LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Hallo, hebben jullie ook een reclameflyer ontvangen van Big solar? Ik dus wel( friesland) en het begint met logo's van betrouwbare partners... Rabo, Triodosbank... Afijn je kan zonnepanelen bestellen zonder investering. Plaatsen, onderhoud wordt je uit handen genomen. Gezien de grote "partners" toch maar eens op internet kijken wat het dan gaat kosten!

Op hun website alleen maar voordelen, maar geen kosten! Ik weet wat een ellende huur/lease ketels hebben gegeven dus ik toch maar verder op zoek!

Aha, een rekenvoorbeeld, ergens weggestopt in de FAQ's.... je betaald 50 euro per maand, 17 jaar lang begrijp ik...Dat is dus €10200,00. Vraag aan mijzelf, wat leveren die zonnepanelen dan op? Nou er wordt gesproken over een besparing tussen de 100 en 250 euro per jaar.... Da's gek want ik betaal toch €600,00???? per jaar... Waar is dan mijn besparing?

Snapt iemand wat nou het voordeel is voor de consument? En waarom die logo's van aanbeveling op die flyer staan?

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door aarie25 »

het is een beste hoge prijs wat je dan moet betalen
over hoeveel panelen heb je het dan?
15 panelen kost ongeveer 5500 euro afhankelijk van het kwaliteit. kunt geloof ik nog wel btw terugvragen
15 panelen leveren ongeveer 3500 kwh = dus 3500 kwh x 23 ct = 805 euro, besparing per jaar (zou ik zeggen) heb zelf geen panelen. 5500 gedeelt door 805 is bijna in 7 jaar terug verdient

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Dat klinkt al beter, er is zelfs een gunstige lening af te sluiten las ik net, 2,9%. Dat kost je dan ook 50 euro per maand alleen ben je dan in 10 jaar afgelost!

Ik vind het maar een rare en vooral dure actie! Ik wil ook wel panelen op mijn dak maar voorlopig schijn ik beter af te zijn met zolder isolatie.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door tijger1 »

U gaat voor zoiets toch niet af op een foldertje in de bus?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dat met die partners klinkt me nogal verdacht in de oren. Lijkt me alsof ze daar de betrouwbaarheid van willen zaaien. Kun je dat ook controleren?

graag reageren
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2015 08:23

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door graag reageren »

Ga eens na of je bij je huidige energieleverancier een voordelig pakket kunt aanschaffen. Pas op de vrijgevestigde aanbieders! Leaseconstructies voor zonnepanelen lijkt me niet zinvol. Beter is het om desnoods een lening af te sluiten en die terug te betalen. Veel overzichtelijker.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

De site is vrij wazig. In rekenvoorbeeld wordt wel een besparing genoemd, dat lijkt een leuk bedrag maar is de besparing over 17 jaar. Ook wordt er even van uitgegaan dat flink bespaard wordt door overal LED lampen in te draaien, hierdoor kun je niet zien wat zone panelen werkelijk opleveren en wordt het appels met peren vergelijken.

Bij lease wordt ook rente berekend, deze rente kan ik op de site niet terug vinden.
....wellicht omdat elders goedkoper geld geleend kan worden.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Julie4444 schreef:Dat met die partners klinkt me nogal verdacht in de oren. Lijkt me alsof ze daar de betrouwbaarheid van willen zaaien. Kun je dat ook controleren?
Dat was ook mijn insteek.... Als je het zo ziet dan trappen er weer legio mensen in...@ tiger1, nee ik trap daar niet zomaar in, ik doe liever eerst mijn Google onderzoek en vraag dan hier of er ergens mensen zijn die wel het voordeel snappen van €600,00 betalen om €150,00 korting te krijgen op een energie rekening....

Voor mij gold, op een website van de overheid, dat ik veel beter mijn zolder kan isoleren en dan subsidie aanvragen en eventueel een besparingslening kan afsluiten.

Maar deze jongens doen het voorkomen alsof je een fantastische deal aangaat en dat ze worden aanbevolen door betrouwbare partners.

http://www.bigsolar.nl/?gclid=Cj0KEQjw0 ... AhAd8P8HAQ Ik zie nu dat op hun website in ieder geval de Rabo en de Triodosbank niet (meer) genoemd worden....Ze staan wel op hun folder! Hoe betrouwbaar deze club is begin ik toch steeds meer aan te twijfelen.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

16again schreef:De site is vrij wazig. In rekenvoorbeeld wordt wel een besparing genoemd, dat lijkt een leuk bedrag maar is de besparing over 17 jaar. Ook wordt er even van uitgegaan dat flink bespaard wordt door overal LED lampen in te draaien, hierdoor kun je niet zien wat zone panelen werkelijk opleveren en wordt het appels met peren vergelijken.

