LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WTCG 2012 beschikking CAK

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
jvr
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2005 11:56

WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door jvr »

Volgens de test kom ik in aanmerking voor WTCG 2012. Het belastbaar inkomen van 2010 wordt berekend voor de WTCG en zit ik er onder het bedrag (24.570), dus moet dat geen probleem geven. Ik wacht nog steeds op de beschikking, dat vanaf oktober 2013 verstuurt diende te worden. In december 2013 en januari 2014 regelmatig gebeld met de klantenservice van het CAK. Ik krijg iedere keer te horen, dat er nog gewerkt wordt aan de beschikkingen en dat het nog steeds mogelijk is, dat de beschikkingen in januari verstuurd worden. Bij het laatste gesprek dat ik had (ongeveer 2 weken geleden) werd aangegeven om een aanvraagformulier te sturen en dat zou dan bij ontvangst in behandeling worden genomen. Alsof ze het al niet druk genoeg hebben! Ik heb dit formulier opgestuurd, dus nu nog steeds blijven wachten. Ik erger me aan de antwoorden van de klantenservice en wordt er onzeker van, krijg ik het nu wel of niet? Als chronisch zieke heb je toch al veel (extra) kosten, bijvoorbeeld eigen risico zorgverzekering. Ongeveer 3 weken geleden had ik ze ook verzocht om mijn pagina op het klantportaal aan te maken (inloggen met digid), zodat ik zelf mijn gegevens kan zien. Dit is ook nog steeds niet geregeld en zijn het ook loze beloftes. De rekeningen eigen bijdrage thuiszorg worden wel verstuurd en die moet ik dan wel op tijd betalen. Als ik het CAK moet geloven, ben ik niet de enige, dus ik moet maar geduldig afwachten. Ik begrijp ook wel dat het heel veel werk voor ze is, maar hou de klant dan niet aan het lijntje en voorgaande jaren was de beschikking er wel op tijd en werd er in december uitbetaald. Zijn er meer mensen die problemen hebben met het CAK en over de WTCG beschikking? Ik hoop dat ze nu eens de beschikking gaan versturen, het is nu al februari. Ik bel ook voorlopig niet meer naar de klantenservice, omdat ik toch maar steeds hetzelfde antwoord krijg, van dat ik maar rustig? moet afwachten.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door ArneLH »

Het sturen van een ingebrekestelling behoort niet tot de mogelijkheden?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door marnix »

Ik lees op diverse sites dat het CAK bij een aantal mensen ontzettend achterloopt, heeft volgens hen te maken met invoering van ibannummers.
Verder is het systeem van de wtcg veranderd, er wordt nu ook gekeken naar de inkomsten van eventuele partner. Die gegevens moeten bij de belasting vandaan komen.
Verder belooft het CAK heel veel telefonisch maar maakt weinig waar.

jvr
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2005 11:56

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door jvr »

Ik heb mijn bericht ook geplaatst op klacht.nl. Het CAK heeft contact opgenomen met mij naar aanleiding van dat bericht. Ik heb wel via klacht.nl toestemming gegeven daarvoor. Doordat ikzelf een aanvraag heb ingediend kunnen zij de benodigde gegevens opvragen bij de diverse instanties. Het CAK heeft mij vandaag gebeld en goed uitgelegd dat ik moet afwachten, omdat de benodigde gegevens worden opgevraagd. Het CAK is afhankelijk van de instanties en hebben geen invloed daarop, dus nu hoop ik ook dat ze snel over de gegevens kunnen beschikken. Ondanks dat ze op dit moment niet kunnen zeggen of ik in aanmerking kom en wanneer de beschikking verstuurd zal worden en de uitbetaling overgemaakt zal worden, blijf ik wel in onzekerheid zitten. Het CAK zal er ook alles aan doen om het zo snel mogelijk af te handelen. Het is wel jammer dat de tegemoetkoming er niet is, als je het nodig hebt. Maar ik kan niets anders doen, dan maar afwachten.

