtoeslag.
Mijn ex en ik vinden dit zo onterecht, hebben hier nooit voor getekend en van gehoord en hadden anders zeker andere plannen gemaakt. Ik wil dit dus verhalen op mijn verhuurder, maar welke wet heb ik om op te staan? Heb al gesprek gehad met het vastgoedbedrijf die 50/50 voorstellen en er moet een nieuw contract van ze komen. Ik zou zo ontzettend blij zijn als iemand advies heeft waardoor het 0/100 wordt. Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het lijkt er op dat de verhuurder wet- en regelgeving niet nakomt door één woning te splitsen in twee zelfstandige eenheden zonder daar een vergunning voor te hebben (splitsingsvergunning). Je mag er van uitgaan dat je een zelfstandige huurwoning huurt. Is daarvoor getekend? Heeft u wel elk jaar een aanslag WOZ/Afvalstoffen van de gemeente ontvangen? Betaalt u een all-in huur? Wat voor huurcontract heeft u en kreeg u elk jaar een huurverhogingsvoorstel? En hoe zit het met die andere buren? Heeft u daar al contact mee gehad?

Jensv88
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2014 01:07

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jensv88 »

Ik heb getekend voor de 2e etage op 86B. Dus ik vraag mij nu af of ik mijzelf te onrechte 86b2 genoemd heb (bij post, gemeente en gba). Dat zoek ik nu uit. Maar daarnaast heeft de bovenbuurman voor de 3e etage getekend, ik bekijk binnenkort zijn contract, hij is momenteel met vakantie. Maar ik heb dus nooit geweten dat hij mijn medebewoner (of welke naam hier op zijn plaats is) is bij de fiscus en zit nu met de gebakken peren. Ik ontvang wel woz/afvalstoffen, bij navraag de bovenbuurman dus niet. Ik betaal all-in huur en begrijp niet precies wat u bedoelt met wat voor huurcontract heeft u. Ik heb een huurovereenkomst woonruimte. Ik krijg jaarlijks een brief dat de huur hetzelfde blijft. De onderburen staan volgens mij op zichzelf maar ik zal eens contact leggen.
In deze situatie is de huurtoeslag dus onterecht, maar als ik die cruciale informatie wist had ik het nooit aangevraagd.
Met vriendelijke groet, Jens

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door mmichel »

Jensv88 schreef:Ik heb getekend voor de 2e etage op 86B. Dus ik vraag mij nu af of ik mijzelf te onrechte 86b2 genoemd heb (bij post, gemeente en gba). Dat zoek ik nu uit. Maar daarnaast heeft de bovenbuurman voor de 3e etage getekend, ik bekijk binnenkort zijn contract, hij is momenteel met vakantie. Maar ik heb dus nooit geweten dat hij mijn medebewoner (of welke naam hier op zijn plaats is) is bij de fiscus en zit nu met de gebakken peren. Ik ontvang wel woz/afvalstoffen, bij navraag de bovenbuurman dus niet. Ik betaal all-in huur en begrijp niet precies wat u bedoelt met wat voor huurcontract heeft u. Ik heb een huurovereenkomst woonruimte. Ik krijg jaarlijks een brief dat de huur hetzelfde blijft. De onderburen staan volgens mij op zichzelf maar ik zal eens contact leggen.
In deze situatie is de huurtoeslag dus onterecht, maar als ik die cruciale informatie wist had ik het nooit aangevraagd.
Met vriendelijke groet, Jens
Precies, je huurt een etage op 86B , en geen 86B(TWEE). De woning is onderverdeeld in twee etages, dat is niet zoals meneer Schurkjens beweert verboden of wettelijk verkeerd.

Je kunt bij de meeste gemeenten rustig een adres onderverdelen in een 2e en 3e verdieping op één adres. Die worden als zodanig ingeschreven en de bewoners betalen dan afzonderlijk zelf de gemeentelijke lasten voor zover deze aan hen toegerekend worden.

De regels voor het aanvragen van huurtoeslag staan duidelijk omschreven op de site van de belastingdienst: "VEREIST EEN EIGEN ADRES". Dat jij als bewoner jezelf niet goed informeert en er 86b2 van maakt, is niet de schuld van de verhuurder of belastingdienst.
Er zijn zelfs gedeelde energiemeters (zonder tussen meters), dan zou er toch een lampje moeten gaan branden. Het contract zegt 86B tweede verdieping. De buurman heeft dan 86B derde verdieping. Gedeeld adres, dus geen huurtoeslag.
Alleen indien jouw huurcontract spreekt over 86b2 en die van de buurman over 86b3, dán heeft de gemeente een probleem, die schrijven een niet bestaand adres in.

