LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge kosten door schade na boren van gat.

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Barre Barry schreef:
Moneyman schreef: Maar volgens mij moet je verzekeraar dit gewoon vergoeden. Het gaat immers niet om een opstalverzekering (die zal door de VvE afgesloten zijn), maar om jouw eigen aansprakelijkheidsverzekering, die je juist hebt om dit soort schades te dekken. Ik zou daar nog eens goed in gesprek gaan als ik jou was.
Ah, de VvE van een huurwoning :shock:

Prima advies!
Dank je!

Als je zou denken dat een VvE bij huurwoningen niet voorkomt: droom lekker verder. Steeds meer flats en apprtementencomplexen zijn slechts deels verhuurd, en hebben derhalve gewoon een VvE. En mocht het100% huur zijn is het zóg simpeler: dan is diezelfde opstalverzekering door de verhuurder afgesloten.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door wieder »

Barre Barry schreef:Is dat zo? Mij lukt het met gereedschap van de Aldi.
LOL, weet je dat heeeeeel zeker?
Betonijzer is zo sterk dat het de boor laat afbuigen. En dus boor je ernaast. En niet erdoor.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door 16again »

frankleeuw schreef: Echter op 4,5cm diepte knalde ik door een warmwater leiding van mijn bovenburen (woon in een flat).
Is het normaal dat die leiding zo dicht tegen je plafond zit?
Ik woon in rijtjeswoning van 1999. Staand halverwege de trap kan ik perfect zien hoe dik de vloer+plafond samen zijn. (geschat 20 cm)

http://wetenschap.infonu.nl/techniek/11 ... r-uit.html
Betreft het een appartementengebouw dan moet er eveneens voldoende geluidsisolatie te zijn waarbij de vloerdikte 300 mm moet zijn. Bij een standaard vloer in een woning (veiligheidsklasse II) mag dus 220 mm worden aangehouden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door bprosman »

SDS is het snel-wissel systeem. Heeft totaal niets te maken met de sterkte. En met een vloeispanning van 435 N/mm² red jij het niet met niet-professioneel gereedschap.
Daarmee bedoel ik aan te geven dat mensen onder een "klopboormachine" ook wel eens zo'n "vibratortje" bedoelen met een gewoon widia boortje. De reden dat ik weet dat het kan is omdat ik het gezien heb tijdens het ophangen van zaken in een flat op Uilenstede met betonnen muren en plafonds. Er viel een brok uit de muur vandaar dat ik kon zien dat ik door het betonijzer heen zat. En voor zover ik weet is de "Groene" uitvoering van een bepaald merk niet de professionele versie.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door kokka »

Als ik tijdens het boren met mijn boorhamer niet door het betonijzer kom, haal ik mn machine uit de hamerstand en zet er een staalboor in (uiteraard met andere boorkop) als je die goed slijpt ben je er zo doorheen. Betonijzer is niet heel hard, heeft vooral een hoge treksterkte ( 435Newton/mm2)

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door Barre Barry »

wieder schreef:
Barre Barry schreef:Is dat zo? Mij lukt het met gereedschap van de Aldi.
LOL, weet je dat heeeeeel zeker?
Betonijzer is zo sterk dat het de boor laat afbuigen. En dus boor je ernaast. En niet erdoor.
Heeeel zeker. Betonboortje vervangen door ijzerboortje en je komt er prima in.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door bprosman »

Overigens snap ik nog steed niet hoe TS aan 850,- Euro komt :-S Was dat dubbel-feest-zondagentarief-in-de-nachturen ?

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Moneyman schreef:En mocht het100% huur zijn is het zóg simpeler: dan is diezelfde opstalverzekering door de verhuurder afgesloten.
En die verhuurder heeft dan een VvE :shock: :shock: :shock:

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Barre Barry schreef:
Moneyman schreef:En mocht het100% huur zijn is het zóg simpeler: dan is diezelfde opstalverzekering door de verhuurder afgesloten.
En die verhuurder heeft dan een VvE :shock: :shock: :shock:
Dat zeg ik niet. Als je je nou gewoon beperkt tot bijdragen die iets toevoegen aan de discussie, kom je een stuk minder drammerig over.

stofzuigertje

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Boren?