Bij lease wordt ook rente berekend, deze rente kan ik op de site niet terug vinden.
....wellicht omdat elders goedkoper geld geleend kan worden
.
Ik begin te denken dat deze gasten een grote graai willen doen in subsidie fondsen die eigenlijk bestemt zijn voor echte projecten en particulieren... Misschien toch een onderwerpje voor een consumenten programma om dat eens uit te zoeken...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Frantic2 schreef:
Julie4444 schreef:Dat met die partners klinkt me nogal verdacht in de oren. Lijkt me alsof ze daar de betrouwbaarheid van willen zaaien. Kun je dat ook controleren?
Dat was ook mijn insteek.... Als je het zo ziet dan trappen er weer legio mensen in...@ tiger1, nee ik trap daar niet zomaar in, ik doe liever eerst mijn Google onderzoek en vraag dan hier of er ergens mensen zijn die wel het voordeel snappen van €600,00 betalen om €150,00 korting te krijgen op een energie rekening....

Voor mij gold, op een website van de overheid, dat ik veel beter mijn zolder kan isoleren en dan subsidie aanvragen en eventueel een besparingslening kan afsluiten.

Maar deze jongens doen het voorkomen alsof je een fantastische deal aangaat en dat ze worden aanbevolen door betrouwbare partners.

http://www.bigsolar.nl/?gclid=Cj0KEQjw0 ... AhAd8P8HAQ Ik zie nu dat op hun website in ieder geval de Rabo en de Triodosbank niet (meer) genoemd worden....Ze staan wel op hun folder! Hoe betrouwbaar deze club is begin ik toch steeds meer aan te twijfelen.
Ja, dat zou voor mij meer dan genoeg reden zijn om hen als onbetrouwbaar te beoordelen. Niet doen dus, zou mijn advies zijn.

BigSolar
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2015 10:01

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door BigSolar »

Beste allemaal,

Hierbij willen wij graag opheldering geven over de vragen die over BigSolar en het product gesteld worden.

BigSolar wordt gesteund door lokale energiefondsen zoals, AKEF http://www.akef.nl/big-solar-en-akef-in ... nepanelen/ , FSFE, Energiefonds Utrecht, Drentse Energie Organisatie, Stichting Doen http://www.doen.nl/web/projecten-die-we ... Solar.html en Triodos Groenfonds. De verwarring met Rabobank kan wellicht verklaard worden door een andere partij welke door die bank gesteund wordt. Dat betreft in ieder geval niet BigSolar.

Wij bieden complete zonne-energie systemen te koop aan of in abonnement vorm (huur). Bij kopen betreft het een systeem waar de panelen, omvormer, actieve monitoring en installatie zijn inbegrepen. De gemiddelde terugverdientijd is 8 jaar. Bij een abonnement is er sprake van een directe besparing op uw energiekosten. Voorbeeld: Stel u betaalt nu €100 per maand aan uw energieleverancier. Met zonnepanelen hoeft u voor €80 per maand minder stroom af te nemen. De kosten voor de zonnepanelen van BigSolar zijn zo’n €60. Dat levert u dus €20 per maand besparing op.

Lees alles over de besparing: bigsolar.nl/besparing/

Mocht u vragen hebben, wij zijn altijd bereikbaar op [email protected] en telefonisch overdag via 020-7606777. Wij staan u graag te woord.

Met vriendelijke groet,
Philip Elias – oprichter BigSolar
Laatst gewijzigd door Radar op 23 sep 2015 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

Michelle_L
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 apr 2015 17:20
Contacteer:

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Ik heb zelf ook wat gerekend en opgezocht. Als je eerlijk bent als verhuurder, zul je aangeven dat het inderdaad duurder is om te huren dan te kopen.(Lijkt me ergens ook wel logisch dat, naast het afschrijven van de panelen qua waarde,bedrijven ook iets willen verdienen). Het grote nadeel is dat je in één keer een groot bedrag moet betalen. Anderen gaan, bijvoorbeeld lenen, en dan ben je met de rente misschien wel weer een stuk duurder uit. Kopen is ook beter dan huren, als je denkt binnen 10 jaar te gaan verhuizen. Zonne-panelen op het dak is tegenwoordig een waardeverhoging voor het huis voor jongere gezinnen heb ik gemerkt. Lijkt me veel gedoe als je eerst zonne-panelen huurde en in het midden daarvan gaat verhuizen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: reclame van BigSolar, lease zonnepanelen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste Frantic. Sinds meer dan twee jaar heb ik 10 zonnepanelen op het dak van mijn koophuis liggen. Verder heb ik financieel een redelijk inzicht in dit soort kwesties.

