LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
marionneke73
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2016 18:15

Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door marionneke73 »

Op 20 december heb ik een all-inclusive vakantie geboekt naar Kreta, een kleinschalig resort met waterglijbanen voor de kinderen. Vandaag ontvang ik een mail van de reisorganisatie dat de door mij geboekte accommodatie vol zit. Ze bieden me een alternatief aan (waarvoor zij de meerprijs vergoeden), dit alternatief spreekt me echter totaal niet aan (het is enorm groot en er zijn geen waterglijbanen). Als ik dit zou accepteren, zou ik (voor mijn gevoel) 3500 euro betalen voor een vakantie die ik zelf nooit uit zou kiezen, zonde van het geld dus (en niet echt vakantie).

Kan ik van de reisorganisatie verwachten dat zij met een alternatief komen wat voldoet aan de door mij geboekte accommodatie?? Of heb ik gewoon pech?

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door geengast »

Wat u van de reisorganisatie kunt verwachten is hoofdzakelijk afhankelijk van de vraag: is de reisorganisatie aangesloten bij het ANVR.

Kunt u nakijken op de site van het ANVR. Zo ja, dan zijn er duidelijke regels wat wel en niet mag en hoe (en op welke termijn) u kunt weigeren. Is de organisatie geen ANVR dan bent u op hun voorwaarden aangewezen (niet consumentenbond gekeurd)

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door Regggy »

Ze moeten je een alternatief bieden. Dat hebben ze gedaan. Wens jij om wat voor reden dan ook hier niet naartoe te gaan, dan heb je recht op kosteloze annulering en vergoeding van de volledige reissom. Tot meer zijn ze helaas niet verplicht. Maar geef ze in ieder geval aan wat je wensen zijn en dat je graag die glijbanen hebt. Als je duidelijk bent over wat je wilt kunnen ze je wellicht helpen alsnog je droombestemming te vinden :-)

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door prem »

Met vergoeding bedoel je waarschijnlijk terugbetaling?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

marionneke73 schreef:Op 20 december heb ik een all-inclusive vakantie geboekt naar Kreta, een kleinschalig resort met waterglijbanen voor de kinderen. Vandaag ontvang ik een mail van de reisorganisatie dat de door mij geboekte accommodatie vol zit. Ze bieden me een alternatief aan (waarvoor zij de meerprijs vergoeden), dit alternatief spreekt me echter totaal niet aan ( het is enorm groot en er zijn geen waterglijbanen ). Als ik dit zou accepteren, zou ik (voor mijn gevoel) 3500 euro betalen voor een vakantie die ik zelf nooit uit zou kiezen, zonde van het geld dus (en niet echt vakantie).

Kan ik van de reisorganisatie verwachten dat zij met een alternatief komen wat voldoet aan de door mij geboekte accommodatie?? Of heb ik gewoon pech?
Nou dat is wel precies het tegenovergestelde zeg!
Ik vind wel dat u een gelijkwaardig resort met uw wensen mag en kunt verwachten.
Ik zou de voorwaarden goed doorlezen , in overleg gaan en anders uw geld terugvragen zodat u zelf iets naar uw eigen zin weer kunt uitzoeken.

jfortron
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 sep 2015 09:19

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door jfortron »

i.v.m censuur verwijderd! :twisted:
Laatst gewijzigd door jfortron op 18 mar 2016 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Ik neem aan dat het hier gaat om een pakketreis of reisovereenkomst zoals gedefinieerd in artikel 7:500 lid 1 BW. De omstandigheden waaronder zo'n reis kan worden opgezegd of gewijzigd door de reisorganisator is bepaald in de artikelen 7:504 en 505 BW. Zowel wijziging als opzegging kan alleen bij "gewichtige, de reiziger onverwijld meegedeelde omstandigheden" en wijziging slechts als dat is overeengekomen. Als de omstandigheden niet aan de reiziger toe te rekenen zijn, dan moet de organisator een andere reis van gelijke of betere kwaliteit aanbieden. Gaat de reiziger niet akkoord met het andere aanbod dan heeft hij/zij recht op teruggave of kwijtschelding van (een deel van) de reissom. Daarnaast is de organisator vergoeding van vermogensschade verschuldigd en een bedrag voor het derven van reisgenot, tenzij er sprake is van overmacht of het aantal aanmeldingen voor de reis kleiner is dan het vereiste minimumaantal en de reiziger binnen de in de overeenkomst aangegeven termijn schriftelijk van de opzegging in kennis is gesteld.

In het hier aan de orde zijnde geval moet je dus een reis van dezelfde of betere kwaliteit aangeboden krijgen, maar je bent niet verplicht dit aanbod te accepteren. Daarnaast kun je recht op schadevergoeding hebben.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, Arne, dan volgt dus de vraag: hoe bepaal je of een alternatief aangeboden reis gelijk of beter is dan de geannuleerde? Voor de topicstarter is dit helemaal niks. Maar als je puur naar de prijs kijkt, dan is het aanbod beter (duurder) dan het was, de organisator is zelfs bereid het verschil bij te betalen.

