LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting betalen over bitcoinhandel?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
arandy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2015 11:47
Locatie: Rotterdam

Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door arandy »

Ik lever mensen bitcoin tegen betaling. Het levert niet heel veel op maar laten we zeggen dat het volgende kringetje zich steeds op mijn rekening herhaald.

Ik verkoop 1 BTC voor €250. Daarna koop ik weer bitcoins terug via de trading websites die er zijn voor die €250 maar bij een lagere koers waardoor ik dan zeg maar 1,02 BTC terug kan kopen.

Dit zorgt voor erg veel betalingsverkeer op mijn rekening maar het saldo blijft in principe altijd hetzelfde aangezien ik het geld meteen weer naar de beurs heen stuur.

Nu ben ik bang dat dit problemen op gaat leveren met de belasting en ik wil best wat aangeven maar hoe gaat dit dan?
Welk belastingtarief hoort erbij?
Als ik de bitcoins weer in andere avonturen investeer telt de winst dan nog steeds als vermogen voor de belasting?

Op de site van de belastingdienst staat:
bitcoins en andere virtuele betaalmiddelen
Virtuele betaalmiddelen, zoals bitcoins, staan op uw computer opgeslagen. U kunt deze alleen gebruiken als betaalmiddel op internet. U geeft van deze middelen de waarde in het economisch verkeer aan op 1 januari van het jaar van aangifte.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door renewouters »

Als je hier geld mee verdient, dan moet je daar belasting over betalen. En als de waarde op 1 januari toevallig meer dan ca. 22000 euro is, betaal je over het meerdere vermogensrendementsheffing.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het saldo blijft natuurlijk niet hetzelfde, anders kon u het net zo goed laten.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door igen »

Bitcoins zijn en zwaar overrated en snel genoeg op.
handige btc info Je kunt er niet eens rijk van worden. Maar erover dromen mag natuurlijk .

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:Als je hier geld mee verdient, dan moet je daar belasting over betalen. En als de waarde op 1 januari toevallig meer dan ca. 22000 euro is, betaal je over het meerdere vermogensrendementsheffing.
Ik zie weinig verschil met speculeren met aandelen of soortgelijke producten. Dit is onbelast, alleen geldt de vermogensrendementsheffing
NB: oplettend lezer merkt het subtiele verschil tussen speculeren ipv beleggen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt ook af van de orde van grootte waarin je handelt. Als het je professional bent en het je beroep is, dan kunnen de inkomsten wel progressief belast worden. Het gaat dan om zogenaamde 'arbeid die normaal, actief vermogensbeheer te boven gaat’. Maar in het algemeen zal het fictieve rendement net als alle andere vermogensbestanddelen jaarlijks in box 3 worden belast.

arandy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2015 11:47
Locatie: Rotterdam

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door arandy »

Als ik het goed begrijp moet ik de waarde van de bitcoins die ik verdiend heb dus op 1 Januari bekijken. En die waarde toevoegen in box drie zodat het belast kan worden.

Nu vraag ik me alleen af hoe er gecontroleerd kan worden wat ik van die bitcoins over heb gehouden. De plek waar ik ze aanschaf en weer doorstuur is namelijk niet wat er netto als winst gezien moet worden aangezien ik ook nog een deel weer afdraag aan andere kosten naar mensen voor het mogelijk maken van de deals.

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door 16again »

arandy schreef:Als ik het goed begrijp moet ik de waarde van de bitcoins die ik verdiend heb dus op 1 Januari bekijken. En die waarde toevoegen in box drie zodat het belast kan worden.

Nu vraag ik me alleen af hoe er gecontroleerd kan worden wat ik van die bitcoins over heb gehouden.
Alleen het saldo per 1-1 is van belang, wat er in de rest van het jaar gebeurt is telt niet mee.

arandy
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 sep 2015 11:47
Locatie: Rotterdam

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door arandy »

Dus stel dat ik 500BTC winst heb gemaakt met de handel maar dit net zo hard weer heb uitgegeven aan allerlei zaken zoals auto's / TV etc. dan wordt er nog steeds gekeken naar alleen het saldo op 1-1?
Terwijl de bankrekening aantoont dat er misschien wel dik een miljoen euro in en uit is gegaan?

Nu zal het bij m ij niet zo'n vaart lopen helaas maar lijkt me toch raar dat ze dan nog steeds alleen naar het uiteindelijke saldo kijken wat je opgeeft? Als ik de belastingdienst was had ik zoiets van toon maar is even aan wat u precies gedaan heeft meneertje.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door bprosman »

Terwijl de bankrekening aantoont dat er misschien wel dik een miljoen euro in en uit is gegaan?
Dat "Miljoen" zul je ook bij je inkomsten op moeten geven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoals al eerder gemeld, als je professional bent en het je beroep is, dan kunnen de inkomsten wel progressief belast worden. Het gaat dan om zogenaamde 'arbeid die normaal, actief vermogensbeheer te boven gaat’.

Als je met je handeltje een miljoen zou verdienen, dan is de kans groot dat dit niet meer zomaar wat Spielerei is, maar dat het min of meer je beroep is. Dat zal dan in elk geval tot vragen leiden.

stofzuigertje

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn vraag;

De koers van de Bitcoin is per 1 januari erg wisselend.
Moet ik nu laagste of hoogste rekenen?
Er is geen opening of slot koers, net als gemiddelde niet bekend is.

Verder is het mogelijk om de Bitcoin van zakelijke naar prive te boeken en omgekeerd.
Moet ik dan op 1 januari de hoogste of laagste saldo opgeven?

Bitcoin is goed vertrouwen zonder land of bank dus de Belastingdienst heeft geen inzage in jou huidige of ooit gehad saldo.
Zelfs als miljonair kan ik het alleen zelf bewijzen en morgen kan het anders zijn.
Gezien de koers sinds Okt 2010 tot Okt 2014 waar ik veel verdiende en de huidige koers....
Ja, ik was met de €1000,- inleg Oktober 2010 tot Oktober 2014 dus.... maar wanneer heb ik deze nergens te controleren waarde verzilverd en waar is dat geld nu?

Ik heb probleem om dit te bewijzen dus de Belastingdienst, na vele jaren weigeren en niet accepteren, ik kan geen Bitcoin betalingen doen...
Dus gewoon verzwijgen en gebruik eventueel meerdere rekeningen of in niet EU landen die niet door hun gecontroleerd worden.

Diverse Oost Europesche niet Euro landen en Afrika hebben prima banken die geen geheim hebben als Zwitserse of Luxemburg maar ook nauwelijks of geen controle...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk zijn er genoeg manieren om te frauderen. Ook los van de bitcoins. Maar dat was niet de vraag.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Belasting betalen over bitcoinhandel?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Jullie hebben het maar zwaar met die bitcoin handel en die miljoenen die ermee verdiend worden. Geef eens wat bitcoins uit aan een fiscalist.

Gesloten