LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LEDlampen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door ruud_a »

kweenie schreef:
het prettige licht dat door een gloeilamp werd geproduceerd wordt heel inefficient en zonder succes nagebootst in de spaarlampen en met nog minder succes door de LED lampen
Een goede ledlamp geeft het zelfde prettige licht als een gloeilamp. Helaas zijn er veel heel slechte led lampen. Daardoor denkt het grootste deel van de mensen dat led-licht ook niet goed kán zijn. En dat is dus een misvatting.

En nogmaals, ook gloeilampen zijn nog gewoon te koop. Alleen niet in heel hoge wattages. Maar daarbijnis ook nauwelijks sprake meer van 'prettig licht'. Dus koop gerust bv 60 watt gloeilampen.
inderdaad gloeilampen zijn NOG te koop
in sommige gevallen heb je ook wel eens een gloeilamp van een hoog wattage nodig
bijvoorbeeld tijdens schilderen en witten

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door bprosman »

Alleen niet in heel hoge wattages. Maar daarbijnis ook nauwelijks sprake meer van 'prettig licht'.
De zogenaamde "Bouwlampen" ?

wjadejong
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2013 15:25

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door wjadejong »

Hallo,

Ik heb destijds een led lamp gekregen van de postcodeloterij, gisteren is de lamp spontaan kapot gevallenen de fitting is in de lamp blijven steken levens gevaarlijk wat nu te doen, de lamp is lang niet zolang mee gegaan als werd verteld.

gr jeanette

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door sjohie »

wjadejong schreef:Hallo,

Ik heb destijds een led lamp gekregen van de postcodeloterij, gisteren is de lamp spontaan kapot gevallenen de fitting is in de lamp blijven steken levens gevaarlijk wat nu te doen, de lamp is lang niet zolang mee gegaan als werd verteld.

gr jeanette
Stroom van de groep af halen in de meterkast, en met een grote halve (doorgesneden) aardappel kan je zo'n fitting wel uit het armatuur draaien. (tip van het klokhuis of uit de kijk van vroeger)

Overigens is de levensduur van vele factoren, oa aantal keren aan/uit en dagelijkse aantal branduren afhankelijk. De geschatte levensduur van de fabrikant is slechts dat, een gemiddelde. Als jij die lamp 20x dag aan en uit zet, en 24h laat branden, ga jij hun geclaimde levensduur nooit halen.

Postcode Loterij
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:39

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Postcode Loterij »

Beste wjadejong,

Wat vervelend om te horen dat de LED-lamp kapot is gegaan, onze welgemeende excuses daarvoor. Dit is natuurlijk niet de bedoeling! We sturen je graag een nieuw exemplaar toe. Wil je ons daarvoor via een privébericht je gegevens (naam, postcode en huisnummer) sturen?

Vriendelijke groeten,

Webcare Team Postcode Loterij

FlyBy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2014 11:08

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door FlyBy »

Ik heb het Webcare team ook even een Prive bericht gestuurd; 1 van mijn LED lampen is sinds twee weken helemaal roze geworden. (geeft een gedimd roze licht :?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door ruud_a »

FlyBy schreef:Ik heb het Webcare team ook even een Prive bericht gestuurd; 1 van mijn LED lampen is sinds twee weken helemaal roze geworden. (geeft een gedimd roze licht :?
eerst een prive bericht sturen en het dan gewoon op het forum zetten?

FlyBy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2014 11:08

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door FlyBy »

ruud_a schreef:
FlyBy schreef:Ik heb het Webcare team ook even een Prive bericht gestuurd; 1 van mijn LED lampen is sinds twee weken helemaal roze geworden. (geeft een gedimd roze licht :?
eerst een prive bericht sturen en het dan gewoon op het forum zetten?
Ja waarom niet, jij weet toch niet wat er in het prive bericht stond? Daarnaast is de reactie van de Postcode Loterij altijd hetzelfde "even direct/prive contact opnemen"

Anyway, heb ze zojuist gesproken en wordt keurig opgelost, waarvoor dank!

