LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door eleven »

snuffel1 schreef: Wat betreft het privacybeleid, of je nu pint of contant betaald de kassa in de super registreert alles wat er over de band gaat om de voorraad up to date te houden. Voor de bank ben je gewoon een rekeningnummer die van niemand het betalingsgedrag bekend mag maken.
En wat nog, als mijn bank weet, hoeveel aardappels ik in super 1 en hoeveel kratten bier ik in super 2 gekocht heb.
Pinnen is ook voor sommige ouderen, welke met de tijd meegegaan zijn, geen probleem.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door czarczar »

eleven schreef:
snuffel1 schreef: En wat nog, als mijn bank weet, hoeveel aardappels ik in super 1 en hoeveel kratten bier ik in super 2 gekocht heb.
Ik kan wel wat vervelende scenario's bedenken.
U koopt maar 1 keer in de maand aardappels? Dan eet u vast niet gezond. U valt bij ons in de klasse ongezonde klanten en daarvoor is de verzekeringspremie 25% hoger. En u drinkt bier? Wel 3 kratten per week? Nee, dan komt u niet in aanmerking voor onze aanbieding. Wij hebben namelijk een klantenprofiel opgesteld en op basis van uw gegevens valt u daar niet in.
Weet je wat het vervelende is: die gegevens blijven uw leven lang openbaar, ook al mocht de bank ze niet vrijgeven, soms per ongeluk gebeurt het toch. Staat vaak genoeg ik in de krant.
Mensen, en daar reken ik mezelf ook onder, zijn naïef.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier hoort hij dus:

Ik vraag me eigenlijk af, waarom ik als, voor zover het de boodschappen betreft, niet-pinner in de hoek kwetsbare groepen wordt geduwd. Zo kwetsbaar vind ik mezelf nu ook weer niet.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door eleven »

czarczar schreef:
eleven schreef:
snuffel1 schreef: En wat nog, als mijn bank weet, hoeveel aardappels ik in super 1 en hoeveel kratten bier ik in super 2 gekocht heb.
Ik kan wel wat vervelende scenario's bedenken.
U koopt maar 1 keer in de maand aardappels? Dan eet u vast niet gezond. U valt bij ons in de klasse ongezonde klanten en daarvoor is de verzekeringspremie 25% hoger. En u drinkt bier? Wel 3 kratten per week? Nee, dan komt u niet in aanmerking voor onze aanbieding. Wij hebben namelijk een klantenprofiel opgesteld en op basis van uw gegevens valt u daar niet in.
Weet je wat het vervelende is: die gegevens blijven uw leven lang openbaar, ook al mocht de bank ze niet vrijgeven, soms per ongeluk gebeurt het toch. Staat vaak genoeg ik in de krant.
Mensen, en daar reken ik mezelf ook onder, zijn naïef.
Op de eerste plaats heb ik dit bericht geschreven en niet snuffel. :shock:

Ten tweede, wat een onzin, als ik maar een keer per maand aardappels eet, eet ik niet gezond.
Over de rest laat ik mij helemaal niet uit en hoop dat de moderator snel ingrijpt. :wink:

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door czarczar »

eleven schreef: Ten tweede, wat een onzin, als ik maar een keer per maand aardappels eet, eet ik niet gezond.
Ja, dat bepaal ik niet, maar misschien uw zorgverzekering wel over 5 jaar.
U zou uw gegevens niet zo moeten laten slingeren, u weet niet wat er in de toekomst mee gebeurt.

Ik lees vaak dat mensen het helemaal niet uit maakt wat anderen van hen weten.
Als ik dan vervolgens vraag hun hele financiële hebben en houden op te sturen doen ze dat gek genoeg toch niet.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door eleven »

czarczar schreef:
eleven schreef: Ten tweede, wat een onzin, als ik maar een keer per maand aardappels eet, eet ik niet gezond.
Ja, dat bepaal ik niet, maar misschien uw zorgverzekering wel over 5 jaar.
U zou uw gegevens niet zo moeten laten slingeren, u weet niet wat er in de toekomst mee gebeurt.

