LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kozijnenleverancier failliet in Belisol keten

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
g.boonstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2013 12:03

kozijnenleverancier failliet in Belisol keten

Ongelezen bericht door g.boonstra »

In 2005 lieten we alle kozijnen vervangen voor de kunsstofkozijnen van Belisol, filiaal locatie Kerkrade. Daarbij hoorde ook het vervangen van de blauwstenen vensterbanken. Deze maand, dus na 8 jaar, viel één vensterbank van de 1e verdieping spontaan naar beneden, gelukkig op de luifel van de voordeur dus niemand gewond (of zelfs dood).
Het Belisolfiliaal in Kerkrade was niet meer bereikbaar vanwege een faillissement, zo bleek na contact met Belisol Nederland in het Belgische Hasselt. Ons dossier lag bij de curator die bezig is met het failliete bedrijf in Kerkrade. Zo lang kon Belisol Nederland niets voor ons doen.
Op de vraag of een ander filiaal van Belisol de reparatie zou kunnen uitvoeren werd negatief geantwoord met de reden dat zij niet mochten werken in andermans (franchise) gebied (lees Kerkrade e.o.).
We hebben daarop actie ondernomen door een ander bedrijf (gevelverzorging) de reparatie uit te laten voeren vanwege lekkage bij de losgeslagen vensterbank. Hieruit bleek niet 1, maar dat liefst op één na alle vensterbanken los zaten in de gevel. Het resulteerde in een reparatie van 650,- euro.

Kan ik deze onkosten verhalen?
- wetende dat het 8 jaar na plaatsingsdatum is
- wetende dat betreffend franchise bedrijf failliet is
? welke rol heeft Belisol Nederland hierin qua verplichtingen als (moeder)bedrijf?
? kan ik claimen bij de curator of bij iemand anders en hoe?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: kozijnenleverancier failliet in Belisol keten

Ongelezen bericht door newmikey »

g.boonstra schreef:Hieruit bleek niet 1, maar dat liefst op één na alle vensterbanken los zaten in de gevel. Het resulteerde in een reparatie van 650,- euro.

Kan ik deze onkosten verhalen?
- wetende dat het 8 jaar na plaatsingsdatum is
- wetende dat betreffend franchise bedrijf failliet is
? welke rol heeft Belisol Nederland hierin qua verplichtingen als (moeder)bedrijf?
? kan ik claimen bij de curator of bij iemand anders en hoe?
Oei, da's géén makkelijke vraag. Als je kunt aantonen dat de reden van het loszitten aan verkeerde montage/plaatsing zou liggen dan lijkt me dat het probleem eerder opgetreden zou moeten zijn of in ieder geval bij regulier onderhoud zou moeten zijn gespot.

Als u echter acht jaar lang géén onderhoud of inspectie heeft laten uitvoeren kan het probleem uiteraard ook opgetreden zijn door andere faktoren zoals loszittende stenen in de gevel, verkruimelende voegen etc. Het lijkt mij dan een hele hijs om alsnog aan te kunnen tonen dat de leverancier van de vensterbanken aansprakelijk zou zijn, zelfs als deze nog bestond.

Je kunt het uiteraard altijd proberen maar de kans op succes lijkt me klein. Wettelijke aansprakelijkheid van het moederbedrijf betreft alleen fouten/defecten in het produkt.

Zita1
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 apr 2013 17:05

Re: kozijnenleverancier failliet in Belisol keten

Ongelezen bericht door Zita1 »

Nee helaas voor jou kun de fluiten naar je centen!

gevel0000
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mei 2014 14:17

Re: kozijnenleverancier failliet in Belisol keten

Ongelezen bericht door gevel0000 »

Sinds 20 jaar ben ik monteur kunststofkozijnen en heb voor diverse Profel/Belisol dealers in onderaanneming montages uitgevoerd.
In de 20 jaar heb ik een top 5 van beste profielen en top 5 van slechtste profielen samengesteld uit eigen ervaring.
Profel staat bij mij met stip op 1 van meest grootste rotzooi in de kunststof en houten kozijnen industrie.
Enkele voorbeelden:

De houtnerffolie laat los binnen 10 jaar.
3 rubberafdichtingen nodig en nog niet 100% dicht.
Scheuren in de las bij het inslaan van de glaslatten
Gooi een deur eens dicht van profel....het is net een kartonnen deur.

Ik kan u verzekeren dat ik geheel objectief ben in mijn mening aangezien ik alle soorten profielen in 20 jaar in mijn handen heb gehad.
Ook heb ik een uitgesproken mening over montagetechnieken die veel worden toegepast.
Over mijn ervaringen met renovatie en nieuwbouwprojecten kan ik een boek schrijven.
We gaan voor duurzaamheid maar stiekem moet de afnemer toch nog terugkomen na 10 jaar.

Of heeft Belisol ondertussen al een ander profiel toegevoegd buiten Profel

stofzuigertje

Re: kozijnenleverancier failliet in Belisol keten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De stenen zijn geen kunststof dus valt buiten Belisol?
Dit was service door de kozijnen plaatser.

En franchise, dat is wel een landelijke naam maar plaatselijke ondernemer en je bent niet voor je buren in andere regio verantwoordelijk helaas.
Wel moet je wachten of ze de naast gelegen regio willen overnemen en dat is meestal afhankelijk van hoe ze gewerkt hebben wegens nog lopende garantie gevallen.

Ik vermoed dat deze vestiging veel prutswerk heeft geleverd, en net als bovenstaande, vaak worden plaatselijke ZZPers en zo ingehuurd dus grote landelijke naam en reclame, gewoon plaatselijke loterij en je moet maar afwachten wie je nu weer eens kreeg.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: kozijnenleverancier failliet in Belisol keten

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:En franchise, dat is wel een landelijke naam maar plaatselijke ondernemer en je bent niet voor je buren in andere regio verantwoordelijk helaas.
Verantwoordelijkheid is nogal iets anders dan mogen opereren buiten Eigen district:
g.boonstra schreef:Op de vraag of een ander filiaal van Belisol de reparatie zou kunnen uitvoeren werd negatief geantwoord met de reden dat zij niet mochten werken in andermans (franchise) gebied (lees Kerkrade e.o.).

Gesloten