LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag BEN direct deze kosten regelen?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:u jaagt een bedrijf op kosten omdat u een geautomatiseerde handeling frustreert en er dus mensenwerk aan te pas moet komen. Dat het bedrijf daar op z'n minst een bijdrage in verwacht, dat snap ik.
Maar daar is gewoon een wettelijk kader voor, en dat heet incassokosten. En bedrijf dient binnen dit wettelijk kader te opereren!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door newmikey »

16again schreef:
newmikey schreef:u jaagt een bedrijf op kosten omdat u een geautomatiseerde handeling frustreert en er dus mensenwerk aan te pas moet komen. Dat het bedrijf daar op z'n minst een bijdrage in verwacht, dat snap ik.
Maar daar is gewoon een wettelijk kader voor, en dat heet incassokosten. En bedrijf dient binnen dit wettelijk kader te opereren!
Je gaat er te snel van uit dat het inderdaad incassokosten zijn m.i. BEN zegt zelf op zijn website: "Is je automatische incasso mislukt? Of heb je hem ingetrokken? Dan blijft je factuur openstaan en doe ik over 10 dagen nogmaals een incasso poging, hierover ontvang je een e-mail en sms.

Wanneer deze incasso poging ook mislukt dan verzoek ik je de betaling zelf over te maken. Als je betaling binnen 10 dagen niet binnen is, wordt je abonnement gedeeltelijk of helemaal geblokkeerd. Bovendien lopen je abonnementskosten gewoon door.
"

Ik zie nergens dat BEN gewag maakt van €15 incassokosten bij het éénmalig mislukken van een automatische incasso.

Ik kan dat niet helemaal rijmen met het verhaal van TS en vermoed dat er iets meer achter zit.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:Ik zie nergens dat BEN gewag maakt van €15 incassokosten bij het éénmalig mislukken van een automatische incasso.
In topic start heten dit ook "herinnerings kosten."

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door 16again »

newmikey schreef:Ik zie nergens dat BEN gewag maakt van €15 incassokosten bij het éénmalig mislukken van een automatische incasso.
In topic start heten dit ook "herinnerings kosten."

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door newmikey »

16again schreef:
newmikey schreef:Ik zie nergens dat BEN gewag maakt van €15 incassokosten bij het éénmalig mislukken van een automatische incasso.
In topic start heten dit ook "herinnerings kosten."
Ook daar zegt BEN niets over. Zie wel op Klachtenkompas dat meerdere mensen deze kosten met succes hebben aangevochten. Berichtje sturen met klacht aan Ben, zou dàt een mogelijke oplossing voor TS zijn?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

kayiro schreef:Echt, is begrijpend lezen nu echt zo moeilijk? Ik betaal al 2,5 jaar me abbo zonder problemen, deze maand door OMSTANDIGHEDEN kwam ik niet uit, wat moet ik dan? Maar me eten stelen ofzo? Echt.. pfff..

Maar laat maar, als dit de antwoorden en empathie is die je hier kan verwachten, nvm :wink:
Het is heel simpel, en hier komt het antwoord dat je (waarschijnlijk) graag wel wilt horen.

In het geval van een consument moet de verkoper EERST een aanmaning sturen en de gemaande voldoende tijd geven om alsnog te betalen (14 dagen). In de aanmaning moet ook staan welke consequenties het heeft als u niet alsnog op tijd betaald.

Deze herinneringskosten zijn dus volledig onterecht mits dit de eerste rekening was en geen aanmaning. In dat geval raad ik u aan de oorspronkelijke rekening onder aftrek van de aanmaningskosten als nog zsm te voldoen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mr Ray schreef:sorry maar het is niet echt de normaalste zaak van de wereld om een betaling te storneren.

vooral niet als dit gewoon een automatische afschrijving is, die aan een abbo vast zit
De incassant (in dit geval de provider) gaat akkoord met de voorwaarden die zijn vastgelegd door de Nederlandse bank voor automatische incasso's. Daarin staat dat de rekeninghouder (TS dus in dit geval) ten alle tijden het recht heeft om zonder opgave van redenen de incasso binnen 60 dagen te storneren.

Mr Ray
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 apr 2015 15:40

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door Mr Ray »

olaf79 schreef:De incassant (in dit geval de provider) gaat akkoord met de voorwaarden die zijn vastgelegd door de Nederlandse bank voor automatische incasso's. Daarin staat dat de rekeninghouder (TS dus in dit geval) ten alle tijden het recht heeft om zonder opgave van redenen de incasso binnen 60 dagen te storneren.
Ja oke

maar je tekent toch ook echt een contract waarin je zelf een finaniele verplichting aan gaat.
dus aan de ene kant ga je een verplichting aan tot betaling en aan de andere kant mag je dat storneren wanneer het je uitkomt?

beetje krom lijkt me :shock:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door ruud_a »

olaf79 schreef:
Mr Ray schreef:sorry maar het is niet echt de normaalste zaak van de wereld om een betaling te storneren.

