LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door sourencs »

Budget Energie: Veel te veel voorschot laten betalen, zelfs nog na overstappen !!

Dit bedrijf doet niets aan klantvriendelijkheid en is alleen maar uit op het binnenhalen van geld. Na de overstap (via de ANWB actie) op 1-3-2013 (met 1-jarig contract) begon het al direct:
1. Eerst ZES maanden vastrecht voor E en G vooruit betalen.
2. Een veeeel hoger maandelijks voorschot dan op de overstap website voor ogen werd gehouden.
3. Pas na veel heen en weer gepraat toch iets verlaagd, maar lang niet gelijk aan voorgespiegeld bedrag.

Dus ontevreden en overstap naar NLE geregeld. Omdat 1-3-2014 een zaterdag was, netjes van NLE bericht gehad dat de overstap op maandag 3-3-2014 zou plaatsvinden. Wat doen die aasgieren van Budgetenergie nu:
4. Ze incasseren nogmaals het hele maandvoorschot voor maart 2014.
En nadat ik hierover aan de bel trok kreeg ik deze reactie:
"M.b.t. voorschotnota maart: "Energiemaatschappijen hebben een wettelijk termijn om binnen 6-8 weken de eindafrekening op te maken. Tot die tijd is het toegestaan om nog voorschotten in rekening te brengen. Wij hebben van de NLE ontvangen dat uw contract op 3 maart a.s. in gaat bij hen. Omdat wij op het moment van het opmaken van de nota nog geen bericht van de NLE hadden ontvangen is deze nota doorgezet. Wij kunnen ook geen aparte nota maken voor 3 dagen van de maand maart. Alles wat u te veel heeft betaald ontvangt u terug op de eind afrekening. M.b.t. storneren: U geeft aan dat u het bedrag gaat storneren als wij dit toch afschrijven. Ik wil u adviseren dit niet te doen. Bij het storneren van dit bedrag zal automatisch het aanmaningstraject gestart. U ontvangt het te veel betaalde voorschot voor maart terug op uw eindafrekening."

Dus omdat de overstap niet op 1 maart (zaterdag) kan plaatsvinden moet ik zowel bij Budgetenergie als bij NLE een voorschot gaan betalen. Bovendien is het een leugen dat de overstap niet bekend was en gaat het niet om DRIE dagen in maart maar slechts om TWEE. En waarom zou men niet een voorschot voor twee dagen kunnen maken? Technisch onmogelijk zeker? Nu waar een wil is is een weg zeg ik. En dan was het natuurlijk veel klantvriendelijker geweest om gewoon de overstap op vrijdag 28-2 aan te bieden.
Ik heb door en de te hoge voorschotten, de nu al 13e maand voorschot, het lagere verbruik van de zachte winter en de ANWB-bonus zeker 750,- euro, waarschijnlijk meer, van Budgetenergie te goed en ik wens niet dat dit bedrijf als spaarbank gaat optreden en mijn geld renteloos beheert. Dus NU afrekenen die handel.
En daarna ben ik blij hier weg te zijn en nooit meer terug te keren. Iedereen is hiervoor gewaarschuwd.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door Josephien12 »

sourencs schreef: Dus ontevreden en overstap naar NLE geregeld.
Wij zien u binnenkort wel weer terug met een nieuwe topic.... :lol:
Ontevreden zijn met een energieleverancier en dan overstappen naar nederlandse energie maatschappij. Heeft u al eens gegoogled op deze energieboer? :mrgreen:

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door alfatrion »

sourencs schreef:Energiemaatschappijen hebben een wettelijk termijn om binnen 6-8 weken de eindafrekening op te maken.
Dit is een leugen. Een energieleverancier moet binnen een redelijke termijn (doch ten hoogste acht weken) de consument van een juiste en volledige afrekening voorzien. Dat is niet het zelfde als "we hebben acht weken". Zie ook: art 2 en 3 van Beleidsregel factureringstermijnen energie.

Dat gezegd hebbende lijkt het mij niet redelijk om te verwachten dat het voorschotbedrag aangepast wordt. Als er op de eerste betaald moet worden, dan bent u voor maart nog een maand bedrag schuldig. Dit worden er echter geen, twee, drie, vier, ect.

sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door sourencs »

Normaal houden ze bij mij de 5e van de maand het voorschot in.
Echter nu was Budget Energie er als de kippen bij om op de 3e maart al het voorschot voor de hele maand binnen te halen. En dat was nu geheel toevallig ook de overstapdag, ja, ja, boeven zijn het.
Dit is gewoon net niet stelen, maar wel 'heling' gedurende maximaal acht weken !
En dan moet ik zien hoe lang het daarna nog duurt voordat alles weer terug op mijn rekening staat.
En natuurlijk renteloos, of zou ik aanspraak kunnen maken op de wettelijke rente?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door alfatrion »

Laten we dit vooral zakelijk bekijken. Heling is de doorverkoop van gestolen goederen. Het kan zomaar zo zijn dat als u 3 januari klant wordt u voor januari geen voorschot hoeft te betalen.

Of u aanspraak kunt maken op de wettelijke rente hangt af van de vraag of BudgetEnergie in verzuim is geraakt. Dit is afhankelijk van de algemene voorwaarden die in uw geval van toepassing zijn en of u een ingebrekestelling (wat, voor wanneer, aansprakelijkheidsstelling) heeft verstuurd en BudgetEnergie heeft verzuimt om op tijd te betalen.

sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door sourencs »

Ja, ja, ik heb voordat deze incasso werd uitgevoerd al aangegeven het daar niet mee eens te zijn en deze te laten storneren. Onder hun dreigement van de aanmaningsprocedure die ze daarna zouden opstarten en de kans dat ik de bonus van de ANWB-actie verspeel (voorwaarde oa dat er altijd netjes op tijd betaald is en dus geen achterstanden zijn geweest) heb ik dit (nog) niet gedaan.
En op het indienen van mijn klacht tegen deze wijze van handelen hebben ze (nog) niet gereageerd. Die klacht staat op http://www.klacht.nl. Ben benieuwd of dat nog gaat helpen?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door Shine »

Oei, ik lees een stel stevige hakken in het zand.
Lees bijgevoegde link even erg goed door. Overigens adviseer ik u sowieso even aldaar het nodige mbt energie en nota's e.d goed door te lezen. Daar vindt u het antwoord op uw vraag en (onterecht) erg verbolgen zijn richting Budgetenergie mbt uw termijnbedrag en dies meer zij.
Tevens verbaasd het mij dat u ontevreden bent over het gegeven dat Budgetenergie het vastrecht levering kostenplaatje per 6 maanden incasseert en hoe hoog deze kosten zijn. Dit had u kunnen en moeten weten zou u de voorwaarden van het contract en aanbod presentatie goed hebben doorgenomen.

http://www.consuwijzer.nl/energie/energ ... n-rekening

Ten aanzien van uw overstapdatum: het is maar goed dat het niet op 28-2 heeft plaatsgevonden, want dan liep u de premie behorende bij het Budgetenergie jaarcontract idd mis. Immers, u diende dan niet het contract uit.

Tot slot: of uw overstap naar NLE nou zo verstandig is geweest.....

sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door sourencs »

Aha, mooi bedankt !
Ik lees op "Consuwijzer" hierover o.a.:
"U bent overgestapt naar een nieuw energiebedrijf. Nu krijgt u twee energierekeningen. Een voorschotrekening is van uw nieuwe energiebedrijf en de ander van uw oude energiebedrijf. Uw oude energiebedrijf is verplicht om direct te stoppen met het maken van nieuwe voorschotrekeningen. Op de overstapdatum krijgt uw oude energiebedrijf bericht van uw overstap. Dat is het moment waarop uw oude energiebedrijf moet stoppen met het versturen van voorschotrekeningen. Vanaf die datum ontvangt u alleen voorschotrekeningen van uw nieuwe energiebedrijf. Zo wordt voorkomen dat u dubbele voorschotrekeningen ontvangt.
Het kan gebeuren dat u in de maand van uw overstap nog een voorschotrekening van uw oude energiebedrijf ontvangt. Dat kan als het bericht van uw overstap en het versturen van de rekening elkaar hebben gekruist. Energiebedrijven hebben wel enige tijd nodig om hun administratie aan te passen als u overstapt.".

