LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GGZ Rivierduinen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

Ik ben onder behandeling bij GGZ Rivierduinen en heb 1 1/2 jaar geleden een Autisme onderzoek gehad
moest daar oa ook verplicht een IQ onderzoek bij doen en een psychologisch onderzoek
nu kwamen daar veel kenmerken van Autisme naar voren maar ook laagbegaafd en zeer hoge scores op indices voor ernstige psychopatologie (Validiteitschalen)

alleen tot mijn verbazing bleef het daarbij er kwam maar geen uiteindelijke diagnose ook geen evaluatie
over het onderzoek behalve snel in 5 minuten tijd tegen mij wat er geconstateerd was
het ging erg slecht met mij zware vereenzaming, bang voor alles voor mensen en de straat op te gaan, omdat er helemaal niets gebeurde werd ik nog depressiever en bleef maar aangeven dat het helemaal niet goed met mij ging, liet zelfs fotos zien van mijn situatie ook al vond ik dat heel erg moeilijk
daar werd ook niets mee gedaan ik voelde mij niet serieus genomen en gehoord, nu dit jaar ben ik al heel veel keren het ziekenhuis opgenomen geweest voor suicide pogingen

nu heb ik een maand geleden nog eens (na vele keren) om mijn diagnose maar kreeg toen alleen een papiertje met een autisme diagnose erop, niet de volledige DSM Diagnose waar ik om vroeg,
en vorige week nog eens gevraagd toen kreeg ik eindelijk mijn DSM Diagnose wel maar tot mijn verbazing stond niet alles wat uit het onderzoek naar voren kwam daarop en ook zag ik dat mijn GAF Score 55 is, nu is het gevoel wat ik al die tijd al had niet serieus genomen te worden met mijn zware problematiek dus ook op papier bevestigd :( want mijn scoreis volgens GGZ 55 en valt dus onder 51-60 Matige symptomen OF matige problemen in sociaal functioneren, op het werk of op school.

dit lijkt mij heel vreemd want ik studeer niet of heb geen werk durf nooit naar buiten en onder de mensen te zijn, heb helemaal geen sociale contacten of contact met familie, ook zware depressiviteit en of stemmingswisselingen en suicide pogingen, autisme, veel angsten, en nog meer
nu ik deze score gezien heb ben ik eigenlijk heel erg teleurgesteld maar ook boos dat ik al heel lang probeer mezelf duidelijk te maken dat er heel veel mis is en het helemaal niet goed gaat met mij dit zou minstens onder "41-50 Ernstige symptomen OF ernstige beperkingen in sociaal functioneren, op het werk of op school." moeten vallen in mijn geval maar hoogstwaarschijnlijk nog een lager getal omdat ik ook dagelijks aan "11-20 Enig gevaar om zichzelf of anderen te verwonden OF af en toe verwaarlozing van de persoonlijke hygiëne OF zeer ernstige vermindering van communicatie." voldoe

het doet mij heel veel pijn en boosheid om te zien dat ze mijn problematiek zwaar onderschatten en/of niet serieus lijken te nemen waarvan ik zelf de dupe ben geworden omdat ik met de juiste hulp of begeleiding mischien al die opnames voorkomen hadden kunnen worden, ben al een half jaar lichamelijk aan het herstellen van een poging en heb mischien ook lever en nierschade opgelopen

Ik hoop dat iemand mij wat steun kan geven door te bekijken of dit wel juist is die score die ik gehad heb, morgen probeer ik zelf te bellen met ggz en ook mijn zorgverzekeraar en pvp hierover
maar dat is jammer genoeg nog een dag wachten in onzekerheid en blijft het in mijn hoofd malen dit alles

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door renewouters »

Weet je zeker dat er laagbegaafdheid uit de tests kwam? Je beschrijft nl. heel duidelijk de situatie en dat ook nog eens in kwalitatief goed Nederlands waar een hoop mensen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Inhoudelijk kan ik je helaas niet verder helpen.

Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

Dat betekent alleen maar moeilijk lerend en op sommige dingen achterstand en niet dom of gek is heel wat anders dan een verstandelijke handicap loop wel tegen alles aan word vaak overvraagd/overschat snap ik dingen niet en raak ik door in depressie, ik heb ook nog een andere diagnose dat ik alles foutloos wil doen daar ben ik altijd de hele dag nacht mee bezig tot ik het snap met zinnen puzzel ik en zoek alles op maar gesprekken lopen vaak niet goed en heel vermoeiend zeker als iemand denkt dat er niets aan de hand is en dan op mijn tenen ga lopen, hier iemand met een verstandelijke beperking https://www.youtube.com/watch?v=G064te-DCjk mij valt niets op ze praat beter dan ik

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door moederslink »

Beste Gitta, een juiste diagnose stellen bij complexe psychiatrische problematiek is verschrikkelijk lastig en een juiste behandeling daarop geënt is al helemaal niet zo eenvoudig. Er komt zoveel bij kijken juist door de complexiteit.
Er wordt soms toch best nog wel veel aangerommeld in de GGZ en het is echt vaak nog lang " zoeken " naar de juiste aanpak / medicatie, jammer genoeg en het punt is natuurlijk dat jij de juiste behandeling wilt en ook mag verwachten en hopelijk krijgen en dan doet op zich de diagnose er niet eens zoveel toe, echt niet!
Het zijn vaak slechts - richtlijnen- , hou dat in gedachten alsjeblieft en als het goed is kijken ze naar jou, hoe je functioneert , waar je tegenaan loopt , wat je nodig hebt en hoe je kunt stabiliseren.
Vraag naar een hulpverlener van het AT ( ambulante team) , die komen bij je thuis, zien je thuissituatie en kunnen vaak heel gericht helpen en je begeleiden en weten vaak ook de juiste wegen.
Heel veel sterkte!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Zo'n bericht zegt natuurlijk weinig, je kunt er een hele dag over doen om hem op te stellen en bij te schaven. Zegt niet altijd veel over iemands vermogens en kundigheid.
Gitta, als ik het zo lees gaat het echt niet goed met je, ben je teleurgesteld en twijfel je of de hulp die je nu krijgt wel goed en toereikend is. Ik kan je maar 1 tip geven: ga naar je huisarts en vraag om een second opinion. Hij kan je doorverwijzen naar een andere GGZ instelling. Het wordt zwaar, je zult het hele traject van intakes, onderzoeken en testen opnieuw in moeten, maar als er echt iets mis is met deze diagnose, komt het aan het licht.
ik ben zelf mantelzorger voor een GGZ patiënt die jaren heeft lopen klooien met instellingen en verkeerde diagnoses. na aandringen is met een second opinion bij een goede instelling terecht gekomen en als het goed is krijgt zij begin volgend jaar eindelijk een diagnose. Dan is het natuurlijk nog wachten op de juiste therapie en de wachtlijst overbruggen, maar als je eenmaal een diagnose hebt, ben je er al voor 50%.
Dus echt, als je echt zo diep voelt dat er iets niet klopt, volg dan je gevoel! Het ergste dat je in principe kan gebeuren is dat de diagnose door een andere instelling wordt onnderschreven en er echt niet meer kan gebeuren. Dan ben je even ver als je nu bent.
Nog een ding om rekening mee te houden: veel instellingen zitten aan elkaar gekoppeld in regio's. In mijn regio moet je, om echt bij een andere instelling die nog niets van je weet, de provincie uit. Dat heeft de persoon in mijn voorbeeld ook gedaan. misschien is dat iets om te overleggen met je huisarts.
En verder: heel, heel veel sterkte en succes!

Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

moederslink schreef: Vraag naar een hulpverlener van het AT ( ambulante team) , die komen bij je thuis, zien je thuissituatie en kunnen vaak heel gericht helpen en je begeleiden en weten vaak ook de juiste wegen.
Heel veel sterkte!
Bedankt maar dat krijg ik al van FACT alleen gebeurde er niets omdat ik in crisis ben doordat er steeds niets gebeurde en mij niets verteld werd of mee gedaan werd ook dingen in de diagnose niet goed waren waardoor ik denk dat er te makkelijk over dachten daarom is voor mij de (juiste)diagnose wel belangrijk dan hoef ik niet telkens alles opnieuw moet gaan lopen uitleggen aan iedereen die ik zie en voorkomen kan worden dat ik weer in een isoleercel of ziekenhuis beland
moederslink schreef:Beste Gitta, een juiste diagnose stellen bij complexe psychiatrische problematiek is verschrikkelijk lastig en een juiste behandeling daarop geënt is al helemaal niet zo eenvoudig. Er komt zoveel bij kijken juist door de complexiteit.
Mij lukt het wel de diagnose stellen alleen werd niet geluisterd maar nu wel want de autisme diagnose was eerst niet worden gesteld, toen fout maar is nu precies wat ik al steeds zei nu die score nog morgen, ze worden ook morgen door mee gebeld die heb ik gebeld heb vandaag en gaan om uitleg vragen hoe dit allemaal zit die geloven mij en willen mij helpen
moederslink schreef: het punt is natuurlijk dat jij de juiste behandeling wilt en ook mag verwachten en hopelijk krijgen en dan doet op zich de diagnose er niet eens zoveel toe, echt niet!
wel als je niet gehoord begrepen of idee hebben niet geloofd word heel lang
Laatst gewijzigd door Gitta B op 07 dec 2015 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