Ik zou eens rap gaan nadenken over het voorstel 50/50.

Jensv88
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2014 01:07

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jensv88 »

Dank voor uw reactie, dat begin ik mij ook net te beseffen. Dit zou een domme redenering zijn geweest met tja gevolgen voor mijn rekening. (Of de verhuurder hier de dupe van moet zijn met 50%, mijn moraal zegt van niet). Dat is als de situatie zo is.

Ik bedenk mij net mogelijkheid 2, waarbij de woning als volgt verdeeld is:
86B2 = zolder
86B = verdieping 2
86B1 = verdieping 1
Café = begane grond

Als dit de situatie is, ik bekijk van het weekend het contract van de bovenbuurman, dan kan ik mij wederom voor mijn kop slaan. Ik zal hoe dan ook vlug mijn adres moeten wijzigen bij gemeente en gba. Maar mogelijk begrijpt de belastingdienst het punt 'verkeerd ingeschreven, maar wel recht op huurtoeslag'. (Ik verwacht van niet, maar hoop van wel).
Of het betreft wel een dubbele bovenwoning, waarvan ik niet op de hoogte ben gesteld. (ik wist tot voor kort niet dat hij geen eigen meter heeft want ik kom niet op de zolder). Dat mag wel zomaar?

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door mmichel »

Jensv88 schreef:Dank voor uw reactie, dat begin ik mij ook net te beseffen. Dit zou een domme redenering zijn geweest met tja gevolgen voor mijn rekening. (Of de verhuurder hier de dupe van moet zijn met 50%, mijn moraal zegt van niet). Dat is als de situatie zo is.

Ik bedenk mij net mogelijkheid 2, waarbij de woning als volgt verdeeld is:
86B2 = zolder
86B = verdieping 2
86B1 = verdieping 1
Café = begane grond

Als dit de situatie is, ik bekijk van het weekend het contract van de bovenbuurman, dan kan ik mij wederom voor mijn kop slaan. Ik zal hoe dan ook vlug mijn adres moeten wijzigen bij gemeente en gba. Maar mogelijk begrijpt de belastingdienst het punt 'verkeerd ingeschreven, maar wel recht op huurtoeslag'. (Ik verwacht van niet, maar hoop van wel).
Of het betreft wel een dubbele bovenwoning, waarvan ik niet op de hoogte ben gesteld. (ik wist tot voor kort niet dat hij geen eigen meter heeft want ik kom niet op de zolder). Dat mag wel zomaar?
Je kunt een meter delen, maar of dat handig is inzake energie en waterverbruik meten, dat is een tweede.
Heb je wel een eigen entree? Een afsluitbare deur waarachter jouw appartement / kamers zich bevinden? Dat kan vanuit een gedeelde opgang zijn. De bovenwoning 86B uit hoeveel etages bestaat deze? Welk nummer heeft het cafe?

Jensv88
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2014 01:07

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jensv88 »

Het energie en waterverbruik is all-in en op zich niet om over te klagen. Ik heb een afsluitbare deur waarachter alles zich bevindt, behalve het toilet. Die zit op mijn etage en het betreft dus een onvrije woning = zelfstandige woning. (een toilet op de gang mag, mits ongedeeld. Het ontbreken van sloten op bijv. toilet en douche is een gebrek cat. a7 en kan niet leiden tot onzelfstandigheid. Mits deze wel een deur hebben). De bovenwoning? Mijn onderburen huren etage 1, ik 2 en mijn bovenbuurman 3. Wij wonen boven de kont van het café met het nummer 84.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik begrijp niet hoe je huurtoeslag kan krijgen wanneer je een all-in huur betaalt. Huurtoeslag wordt namelijk berekend over de kale huur. En de kale huur is niet te bepalen wanneer je een all-in huur betaalt. Heb je huurtoeslag ontvangen over de all-in huur die je betaalt, dan moet je sowieso huurtoeslag terugbetalen.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door mmichel »

Jensv88 schreef:Het energie en waterverbruik is all-in en op zich niet om over te klagen. Ik heb een afsluitbare deur waarachter alles zich bevindt, behalve het toilet. Die zit op mijn etage en het betreft dus een onvrije woning = zelfstandige woning. (een toilet op de gang mag, mits ongedeeld. Het ontbreken van sloten op bijv. toilet en douche is een gebrek cat. a7 en kan niet leiden tot onzelfstandigheid. Mits deze wel een deur hebben). De bovenwoning? Mijn onderburen huren etage 1, ik 2 en mijn bovenbuurman 3. Wij wonen boven de kont van het café met het nummer 84.

