LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door mmichel »

gilas schreef:
mmichel schreef:Toe maar, een hele woning voor jezelf op je 20 ste. Wat is er mis met een paar jaar op kamers wonen? En waarom moeten wij als gemeenschap opdraaien voor jouw kosten?
Het is niet voor niets dat de grens voor jonger dan 23 op 374, - euro staat. Een kale huur van 425,88? Daar komen nog heel wat kosten bij zoals gemeentelijke lasten, waterschap, energie, kabel/internet enz!
Geen idee waar jij die onzin vandaan haalt.
Mijn nichtje is 21,heeft een woning voor haar zelf met een huur hoger dan 374,= en ja,ze krijgt huursubsidie.

Ik vind het wel vreemd dat je geen Huursubsidie krijgt.
Zoals gezegd mijn nichtje krijg dit wel en die heeft een hogere kale huur dan jou
Weet je zeker dat je alles goed hebt ingevult?
Vraag anders hulp bij iemand want het is wel raar dat de ene persoon wel krijgt en de ander niet.
Onzin? Schrijf de staatssecretaris maar een brief dan!
Lees je gewoon op internet, de site van de belastingdienst.
Moet ik wel zeggen die 374,- is verouderd.

Voor jou even deze onzin opgezocht :
De REKENHUUR ( = kale huur + sommige servicekosten) waarbij je tot je 23 recht hebt op huursubsidie is nu EURO 389,05.

Er zijn bijzondere omstandigheden waarbij er wel huurtoeslag toegekend word. Als dat nichtje van jou straks geen aanslag wil waarbij ze alle uitgekeerde toeslagen weer terug moet storten, zou ik nog maar eens goed kijken of ze daar recht op heeft, ofwel onder de bijzondere omstandigheden valt.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door mmichel »

Jolijn schreef:
mmichel schreef:Toe maar, een hele woning voor jezelf op je 20 ste. Wat is er mis met een paar jaar op kamers wonen?
Had jij een adresje voor d'r?
Indien je op je 20/21ste een volledige woning kan krijgen zal het met kamerverhuur ook niet al te moeilijk zijn. Zelf zoeken, oren open houden en informeren.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 mar 2014 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ongepast taalgebruik verwijderd

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door ciske »

Kamers liggen ook niet voor het oprapen, en zijn bovendien erg prijzig.

Of je huis delen met een medebewoonster.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Jolijn »

mmichel schreef:
Jolijn schreef:
mmichel schreef:Toe maar, een hele woning voor jezelf op je 20 ste. Wat is er mis met een paar jaar op kamers wonen?
Had jij een adresje voor d'r?
Indien je op je 20/21ste een volledige woning kan krijgen zal het met kamerverhuur ook niet al te moeilijk zijn. Zelf zoeken, oren open houden en informeren.
Jawel hoor, dat kan juist veel moeilijker zijn, hoeveel oren en ogen je ook hebt.
In een - studenten- stad wil zoiets nog wel eens lukken, in dorpen is dat vaak een stuk moeilijker.

Michelle2507
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2014 14:28

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Michelle2507 »

mmichel schreef:Toe maar, een hele woning voor jezelf op je 20 ste. Wat is er mis met een paar jaar op kamers wonen? En waarom moeten wij als gemeenschap opdraaien voor jouw kosten?
Het is niet voor niets dat de grens voor jonger dan 23 op 374, - euro staat. Een kale huur van 425,88? Daar komen nog heel wat kosten bij zoals gemeentelijke lasten, waterschap, energie, kabel/internet enz!

Je geeft zelf aan dat je vaste lasten 700,- zijn en je vader 250 euro meebetaald. Indien je dan met een bijstand-uitkering niet voldoende geld hebt, is het toch duidelijk?! Verhuizen naar een andere goedkopere woonvorm. Je bent 20, hebt geen gezin, dus dat is geen issue.
Gewoon even de tering naar de nering zetten.

Niet iedereen heeft het geluk in zijn leven eeuwig bij papa en mama te kunnen wonen he??

je denkt toch zeker niet dat ik hiervoor kies, gebruik mijn geld liever ergens anders voor. maar goed vind jij maar een huis voor dat geld in mijn omgeving,, alleen een 1 kamer woning kost hier al minimaal 400 euro..

en jullie opdraaien voor mij kosten, gelukkig betaal ik zelf ook belasting en altijd betaald toen ik nog wel werk had.. dus heb er zelf ook aan meebetaald..

ik mag hopen dat je zelf ooit een keer in een soortgelijke situatie terrecht komt en kijken hoe je er dan over denkt..

reageer gewoon niet als je niks zinnigs te zeggen hebt.