De accuboor heeft al moeite met de kozijnen, tenzij onder op de rotte plekken...

De Klopboor, leuk voor muren van baksteen maar het beton in plafond is een ramp....

De Boor Hamer, dus die SDS met klop stand en langzaam draaiend gaat die wel door beton.


De leiding zoeker, ja een leiding of beton ijzer zul je een streep vinden en bij losse kiezels die ook
ijzer bevatten slechts een vlekje, even verder zoeken en je ziet of het een plek (kiezel) is of een redelijk rechte leiding....

En bij boren zonder leiding zoeker, dan loop je het risico op duur herstel.
Wel moet je een boorhamer hebben om het lek dus gat groter te maken en dan een klem koppeling erop te schuiven!
Dat is veel werk en vakmensen rekenen naast voorrijkosten ook vaak weekend of avond toeslag.
Ook spoed klussen waardoor mijn keuken langer duurde is dan redelijk want vaak word je voor dit soort klussen met spoed weg geroepen waardoor normaal werk uitloopt en dat moet je ook verantwoorden...

Ik vind E800,- wel erg stevig maar als je hard beton en eerst op zoek moet naar nog meer leidingen en betonijzer... want als je door beton ijzer boorde verlies je de sterkte van plafond dus nog meer schade...
Ik weet alleen dat de meeste vloeren juist bovenop de leidingen in dekvloer hebben van relatief zacht beton en niet onder dus hoe komt deze daar tijdens de bouw?
Ik zou het niet weten en ook niet op slechts 3cm diep rekenen... wel stroom leidingen die mee gegoten zijn maar geen water...

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Moneyman schreef:
Barre Barry schreef:
Moneyman schreef:En mocht het100% huur zijn is het zóg simpeler: dan is diezelfde opstalverzekering door de verhuurder afgesloten.
En die verhuurder heeft dan een VvE :shock: :shock: :shock:
Dat zeg ik niet. Als je je nou gewoon beperkt tot bijdragen die iets toevoegen aan de discussie, kom je een stuk minder drammerig over.
Ja, dat is natuurlijk heel belangrijk. Hoe ik over kom. En natuurlijk iets toevoegen aan de discussie. Iemand vraagt om hulp en i.p.v. dat hij geholpen wordt met een duidelijk antwoord kramen een stel zichzelf verheerlijkende non-deskundigen onzin uit en starten een discussie. Daar heb je als vraagsteller echt iets aan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor het zelfde geld had er een electriciteitsleiding van/naar het lichtpunt gezeten. Was ook niet fijn geweest als je dáár doorheen had geboord. Gaten boren in plafonds en muren blijft een zaak van goede voorbereiding en kijken waar/of er geboord kan worden. Als je door een leiding boort, dan ben je eigenlijk dus per definitie al 'fout' bezig.

Of de verzekering dan moet uitkeren, en welke verzekering dan, is een andere vraag.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je door een leiding boort, dan ben je eigenlijk dus per definitie al 'fout' bezig.
Als jij weet hoe je dat kunt voorkomen , ik leer graag bij.
Tegenwoordig zijn er heel veel leidingen van kunsstof of aluminium die je gewoon niet (meer) ziet met een leidingzoeker. En in mijn geval was het een douchecabine die na een renovatie op het nieuw aangelegde tegelwerk vastgezet moest worden (zlefde douchecabine) en waar vroeger gewoon de gaten geboord waren is er tijdens de renovatie precies op DIE plek een verticale leiding in de muur gefreesd en weggetegeld.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door Femmiej »