Willem xamuh

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Het vele in en uitschakelen mag bij een ledlamp eigenlijk geen invloed hebben op de levensduur. Aanraking ook niet. Het is geen halogeen :wink: Vaak zijn het ook niet de leds die stuk gaan, maar de elektronica erachter. Bij een spaarlamp ligt dat anders, daar die, net als een TL, moet opstarten en uiteindelijk zal deze dat na een x aantal keren niet meer doen. Doorgaans is de starter ingebouwd en dus niet te vervangen en de lamp kan weg. Een PL had vooral voorheen een apart voorschakelapparaatje en een starter, maar alles moet kleiner en goedkoper, en uiteindelijk is het natuurlijk heel mooi als je alleen maar een compacte lamp kan kopen waar alles in is opgenomen.

De gebruikte componenten zijn uiterst klein en dus ook meestal niet meer te vervangen, als je er al bij kan. Zo zie je ook wel dat een deel van de leds nog oplicht, maar een ander deel niet meer werkt. Doorgaans puur een elektronica issue. Daarnaast mag men sinds een aantal jaren geen soldeertin meer gebruiken met daarin lood (millieu) en daarover zijn tal van klachten te vinden. Bij zeer veel apparaten komt het na enige tijd voor dat de verbindingen loslaten en/of haarscheurtjes vertonen. Vaak ook de reden dat nieuwe apparatuur het zo snel begeeft. Doorsolderen is dan een goede optie, maar bij zeer fijne componenten ook erg moeilijk en tin met lood wordt niet 'gepakt'.

Ook niet alle leds zijn van een goede kwaliteit. Maar bij oudere apparaten kan de led (stand-by) jarenlang branden. Het kan dus wel goed. Heb hier een paar minidisc spelers van tegen de 30 jaar oud, waarop de stand-by led bijna constant brand en enkel uit is als de apparaten in gebruik zijn en ze blijven werken! De apparten zelf trouwens ook :D En er staat hier meer waarin leds te zien zijn die gewoon hun werk blijven doen.

Nu zullen we echt wel energie besparen met met led en spaarlampen (vooral als ze het niet doen :D , maar we moeten straks wel allemaal elektrisch gaan rijden, terwijl we nu al niet eens in staat zijn alles uit schone energie te halen. Hoe moet dat dan? Komt er geen CO2 in de lucht als al die stroom moet worden opgewekt? En zijn we nu echt ook goedkoper uit? Nee, want de leveranciers willen niet minder, maar meer inkomsten.

En hoe vaak gebeurt het niet dat we in plaats van 3 dan maar 6 lampjes neerzetten omdat ze toch veel minder stroom verbruiken? Natuurlijk scheelt het dan nog met een gewone gloeilamp, maar persoonlijk vind ik dat we een beetje gaan doorslaan.

Mvg. Willem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

Verlichting zorgt voor ongeveer 15% van het stroomverbruik van een gemiddeld huishouden. Als je een groot deel van de verlichting vervangt door led (of andere zuinige lampen), dan kun je dus makkelijk 10% van je stroomgebruik besparen. Ik vind niet dat je dan kunt spreken van een beetje gaan doorslaan.

Ledlampen zijn de laatste jaren ook snel veel prettiger geworden. Een paar jaar geleden waren ze vaak nog kil of onhandig van formaat of het licht scheen niet op de zelfde manier rond als bij een gloeilamp. Maar inmiddels is dat niet meer zo. Je kunt tegenwoordig bijna alle lampen ook in een 'gloeilampachtige' led-versie kopen zonder dat je er in comfort of in uiterlijk op achteruit hoeft te gaan. Bovendien, ook als je dan ineens twee keer zo veel lampen aan zou doen, bespaar je nog steeds flink op de stroomkosten.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door newmikey »

We slaan volledig door. We gebruikten gloeilampen die uit een beetje glas en een wolfraam gloeidraadje bestonden en uitermate goedkoop te produceren waren van materialen waar meer dan genoeg voorraad van was. Ze gebruikten wel veel energie bij het branden maar kostten weinig energie om te maken en leverden nauwelijk milieusvervuiling op bij het weggooien.

We hebben nu dus LED lampen waarin allerlei halfgeleiderelementen, printplaatjes en andere electronica zit. Véél duurder om te maken en vooral ook veel energieintensiever om te maken alsmede een giga-probleem bij het weggooien vanwege de (zware) metalen en onmogelijkheid om te scheiden/recyclen zonder nòg meer gebruik van energie.

