LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] electronische portemonnee

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

electronische portemonnee

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Waarom is er in deze (al decennia lang) moderne tijd geen elektronische portemonnee?
Ja, ik bedoel de afgeschafte Chip-Knip.

Ik zit op een budget van 50 euro per week waar ik m'n boodschappen van mag doen. Ik doe dat contant want dan heb ik daar (beter) zicht op. Vroeger had ik daar de Chip-Knip voor. Geen gezeur met allerhande bonnetjes te controleren aan het einde van de maand op m'n afschrift.

En nu dus contant afrekenen bij de kassa wat gewoon onhandig is. Of beter gezegd: het zou zoveel handiger kunnen.
Waarom is er niet een betaalpas waar een beperkt bedrag op kan staan, en uit te lezen is, zonder allerhande transacties op mijn bankafschriften?

Oh ja, ik controleer nl aan het einde van elke maand m'n bankafschrift. En met alle van dit soort transacties erbij kost dat gewoon veel meer tijd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: electronische portemonnee

Ongelezen bericht door sjohie »

Harm.calc schreef:Waarom is er in deze (al decennia lang) moderne tijd geen elektronische portemonnee?
Ja, ik bedoel de afgeschafte Chip-Knip.

Ik zit op een budget van 50 euro per week waar ik m'n boodschappen van mag doen. Ik doe dat contant want dan heb ik daar (beter) zicht op. Vroeger had ik daar de Chip-Knip voor. Geen gezeur met allerhande bonnetjes te controleren aan het einde van de maand op m'n afschrift.

En nu dus contant afrekenen bij de kassa wat gewoon onhandig is. Of beter gezegd: het zou zoveel handiger kunnen.
Waarom is er niet een betaalpas waar een beperkt bedrag op kan staan, en uit te lezen is, zonder allerhande transacties op mijn bankafschriften?

Oh ja, ik controleer nl aan het einde van elke maand m'n bankafschrift. En met alle van dit soort transacties erbij kost dat gewoon veel meer tijd.
De manier waarop de chipknip was ontwikkeld, dus met eigen aparte oplaadpunten etc, bleek gewoon niet aan te slaan. Veel mensen, ikzelf incluis, vonden dat de pincode intoetsen ipv "ok" op dezelfde automaat in de winkel, net zo gemakkelijk werkte. Ook moest je om het saldo te checken, en ongemakkelijke situaties bij het betalen te voorkomen, vooraf langs zo'n oplaadpunt on het te checken. Kortom, het gebruik ervan vergde gewoon teveel extra fysieke handelingen, en bij veel punten waar je er mee kon betalen was ook een pin-functie aanwezig.

Los van jouw specifieke situatie, waarbij je het gestorte bedrag als een soort digitale stok achter je uitgavenpatroon gebruikt, is het concept gewoon ingehaald door de voortschrijdende techniek. Het alternatief voor de chipknip is contactloos betalen, wat niet apart fysiek opladen behelst.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: electronische portemonnee

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je zou het zelf kunnen maken: zet zodra je salaris is gestort al het geld op een spaarrekening, en maak (automatisch) iedere week 50 euro over naar je betaalrekening.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: electronische portemonnee

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik snap niet zo goed wat het probleem is...
Met pinnen heb je het zelfde gemak (op het intikken van je pincode na, maar daar tegenover staat weer dat je je geld niet kwijt bent als je je pasje verliest). En zoveel extra werk is het toch niet om je afschrijvingen te controleren ?

Wat ik me wel kan voorstellen is dat als je in een benarde financiele situatie zit , en je maandelijks maar 50 euro overhoudt voor je boodschappen, dat je dan niet wil dat die 50 euro er wordt afgehaald door een automatische incasso.

Dan kun je zoals GjvdZ zegt, bijv een extra rekening openen bij een andere bank waar je die 50 euro naar overboekt, en die rekening vervolgens alleen maar te gebruiken voor je boodschappen....
Of gewoon toch maar 50 euro pinnen en dan cash betalen.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: electronische portemonnee

Ongelezen bericht door encore »

Of betaal contactloos. Net zoals Chippen, maar dan nóg makkelijker. Bedrag checken, pasje ernaast/voor/op en klaar. Tot een max van €25 per keer.
Het is ff wennen maar billenhandig. En nee, niet alle nieuwe dingen zijn slechter dan de oude vertrouwde zaken.
Overigens verbaas ik me wel dat je pas met topic komt nadat zeven maanden geleden de Chipknip ten onder ging...

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: electronische portemonnee

Ongelezen bericht door ruud_a »

Waarom niet gewoon de bonnetjes controleren en eventueel bewaren en de uitgaven in exel invoeren, of in een notitieboekje?
Dan kunt u later zonodig ook nog zien waaraan u uw geld hebt uitgegeven.
Zoveel administratie kan dat niet zijn met 50 Euro per week.
Het totaal bedrag van die bonnen vergelijkt u met het bedrag op het bankafschrift.
En voor u boodschappen gaat doen, kunt u ook snel in uw boekje kijken hoeveel u nog kunt uitgeven.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: electronische portemonnee