Ik lees vaak dat mensen het helemaal niet uit maakt wat anderen van hen weten.
Als ik dan vervolgens vraag hun hele financiële hebben en houden op te sturen doen ze dat gek genoeg toch niet.
eleven schreef: Over de rest laat ik mij helemaal niet uit en hoop dat de moderator snel ingrijpt.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door jerwarm »

witte angora schreef:Hier hoort hij dus:

Ik vraag me eigenlijk af, waarom ik als, voor zover het de boodschappen betreft, niet-pinner in de hoek kwetsbare groepen wordt geduwd. Zo kwetsbaar vind ik mezelf nu ook weer niet.
'Kwetsbare groepen' zoals lager opgeleiden, ouderen, mensen die moeilijk rond kunnen komen en mensen met een laag inkomen vinden contant afrekenen handiger dan betalen met een pinpas. Dat blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB)
als ik mezelf beschouw vindt ik mij hier niet onder profileren, maar ik weet natuurlijk niet hoe het met anderen zit. :lol:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door sjohie »

czarczar schreef:
eleven schreef:
snuffel1 schreef: En wat nog, als mijn bank weet, hoeveel aardappels ik in super 1 en hoeveel kratten bier ik in super 2 gekocht heb.
Ik kan wel wat vervelende scenario's bedenken.
U koopt maar 1 keer in de maand aardappels? Dan eet u vast niet gezond. U valt bij ons in de klasse ongezonde klanten en daarvoor is de verzekeringspremie 25% hoger. En u drinkt bier? Wel 3 kratten per week? Nee, dan komt u niet in aanmerking voor onze aanbieding. Wij hebben namelijk een klantenprofiel opgesteld en op basis van uw gegevens valt u daar niet in.
Weet je wat het vervelende is: die gegevens blijven uw leven lang openbaar, ook al mocht de bank ze niet vrijgeven, soms per ongeluk gebeurt het toch. Staat vaak genoeg ik in de krant.
Mensen, en daar reken ik mezelf ook onder, zijn naïef.
Je knoopt van alles aan elkaar om een soort van gelijk te halen, maar dat alles is in de praktijk niet zo, en ook bij (privacy)wet verboden. Zo kan ik ook elk willekeurig argument wel met "feiten" onderbouwen. :wink:

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door czarczar »

sjohie schreef: Je knoopt van alles aan elkaar om een soort van gelijk te halen, maar dat alles is in de praktijk niet zo, en ook bij (privacy)wet verboden. Zo kan ik ook elk willekeurig argument wel met "feiten" onderbouwen. :wink:

Sommige mensen zijn te dom om het nog uit te leggen.
En gek genoeg eindigen al die mensen hun reactie met :wink:

Wetten zijn niet zaligmakend. Veel banken en overheidsinstellingen hebben al gegevens laten slingeren. Dat is geregeld in het nieuws geweest. De overheid tapt enorm veel gesprekken af en de VS houdt ons al allemaal in de gaten v.w.b. ons verkeer (waarschijnlijk ook dit bericht).
Eigenlijk zouden we een nieuw topic moeten starten over bijvoorbeeld dat hele veilige Patienten-dossier.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door eleven »

czarczar schreef:
sjohie schreef: Je knoopt van alles aan elkaar om een soort van gelijk te halen, maar dat alles is in de praktijk niet zo, en ook bij (privacy)wet verboden. Zo kan ik ook elk willekeurig argument wel met "feiten" onderbouwen. :wink:

Sommige mensen zijn te dom om het nog uit te leggen.
En gek genoeg eindigen al die mensen hun reactie met :wink:

Wetten zijn niet zaligmakend. Veel banken en overheidsinstellingen hebben al gegevens laten slingeren. Dat is geregeld in het nieuws geweest. De overheid tapt enorm veel gesprekken af en de VS houdt ons al allemaal in de gaten v.w.b. ons verkeer (waarschijnlijk ook dit bericht).
Eigenlijk zouden we een nieuw topic moeten starten over bijvoorbeeld dat hele veilige Patienten-dossier.
czarczar schreef:
eleven schreef: 3 jaar geleden een account opgemaakt en nu meteen 21 berichten op een dag.
Maar je heb je na 3 jaar verveeld, lees ik zo. :lol:
Ik gebruik mijn spaarzame vrije tijd wel eens om mensen van advies te dienen.
Als ik ergens geen verstand van heb, dan zal ik ook niet proberen advies te geven.
Het Radar-forum vind ik zelf niet bepaald handig en Tenormin had mij wellicht al herkend van een ander forum waar ik wat vaker reageer. Maar ook daar reageer ik soms weken niet, omdat ik dan andere bezigheden heb.
Forums zijn niet mijn dagtaak.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door jerwarm »

privacy? waar? mag ik even hard lachen, :mrgreen: :lol:


privacy is een farce in Nederland, je gegevens zijn nergens echt veilig.
weet men nog van de oude pc's die aan de straat werden gezet met zeer gevoelige gegevens, toen deze werden "gevonden" door gewone burgers? >> is in het nieuws geweest.
zou veilig zijn je gegevens nu!!