Cradle-to-grave hebben we onszelf in de voet geschoten met de z.g. "milieu-vriendelijke" verlichting die uiteindelijk veel meer energie gebruikt, behalve in het kleine traject van het thuisgebruik waar we deze verlichting op afrekenen.

Hysterische/historische fout van de milieu-mafia. De producenten? Die verdienen prima aan het duurdere produkt dat wij met z'n allen graag willen hebben...

Willem xamuh

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Dag kweenie

Als je echt wilt besparen kun je beter de grootverbruikers in je huis aanpakken. Hang de was op, i.p.v. het gebruik van een droger. Doe de was pas als de wasmachine goed gevuld kan worden etc. Dat loont veel meer.

En kijk nou eens naar je rekeningen. Dalen die nu ineens zo erg als je spaarlampen gebruikt? Natuurlijk, alles kan helpen, maar als je wel de droger aanzet en dan een lamp minder aan doet, heeft dat natuurlijk geen enkele zin. Ik heb een Koivijver en ook dat merk je in het verbruik. Maar als het niet nodig is dat b.v. de luchtpompen draaien, gaan ze uit. Dat geld ook voor de andere pompen, want het verbruik zit zo op een kleine 100 watt per stuk.

Maar anderen geven vaak aan gewoon alles het hele jaar door te laten draaien, maar wel ledlampen aan te schaffen en dat ontgaat me geheel.

En persoonlijk vind ik wel dat we doorslaan, maar die mening hoef je natuurlijk niet te delen. Maar als ik destijds al zag dat de EU de Plasma Tv wilde gaan verbieden en nu de stofzuiger weer aan de beurt is en niet groter mag zijn dan 900 Watt, zet ik daar weleens mijn vraagtekens bij.

Mvg. Willem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk zijn er veel meer manieren om energie te sparen. Het een sluit ook het ander niet uit. Maar ik houd ook niet van dat belerende dat je bepaalde dingen niet 'mag' doen. Ik vind het prima dat iedereen bepaalde energieverbruikende hobby's of activiteiten heeft, maar ik zou het nog beter vinden als je daarbij de keuze maakt voor een variant die minder stroom verbruikt. Als dat een min of meer vergelijkbaar alternatief is, natuurlijk.

nibt
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jul 2009 21:32

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door nibt »

Gloeilampen gaan volgens de fabrikant 1000 branduren mee.
Ledlampen gaan volgens de fabrikant 25000 branduren (of langer) mee.

Voor de branduren van 1 ledlamp moet je dus 25 of meer gloeilampen produceren, transporteren (volume) en even later weer verzamelen en als afval verwerken.

Stel we nemen een populair modelletje, de 40 watt gloeilamp.
Die verbruikt gedurende 25 levens X 40 watt X 1000 uur = 1000 kilowattuur.

Het equivalent in led verbruikt 4 watt.
Dat geeft 1 leven X 4 watt X 25000 uur = 100 kilowattuur.

Ga ik een ledlamp vervangen voor een gloeilamp dan moeten er dus 24 lampen extra geproduceerd en afgewerkt worden en moet er 900 kilowattuur extra verstookt worden.

Kortom, als je het even simpel narekent blijken de aluminiumhoedjes (of wolfraamhoedjes) het hier toch echt verkeerd te hebben.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door newmikey »

nibt schreef: Kortom, als je het even simpel narekent blijken de aluminiumhoedjes (of wolfraamhoedjes) het hier toch echt verkeerd te hebben.
kortom, als je het even simpel narekent is het buitengewoon dom de milieubelasting te vergelijken zonder daar het produktieprocess dan wel de afvalverwerking mede in te bekijken. Dat is net zo kortzichtig als de stelling dat de electrische auto zo ontzettend milieubewust is zo lang je de vervaardiging en afvalverwerking van de buitengewoon milieu-onvriendelijke accu's negeert of de opwekking van die electriciteit zèlf.

Willem xamuh

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

nibt schreef:Gloeilampen gaan volgens de fabrikant 1000 branduren mee.
Ledlampen gaan volgens de fabrikant 25000 branduren (of langer) mee.

Voor de branduren van 1 ledlamp moet je dus 25 of meer gloeilampen produceren, transporteren (volume) en even later weer verzamelen en als afval verwerken.

