LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
jeroenk86
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2015 11:47

Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door jeroenk86 »

Ik zal proberen het probleem even uit te leggen.
Met name bij lange afstanden rechtdoor rijden, "kleeft" het stuur in de middenstand.
Waardoor je bij elke kleine correctie die je maakt ( op de snelweg doe je dat nogal vaak) het stuur voelt verspringen. Ook lukt het niet op precies rechtdoor te rijden waardoor je een beetje als een pingpong balletje tussen de witte lijnen door gaat. Los van het feit dat het vervelend rijd, heb ik ook niet het gevoel dat het veilig is, doordat het stuur bij een lichte corectie weg sprong heb ik aleens bijna op een beton blok gezeten.

Geschiedenis.
Augustus 2012 heb ik een "nieuwe" Opel Astra J gekocht van bouwjaar 2011.
Dit was een pilot auto, vandaar dat ik de 1e eigenaar ben.


De auto reed heerlijk.
In November 2012 heb ik winterbanden laten monteren, en daarna begonnen er wat problemen te ontstaan wb het sturen van de auto. Eerst denk je dat er wat met de montage van de banden fout is gegaan oid. Maar in december 2012 ben ik naar de opel dealer in mijn woonplaats gegaan ( andere dan waar ik hem gekocht heb) er zit toch nog fabrieksgarantie op. Deze herkennen het probleem niet, ma naar een paar keer rijden merken ze de fout wel. Maar hier hebben ze geen oplossing voor.
Mei 2013 wordt er uiteindelijk een nieuw stuurhuis geplaatst en zijn de problemen opgelost.

Echter een paar maanden(+-6) later onstaan de zelfde problemen weer en heb ik weer contact opgenomen met de dealer. Deze lieten weten dat het nu wel een bekend probleem is en dat opel nederland er mee bezig is. En ook dat er tot er een oplossing is geen nieuw stuurhuis geplaatst mag worden. in de komende periode heb ik regelmatig contact gehad met de dealer en er was geen oplossing. Uiteindelijk gaf de dealer ook aan om zelf contact met Opel Nl op te nemen. zodat er van 2 kanten input kwam. deze belde me netjes elke 3 weken of het probleem opgelost was of erger was geworden, en gaven dan ook aan wat de status was. Uiteindelijk heeft Opel NL toestemming gegeven om alsnog een stuurhuis te vervangen, en dit is dan ook gebeurd in Juni 2014. Maar zoals te verwachten is het probleem 6 maanden later weer terug gekomen. Nu ben ik weer met Opel NL en de dealer in conclaaf en proberen ze van alles. Maar tot op heden geen verbeteringen. En ik ben er ondertussen wel een beetje klaar mee.

Ik ben nu dus al ruim 2 jaar aan het klungelen met de auto, garage in weer even goed weer garage in. En het probleem wordt niet opgelost. Ook hebben de dealer en ik ook het idee dat er vanuit opel NL geen prio meer ligt op dit probleem.

Wat kan ik verder nog doen, en zijn de logische stappen die ik zou kunnen ondernemen.
Ik weet het allemaal niet meer.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door madfred »

Belangrijk is dat dit probleem onder de garantie blijft vallen. Persoonlijk zou ik het op een of andere manier schriftelijk vastleggen, bv via een brief aan de dealer en/of importeur waarin je aangeeft dat het probleem nog steeds niet is opgelost. Verder kun je denk ik niet veel meer doen dan wachten totdat er een oplossing voor het probleem is gevonden.

jeroenk86
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2015 11:47

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door jeroenk86 »

ja dat weet ik! Maar ik rij al wel 2 jaar met een auto die niet fijn rijd! Door een defect wat (nog) niet op te lossen is!

stofzuigertje

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag eens aan Opel Nederland of ze op dit forum willen antwoorden...?

Heel erg veel lezers die misschien van plan waren ooit een Opel te kopen maar nu voorlopig even niet!

Omdat zij ook op de fabriek wachten die een snel slijtende stuurhuis monteerde....
Ja, ook zij kunnen niets behalve een goede inruil bieden en deze auto omruilen voor een die langer dan 6 maanden goed blijft sturen...

Ik wacht op antwoord Opel Nederland dus nodig ze eens uit...
Of komen ze liever op TV, bepaald geen reclame voor Duits Rijden.... of is het Dronken rijden?

jeroenk86
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2015 11:47

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door jeroenk86 »

stofzuigertje schreef:Vraag eens aan Opel Nederland of ze op dit forum willen antwoorden...?