bedankt voor de tips VioletPrue! ja eerst hoop en vertrouwen maar toen teleurstelling en twijfelen omdat ik daar altijd praat maar niets gedaan of antwoorden ook schreef mijn dokter beschermd wonen voor mijn vorige psychologe op voor mij maar die zei niets daarover werd steeds meer bang dat mijn diagnose niet klopte met het onderzoek ook mijn dokter geloofde mij en het onderzoek daarom vroeg ik steeds de diagnose maar die kreeg ik niet of iets anders en durfde niet meer te vragen toen maar nu pas wel weer, ja ik had ook MEE en PVP gesproken die zeiden ook second opinion vragen of klacht dat ga ik doen als het niet goed voelt of goedkomt, MEE gaat morgen voor mij bellen om uitleg te vragen om mij te helpen ook al zit ik niet bij hun

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door moederslink »

@Violet,
Dat klopt ook , Violet, verkassen naar een andere provincie is goed , echter....mijn ervaring is wel dat er bijna altijd naar de " oude dossiers " wordt gevraagd en gekeken, dus echt onafhankelijk is de andere psychiater/ psycholoog dan ook vaak niet , helaas.
Er is ook vaak geen sprake van de of 1 diagnose , niet bij mijn dochter en ook niet bij andere cliënten ;
Gitta B schreef:
moederslink schreef: het punt is natuurlijk dat jij de juiste behandeling wilt en ook mag verwachten en hopelijk krijgen en dan doet op zich de diagnose er niet eens zoveel toe, echt niet!
wel als je niet gehoord begrepen of idee hebben niet geloofd word heel lang
Dit snap ik heel goed, Gitta!
Er is niks frustrerender dan niet geloofd worden en dat terwijl je zelf een ander gevoel hebt.
Maar zoals ik al zei: het is lastig om de juiste diagnose te stellen, zeker als het complex is.
Er wordt vaak ingezet op maar 1 aspect : of Borderline of autisme of schizofrenie of angststoornis etc etc.
Er moet meer worden gekeken naar het totaalplaatje.
Daarom vind ik de diagnose vaak niet echt heel erg belangrijk; het is vaak ingewikkelder en er moet meer naar de cliënt zelf worden geluisterd.
Het gaat om de juiste " behandeling" en aansluitend de juiste therapie .
Goed dat je de goeie mensen om je heen hebt!

Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

Ik heb net met mijn begeleider gepraat die zei dat ik helemaal gelijk heb en die GAF score onder de 40 zou moeten zitten eigenlijk volgens hem en dat dus bekeken moet worden door de psychiater en hoe dat nou zit dat ik die score 55 heb
https://nl.wikipedia.org/wiki/GAF-score

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Als je twijfelt aan de diagnose, vraag een second opinion aan. Je begeleider kan je daar vast mee helpen of vraag het anders aan je huisarts.

Mijn jongste zoon werd in eerste instantie ook van gezegd dat hij niks mankeerde. Toen zelfs de juffen het daar niet mee eens waren, zij we naar een andere instelling gegaan. Hun hebben binnen een paar weken, met hulp van vorige verslagen, de diagnose autisme vastgesteld.

Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

Ik had net een gesprek met iemand van ggz die wat van autisme weet had het over mijn GAF score 55, ze zei ohh das toch mooi! wilde toen gelijk weer weg naar huis was echt van slag en boos en zei dat is helemaal niet mooi! dat betekent dat ik al die tijd niet begrepen of geloofd word gewoon bah! vorige week had ik ook al problemen met haar en kwam ik in het ziekenhuis terecht
ze vult voor mij in en trekt conclusies maar mijn begeleider zegt dat ik dat verkeerd zie dat ze geen conclusies trekt maar als iemand zegt dat iets zo is terwijl ze mij niet kent en niet klopt wat ze zegt is dat toch conclusies trekken?
Laatst gewijzigd door Gitta B op 08 dec 2015 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