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door mmichel »

ciske schreef:Kamers liggen ook niet voor het oprapen, en zijn bovendien erg prijzig.

Of je huis delen met een medebewoonster.
Precies. Ook een optie...

mmichel
Berichten: 220
Lid geworden op: 14 mar 2009 20:21

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door mmichel »

Michelle2507 schreef:
mmichel schreef:Toe maar, een hele woning voor jezelf op je 20 ste. Wat is er mis met een paar jaar op kamers wonen? En waarom moeten wij als gemeenschap opdraaien voor jouw kosten?
Het is niet voor niets dat de grens voor jonger dan 23 op 374, - euro staat. Een kale huur van 425,88? Daar komen nog heel wat kosten bij zoals gemeentelijke lasten, waterschap, energie, kabel/internet enz!

Je geeft zelf aan dat je vaste lasten 700,- zijn en je vader 250 euro meebetaald. Indien je dan met een bijstand-uitkering niet voldoende geld hebt, is het toch duidelijk?! Verhuizen naar een andere goedkopere woonvorm. Je bent 20, hebt geen gezin, dus dat is geen issue.
Gewoon even de tering naar de nering zetten.

Niet iedereen heeft het geluk in zijn leven eeuwig bij papa en mama te kunnen wonen he??

je denkt toch zeker niet dat ik hiervoor kies, gebruik mijn geld liever ergens anders voor. maar goed vind jij maar een huis voor dat geld in mijn omgeving,, alleen een 1 kamer woning kost hier al minimaal 400 euro..

en jullie opdraaien voor mij kosten, gelukkig betaal ik zelf ook belasting en altijd betaald toen ik nog wel werk had.. dus heb er zelf ook aan meebetaald..

ik mag hopen dat je zelf ooit een keer in een soortgelijke situatie terrecht komt en kijken hoe je er dan over denkt..

reageer gewoon niet als je niks zinnigs te zeggen hebt.
Pardon? Niets zinnigs?

Je bedoelt de antwoorden bevallen je niet. Dat is wat anders. Je bent 20 en momenteel of binnenkort niet (meer) in staat om een woning te kunnen betalen.

Je staat raar te kijken dat je geen bijstand krijgt en de WW aan je voorbij gaat omdat je niet aan het werkcriterium daarvoor voldoet en de huursubsidiewet ook niet meewerkt.
Ik geef alleen aan dat je een andere oplossing dient te zoeken voor jouw probleem. En niet moet gaan zoeken in de vorm van een subsidie of uitkering.

Jouw antwoord spreekt boekdelen. Denk daar maar eens over na.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door ciske »

mmichel schreef:
ciske schreef:Kamers liggen ook niet voor het oprapen, en zijn bovendien erg prijzig.

Of je huis delen met een medebewoonster.
Precies. Ook een optie...

Zeker een optie. Mmichel , ik kan mij voorstellen dat TS je antwoord niet echt leuk vindt, tenslotte is het altijd spannend voor het eerst een eigen huis. :wink:

TS probeer eens of een vriendin met jou wil samen wonen of een goede vriend, dan kan je de kosten delen. Kamers zijn ten eerste niet makkelijk te vinden en onvoorstelbaar duur.

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik mis weer eens de zelfredzaamheid in dit verhaal, maar ik zie wel weer het verlangen naar, en het roepen om, de luxe hangmat...

Sorry hoor, ik moest ook beginnen met niks, net als zovelen, en na de scheiding kon ik weer opnieuw beginnen...

Kan er geen medelijden mee hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Michelle2507 schreef: je denkt toch zeker niet dat ik hiervoor kies, gebruik mijn geld liever ergens anders voor. maar goed vind jij maar een huis voor dat geld in mijn omgeving,, alleen een 1 kamer woning kost hier al minimaal 400 euro.
Nou, in feite heb je er wél zelf voor gekozen om in een woning te gaan wonen waar je geen huursubsidie voor zou kunnen krijgen.
Michelle2507 schreef: Mijn kale huur is 402 euro, dit is volgens de belasting nog steeds teveel, bij het invullen word er apart om de servicekosten gevraagd.
in de afwijzing stond, uw kale huur plus servicekosten zijn te hoog.. alleen dan wat anders geformuleerd.
Eigenlijk zit de kern van je probleem in het punt dat je niet al vóóraf hebt gekeken of je in aanmerking zou kunnen komen voor huursubsidie. Dan had je wellicht iets anders kunnen zoeken.

En er zijn natuurlijk opties genoeg. Maar misschien zijn dat opties die niet jouw eerste voorkeur hebben. Zoals een kamer of een huisje in een andere plaats. Maar je hebt er voor gekozen om in een woning te gaan zitten die meer jouw voorkeur had, ondanks dat die eigenlijk veel te duur voor je is.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door gilas »

mmichel schreef:Er zijn bijzondere omstandigheden waarbij er wel huurtoeslag toegekend word. Als dat nichtje van jou straks geen aanslag wil waarbij ze alle uitgekeerde toeslagen weer terug moet storten, zou ik nog maar eens goed kijken of ze daar recht op heeft, ofwel onder de bijzondere omstandigheden valt.
Ze valt inderdaad in de groep met bijzondere omstandigheden,je hebt gelijk.

Michelle2507
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2014 14:28

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Michelle2507 »

kweenie schreef:Eigenlijk zit de kern van je probleem in het punt dat je niet al vóóraf hebt gekeken of je in aanmerking zou kunnen komen voor huursubsidie. Dan had je wellicht iets anders kunnen zoeken.

En er zijn natuurlijk opties genoeg. Maar misschien zijn dat opties die niet jouw eerste voorkeur hebben. Zoals een kamer of een huisje in een andere plaats. Maar je hebt er voor gekozen om in een woning te gaan zitten die meer jouw voorkeur had, ondanks dat die eigenlijk veel te duur voor je is.
Ik denk dat jullie het allemaal niet zo goed begrijpen hoe mijn verhaal in elkaar steekt, ik heb hier duidelijk niet voor gekozen, ik moest 1 september een huis hebben.. ik ben minimaal een jaar aan het zoeken geweest en alles wat duurder was als 374 euro afgewezen. uiteindelijk had ik nog maar 3 weken om een huis te vinden en was dit het goedkoopste huis was ik kon nemen. anders had ik gewoon op straat gestaan..

huizen zijn hier nou eenmaal niet goedkoper, en daar moet de regering maar is naar gaan kijken..

het leukste is, als ik een andere achternaam had gehad en een hoofddoek op ik het wel had gekregen..

niet verkeerd opvatten hoor ben totaal niet racistisch maar deze groep mensen krijgen wel alles voor elkaar en alles van de overheid.

maar goed ik zie wel hoe het eindigt

witte angora
Berichten: 30949
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Michelle: dan blijft de mogelijkheid over om, in ieder geval tijdelijk, je woning te delen. Dat heb ik indertijd ook gedaan toen ik bij mijn ouders noodgedwongen de deur uit ging.

Ik kon toen een behoorlijk grote woning krijgen, dus wij konden beiden een flinke slaapkamer voor onszelf nemen, en de woonkamer en keuken gemeenschappelijk. Vaker kan het echter praktischer zijn alleen de keuken, wc en badkamer te delen.

Eerlijk gezegd is het geen fijne oplossing; je bent toch een deel van je privacy kwijt, en over verschillende dingen zul je goede afspraken moeten maken, en je zult je er allebei aan moeten houden. Maar soms is het niet anders, en dat was in het geval van mij en mijn huisgenoot ook zo. Ik was dolblij dat ik na een half jaar een andere, superkleine jongerenwoning kon vinden waar ik volledig zelfstandig zou zijn, en dat gevoel zul je wel begrijpen denk ik.

Toch heeft dat eerste half jaar me door een moeilijke periode heen geholpen: uit een situatie gekomen waarin ik nog niet geleerd had een ei te bakken, laat staan de rest, in een half jaar tijd geleerd me in ieder geval zodanig te redden dat ik het zelfstandig kon. Dat was dan weer het positieve er aan.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Een woning delen: dat moet dan met een goede vriend/familielid, je gaat niet zomaar met een willekeurig iemand een woning delen. Endan idd heel goede afspraken maken.
Echt samen het huurcontract tekenen of onderverhuren? En wat als de 1 iets anders, kleiners voor zichzelf vindt?
Er zitten best wat haken en ogen aan die constructie, zeker voor een 18jarige.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door kweenie »

Michelle2507 schreef:Ik denk dat jullie het allemaal niet zo goed begrijpen hoe mijn verhaal in elkaar steekt, ik heb hier duidelijk niet voor gekozen, ik moest 1 september een huis hebben.. ik ben minimaal een jaar aan het zoeken geweest en alles wat duurder was als 374 euro afgewezen. uiteindelijk had ik nog maar 3 weken om een huis te vinden en was dit het goedkoopste huis was ik kon nemen. anders had ik gewoon op straat gestaan..