Heel erg veel lezers die misschien van plan waren ooit een Opel te kopen maar nu voorlopig even niet!

Omdat zij ook op de fabriek wachten die een snel slijtende stuurhuis monteerde....
Ja, ook zij kunnen niets behalve een goede inruil bieden en deze auto omruilen voor een die langer dan 6 maanden goed blijft sturen...

Ik wacht op antwoord Opel Nederland dus nodig ze eens uit...
Of komen ze liever op TV, bepaald geen reclame voor Duits Rijden.... of is het Dronken rijden?
Hoe bedoel je dit precies..?

CenturionNL
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2015 13:09

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door CenturionNL »

madfred schreef:Belangrijk is dat dit probleem onder de garantie blijft vallen. Persoonlijk zou ik het op een of andere manier schriftelijk vastleggen, bv via een brief aan de dealer en/of importeur waarin je aangeeft dat het probleem nog steeds niet is opgelost. Verder kun je denk ik niet veel meer doen dan wachten totdat er een oplossing voor het probleem is gevonden.

GELUKKIG betreft het hier GEEN garantie.

Voor verduidelijking:
https://www.consuwijzer.nl/vervoer/gara ... tietermijn
Klik daar op de link: "Meer informatie over uw recht op een goed product."

Dan ziet u vanzelf dat u niet afhankelijk bent van een coulance-regeling waar ze waarschijnlijk mee over de brug zullen komen.
Zelf heb ik nu een vergelijkbaar probleem met een Opel Corsa en na enige recherche blijkt dat garantie niet van toepassing is op een ondeugdelijk product.
Het is een kwestie van gratis vervangen of aankoopcontract ontbinden.
In sommige situaties MOETEN autoproducenten een terugroepactie starten i.v.m. het risico van levensbedreigende situaties.
Ligt er dus maar net aan hoe men dat interpreteert.
Voor de Opel Corsa is destijds wel een terugroepactie opgedrongen door de overheid:

Details terugroepactie
Referentiecode producent 14-C-052
Meldende producent/distributeur General Motors Nederland B.V.
Referentiecode RDW MGP140238
Publicatiedatum RDW 03-10-2014

Merk/Type - OPEL ADAM
- OPEL CORSA D


Categorie defect Motorrijtuigen en aanhangwagens - stuurinrichting
Omschrijving defect Het materiaal dat gebruikt is voor de fabricage van de stuurkolomtussenas voldoet niet aan de voorgeschreven specificaties. Hierdoor is de sterkte van de stuurkolomtussenas onvoldoende.

Materiële gevolgen Het breken van de stuurkolomtussenas. Hierdoor valt de stuurinrichting van het voertuig uit en kan men de controle over het voertuig verliezen.

Mogelijk gevaar Een (verkeers)ongeval met letselschade


Beschrijving van het herstel De producent roept de betreffende voertuigen terug. Maatregelen worden genomen om het defect te verhelpen. De voertuigeigenaren worden verzocht niet met het voertuig te rijden totdat deze gecontroleerd is. De dealer neemt contact op met de voertuigeigenaar om de controle van de stuurkolomtussenas op locatie uit te voeren en indien nodig de tussenas te vervangen. Indien de controle/reparatie niet op locatie uitgevoerd kan worden zal het betrokken voertuig op transport naar de werkplaats vervoerd worden.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd - Een brief
- Opbellen of persoonlijk benaderen


Meer informatie op internet http://www.opel.nl/News/general/adam_brandpage_btn.aspx
Meer informatie via telefoonnummer Niet bekend

Opmerkingen RDW Geen




Zelf zou ik met een dergelijke auto, waarvan ik niet weet of hij over 1 minuut nog wel de kant op gaat die ik aangeef middels het stuurwiel, nog geen kilometer meer rijden.
Laat men maar voor vervangend vervoer zorg dragen gedurende de afhandeling.

Ik hoop dat u hier iets aan heeft en dat het bijdraagt aan een snellere afhandeling.

Succes

stofzuigertje

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag Opel Nederland of ze op dit forum hun kant van het verhaal willen plaatsen!

Dus een link naar dit topic en dat mag.
Gewoon even kijken wat zij er van vinden dat consumenten vele jaren later alsnog berichten kunnen zoeken en vinden die zij niet leuk vinden.....
Vroeger was het een goed merk en als ze de overige lezen zullen ze wel actiever worden, omdat reclame veel kost en nauwelijks iets opleverde als ik hier kan lezen dat ze eind vorige eeuw de OPELs beter waren!