Aanschaf:
In uw geval zou ik voor aanschaf door u zelf gaan in plaats van 17 jaar lang een huurbedrag aan BigSolar te betalen. Aan de terugverdienperiode (verderop) zult u dit zien. Daarnaast is het nog maar de vraag of u nog 17 jaar in diezelfde woning blijft woning. Straks verhuist u eerder maar moet u nog wel jaren dat maandbedrag betalen voor een woning waar u allang niet meer woont.
De totale aanschaf en aanleg van 10 zonnepanelen zal u nu ca. € 3500,00 kosten, 15 zonnepanelen ca. 40% meer i.v.m. de geringere meerkosten van een converter en een in verhouding goedkopere aanleg bij 15 panelen.
Heeft u overwaarde op uw huis dan kunt u overwegen, met uw woning als onderpand, een aanvullende (bij ING Krediet-) hypotheek af te sluiten tegen een zeer lage rente (bij mij ca. 1%).
De BTW van de installatie zou ik niet terug vragen. U wordt dan door de overheid namelijk als ondernemer aangemerkt. Eenmalig krijgt u het BTW-bedrag over de aanschaf terug maar, u moet over alle jaren dat de zonnepanelen geld opbrengen de BTW terugbetalen aan diezelfde overheid. In de loop der jaren kost u dat meer als het eenmalig aan BTW-teruggave oplevert.
Vergelijk een aantal zonnecel-leveranciers, de onderlinge verschillen kunnen groot zijn. Ik had een zeer goede ervaring met SOLAR NRG in Poeldijk, een groothandel met een ruime keuze, scherpe prijzen. aantrekkelijke (internet)kortingen en gratis zeer duidelijk advies. Zij kunnen ook de aanleg verzorgen waardoor alles "door 1 huis" verzorgd is en men niet naar elkaar wijst, wat kan gebeuren bij eventuele problemen later. U kunt ook kiezen voor een collectieve aanschaf via aanbiedingen van sommige energie-leveranciers of de actie 1-2-3 Zonne-energie van de Vereniging Eigen Huis. Ook dat kan u veel geld besparen bij de aanschaf.

Opbrengst.
Meer als ik zelf dacht. Misschien ligt het aan de extra zon van de afgelopen twee jaren en de gunstige ligging van mijn huis. Ik heb een gemiddeld rendement behaald van ca. 18 - 20%. Dat betekent dat je de aanschaf in ca. 6 jaren terugverdient en het daarna alleen maar opbrengt.
Naast een stukje milieubewuster denken en handelen (led-lampen, standby-killers, tijdslot op warmtepomp cv etc. etc.), wat automatisch gebeurt, bespaar je meer als het op het eerste gezicht lijkt. Ik leg het uit.
Tegenwoordig zijn er altijd wel elektriciteitsverbruikers in de woning aanwezig. Omdat de zonnepanelen in uw thuis-elektriciteit-installatie aangesloten zijn aan de uitgaande kant van uw meter (aan de verbruikerskant) gebruikt u in eerste instantie de elektriciteit die u met uw zonnepanelen opwekt zelf. Dit gebruikt u dus niet van uw energieleverancier, dat bent u dan zelf. Dit zorgt er dus al voor dat uw verbruik op jaarbasis (voor het gebruik als de zon niet schijnt), al flink lager wordt als de periode voordat u zonnepanelen had.
Leveren uw zonnepanelen meer elektriciteit als u op dat moment verbruikt, dan levert u terug aan het elektriciteitnet, dat in zekere zin een hele grote opslagruimte voor geleverde elektriciteit is. In werkelijkheid gebruiken uw buren, als ze zelf geen zonnepanelen hebben, natuurlijk de door u geleverde energie. Dat terugleveren doet uw elektriciteitsmeter achteruit lopen of, bij de nieuwe meters, wordt dit terugleveren apart geregistreerd. Bij teruglopen loopt uw meter dan achteruit, bij een apart telwerk wordt de teruggeleverde elektriciteit bij de verrekening afgetrokken van de door u verbruikte elektriciteit. Salderen heet dat. U krijgt in dat geval dus precies hetzelfde bedrag terug als wat u anderzijds verbruikt, incl. de BTW die u niet hoeft af te dragen als u het bij de aanschaf niet teruggevraagd hebt. Het voordeel zit niet alleen in het terugleveren maar ook in het minder verbruiken door zelf opwekken en, last but not least, uw hogere milieubewustzijn.

Ik hoop u met deze uitgebreide uitleg wat meer inzicht in deze materie verstrekt te hebben.

Gesloten