EGAM
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2014 14:36

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door EGAM »

Het verbaast mij dat er niet veel meer mensen hun klachten over het CAK betreffende de maar uitblijvende betaling van de WTCG over 2012 op dit forum hebben geplaatst. Ook in het nieuws lees je er weinig tot niets over. En dat terwijl het CAK beweert dat ik niet de enige ben en er nog duizenden wachtenden voor mij zijn. Ik ben in de 2e helft van december 2013 begonnen met bellen naar het CAK om te vragen waarom ik niets hoor. Tot nu toe heb ik verschillende antwoorden gekregen op mijn vragen die varieerden van "de regels zijn veranderd, het inkomen telt nu mee, we moeten alle IBAN-nummers invoeren" tot "dient u zelf maar even een aanvraag in, want dan zijn we in ieder geval verplicht u binnen 8 weken een bericht te sturen". Ten einde raad heb ik contact opgenomen met de Nationale Ombudsman via zijn Facebook pagina. Hij heeft contact opgenomen met het CAK en kwam met min of meer dezelfde antwoorden als die ik al eerder kreeg van het CAK. We waren dus nog geen stap verder. Na het weekend daaropvolgend werd ik gebeld door iemand van het CAK, die me zei dat het misschien toch beter was als ik zelf nog eens een aanvraag zou versturen naar hen. En dat terwijl de ombudsman mij verzekerd had dat dat geen zin zou hebben, want dan zou ik toch ook weer onder op een hele hoge stapel belanden met mijn aanvraag. Omdat ik druk bezig was met de voorbereidingen die ik moest treffen vanwege 2 operaties aan mijn rug, waarvoor ik 12 februari j.l. moest worden opgenomen heb ik het verder even laten rusten. Natuurlijk hoopte ik erop dat er ondertussen vorderingen zouden worden gemaakt door het CAK, maar niets is minder waar. Dus vandaag maar weer eens gebeld met de vraag hoe het er nu voor staat. Geen veranderingen, geen vooruitgang, niets!
Ik heb sinds half december regelmatig ingelogd met mijn digi-D op het klantportaal van het CAK. Daar kun je je persoonlijke gegevens bekijken en eventueel aanpassen! Er staat letterlijk:
Via het klantportaal kunt u:
Meer informatie over uw beschikking van de algemene tegemoetkoming Wtcg opvragen;
- De algemene tegemoetkoming Wtcg aanvragen;
- Uw medische gegevens opvragen;
- Uw rekeningnummer wijzigen;
- Uw adres- of contactgegevens wijzigen.
Maar hier klopt ook al niets van! Ik zag namelijk dat mijn IBAN nummer nog niet door hen was aangepast en dacht het dus snel even zelf te doen, maar geen enkele van bovenstaande opties werkt!
Recht van de persoonlijke gegevens staan een aantal taken vermeld die je zelf zou kunnen uitvoeren:
Taken:
•De algemene tegemoetkoming Wtcg aanvragen
•Toevoegen contactgegevens
•Toevoegen/wijzigen rekeninggegevens
Je ziet hier dat het ook mogelijk zou moeten zijn de tegemoetkoming WTCG (weer of opnieuw) zelf aan te vragen, maar ook dit werkt niet. Want als je daarop klikt krijg je de mededeling te zien:
"ER IS EEN TECHNISCHE FOUT OPGETREDEN, PROBEER HET LATER OPNIEUW".
Kortom, je loopt aan alle kanten vast bij het CAK.
Ik heb ze ook al eens gevraagd of ik dan zelf mijn inkomensgegevens op zouden kunnen vragen bij de belastingdienst en naar het CAK op zou kunnen sturen om de zaak te bespoedigen , maar dat kan niet (?!).
Denken ze dat ik in staat ben om officiële gegevens van de Belastingdienst te vervalsen soms?!

EGAM
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2014 14:36

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door EGAM »