Ongelezen bericht door langste adem »

encore schreef:Of betaal contactloos. Net zoals Chippen, maar dan nóg makkelijker. Bedrag checken, pasje ernaast/voor/op en klaar. Tot een max van €25 per keer.
Het is ff wennen maar billenhandig. En nee, niet alle nieuwe dingen zijn slechter dan de oude vertrouwde zaken.
Overigens verbaas ik me wel dat je pas met topic komt nadat zeven maanden geleden de Chipknip ten onder ging...
Op mijn werk kun je tegenwoordig contactloos betalen met je toegangspasje. Inderdaad " billenhandig" maar als ik het vergelijk met de chipknip, vond ik het knopje "JA" intikken bij betaling toch net even prettiger. Gewoon ter controle. Een cassiere kan ook een foutje maken en bij dat contactloos betalen valt het niet zo snel op als er teveel is berekend,,,,

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: electronische portemonnee

Ongelezen bericht door Harm.calc »

GjvdZ:
Maar ik moet ook vaste lasten etc betalen ...

langste adem:
Nu kom ik al die transacties op mijn bankafschrift tegen. En die zijn allemaal goed. Maar ik moet daar wel doorheen om de overige transacties te controleren. Vaste lasten etc.
Die 50 euro heb ik voor mijzelf gesteld om een bepaald limiet te houden in mijn wekelijkse uitgaven aan boodschappen.
Een extra rekening openen met nog meer administratie? Nee, ik wil juist van het gecontroleer af.

encore:
Volgens mij heb ik bij contactloos betalen nog altijd al die transacties op mijn afschrift staan.

ruud_a:
Juist al die bonnetjes controleren, wil ik niet. Daar heb ik nu extra werk van, en dan ga ik dat ook niet nog in een Excellijst bijhouden.

Met de Chip-Knip vroeger, en die 50 euro nu is 1 transactie per week. Een heel herkenbaar bedrag die ik 4x per maand op m'n afschrift tegenkom. "Fluitje van 'n cent".
5x in de week boodschappen doen is dan 22 transacties per maand. Wat een werk om dat elke maand weer te controleren naast al die andere transacties.
Denk dat ik maar gewoon mijn bedrag wekelijks blijf pinnen en contant boodschappen afreken. Tot daar een betere oplossing voor is.
Zoals ik al zij is er op dit moment geen gelijkwaardig alternatief voor het contante geld in m'n portemonnee.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: electronische portemonnee

Ongelezen bericht door ruud_a »

Harm.calc schreef:GjvdZ:
Maar ik moet ook vaste lasten etc betalen ...

langste adem:
Nu kom ik al die transacties op mijn bankafschrift tegen. En die zijn allemaal goed. Maar ik moet daar wel doorheen om de overige transacties te controleren. Vaste lasten etc.
Die 50 euro heb ik voor mijzelf gesteld om een bepaald limiet te houden in mijn wekelijkse uitgaven aan boodschappen.
Een extra rekening openen met nog meer administratie? Nee, ik wil juist van het gecontroleer af.

encore:
Volgens mij heb ik bij contactloos betalen nog altijd al die transacties op mijn afschrift staan.

ruud_a:
Juist al die bonnetjes controleren, wil ik niet. Daar heb ik nu extra werk van, en dan ga ik dat ook niet nog in een Excellijst bijhouden.

Met de Chip-Knip vroeger, en die 50 euro nu is 1 transactie per week. Een heel herkenbaar bedrag die ik 4x per maand op m'n afschrift tegenkom. "Fluitje van 'n cent".
5x in de week boodschappen doen is dan 22 transacties per maand. Wat een werk om dat elke maand weer te controleren naast al die andere transacties.
Denk dat ik maar gewoon mijn bedrag wekelijks blijf pinnen en contant boodschappen afreken. Tot daar een betere oplossing voor is.
Zoals ik al zij is er op dit moment geen gelijkwaardig alternatief voor het contante geld in m'n portemonnee.
Ik weet niet bij welke bank u bent,maar bij de ABNAMRO zitten er standaard twee rekeningen in een betaalpakket.
Dan hebt u er 1 voor de boodschappen en 1 voor de rest.

Maar als u alle betalingen graag controleert, hoe deed u dat vroeger dan met de chipknip?
Die moest toch ook worden gecontroleerd, of ging u er van uit dat daar nooit iets fout kon gaan?

Overigens vraag ik mij af hoeveel werk het eigenlijk is om 22 boodschappen tussen betalingen uit te vissen.
U kunt ook wekelijks controleren.
Dan moet u alleen onthouden tot en met welke dag u hebt gecontroleerd.
Als u een vast dag per week aanhoudt (zondag bijvoorbeeld) is dat zo gebeurd.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: electronische portemonnee

Ongelezen bericht door Harm.calc »

ruud_a

Dat van die 2 rekeningen in 1 betaalpakket, dat kende ik niet maar dat zou de oplossing zijn.
Een 2e rekening openen brengt weer kosten met zich mee dus jouw voorstel zou het zijn.

Ik wil m'n betalingen graag controleren, maar niet dit soort dagelijkse boodschappen. Die blijken nl ook altijd te kloppen.
En ja, de makke van de Chip-Knip was dat het niet direct te controleren was. Vertrouwen op elektronica. Dan is contant geld beter omdat dat niet zomaar verdwijnt. Mijn variant van een nieuwe Chip-Knip zou ook uit te lezen zijn.

En ja, waar praat je over als je 22 boodschappenbronnetjes moet controleren. Maar goed, ik zit liever die tijd op m'n balkon in het zonnetje. Of ga liever een rondje fietsen op m'n mountainbike.
Waar het om gaat is dat bankafschrift in basis 2 soorten transacties. Vaste lasten die elke maand of om de zoveel maanden terugkomen en de boodschappen/overige. Als die laatste categorie 50% is dan zou ik me dat graag besparen.

Gesloten