LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] renteopslag krediet rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
GroenePolitiek
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 mar 2011 17:22

renteopslag krediet rabobank

Ongelezen bericht door GroenePolitiek »

Ik heb een doorlopend krediet bij de Rabobank met een variabele rente. Dit is mij begin 2005 of daar omtrent geadviseerd door de Rabobank Winschoten.
In goed vertrouwen heb ik dit geaccepteerd. Daarbij ging ik er vanuit, dat de Rabobank een Raiffeissen bank is zonder winstoogmerk. Een fatsoenlijke betrouwbare bank.
Het is mij gebleken, dat de Rabobank zich niet gedraagt als een fatsoenlijke bank.
Dit blijkt uit het Libor-schandaal, het Calexico-schandaal en vele lopende zaken met locale Rabo-banken.
Het blijkt ook uit hun opstelling naar mij: Wederom bedrog met rente.
Zie ook Rabobank: de ontwortelde bank
http://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=2267

Naar mijn interpretatie van het contract is de rente variabel in de zin, dat deze meebeweegt met de marktrente.
Maar de marktrente is nihil terwijl de rente die de rabobank berekent, fors is gestegen.
Het verschil met euribor is inmiddels ca 3% hoger dan toen ik het krediet afsloot.
.
In 2005 sloot ik doorlopend krediet af bij de rabobank met 6,7% rente. Euribor rente stond toen op 2,09%. De rente was dus 4,6% boven Euribor.
.
Euribor is nu bijna 0%. De rente die de Rabobank mij nu berekent is ruim 8%.
.
De rabobank stelt, dat zij hogere kosten hebben en dat het product duurder is geworden.
Het contract zien zij als een blanco cheque, waarmee zij de rekening van hun beleid bij mij kunnen neerleggen.
Normale ondernemersrisico's legt de Rabobank bij de klant neer, inplaats deze voor eigen rekening te nemen. Zoals gebruikelijk is.
Voorbeeld:
Stel dat een autofabrikant van een bepaald model 100.000 exemplaren denkt te verkopen en de ontwikkelingskosten omslaat over 100.000 auto's.
Er worden slechts 10.000 verkocht. De fabrikant zit dan met een verliespost. Deze behoort tot het normale ondernemersrisico.
De fabrikant kan niet aan de 10.000 kopers achteraf nog een rekening sturen voor de extra ontwikkelingskosten per verkocht exemplaar.
De Rabobank schijnt met een soortgelijk probleem te zitten. En zij menen, dat zij het recht hebben hun risico's op de klant te verhalen.
.
Volgens het Financieel Dagblad zou de Rabobank doorlopend krediet opzettelijk duurder maken om dit terug te dringen.
http://www.nu.nl/sparen/4233783/banken- ... staan.html
.
Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij Kifid. Mocht dit onvoldoende opleveren, dan wil ik met andere slachtoffers van de rabobank collectief naar de rechter stappen.
.
Daarnaast wil ik actie de politiek. Naar mijn mening zou wettelijk moeten worden bepaald:
- dat variabele rente uitsluitend meebeweegt met de marktrente,
- tenzij in een contract uitdrukkelijk is gespecificeerd, dat de bank wanneer het deze goed uitkomt willekeurig de rente mag veranderen.
.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: renteopslag krediet rabobank

Ongelezen bericht door tijger1 »

Zet het krediet om in een persoonlijke lening met een vaste rente.

Gesloten