Dus ik vraag me af in hoeverre de topicstarter nog een andere reis kan claimen, of dat het toch een kwestie van geld terug gaat worden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door kokka »

Derven van reisgenot lijkt me nog niet aan de orde, het duurt nog een hele poos eer ts de reis zou gaan maken

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door Har06 »

ts heeft toch een redelijk aanbod ontvangen voor een duurder hotel, een vakantie is niet afhankelijk van een glijbaantje, is Ts van plan om in het hotel te blijven ipv tochten te ondernemen.
Heeft ts de reis betaald?

jfortron
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 sep 2015 09:19

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door jfortron »

i.v.m censuur verwijderd! :twisted:
Laatst gewijzigd door jfortron op 18 mar 2016 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

jfortron schreef: want het gaat volgens mij om een reis in de schoolvakantie......
kokka schreef:Derven van reisgenot lijkt me nog niet aan de orde, het duurt nog een hele poos eer ts de reis zou gaan maken
jfortron schreef:TS heeft geboekt en misschien een aanbetaling gedaan!
Dit zijn natuurlijk allemaal aannames, geeft verder niets , maar het kan ook de meivakantie of de Paasvakantie zijn.
Meestal moet je i.d.d wel een aanbetaling doen , TS kan hierover uitsluitsel geven.
{Ik begrijp nooit zo goed waarom een topic wordt geopend met vragen over een kwestie aan het forum en vervolgens hoor je niets meer van de TS ...je wilt toch weten of het tot tevredenheid is of wordt opgelost :roll:}

TS wil een kleinschalig resort met waterglijbanen.
De vakantie kost €3500 , dat is geen kattenpis , dus i.m.o. mag ze een gelijkwaardige vakantie aangeboden krijgen, anders geld terug zodat ze naar eigen wens(en) weer iets anders kan uitzoeken, en dat is dus geen groot resort zonder waterglijbanen.
Niet iedereen wil tochten maken in zijn/ haar vakantie , velen blijven de hele dag hangen op het resort , :(

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door ArneLH »

witte angora schreef:Maar ja, Arne, dan volgt dus de vraag: hoe bepaal je of een alternatief aangeboden reis gelijk of beter is dan de geannuleerde?
Dat is inderdaad nogal subjectief, de prijs kan wel een aanwijzing zijn. Vandaar dat de wetgever ook de mogelijkheid van terugbetaling aanbiedt.

marionneke73
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2016 18:15

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door marionneke73 »

Dank voor de antwoorden tot dusver.

Het betreft een reis in de zomervakantie inderdaad. M.i. is er bij een duurdere reis niet persé sprake van meer reisgenot, in mijn ogen (en dat is inderdaad een aanname) alleen maar minder (het is meer een beauty-spa resort dan een gezinsresort, een aanzienlijk verschil vind ik) Natuurlijk is een vakantie niet afhankelijk van een glijbaantje, het verhoogt echter wel het vakantieplezier van mijn 3 kinderen (en dus ook dat van mij ;-)) Op het moment dat we geen dagtochten maken, wil ik ook voor hen dat ze zich kunnen vermaken.

Ik heb inderdaad al een aanbetaling gedaan van circa 500 euro. Na telefonisch contact met de reisorganisatie is me verzekerd dat ik niet hoef in te stemmen met een alternatief wat me niet aanspreekt en vooralsnog zijn ze op zoek naar een optie die meer overeenkomt met het door mij geboekte verblijf. Even afwachten dus nog. Ik heb natuurlijk al wel even gekeken naar alternatieve locaties die ik zou kunnen boeken als ik mijn geld terug zou krijgen maar helaas zijn veel locaties die me aanspreken al volgeboekt (of nog veel duurder en voor mij niet betaalbaar).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

Heel fijn dat u even een terugkoppeling geeft.
Ik hoop van harte dat u een vakantie vindt die bij uw wensen past.
Alvast veel voorpret en een fijne vakantie en hopelijk komt alles op tijd goed.
Daar gaan we maar van uit.

jfortron
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 sep 2015 09:19

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door jfortron »

i.v.m censuur verwijderd! :twisted:
Laatst gewijzigd door jfortron op 18 mar 2016 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

marionneke73
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2016 18:15

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door marionneke73 »

Ergens in de week van 15 augustus willen we graag gaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou een resort uitzoeken op het westelijke deel van Kos. Daar zijn mooie resorts, ook met glijbanen, en de reizen zijn goedkoop, omdat veel mensen bang zijn om vluchtelingen te zien. Die zitten niet aan die kant van het eiland, ze komen aan de oostkant aan, en hebben letterlijk niks aan die kant te zoeken. Daar kan je dus voor relatief weinig geld, een puike vakantie vieren op een Grieks eiland.

jfortron
Berichten: 97
Lid geworden op: 25 sep 2015 09:19

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door jfortron »

i.v.m censuur verwijderd! :twisted:
Laatst gewijzigd door jfortron op 18 mar 2016 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geboekte accommodatie zit vol, wat nu?

Ongelezen bericht door alfatrion »

marionneke73 schreef:Natuurlijk is een vakantie niet afhankelijk van een glijbaantje, het verhoogt echter wel het vakantieplezier van mijn 3 kinderen (en dus ook dat van mij ;-)) Op het moment dat we geen dagtochten maken, wil ik ook voor hen dat ze zich kunnen vermaken.
De afwezigheid van speelfaciliteiten is m.i. een goede reden om een wijziging niet te accepteren.
marionneke73 schreef:Ik heb natuurlijk al wel even gekeken naar alternatieve locaties die ik zou kunnen boeken als ik mijn geld terug zou krijgen maar helaas zijn veel locaties die me aanspreken al volgeboekt (of nog veel duurder en voor mij niet betaalbaar).
Als de aangeboden alternatieven niet beantwoord aan de verwachtingen die jij op grond van de reisovereenkomst mocht verwachten (de aanwezigheid van speelactiviteiten) dan heb je recht op vergoeding van eventuele vermogensschade. Het moeten sluiten van een (veel) duurdere reisovereenkomst valt hieronder.

Gesloten