Stel we nemen een populair modelletje, de 40 watt gloeilamp.
Die verbruikt gedurende 25 levens X 40 watt X 1000 uur = 1000 kilowattuur.

Het equivalent in led verbruikt 4 watt.
Dat geeft 1 leven X 4 watt X 25000 uur = 100 kilowattuur.

Ga ik een ledlamp vervangen voor een gloeilamp dan moeten er dus 24 lampen extra geproduceerd en afgewerkt worden en moet er 900 kilowattuur extra verstookt worden.

Kortom, als je het even simpel narekent blijken de aluminiumhoedjes (of wolfraamhoedjes) het hier toch echt verkeerd te hebben.
Het moet eerst nog maar blijken dat een ledlamp 25 jaar meegaat. Die berekeningen zijn allemaal leuk, maar vaker baseert men zulke uitspraken op enkele uren gebruik per dag en veel mensen gebruiken de lamp wellicht veelvuldiger. Ik zie dan ook liever de opgave van het aantal branduren.

Maar natuurlijk scheelt het energie. Dat ontken ik ook niet. Gebruik je een lamp van 40 watt en deze brand 5 uur per dag, dan is het verbruik per jaar 73000Watt, ofwel 73KWH. Dat is of lijkt vrij stevig, want de kosten per jaar zitten dan rond de 17 Euro. Is zo'n 1,40 per maand.

Natuurlijk scheelt dat behoorlijk met een ledlamp van 4 Watt, maar daarop ga je eigenlijk pas besparen als je de aanschafkosten eruit hebt. Uiteraard gebruiken mensen meer dan één lamp, maar dan moeten dus ook eerst de duurdere lampen worden aangeschaft en ook echt zo lang meegaan als men opgeeft. Als een dergelijke gloeilamp dus 24 per dag brand, totaal per jaar 8760 uur, komt dat al uit op 350400 Watt, dus 350,4 kWh. Uitgaande van een levensduur van ong. 1000 uur, kost je dat zo'n 8-9 lampen per jaar.

Dezelfde lamp, maar dan in Led, gebruikt dus simpelweg 10x minder en dan zit je dus per jaar, op basis van 5 uur per dag, net als de eerder genoemde gloeilamp op 7300 Watt, ofwel 7,3KWH. Deze lamp kost je dan maar 1,68 in verbruik per jaar. Dat scheelt dus aanzienlijk. Maar veel mensen rekenen zich op deze manier rijk en kijken niet naar de kosten van de lamp zelf. En als deze het vroegtijdig laat afweten lopen de kosten aardig op en zal de lamp toch ook millieubewust moeten worden ontleed en ik vraag me vaak af waar men al die zooi laat die uit allerlei apparaten etc. komen.

Voor het milleu is het uiteindelijk beiden niet goed, maar wat je noemt klopt natuurlijk wel. In de productie scheelt het behoorlijk, maar dat veranderd natuurlijk wel als een ledlamp het zeer voortijdig laat afweten. Die 25 jaar neem ik niet zo serieus. Heb hier ook een paar dure ledlampen gehad die het na een jaar gebruik lieten afweten terwijl ze nog geen 5 uur per dag ingeschakeld hebben gestaan. Zoals eerder gezegd doorgaans te wijten aan de elektronica, maar dat doet eigenlijk niet ter zake, want de lamp kan weg. Dat gebeurt met de spaarlamp, die in ieder geval 5x langer mee moet gaan dan een gloeilamp ook nog zeer vaak. En daarin zitten veel meer schadelijke stoffen als in de gloeilamp.

Maar je hebt uiteraard gelijk: qua besparing in energie loont het, zeker als je een aantal lampen hebt die meerdere uren per dag branden. Maar het is niet alleen winst, want de lampen zijn gewoon een stuk duurder. Voor het millieu zou het beter zijn, als we alles mogen geloven, maar als men de prijsverschillen ziet, zal men daar vaak niet aan denken. En de vraag is nog maar of dat werkelijk zo is, want newmikey heeft natuurlijk wel een punt.