Ze waren dus wel degelijk op de hoogte van mijn overstap, want zou dat niet het geval zijn geweest dan hadden ze mij moeten vragen naar de meterstanden van 1 maart (contractjaar voorbij). Dat hebben ze echter (tot op heden) niet gedaan, hetgeen aangeeft dat zij weten dat ik een nieuwe leverancier heb die verantwoordelijk is voor het doorgeven van deze standen. En het klopt dat NLE die heeft opgevraagd (reeds op 21-2) bij mij.
Dus het bovenstaande uit Consuwijzer is heel duidelijk van toepassing:
"Uw oude energiebedrijf is verplicht om direct te stoppen met het maken van nieuwe voorschotrekeningen.".

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door Shine »

Dus ontevreden en overstap naar NLE geregeld. Omdat 1-3-2014 een zaterdag was, netjes van NLE bericht gehad dat de overstap op maandag 3-3-2014 zou plaatsvinden. .
.Ze waren dus wel degelijk op de hoogte van mijn overstap, want zou dat niet het geval zijn geweest dan hadden ze mij moeten vragen naar de meterstanden van 1 maart (contractjaar voorbij). Dat hebben ze echter (tot op heden) niet gedaan, hetgeen aangeeft dat zij weten dat ik een nieuwe leverancier heb die verantwoordelijk is voor het doorgeven van deze standen. En het klopt dat NLE die heeft opgevraagd (reeds op 21-2) bij mij.
Nduh?! Hoe kan NLE op 21-2 (hier lanceert u een nieuwe niet eerder vermeldde datum) naar switch meterstanden vragen als de overstap pas ruim een week later is ingediend?

Wat betreft facturen. Je hebt factuurdatum en incasso/betaal datum.
De termijn factuur voor maart kan bij Budgetenergie (en bij andere leveranciers) systematisch al gefactureerd zijn. Dit betekent zoveel dat de termijnfactuur al geactiveerd is en klaarligt om op een bepaalde dag te incasseren. Deze factuur kan de leverancier niet meer uit het systeem halen. Zo is dat bij u ook.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door witte angora »

sourencs schreef:Normaal houden ze bij mij de 5e van de maand het voorschot in.
Echter nu was Budget Energie er als de kippen bij om op de 3e maart al het voorschot voor de hele maand binnen te halen. En dat was nu geheel toevallig ook de overstapdag, ja, ja, boeven zijn het.
Dit is gewoon net niet stelen, maar wel 'heling' gedurende maximaal acht weken !
En dan moet ik zien hoe lang het daarna nog duurt voordat alles weer terug op mijn rekening staat.
En natuurlijk renteloos, of zou ik aanspraak kunnen maken op de wettelijke rente?
Ja ja, twee dagen te vroeg incasseren, ongelooflijk wat een horken. Ik zou er een advocaat op zetten, en ook een deurwaarder. Schrijf desnoods naar de Tweede Kamer. Ben je toevallig een Rus? Schrijf in dat geval Poetin ook een brief, die zal ongetwijfeld met tanks het land binnen rijden om jouw belangen te beschermen. Dat zal ze leren!

Hoeveel rente loop je eigenlijk mis over die twee dagen 'te vroeg' incasseren?
En waarom zou men niet een voorschot voor twee dagen kunnen maken? Technisch onmogelijk zeker?
Omdat het een voorschot is, geen definitieve afrekening.

sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door sourencs »