Is bij mij ook gebeurd :roll:
Nou ja, bij m'n vader, Hij ging even de lamp ophangen in de gang.
Zat ook heel mooi een kabelgootje, hij precies na het kabelgootje geboord en ja hoor waterleiding!
Direct de woningbouw gebeld die een loodgieter hebben laten komen.
NOOIT een rekening van gehad :D

frankleeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2015 10:27

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door frankleeuw »

Femmiej schreef:Is bij mij ook gebeurd :roll:
Nou ja, bij m'n vader, Hij ging even de lamp ophangen in de gang.
Zat ook heel mooi een kabelgootje, hij precies na het kabelgootje geboord en ja hoor waterleiding!
Direct de woningbouw gebeld die een loodgieter hebben laten komen.
NOOIT een rekening van gehad :D

zo hoopte ik ook dat het zou gaan. :( :roll:

frankleeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2015 10:27

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door frankleeuw »

Hoop berichten,

Ik ben idd ook van mening ik had een leiding zoeker kunnen aanschaffen dan wel lenen. Echter had ik dan waarschijnlijk een constante piep gehoord omdat er veel betonijzer in zit en de kiezels kunnen ook soms toon geven.

De electra zat inderdaad in de buurt maar die had ik daar ook verwacht. (naja had meer verwacht dat hij via dekvloer zou gaan) maar had gezien dat hij dat niet deed.
En er daarna vanuitgaande (wat achteraf natuurlijk niet slim is om er standaard van uit te gaan) dat de andere leidingen of verhoogd in plafond of in de dekvloer zit ben ik gaan boren.

Ik zal FBTO een brief sturen want aan de telefoon kom ik niet verder.


De rekening
ongeveer 90,- voor loodgieter in het weekend
350 euro voor de plafond hakker / leiding maker (5hr) (dinsdags overdag)
300 voor zijn hulp (5hr) (dinsdags overdag)
en nog de nodige kleine bedragen voor het materiaal en nog voorrijkosten

En dan ben ik nog gematst denk ik want ze zijn van 8:30 tot 16:00 hr bezig geweest en 3 keer naar de bouwmarkt gegaan.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door bprosman »

Hoe groot is dat gat wel niet wat ze gemaakt hebben, en was het een gewone koperen leiding ? .
Zoals ik al zei mij is het afgelopen weekend overkomen.

20 Min tegel uithakken en leiding vrijmaken.
30 Min naar de bouwmarkt om een nieuwe bus gas te halen.
10 Min om er een sok op te solderen

Nu had ik een tegelwand en geen beton, maakt qua hakken niet zoveel uit, beton is harder en bij tegels moet je een stuk voorzichtiger zijn met de andere tegels.

frankleeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2015 10:27

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door frankleeuw »

bprosman schreef:Hoe groot is dat gat wel niet wat ze gemaakt hebben, en was het een gewone koperen leiding ? .
Zoals ik al zei mij is het afgelopen weekend overkomen.

20 Min tegel uithakken en leiding vrijmaken.
30 Min naar de bouwmarkt om een nieuwe bus gas te halen.
10 Min om er een sok op te solderen

Nu had ik een tegelwand en geen beton, maakt qua hakken niet zoveel uit, beton is harder en bij tegels moet je een stuk voorzichtiger zijn met de andere tegels.
vergeet 30min koffie tijd niet ;)
Maar zonder dollen. Ik heb daar niet voor geleerd dus ik weet niet hoe moeilijk het is. Het lijkt mij ook niet heel erg moeilijk. het was inderdaad een koperen leiding in een kunststof buis.
Helaas was ik deze dag er niet bij maar mijn vriendin zij dat ze het overnieuw moesten doen omdat soldeer niet pakte. waarschijnlijk niet goed droog gemaakt.
Ook hebben ze het betonijzer weg geslepen om er beter bij te komen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoge kosten door schade na boren van gat.

Ongelezen bericht door bprosman »

Helaas was ik deze dag er niet bij maar mijn vriendin zij dat ze het overnieuw moesten doen omdat soldeer niet pakte.
Vaak blijft er water in staan en dan lukt het inderdaad niet.

Gesloten