Dan zou ik zoals ik al zei dat 50/50 voorstel met twee handen aanpakken.

Je hebt geen zelfstandige woning. Je hebt een etage, met een ongedeeld toilet op de etage, maar buiten jouw afsluitbare deur. Als ik het zo hoor zijn je gas/water/energie leidingen ook niet gesplitst. Plus een all-in huur. Wel gespecificeerd in huur en energiekosten? Huurtoeslag is over de REKENHUUR. Dat is kale huur plus (soms) een gedeelte van de service kosten mits deze niets te maken hebben met energie, onderhoud woning en/of kabel/telefoon etc.).

Dus je hebt niet voldaan aan de voorwaarden voor huurtoeslag.

Jensv88
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2014 01:07

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jensv88 »

Oké ik heb natuurlijk kale huur opgegeven voor huurtoeslag, ik heb uw vraag niet begrepen. Ik betaal mijn verhuurder de kale huur plus een vast bedrag g/w/e en vergoeding bijkomende levering en diensten. Vandaar dat ik over all-in sprak. Ik bewoon een onvrije etage =zelfstandig (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oning.html), want toilet op de gang. Dit toilet is voor mij en hoeft geen slot te hebben, wel een deur. ( http://www.huurcommissie.nl/uploads/med ... ruimte.pdf, blz9.)

Ik moet nu alleen nog weten welk nummer de bovenbuurman heeft. Waarschijnlijk is het dus geen zelfstandige woning en ben ik de enige die wat verkeerds zou hebben gedaan, namelijk ingeschreven op een verkeerd nummer. Hoe die verwarring is ontstaan is een lang verhaal maar in mijn ogen allerminst begrijpelijk. Mocht dit de situatie zijn, dan zit ik meteen weer met tal van andere vragen. Daarnaast kom ik binnenkort in contact met een persoon die al lang bij de belastingdienst werkt, die zal mij vertellen of het verkeerd ingeschreven staan, 'maar wel recht hebben', puur leidt tot terugbetalen. Of dat er meer van dit soort situaties bekend zijn. Daarnaast zoek ik nu uit wat de eventuele consequenties
zijn voor de gemeente. Iemand nog tips waar ik nog niet aan gedacht heb? Of redeneer ik verkeerd?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De verhuurder had je van begin af aan de woonsituatie goed duidelijk moeten maken. Dat heeft hij/zij expres niet gedaan. Door dit nadeel te verzwijgen kon de woning makkelijker verhuurd worden. Dat is voor mij glashelder. En zeer verwijtbaar. Misschien kun je die 50% "pakken" die je verhuurder voorstelt en vervolgens 50% "korting" krijgen bij de Belastingdienst d.m.v. een schikkingsvoorstel. Dan zou je er van af zijn.

Je hebt het allemaal heel goed uitgezocht en dreigt nu de dupe te worden van het gedrag van je verhuurder. Heel verstandig om de situatie aan de Belastingdienst voor te leggen, dan kan er wellicht een schikking worden getroffen.

Je kan je vraag ook voorleggen bij de Woonbond http://www.woonbond.nl (je moet eigenlijk wel lid zijn geloof ik) of bij een huurdersorganisatie in jouw woonplaats en bij het Juridisch Loket, http://www.juridischloket.nl

Volgens mij kan het huurcontract dat je hebt getekend gewoon niet kloppen.

Jensv88
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2014 01:07

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jensv88 »

Dank voor jullie info. Die gedachten deel ik ook, al moet ik nog wel een paar zaken uitzoeken om en zeker van te zijn. Dan spelen er vele nieuwe vragen op. Ik zal de vorderingen posten zodat anderen geïnteresseerden de uitkomst kunnen lezen en hiervan kunnen leren.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door ArneLH »