@Shine & Witte Angora:
Jullie weten niet waar je het over hebt met je opmerkingen:
1. "Nduh?! Hoe kan NLE op 21-2 (hier lanceert u een nieuwe niet eerder vermeldde datum) naar switch meterstanden vragen als de overstap pas ruim een week later is ingediend?".
De overstap is begin januari aangevraagd via NLE en medio januari door hen aan mij bevestigd dat deze op 3-3-2014 zou worden uitgevoerd. Dan heeft Budget Energie daar ook bericht van gehad en dat blijkt uit het feit dat niet zij, maar NLE de meterstanden opvragen via een kaart die ik op 21-2 binnenkreeg en waarop ik binnen 10 dagen mijn standen moest doorgeven. Zou Budget Energie dat niet geweten hebben dan had ik een soortgelijke actie/vraag van hen gekregen hebben. Mooi niet, dus zij waren wel degelijk op de hoogte.
2. "Hoeveel rente loop je eigenlijk mis over die twee dagen 'te vroeg' incasseren?"
Niks twee dagen te vroeg, gewoon 29 dagen teveel en dat voor zes tot acht weken.
Weet je wat kost om gedurende zo'n tijd rood te staan bij de bank omdat ik ook NLE moet voorschieten deze periode ??
3. "Ben je toevallig een Rus? Schrijf in dat geval Poetin ook een brief, die zal ongetwijfeld met tanks het land binnen rijden om jouw belangen te beschermen."
Van deze racistische opmerkingen wens ik mij te distantiëren.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door alfatrion »

Shine schreef:Tevens verbaasd het mij dat u ontevreden bent over het gegeven dat Budgetenergie het vastrecht levering kostenplaatje per 6 maanden incasseert en hoe hoog deze kosten zijn. Dit had u kunnen en moeten weten zou u de voorwaarden van het contract en aanbod presentatie goed hebben doorgenomen.
Uit eigen ervaring kan ik aangeven dat het mogelijk is of althans was om een overeenkomst te sluiten met BudgetEnergie zonder dat dit als voorwaarde is opgenomen in het aanbod of de daarbij behorende voorwaarden. In mijn geval heeft men de beloofde maandelijkse korting ook niet gegeven.

sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door sourencs »

In het contract met de ANWB stond idd (in de kleine lettertjes) dat voor de start van de levering een incasso van zes maanden vast recht zou plaatsvinden. Men deed het voorkomen dat dit een controle zou zijn op het automatisch kunnen incasseren. M.a.w. indien dat niet in één keer goed zou gaan dan werd men niet als overstapklant geaccepteerd.
Er stond echter nergens dat de bonus niet in het maandelijkse voorschot zou worden verwerkt en ook niet dat zelfs deze zes maanden vooraf betaald vastrecht niet meegenomen werden daarin.
M.a.w. Budget Energie heeft een "voorschot" gedurende twaalf maanden (plus de 6-8 weken voordat de eind-nota komt) van zes maanden vastrecht en van de ANWB-bonus.
In mijn geval dan nu nog een 13e maand voorschot en ook een te hoog vastgesteld voorschot.
Dus tel uit, hoeveel ik van hen tegoed heb :shock: :shock:

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door alfatrion »

In dat geval had je iedere maand een korting moeten krijgen van 1/24 van het jaarlijkse vastrecht.

sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door sourencs »

alfatrion schreef:In dat geval had je iedere maand een korting moeten krijgen van 1/24 van het jaarlijkse vastrecht.
Ja precies, maar ook dit is een van die klantonvriendelijke en inhalige praktijken van budgetenergie :(

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die korting heb je niet gehad?

sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door sourencs »

alfatrion schreef:Die korting heb je niet gehad?
Nee, nee zeker niet.
Moet allemaal nog komen bij de eindafrekening.
En dan krijg je alles alleen als je het braafste jongetje van de klas bent geweest.
Dus dat kan nog wat troubles geven :roll:

sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door sourencs »

Ze hebben uiteindelijk vandaag (21-03) reeds (?? !!) de eindafrekening aan mij overgemaakt. En dat was een flink bedrag met drie nullen. Dus dat inhouden van die extra maand voorschot was nergens op gebaseerd.
Daarmee ben ik weg bij dit bedrijf en hebben ze hopelijk iets geleerd op het gebied van "klantvriendelijkheid", hoewel zij er hier niet rechtstreeks op reageerden ????

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uit mijn berekeningen komt naar voren dat ze 20% opslag in rekening brengen op wat ze verwachten dat je in een jaar verbruikt.

sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Budgetenergie: Nog voorschot laten betalen na overstappen !

Ongelezen bericht door sourencs »

20% sparen bij hen tegen NUL procent rente dus :evil:
Boeven zijn het.
Was bij mij dus uiteindelijk iets van 60%, schandalig !!!!!!!!!!!

Gesloten