vooral niet als dit gewoon een automatische afschrijving is, die aan een abbo vast zit
De incassant (in dit geval de provider) gaat akkoord met de voorwaarden die zijn vastgelegd door de Nederlandse bank voor automatische incasso's. Daarin staat dat de rekeninghouder (TS dus in dit geval) ten alle tijden het recht heeft om zonder opgave van redenen de incasso binnen 60 dagen te storneren.
Dat betekent niet per definitie, dat Ben geen consequenties kan verbinden aan dat storneren.
Er was geen sprake van een onterechte incasso en er was ook geen sprake van een te late betaling waarvoor een herinnering gestuurd zou moeten worden.
Dit bedrag van 15 euro bij dat storneren moet dan wel ergens in de algemene voorwaarden zijn terug te vinden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door 16again »

ruud_a schreef:Dat betekent niet per definitie, dat Ben geen consequenties kan verbinden aan dat storneren.
Is de logische consequentie niet simpelweg het versturen van een aanmaning?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Mr Ray schreef:
olaf79 schreef:De incassant (in dit geval de provider) gaat akkoord met de voorwaarden die zijn vastgelegd door de Nederlandse bank voor automatische incasso's. Daarin staat dat de rekeninghouder (TS dus in dit geval) ten alle tijden het recht heeft om zonder opgave van redenen de incasso binnen 60 dagen te storneren.
Ja oke

maar je tekent toch ook echt een contract waarin je zelf een finaniele verplichting aan gaat.
dus aan de ene kant ga je een verplichting aan tot betaling en aan de andere kant mag je dat storneren wanneer het je uitkomt?

beetje krom lijkt me :shock:
Nee, het recht om automatische incasso's te doen heb je niet in de wet. Zodra je dit gaat doen heb je te maken met de voorwaarden van DNB en die stelt dat de klant t.a.t zonder opgave van redenen mag storneren. De klant heeft daarmee trouwens ook het recht te betalen op de wijze zoals hij wil.
Uiteraard vervalt de plicht tot betalen niet. Alleen verwerft het bedrijf pas het recht buiten-gerechterlijke incasso kosten te rekenen op het moment dat het de klant in gebreke heeft gesteld middels een aanmaning.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door ruud_a »

olaf79 schreef:
Mr Ray schreef:
olaf79 schreef:De incassant (in dit geval de provider) gaat akkoord met de voorwaarden die zijn vastgelegd door de Nederlandse bank voor automatische incasso's. Daarin staat dat de rekeninghouder (TS dus in dit geval) ten alle tijden het recht heeft om zonder opgave van redenen de incasso binnen 60 dagen te storneren.
Ja oke

maar je tekent toch ook echt een contract waarin je zelf een finaniele verplichting aan gaat.
dus aan de ene kant ga je een verplichting aan tot betaling en aan de andere kant mag je dat storneren wanneer het je uitkomt?

beetje krom lijkt me :shock:
Nee, het recht om automatische incasso's te doen heb je niet in de wet. Zodra je dit gaat doen heb je te maken met de voorwaarden van DNB en die stelt dat de klant t.a.t zonder opgave van redenen mag storneren. De klant heeft daarmee trouwens ook het recht te betalen op de wijze zoals hij wil.
Uiteraard vervalt de plicht tot betalen niet. Alleen verwerft het bedrijf pas het recht buiten-gerechterlijke incasso kosten te rekenen op het moment dat het de klant in gebreke heeft gesteld middels een aanmaning.
Het lijkt me dat het iets anders ligt.
De klant heeft namelijk niet te laat betaald, hij heeft alleen het geld dat hij al had betaald, weer teruggepakt, omdat hij besloot het liever ergens anders aan uit te geven.
Dat lijkt me een heel andere situatie dan een acceptgiro op de grote stapel gooien bij de rest van de onbetaalde rekeningen.
De situatie voor Ben wordt ook gelijk heel anders.
Je stuurt dan geen aanmaning voor niet betalen (er is immers betaald), maar je wil het (onterecht) teruggeboekte geld alsnog hebben.
Ik denk ook niet dat de regeling van de DNB hiervoor is bedoeld.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

ruud_a schreef:Het lijkt me dat het iets anders ligt.
Ze noemen het zelf herinneringskosten.
De klant heeft namelijk niet te laat betaald, hij heeft alleen het geld dat hij al had betaald, weer teruggepakt, omdat hij besloot het liever ergens anders aan uit te geven.
Dat lijkt me een heel andere situatie dan een acceptgiro op de grote stapel gooien bij de rest van de onbetaalde rekeningen.
Technisch gezien niet, want het storneren mag zonder opgaaf van redenen en de reden waarom je storneert is dan ook irrelevant. Als een incasso wordt gestorneerd is er sprake van te late betaling omdat de rekening niet is voldaan. Er mag pas kosten in rekening worden gebracht als er is aangemaand. Dus, voor de zoveelste keer, de kosten zijn hier onrechtmatig, en hoe je die kosten op je factuur noemt is ook irrelevant.
De situatie voor Ben wordt ook gelijk heel anders.
Je stuurt dan geen aanmaning voor niet betalen (er is immers betaald), maar je wil het (onterecht) teruggeboekte geld alsnog hebben.
Ik denk ook niet dat de regeling van de DNB hiervoor is bedoeld.
Dan heeft Ben zijn processen niet in orde. Als incasso mislukt hoor je alsnog een rekening of aanmaning te sturen. De kosten van de mislukte incasso komen voor de incassant.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door ruud_a »