Omdat mijn verhaal nogal lang is en het niet in een keer paste, hier het vervolg:
Een ding staat vast: Ik heb in ieder geval recht op WTCG. Ik zou geen enkele reden weten waarom niet, want:
Inkomensgrenzen:
-Voerde u alleen een huishouden? Dan is de inkomensgrens € 24.570,-.
-Voerde u samen met iemand een huishouden? Dan is de inkomensgrens € 35.100,-.
Mijn partner en ik komen met zijn tweeën bij lange na niet aan de hoogste inkomensgrens voor een alleenstaande!
Ik heb Multiple Sclerose, waarvoor ik regelmatig naar een neuroloog moet en een longaandoening waarvoor ik onder behandeling ben van een longarts. Bovendien ook een afwijking aan mijn rug waar ik onlangs, 13 februari jl. aan ben geopereerd.
Mijn partner heeft Reuma en psoriasis.
Om die reden hebben wij al sinds 2006 huishoudelijke hulp; 6 uur per week.
We hebben een gehandicaptenparkeerkaart en een eigen gehandicaptenparkeerplaats voor de deur.
Ik gebruik hulpmiddelen; een rollator en regelmatig een rolstoel.
We wonen in een aangepaste woning.
In januari van dit jaar heeft mijn partner het totaal verplicht risico al verbruikt en ik de helft. Ik heb hier een betalingsregeling voor moeten treffen! En dat terwijl ik nog bezig ben die van vorig jaar af te betalen!
We hebben nooit schulden gehad, ondanks het lage inkomen en de hoge kosten die we hebben vanwege ons ziek zijn. Aan afspraken voor afbetalingsregelingen houden wij ons stipt. Maar nu zien we onderhand de grond onder onze voeten verdwijnen! We hebben dat geld gewoon hard nodig en we hebben er recht op!
Op Overheid.nl staat onder andere het volgende:
Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
Geldend op 06-03-2014
Artikel 3
1. Het bestuur van het CAK stelt ambtshalve het recht op en de hoogte van de tegemoetkoming, bedoeld in artikel 2, eerste lid, vast.
2. Het CAK verstrekt de tegemoetkoming, bedoeld in artikel 2, eerste lid, voor het einde van het kalenderjaar volgend op het berekeningsjaar.
En sluit af met:
Artikel 28
Deze wet wordt aangehaald als: Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten.
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.
Gegeven te
’s-Gravenhage, 29 december 2008
Helaas lijkt het CAK te denken dat zij zich niet aan wetten hoeven te houden!
Ik vind dat het CAK zelfs, bij lang uitblijven van betalingen, zou moeten worden verplicht rente te betalen over het verschuldigde bedrag.
Ondertussen zijn we inderdaad veroordeeld tot machteloos afwachten.
Tenslotte:
Is er personeelstekort bij het CAK? Kunnen ze om die reden niet binnen de geldende termijn aan hun verplichtingen voldoen? Er zijn nog genoeg werkloze werkzoekenden voorhanden die die taak graag op zich zouden nemen!!

jvr
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2005 11:56

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door jvr »

De klantenservice van het CAK heeft mij beloofd op 15 april dat de beschikking omstreeks 5 mei verstuurd zal worden. Morgen is het 5 mei, dus dan zal er ook wel niet gewerkt worden en ik maar afwachten. Ik word er onzeker van, want mijn vertrouwen is nu al weg en er worden steeds loze beloften gedaan en hetzelfde antwoord. Op 5 februari een aanvraag gedaan (wat volgens de regels eigenlijk niet nodig hoeft te zijn) en op 3 maart een ontvangstbevestiging ontvangen. Op de website van het CAK staat: “In het eerste kwartaal van 2014 versturen wij de laatste beschikkingen voor de algemene tegemoetkoming” nou het eerste kwartaal is al om, dus van die regel klopt ook niets van. Ik heb contact opgenomen met de ombudsman, maar die doen ook niets, ik moet maar gewoon afwachten. Op klacht.nl staan ook veel klachten over het CAK. Jammer dat de politiek en consumentenorganisaties er niets mee doen. Het gaat toch om een grote groep mensen en die hebben het toch al niet breed en slecht in dit land. De extra kosten lopen ook steeds op, zoals eigen risico zorg en straks weer een huurverhoging. Terwijl de WTCG een regel is in de tegemoetkoming van die kosten. Het kabinet heeft al besloten om de WTCG en compensatie eigen risico af te schaffen. Ik hoop dat de beschikking deze week nog komt, al heb ik er weinig vertrouwen in, dus ik kan alleen maar afwachten.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door ArneLH »

Niet gedacht aan de mogelijkheid van ingebrekestelling? Na twee weken gaat dan de dwangsom wegens niet tijdig beslissen in en kun je in beroep bij de bestuursrechter.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door BreejKC »

Voor al diegenen die de beslissing, al dan niet positief, over het jaar 2012 nog steeds niet van het CAK ontvangen hebben, overweeg inderdaad gebruik te maken van de mogelijkheden die de Wet Dwangsom u biedt. Lees hierover het artikel, in min of meer begrijpelijke taal, op Wikipedia.nl eens door.

Omdat van deze wet nog weinig tot niet gebruik gemaakt wordt, kunnen overheidsinstellingen zoals het CAK met dit soort praktijken van veel te laat beslissen gewoon doorgaan. Argumenten als veel werk, nieuwe regels, te weinig personeel etc. etc. zijn niet toelaatbaar om onder hun wettelijke verplichtingen (ook overheidsinstellingen hebben die) uit te komen. Dit soort argumenten is een intern probleem voor de desbetreffende overheidsinstelling waar burgers echter niet de dupe van mogen worden.