Voor huurtoeslag is niet vereist dat er sprake is van kadastrale splisting. Het gaat erom of je een zelfstandige woonruimte of onvrij etage bewoont (art. 11 WHT). Wat een zelfstandige woonruimte of onvrije etage is blijkt uit de wetsgeschiedenis:
Kamerstukken II 1996/97, 25 090, nr. 6 schreef:Een onvrije etage is een woning met eigen voorzieningen (keuken, sanitair enzovoorts), die bestaat uit diverse afsluitbare vertrekken die uitkomen op een gezamenlijke verkeersruimte zoals een hal, overloop of gemeenschappelijke opgang.
Kamerstukken II 1996/97, 25 090, nr. 6 schreef:Uit de Huurprijzenwet woonruimte en de jurisprudentie blijkt voor de toepassing van de Huursubsidiewet duidelijk genoeg wanneer er sprake is van een zelfstandige woonruimte: als de ruimte voor particuliere bewoning geschikt is, een eigen afsluitbare toegangsdeur heeft en beschikt over een eigen toilet, eigen sanitair (niet gedeeld met anderen) en minimaal een twee-pits kookgelegenheid.
Ik mag hopen dat je nog binnen de bezwaartermijn zit (6 weken na bekendmaking van het besluit van de Belastingdienst), anders is het gewoon betalen.

Jensv88
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2014 01:07

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jensv88 »

Dat is nuttige info. Ik heb nog ruim 3 weken om een bezwaar te maken en aangezien je maar 1x bezwaar mag maken wil ik alles helder hebben.
Eigenlijk is er nu (nog niet def. maar veel leidt ertoe dat) ook nog bekend geworden dat mijn bovenbuurman en ik een gezamenlijke bovenwoning huren. Voor de toekomst kunnen/moeten wij een nieuw gezamenlijk contract opstellen. Dat zal met name gaan over het samen betalen van g/w/en door de gezamenlijke meters.
Dus dan spelen er twee dingen, ik moet helder maken dat ik wel terecht huurtoeslag heb ontvangen, aan de belastingdienst.
De verhuurder moet helder maken wat er fout is gegaan met het contract. Ik heb de indruk dat hij dit deed/doet (al dan niet expres) om onze twee huurwoningen apart te verhuren, makkelijker te verhuren en meer te verdienen. Dit moet ik gewoon precies snappen voordat ik een bezwaar naar de belastingdienst stuur.
Hopelijk weet ik komende week meer.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door ArneLH »

Jensv88 schreef:Dat is nuttige info. Ik heb nog ruim 3 weken om een bezwaar te maken en aangezien je maar 1x bezwaar mag maken wil ik alles helder hebben.
Klopt, maar je mag altijd de gronden van jouw bezwaar aanvullen als er nog geen beslissing op is genomen.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door mmichel »

Dan zal er nog altijd een document op tafel moeten moeten komen, waarin duidelijk wordt, dat het gehuurde een zelfstandige (onvrije) wooneenheid met een gedeeld adres is.

Jensv88
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2014 01:07

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Jensv88 »

Ik heb dus niet getekend voor een dubbele bovenwoning, ik heb getekend voor een woning die niet blijkt te bestaan (86b, 2e). Alle andere papieren ondersteunen naar mijn mening de verwarring die geschept is en met mijn goedgelovigheid en onwetendheid is hier een handtekening onder gezet. Mijn bovenbuurman heeft niet getekend voor een dubbele bovenwoning maar voor 86b3, maar is wel bij mij ingeschreven bij de gemeente. Wat b3 bestaat niet. Waarom hij dit in hemelsnaam gedaan heeft? Misschien hadden hij en de verhuurder het e.e.a. besproken maar niet verwacht dat ik (en mijn vriendin destijds) huurtoeslag aan zouden vragen.
De gemeente heeft bevestigd, het is een dubbele bovenwoning met het huisnummer 86B2.

Kortom er is nu geen papier dat ik heb getekend voor een dubbele bovenwoning. Er is wel een huurovereenkomst waarop staat dat ik 86b 2e etage huur, maar het moet 86B2 2e etage zijn verdikkeme. En het had duidelijk moeten zijn dat het om een dubbele bovenwoning ging!! Waarschijnlijk bespreek ik deze situatie binnenkort met de huurcommissie en ga ik nog een keer om tafel met het vastgoedbedrijf.

Ann1122
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2014 23:52

Re: Geen weet van dubbele bovenwoning huur, dus geen huurtoeslag

Ongelezen bericht door Ann1122 »

Dit houd ik even in de gaten! Precies hetzelfde verhaal hier! Ook last gehad van de gemeentelijke belastingen die niet kwijt te schelden zijn door het vermogen van boven huurder?

Gesloten