olaf79 schreef: Technisch gezien niet, want het storneren mag zonder opgaaf van redenen en de reden waarom je storneert is dan ook irrelevant. Als een incasso wordt gestorneerd is er sprake van te late betaling omdat de rekening niet is voldaan. Er mag pas kosten in rekening worden gebracht als er is aangemaand. Dus, voor de zoveelste keer, de kosten zijn hier onrechtmatig, en hoe je die kosten op je factuur noemt is ook irrelevant.
Er is een tijdje geleden een discussie geweest over de ontbinding van een koop.
Het lijkt me dat deze situatie NIET vergelijkbaar is.
Dit lijkt meer op bij AH je boodschappen afrekenen en een dag later je geld uit de kassa halen.
Er is dan een moment geweest, dat de rekening wel degelijk was betaald.
olaf79 schreef:Dan heeft Ben zijn processen niet in orde. Als incasso mislukt hoor je alsnog een rekening of aanmaning te sturen. De kosten van de mislukte incasso komen voor de incassant.
De incasso was niet mislukt.
Als die mislukt was, zou het een te late betaling zijn geweest.

Ik ken de regeling van de DNB verder niet, maar de opmerking, dat je altijd je betaling mag storneren is mogelijk wat kort door de bocht.
Missschien staan er nog wel wat voorwaarden in die regeling.
In ieder geval dat de tijd dat je kunt storneren beperkt is.
Storneren van 10 jaar geleden gaat niet lukken.
Misschien staan er dus nog wel wat meer voorwaarden.

gordr
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 jun 2015 11:05

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door gordr »

Ik raad TS aan alle automatische incasso's stop te zetten en dan zelf gewoon de rekeningen te voldoen.
Ik vind het namelijk niet normaal dat een bedrijf gaat bepalen wanneer ik precies ga betalen. Ik vind het normaal dat ik bepaal wanneer ik een rekening ga voldoen. Storneren vind ik in dit geval dan ook helemaal niet zo gek en als je redelijk vlot storneert, dan ziet een bedrijf dat gewoon als mislukte incasso, niet als stornering.
BEN had dan ook gewoon een herinnering moeten sturen. Maar ik BEN ik en BEN BENNE zij.
Hoe dan ook, betalen moet je toch, maar extra kosten in rekening brengen kan alleen binnen de wettelijke kaders.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

gordr schreef:Ik raad TS aan alle automatische incasso's stop te zetten en dan zelf gewoon de rekeningen te voldoen.
Ik vind het namelijk niet normaal dat een bedrijf gaat bepalen wanneer ik precies ga betalen. Ik vind het normaal dat ik bepaal wanneer ik een rekening ga voldoen. Storneren vind ik in dit geval dan ook helemaal niet zo gek en als je redelijk vlot storneert, dan ziet een bedrijf dat gewoon als mislukte incasso, niet als stornering.
BEN had dan ook gewoon een herinnering moeten sturen. Maar ik BEN ik en BEN BENNE zij.
Hoe dan ook, betalen moet je toch, maar extra kosten in rekening brengen kan alleen binnen de wettelijke kaders.
Lijkt me gewoon een zaak van plannen - zeg beste [leverancier] rond welke datum doen jullie de incasso`s?
Dan zorg je dat er rond die tijd voldoende geld aanwezig is.
Maar - klant (TS dus) neemt een dienst af, en gebruikt deze , maar houd er zijn eigen betalingsmanier aan over.. lijkt me ook niet helemaal correct.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Mag BEN direct deze kosten regelen?

Ongelezen bericht door renewouters »

gordr schreef:Ik raad TS aan alle automatische incasso's stop te zetten en dan zelf gewoon de rekeningen te voldoen.
Ik vind het namelijk niet normaal dat een bedrijf gaat bepalen wanneer ik precies ga betalen.
Dus als jouw werkgever het salaris betaalt wanneer het hun uitkomt heb je daar ook geen moeite mee? Er kunnen immers klanten zijn die betalen wanneer het hun uitkomt waardoor de werkgever geen geld heeft om salarissen uit te betalen.

Maar serieus: Het maakt natuurlijk geen **** uit of je betaalt via automatische incasso of zelf betaalt. Er staat gewoon een vaste datum voor wanneer je moet betalen.

Gesloten