maar dat is een heel andere discussie.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door czarczar »

jerwarm schreef:maar dat is een heel andere discussie.
Uhh nee, dat is helemaal geen andere discussie.
Privacy is zeer nauw verbonden met je betalingsgedrag.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door eleven »

czarczar schreef: Uhh nee, dat is helemaal geen andere discussie.
Privacy is zeer nauw verbonden met je betalingsgedrag.
czarczar schreef:Het Radar-forum vind ik zelf niet bepaald handig

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door czarczar »

vogels schreef:Dit topic gaat helemaal niet over privacy, maar over cash of met pin betalen. Maar het is zo te lezen erg moeilijk voor je gewoon on topic te blijven.
Pinbetalingen zijn zeer verwant aan privacy aangezien alles wordt geregistreerd.
Het is dus wel degelijk on-topic.

Ik pin bij de bank en geef het cash in winkels uit.
Daarnaast doe ik online veel met Pay-Pal.

Banken vertrouw ik niet zo sinds de crisis, die hebben ons te veel belastinggeld gekost.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef: Ik vraag me eigenlijk af, waarom ik als, voor zover het de boodschappen betreft, niet-pinner in de hoek kwetsbare groepen wordt geduwd. Zo kwetsbaar vind ik mezelf nu ook weer niet.
Gevalletje elementaire logica, vergelijkbaar met 'ik word nat, dus het regent'.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik kan me goed voorstellen dat mensen hun gewone dagelijkse/wekelijkse dingen, waar niet al te grote bedragen mee gemoeid zijn, contant willen betalen. Dan heb je meer overzicht en ben je eerder geneigd goed te overwegen of je een aankoop doet of niet.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
witte angora schreef: Ik vraag me eigenlijk af, waarom ik als, voor zover het de boodschappen betreft, niet-pinner in de hoek kwetsbare groepen wordt geduwd. Zo kwetsbaar vind ik mezelf nu ook weer niet.
Gevalletje elementaire logica, vergelijkbaar met 'ik word nat, dus het regent'.
Ik word nat, dus ik kan ook onder de douche staan. Of in het zwembad liggen. Of de buurman lette even niet op toen hij de tuin sproeide. De bovenbuurvrouw was de ramen aan het lappen en liet de emmer vallen net toen ik er onder stond...

Dus je bedoelt dat het elementair logisch is om te concluderen dat iemand die contant betaalt ook wel in de kwetsbare groepen zal zitten?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee. Kwetsbare groepen geven voorkeur aan contant betekent niet dat wie voorkeur geeft aan cash ook tot de kwetsbare groepen behoort.
Vergelijkbaar met van regen word je nat betekent niet dat als je nat wordt, het ook moet regenen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat bedoel ik dus, kweenie.

Financieel heb ik het heus niet breed. Maar ik kan alle nota's betalen en rijdt nog steeds in een (aftandse) auto. Mocht het moeilijker worden, dan kan nog altijd die auto de deur uit. En eigenlijk hoop ik dat eind van het jaar, uiterlijk begin volgend jaar, een bepaalde betalingsverplichting voorbij is. Schuld dus. Gaat ook weer een slok op een borrel schelen. Daarom zeg ik, ik voel me niet tot de kwetsbare groepen behoren.

Maar ook als ik van die schuld af ben, en de auto de deur uit zou zijn, blijf ik gewoon contant betalen. Een keer per maand de grote (en dure) meuk, en daarna weekgeld. Ik pas vervolgens mijn boodschappenlijstje gewoon aan mijn weekgeld aan. Als er geen geld is voor chips, dan maar een keertje geen chips bijvoorbeeld. En dit gaat uitstekend. Met pinnen heb ik juist de neiging tóch die chips (en een hele hoop andere dingen) te halen, terwijl er ook geld gereserveerd moet worden voor andere dingen. Kleding in de opruiming bijvoorbeeld.

Er zijn er heel wat die het aanmerkelijk moeilijker hebben, zou me niet tot die groep willen rekenen.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: 'Kwetsbare groepen' geven voorkeur aan contant betalen

Ongelezen bericht door gilas »

Tja,Ik hoor niet bij de "kwetsbare" groep maar ik betaal gewoon het liefst met contant geld en de meeste mensen in mijn omgeving doen dat omdat je gewoon beter zicht kan houden op wat je uitgeeft.
Met contant geld,als je 10 euro op is,dan is dat ook daadwerkelijk op maar met een pinpas bestaat altijd het risico dat je meer dan 10 euro gaat uitgeven.

Gesloten