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door peteroo »

Dat was in de tijd dat Opel's nog vrij eenvoudige en wat conservatief ontworpen wagens waren, waar behalve roest niet zo veel mis mee was. Astra's en Vectra's uit de jaren '90 zie je nog volop rijden.

In het algemeen zijn auto's door emissie-eisen, elektronica, marketing en hoge verwachtingen van consumenten en autojournalisten en meer in het algemeen de tendens om producten steeds geavanceerder, luxer en ingewikkelder te maken enorm gecompliceerd geworden. Storingen en dure reparaties liggen dan op de loer. Dat geldt trouwens niet alleen voor auto's.
Het kan goed zijn dat de Opel-dealer er ook geen raad mee weet en zaken afschuift. Veel dealers hebben het zwaar op dit moment.

Ik vind het zot dat je voor eenvoudige onderhouds- of vervangingsklusjes naar de dealer moet omdat je nergens fatsoenlijk meer bij kunt. Zou dat opzet zijn?

jeroenk86
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2015 11:47

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door jeroenk86 »

CenturionNL schreef:
madfred schreef:Belangrijk is dat dit probleem onder de garantie blijft vallen. Persoonlijk zou ik het op een of andere manier schriftelijk vastleggen, bv via een brief aan de dealer en/of importeur waarin je aangeeft dat het probleem nog steeds niet is opgelost. Verder kun je denk ik niet veel meer doen dan wachten totdat er een oplossing voor het probleem is gevonden.

GELUKKIG betreft het hier GEEN garantie.

Voor verduidelijking:
https://www.consuwijzer.nl/vervoer/gara ... tietermijn
Klik daar op de link: "Meer informatie over uw recht op een goed product."

Dan ziet u vanzelf dat u niet afhankelijk bent van een coulance-regeling waar ze waarschijnlijk mee over de brug zullen komen.
Zelf heb ik nu een vergelijkbaar probleem met een Opel Corsa en na enige recherche blijkt dat garantie niet van toepassing is op een ondeugdelijk product.
Het is een kwestie van gratis vervangen of aankoopcontract ontbinden.
In sommige situaties MOETEN autoproducenten een terugroepactie starten i.v.m. het risico van levensbedreigende situaties.
Ligt er dus maar net aan hoe men dat interpreteert.
Voor de Opel Corsa is destijds wel een terugroepactie opgedrongen door de overheid:

Details terugroepactie
Referentiecode producent 14-C-052
Meldende producent/distributeur General Motors Nederland B.V.
Referentiecode RDW MGP140238
Publicatiedatum RDW 03-10-2014

Merk/Type - OPEL ADAM
- OPEL CORSA D


Categorie defect Motorrijtuigen en aanhangwagens - stuurinrichting
Omschrijving defect Het materiaal dat gebruikt is voor de fabricage van de stuurkolomtussenas voldoet niet aan de voorgeschreven specificaties. Hierdoor is de sterkte van de stuurkolomtussenas onvoldoende.

Materiële gevolgen Het breken van de stuurkolomtussenas. Hierdoor valt de stuurinrichting van het voertuig uit en kan men de controle over het voertuig verliezen.

Mogelijk gevaar Een (verkeers)ongeval met letselschade


Beschrijving van het herstel De producent roept de betreffende voertuigen terug. Maatregelen worden genomen om het defect te verhelpen. De voertuigeigenaren worden verzocht niet met het voertuig te rijden totdat deze gecontroleerd is. De dealer neemt contact op met de voertuigeigenaar om de controle van de stuurkolomtussenas op locatie uit te voeren en indien nodig de tussenas te vervangen. Indien de controle/reparatie niet op locatie uitgevoerd kan worden zal het betrokken voertuig op transport naar de werkplaats vervoerd worden.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd - Een brief
- Opbellen of persoonlijk benaderen


Meer informatie op internet http://www.opel.nl/News/general/adam_brandpage_btn.aspx
Meer informatie via telefoonnummer Niet bekend

Opmerkingen RDW Geen




Zelf zou ik met een dergelijke auto, waarvan ik niet weet of hij over 1 minuut nog wel de kant op gaat die ik aangeef middels het stuurwiel, nog geen kilometer meer rijden.
Laat men maar voor vervangend vervoer zorg dragen gedurende de afhandeling.

Ik hoop dat u hier iets aan heeft en dat het bijdraagt aan een snellere afhandeling.