Bedankt Auti-Mama ik wacht tot MEE morgen mij terugbelt die zouden vandaag bellen met ggz om opheldering over alles ze vroegen om mij begeleider of ik het goed vond dat ze die bellen ik zeg ja alleen zei ik ook dat ik bang ben dat ze dan niet onafhankelijk meer reageren of bekijken weet niet hoe ik dat moet uitleggen maar ze snapten mij morgen komt mijn begeleider als ik geen goed gevoel heb daarna ga ik de dokter bellen of ik langs kan komen en vertel ik het aan hem waar ik allemaal mee zit
Laatst gewijzigd door Gitta B op 08 dec 2015 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Gitta B schreef:Ik had net een gesprek met iemand van ggz die wat van autisme weet had het over mijn GAF score 55, ze zei ohh das toch mooi! wilde toen gelijk weer weg naar huis was echt van slag en boos en zei dat is helemaal niet mooi! dat betekent dat ik al die tijd niet begrepen of geloofd word gewoon bah! vorige week had ik ook al problemen met haar en kwam ik in het ziekenhuis terecht
ze vult voor mij in en trekt conclusies maar mijn begeleider zegt dat ik dat verkeerd zie dat ze geen conclusies trekt maar als iemand zegt dat iets zo is terwijl ze mij niet kent en niet klopt wat ze zegt is dat toch conclusies trekken?
Ik denk niet dat dit "voor je invullen" is. Ik denk dat ze oprech meende dat dat mooi was. Als je direct kunt uitleggen waarom dat volgens jou niet mooi is, kun je weer verder.
Ik denk echt, op basis wat ik van je lees, dat je naar je huisarts moet gaan. Het klinkt echt alsof je 0% vertrouwen in de hulpverlening daar hebt en ik vrees dat dat niet zo maar opgelost is. daar ben je niet met een gesprekje even uit.

Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

Dat deed ik ook ik zei dat ik mij niet begrepen of gehoord voel en dat ik het gek vind met zoveel problemen en het mij veel pijn doet dat ik die score zag , ze zei alleen die score is voor iedereen anders
en deed of dat normaal was maar ik heb net met de GGZ crisisdientst gebeld daarover ze schoot in de lach dat ik gezegd had dat is helemaal niet mooi!en snapte mij ze zei ook goed van jou dat je MEE hebt gebeld en dat die gaan bellen met mijn behandelaar, ik had wel vertrouwen 2 jaar geleden maar nu niet echt meer omdat ik steeds meer moet vechten en bewijzen om gehoord begrepen geloofd te worden
VioletPrue schreef: Ik denk niet dat dit "voor je invullen" is. Ik denk dat ze oprech meende dat dat mooi was. Als je direct kunt uitleggen waarom dat volgens jou niet mooi is, kun je weer verder.
Ik denk echt, op basis wat ik van je lees, dat je naar je huisarts moet gaan. Het klinkt echt alsof je 0% vertrouwen in de hulpverlening daar hebt en ik vrees dat dat niet zo maar opgelost is. daar ben je niet met een gesprekje even uit.

Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

Nou best wel een teleurstelling van MEE ze zouden met GGZ bellen voor mij maar ze herhaalde alleen hetzelfde als wat ze eergisteren al zei snap niet wat of waarover ze dan gebeld heeft het enige verschil is dat ze nu zei dat ik het tijd moet geven maar dat geeft mij geen rust, gelukkig komt mij begeleider zo en anders ga ik morgen de dokter bellen voor een afspraak want ik wil wel een keer rust in alles

Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

Vandaag beter meer succes had gisteren gebeld met een zorgbelang organisatie en daar heb ik vandaag een gesprek mee gehad! heb alles laten zien mijn onderzoeken en diagnose en uitgelegt ze vind dat ik gelijk heb en er maar niets gebeurt ze zei dat het lijkt niet genoeg kennis daar te hebben en gaat met mij meekijken en ook bellen wat ze van plan zijn omdat ze denkt dat ze in de verkeerde hoek zoeken of zoiets en had het over doorverwijzen naar andere ggz met meer kennis over mijn problemen ze gaat nu onderzoeken en maandag mij terugbellen :)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door moederslink »

Gitta, ik schreef al dat een diagnose stellen bijzonder lastig is, zeker met een complexe problematiek.
Jouw " genezing" hangt niet alleen af van de wel of niet juiste GAF score , denk ik. Er is meer, vlg mij....
Nou hoop ik van harte dat ze jou eventueel bij een andere GGZ wel goed kunnen bekijken en goed naar je luisteren en tot een benadering/ behandeling kunnen komen waar je vrede mee kunt hebben en verder mee kunt komen.
Maar dan moet je waarschijnlijk naar elders? Een andere provincie?
Hopelijk vind je dit weekend wat rust in jezelf. Sterkte!

Gitta B
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2015 15:11

Re: GGZ Rivierduinen

Ongelezen bericht door Gitta B »

Ik hoop het ook echt super bedankt! nee gelukkig is die ook in dezelfde plaats dus ik hoef gelukkig niet ergens anders heen :)
moederslink schreef:Sterkte!

Gesloten