Als veel van de mensen, die hun beslissing WTCG over het jaar 2012 nog steeds niet ontvangen hebben, gebruik zouden maken die de Wet Dwangsom biedt, dan heeft het CAK plotseling een nog veel groter (financieel) probleem. Waarschijnlijk zult u merken dat, als u het CAK schriftelijk erop wijst dat u van deze wet gebruik gaat maken, uw beslissing daarna heel snel door het CAK genomen is.

jvr
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2005 11:56

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door jvr »

Ik heb het nagekeken en de tips van bovenstaande forumleden opgevolgd, mijn dank daarvoor. De wet dwangsom lijkt mij echt de mogelijkheid om het CAK er toe te dwingen om de beschikkingen te gaan versturen en dan geen loze beloftes meer te geven. Ik snap nog steeds niet dat het CAK de gegevens van de andere instanties nog niet hebt. In voorgaande jaren was dat ook geen probleem en hadden ze de gegevens van de belastingdienst, zorgverzekeraars, gemeentes en indicatiestellers ook al op tijd binnen. Waarom is dat nu voor de WTCG 2012 dan niet? Via de klantservice wordt je niet veel wijzer, want zij kunnen ook niets doen, dan alleen maar te zeggen, dat je moet afwachten.
Ik heb het formulier ingebrekestelling (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... lling.html) gedownload en opgestuurd naar het CAK. En nou maar hopen dat ze de beschikking gaan opsturen. De wet dwangsom gaat dan na 14 dagen in en zijn ze extra geld verschuldigd. Ik wil iedereen via dit forum op de hoogte houden over de voortgang en de reacties van het CAK. Mogelijk helpt het formulier en gaan ze de beschikking nou eindelijk eens sturen, zodat ik niet in onzekerheid hoeft te zitten en niet nog langer moet wachten.

corrie1946
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2014 15:23

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door corrie1946 »

Ik heb dezelfde ervaring, bovenstaand zijn goede adviezen.
Niet langer meer bellen e.d, je wordt aan het lijntje gehouden.

Stuur die ingebrekestelling aangetekend en je raadt het nooit :
het CAK gaat met u in kontakt en snel. :lol: In mijn geval binnen 1 week.

En dan vragen zij wel aan u de gegevens die zij nog missen of op zitten te wachten, in mijn geval ging het dus over inkomsten partner 2010. Die gegevens konden zij ook in nov. 2013 al van ons krijgen maar het CAK hoefde geen gegevens, alles zou reg kom, echt u kon de beschikking verwachten voor eind november, december, januari, februari, maart en april. .....

Niet meer wachten mensen, aanpakken.

Echt, stuur die ingebrekestelling, , stap 14 dagen daarna naar de Rechtbank, afd. Bestuursrecht, start een procedure. Kosten 46 euro griffierechten, kan je zelf doen zonder een advokaat in te schakelen en eis de compensatie erbij op. Die 46 euro krijg je ook terug van het CAK als je gelijk hebt.

Supermum
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2010 11:18

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door Supermum »

Ik heb helaas ook nog steeds niets gehoord normaal gesproken ontvangen ik in december altijd de uitkering, elke maand bellen en elke weer u moet wachten tot eind van de maand de een na laaste keer kreeg te horen dat ze nog moesten bekijken hoe de woonsituatie was ik ben namelijk in januari gaan samen wonen. Maar de pijldatum, was 31 december dus moet dat verder geen probleem zijn . Ik zou absoluut deze maand mei de beslissing te horen krijgen. Ik heb de 28 ste weer gebeld nee ik zou toch nog echt deze maand nog moeten afwachten( ook durft ze nog weer aan te geven dat het nog juni kan worden want ze lopen achter ( nou ik loop ook achter het is toch wel een flink bedrag omdat ik in de hoge categorie val) Het is nu inmiddels 31 mei en nog niets gehoord of gezien. Zijn er nog meer mensen die nog niets gehoord hebben?

Supermum
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2010 11:18

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door Supermum »

Vandaag heb ik de nationale ombudsman gebeld deze gaan er nu achteraan ik ben benieuwd????

jvr
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 dec 2005 11:56

Re: WTCG 2012 beschikking CAK

Ongelezen bericht door jvr »

Vorige week heb ik de beschikking ontvangen en gelijktijdig de ontvangstbevestiging van het formulier wet dwangsom. Ze geven wel aan dat het lang geduurd heeft en bieden ook hun verontschuldigingen aan. Ik vind het wel typisch dat het nu ineens wel geregeld is en misschien heeft het wel te maken met het formulier wet dwangsom, die ik heb verstuurd. Nu nog ca. 6 weken wachten op het geld, al snap ik niet waarom dat dan ook nog 6 weken moet duren. Ik kan een ieder het aanraden om het formulier wet dwangsom op te sturen, maar toeval of niet, ik heb de beschikking.

Gesloten