Succes
Zou het in mijn geval nog een probleem geven omdat ik nooit de verkopende dealer heb ingeschakeld. Maar alles via de fabrieksgarantie heb proberen op te lossen. Ben ik niet verplicht om in z'n geval de verkopende dealer binnen een bepaalde tijd in te schakelen.? Zelf ben ik van mening dat het product gewoon goed moet functioneren. En daar ga je ook van uit als je een bijna nieuwe auto koopt. Ik zit op dit moment gewoon niet lekker in de auto zeker niet als ik met mijn dochterje van 0 een eind moet rijden. DIt lijkt me niet de bedoeling.

stofzuigertje

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je verhuist mag je ook een andere dealer vragen voor herstel.
Maar de oorspronkelijke zal eerder het oplossen , of was je elders al in onderhoud?
Die garage wil ook graag jou als klant behouden en heeft er dus ook belang bij.

Maar heb je Opel Nederland al gevraagd voor hun reactie?

jeroenk86
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2015 11:47

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door jeroenk86 »

OKe.
Nee wij hebben de auto gekocht bij een opel dealer. Alleen daarna zijn we meteen bij een opel dealer bij ons in de buurt in onderhoud gegaan. En deze probeert dan ook het probleem op te lossen.
De verkopende opel dealer weet niks van het probleem af omdat we altijd bij onze eigen dealer geweest zijn.

Gister heeft de auto weer de hele dag bij de dealer gestaan, ze hebben nu van alles uitgelezen.
welk type stuurhuis, welke software enz enz,.. Nu is het weer wachten op reactie van Opel NL, en op nieuwe software. Volgende week heb ik weer contact met Opel NL, en daar wachten we dan nu nog maar even op. Komen we er dan niet uit, kan ik ze altijd vragen met een passende oplossing te komen.

CenturionNL
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2015 13:09

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door CenturionNL »

De reclamatie over het stuurhuis dient bij de verkoper gedaan te worden.
Stuur simpelweg een brief, zoals aangegeven in mijn vorig reactie, en stel daarmee de verkoper aansprakelijk voor de verkoop van een deels ondeugdelijk of zelfs gevaarlijk product.
Hij is degene die dan verder in de lijn terug zijn zaakjes moet regelen.
I.i.g. zou ik dit zo snel mogelijk doen omdat het al sinds 2012 sleept.
Bij interesse zou ik graag persoonlijk contact met je houden jeroenk88 i.v.m. een mogelijke procedure tegen Opel waarbij we samen sterker staan.

stofzuigertje

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Moet de verkoper nu onderzoek doen als een concurrent / collega dealer elders als zoveel heeft gedaan?

Ik vind dat Opel Nederland vragen hier te reageren beter.
Maar ik doe dat niet, dat moet de vragensteller zelf doen, dus link naar dit onderwerp en per Email reactie vragen, niet meer of minder...

jeroenk86
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2015 11:47

Re: Stuurhuis problemen opel astra na 2 jaar nog niet opgelost

Ongelezen bericht door jeroenk86 »

Bedankt voor de reacties.
We zijn weer een paar stappen verder.
onlangs is er een technisch persoon van Opel Nederland naar mijn dealer gegaan en heeft een stuk met de auto gereden. Na deze test heb ik ook vernomen dat er bij de meeste autos het probleem is opgelost.
Bij de 1 was een nieuw stuurhuis voldoende (nieuw type) en bij andere andere software of een combinatie van beide. Mijn auto heeft alles al gehad, en ze gaven aan dat mijn auto net buiten de range viel. Nu was de vraag of er voor mijn auto nieuwe software geschreven diende te worden en daar was het op wachten.
Ik kom net bij de dealer vandaan, de chef werkplaats wou even met mij om de tafel gaan zitten.
Kort samengevat: Het probleem kan niet worden opgelost en de vraag was of ik er mee kon leven.
Mijn antwoord uiteraard nee!! mijn voorstel zolang ik de auto heb 2 keer per jaar een nieuw stuurhuis, of een mooi bod op de auto en dan vind ik het goed. In dat laatste geval zou de verkopende dealer dit moeten doen, en daarom heeft de chef werkplaats nu mijn auto even gehouden om er uitgebreid mee te gaan rijden zodat hij precies duidelijk tegen andere partijen kan vertellen wat het probleem precies is. en daar wachten we nu weer op. Ik probeer het eerst op deze manier op te lossen ipv meteen stappen te ondernemen, en ik denk dat mijn dealer beter contact kan opnemen met de verkopende dealer, om zo samen tot een oplossing te komen!

Gesloten