huizen zijn hier nou eenmaal niet goedkoper, en daar moet de regering maar is naar gaan kijken..
Er zijn ook plekken waar huizen wél goedkoper zijn. Of kamers te vinden zijn. Jij hebt ervoor gekozen om niet verder te zoeken dan in de plaatsen waar je blijkbaar in een jaar tijd nog geen betaalbaarder woning kunt vinden. Dat is dus wél jouw keuze geweest.
Michelle2507 schreef: het leukste is, als ik een andere achternaam had gehad en een hoofddoek op ik het wel had gekregen..

niet verkeerd opvatten hoor ben totaal niet racistisch maar deze groep mensen krijgen wel alles voor elkaar en alles van de overheid.
Leuk dat je jezelf in één zin totaal kunt tegenspreken en dat zelf niet doorhebt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Jolijn »

kweenie schreef:
Michelle2507 schreef:Ik denk dat jullie het allemaal niet zo goed begrijpen hoe mijn verhaal in elkaar steekt, ik heb hier duidelijk niet voor gekozen, ik moest 1 september een huis hebben.. ik ben minimaal een jaar aan het zoeken geweest en alles wat duurder was als 374 euro afgewezen. uiteindelijk had ik nog maar 3 weken om een huis te vinden en was dit het goedkoopste huis was ik kon nemen. anders had ik gewoon op straat gestaan..

huizen zijn hier nou eenmaal niet goedkoper, en daar moet de regering maar is naar gaan kijken..
Er zijn ook plekken waar huizen wél goedkoper zijn. Of kamers te vinden zijn. Jij hebt ervoor gekozen om niet verder te zoeken dan in de plaatsen waar je blijkbaar in een jaar tijd nog geen betaalbaarder woning kunt vinden. Dat is dus wél jouw keuze geweest.
Misschien heeft TS een woning gezocht in de omgeving van haar baan en daarvoor wellicht school?

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door gilas »

Ik kan het mis hebben maar zo terug lezend wat TS heeft geschreven krijg ik sterk de indruk dat TS zich verkeken en niet goed heeft laten voorlichten over bepaalde zaken.
Misschien wel een beetje zichzelf laten verblinden door wat vriendin allemaal krijgt.
Dat is niet leuk maar ook wel een klein beetje dom.

Misschien is het een idee om naar maatschappelijk werk te gaan en daar alles op tafel leggen.
Zij hebben vaak contacten die je verder kunnen helpen,misschien zelfs met andere,goedkopere woonruimte want iets anders is er op dit moment niet wat je kan helpen.
Jolijn schreef:Misschien heeft TS een woning gezocht in de omgeving van haar baan en daarvoor wellicht school?
TS schrijft dat ze werkeloos is geworden,dus voor een baan kan het niet zijn en het lijkt mij dat als ze op school zit dat er studiefinanciering is.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Jolijn »

Toen ze een huis zocht en vond, was ze nog niet werkloos?

Michelle2507
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 mar 2014 14:28

Re: Ik kan geen huursubsidie krijgen.

Ongelezen bericht door Michelle2507 »

Klopt, toen ik een huis eindelijk gevonden had had ik wel werk, waar ik al jaren werkte, het probleem was contract verlenging of vast of eruit. aangezien vast bijna niet word gegeven en een meisje van 16 stukken goedkoper was moest ik eruit.

en dat ik me blind gestaard heb op wat andere krijgen is niet waar want ik hoorde pas later dat een vriendin van mij het wel kreeg.

Volgens de belasting site zou ik in eerste instantie wel huursubsidie krijgen maar toen ik het definitief aanvroeg kreeg ik het niet.

mijn huis met iemand delen is helaas geen optie. ik heb namelijk maar 1 slaapkamer en deze is te klein om 2 bedden in te zetten.

ik heb gelukkig afgelopen week weer werk gevonden, helaas op basis van 0 uren maar beter als niets laten we maar zeggen.

ook zit ik nog wel op school maar heb geen recht op studiefinanciering omdat ik te weinig contact uren heb op school. het is namelijk een soort van thuisstudie. eind maart mag ik examen gaan doen en dan mag ik werken leren in deze branche omdat ik nog 325 uur stage moet lopen.. helaas mag ik deze stage pas lopen als ik mijn theorie gedeelte heb afgerond.

Gesloten