Mvg. Willem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk moet je ook de hogere aanschafkosten meenemen. Maar ook met een duurdere led lamp heb je die vaak na een of twee jaar al terugverdiend. En dan ga je de rest van de tijd dus eigenlijk winst maken. Bovendien zijn er tegenwoordig ook veel goedkopere led lampen te koop, ook bij winkels zoals de action, die niet eens zo heel slecht zijn. Een led-lamp van een paar euro heb je al vrij snel terugverdiend. Als je een 40 watt lamp vervangt door een led lamp van 5 euro, dan is die in een jaar terugverdiend als je hem twee uur per dag aan hebt staan. Die vind ik ook heel wat prettiger in gebruik dan spaarlampen, zowel in lichtkleur als in de snelheid waarop ze op volle kracht zijn.

Maar ook duurdere leds kunnen voordeel oplevren. Ik ben zelf best kritisch als het aan komt op licht, dus voor de felle spots in de keuken was ik op zoek naar leds die én veel licht geven (vergelijkbaar met 50 watt) én de juiste warme kleur hebben én onder een goede hoek licht geven. Bovendien moeten ze ook de juiste afmeting hebben voor de spots. Ik kwam daarvoor twee jaar geleden uit bij led-spotjes van 25 euro per stuk. Een rib uit je lijf, als je er zes moet hebben. Maar ik heb toen zelf de afweging gemaakt dat ik bij 4 uur per dag die spots in twee jaar had terugvediend. En dat ik ná die twee jaar eigenlijk winst ga maken. Elk jaar dat die led-lampen nu nog meegaan, is mijn energieverbruik ongeveer 80 euro lager dan als ik nog halogeenspotjes had. Dat is dan toch mooi meegenomen.

stofzuigertje

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

2 jaren oud....,
maar er is wel iets verbeterd...

De matige merken verdwenen en nu zijn er meestal betere dan in maart 2013...

En de Led, ja ik ging lang terug op Spaarlampen over omdat ik niet elke 3 tot 6 maanden aan het plafond wil hangen voor moeilijk bereikbare lampen!
Dat was en is nog steeds belangrijker dan milieu....

Ja, de Led, mooi zacht licht en niet als Spaar eerst opwarmen.
Echter de slaapkamer, die houd ik op spaar, eerst rustig opwarmen, goed voor mijn ogen in de nacht en pas later fel genoeg voor andere werkzaamheden....

In de Koelkast is een gloeilamp gezien temperatuur en gebruik voldoende, net als de oven dus helemaal verdwijnen zal deze nooit!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt. De gloeilamp is voor bepaalde toepassingen nog de beste oplossing. Al zie je ook dat fabrikanten juist vanwege de mogelijkheden voor compactere verlichting soms voor led kiezen. Maar dat zijn weer andere afwegingen.

Overigens zijn er ook onderzoeken gedaan naar de totale wieg-tot-graf belasting van de diverse lichtbronnen. Daaruit blijkt dat led toch beter is dan gloei of spaar. Zelfs in het materiaalgebruik is er, vooral door de langere levensduur, soms winst. Behalve dan voor het alluminium dat vaak voor de koeling wordt gebruikt. (Al wordt dit voor een groot deel weer gerecycled)

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: LEDlampen

Ongelezen bericht door Ulbe »

LEDverlichting is energiezuinig, maar heeft voor het fabriceren van de elektronica veel meer energie nodig gehad dan de gloei- of halogeenlamp,

Wel moet ik zeggen dat halogeen een sfeervol warm licht geeft, LED daarentegen geeft een irritante trilling in het licht, zoals de ouderwetse tv toestellen van weleer, dit komt door de 50hz frequentie van de elektriciteit, de LED lamp gaat 50x per seconde aan en uit, gloei- halogeen en spaarlampen hebben deze eigenschap niet of minder,

LED zal ongetwijfeld de toekomst worden, daar deze goedkoper te produceren is in lage lonen landen,

Voor het milieu heb ik mijn twijfels, de lampen worden vaak zo container in gegooid en komen de giftige stoffen van de elektronica weer ongewenst in het milieu terecht, zoals dit nu vaak ook bij spaarlampen gebeurd, wanneer dit gebeurd twijfel ik eraan wat dan beter is voor het milieu, dan kan het nog wel eens zijn dat de oude gloeilamp nog beter is voor het milieu,

Het peertje heeft weinig giftige stoffen en energie nodig voor productie, maar in gebruik weer meer vanwege het lage rendement,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten