LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
hp5
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2016 21:14

Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door hp5 »

Hallo,

Ik ben in het aankoopproces van mijn eerste koophuis met de volgende situatie:

De keukenapparatuur is aan vervanging toe.
De keuken heeft een vormgeving die niet meer van deze tijd is.
De badkamer en het toilet hebben een standaard witte nieuwbouwuitstraling.
De laminaatvloer is ernstig beschadigd.
De muren hebben lichte beschadigingen en zeer veel vieze plekken.
De kamerdeuren hebben schade.

Ik heb voldoende geld om de kosten koper, verhuizing, een nieuwe vloer, het oplappen van de muren en een paar meubelen te betalen. Daarna is er misschien een paar duizend over. De kamerdeuren kan ik later altijd nog vervangen als ik weer geld heb, daar heb ik geen haast mee. Ik ben aan het overwegen om een keukenrenovatie te doen, hetzij d.m.v. het vervangen van deurtjes en apparatuur, hetzij wrappen en apparatuur vervangen. De badkamer en het toilet wil ik graag een moderne look geven. Het hoeft niet het duurste van het duurste te zijn, maar wel een beetje modern.

Ik zat te denken aan een persoonlijke lening voor de aanschaf van een nieuwe keuken, badkamer en toilet, maar ik zie zo'n zware lening niet echt zitten. Wat is wijsheid? Ik kan met de hakken over de sloot nog net het toilet erbij opleuken en dan later pas de badkamer betegelen en keuken vervangen. Mensen in mijn privéomgeving zeggen dat ik nu maximaal moet verbouwen omdat ik dat later nooit meer ga doen, maar ik heb simpelweg het geld niet. De enige mogelijkheid is geld lenen maar het is wel heel veel geld, een keuken en badkamer. Ik dacht er ook aan om gewoon alleen de vloer en muren te doen en dan net zo lang doorsparen tot ik de keuken, badkamer en het toilet kan doen.

Excuses als ik nogal lang van stof ben, maar ik wilde mijn situatie en wensen goed toelichten. Ik kan mij voorstellen dat vele huizenbezitters mij voor zijn gegaan met dit dilemma.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom neem je niet een kleine hypotheek, van zeg 20.000 euro? De rente is historisch laag, en je hebt nog steeds belastingaftrek.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door kokka »

Als de benodigde hypotheek niet boven de 102% van de woningwaarde komt en het je kan het hogere bedrag ook daadwerkelijk krijgen op jouw salaris, dan is het meenemen in de Hypotheek de beste optie lijkt me.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

witte angora schreef:Waarom neem je niet een kleine hypotheek, van zeg 20.000 euro? De rente is historisch laag, en je hebt nog steeds belastingaftrek.
Ik begrijp dat TS geen hypotheek nodig heeft voor de aankoop van de woning. Heeft dat een kleine hypotheek nog belastingvoordeel als de huurwaardeforfait van de woning bij het inkomen moet worden bijgeteld ?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door john18 »

Ik zie nergens staan dat ts geen hypotheek nodig heeft. Alleen dat ze kosten koper zelf betaalt en wat klus werk met spullen.
Ik zou inderdaad kijken naar wat kokka zegt. Als dat niet gaat dan zou ik ervoor sparen voor een latere datum. Geen extra lening tenzij je de zware lasten kunt verdragen. Houd ook rekening mee dat na een eventuele rente vaste periode van jouw hypotheek {die je wel of niet hebt} dat de rente hoger kan zijn dan nu. Kun je dan nog je maand last verdragen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kokka schreef:Als de benodigde hypotheek niet boven de 102% van de woningwaarde komt en het je kan het hogere bedrag ook daadwerkelijk krijgen op jouw salaris, dan is het meenemen in de Hypotheek de beste optie lijkt me.
En nog een kleine toevoeging; de woningwaarde op basis waarvan die 102% wordt berekend is op basis van de woning na de verbouwing. Dus niet de prijs die je er nu voor gaat betalen. Wel een goede taxateur in de arm nemen die dat goed en realistisch kan taxeren en onderbouwen zodat het geen problemen gaat geven met de geldverstrekker. Lokale makelaars en hypotheekadviseurs kunnen wel helpen met het vinden van een goede taxateur.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door langste adem »

Mocht het niet lukken met dat hypotheekverhaal , dan ligt het er uiteraard ook aan hoe je er zelf over denkt.

Wil je die badkamer en wc en keuken echt heel graag NU vervangen willen hebben dan ligt een persoonlijke lening voor de hand. Met als nadeel je aversie tegen het lenen. En de rente natuurlijk.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om voorlopig even genoeg te nemen met de witte standaardtegeltjes. En dan later alsnog opknappen . Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat het er later niet meer van komt, dat ligt helemaal aan jezelf. Ik weet niet of je zelf handig bent, maar misschien kun je de badkamer/wc zolang zelf nog even opleuken door hier en daar een wit tegeltje te vervangen door een ander tegeltje. Dat is niet heel moeilijk , en dan is het al een heel ander gezicht.

Welke optie je ook kiest, hou er in ieder geval rekening mee dat verhuizen/verbouwen vaak meer kost dan je had ingeschat. En een klein buffertje aan spaargeld is natuurlijk ook aan te raden voor geval van nood.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een hypotheek kan bij een grote verbouwing worden geregeld op basis van de waarde na verbouwing. Maar het is niet zo evident dat deze verbouwingen heel veel waarde toevoegen aan de woning. Immers, de meeste zaken die jij wilt aanpakken, wij je vooral aanpakken omdat ze niet naar jouw wens zijn. Het gaat niet om echte structurele problemen of een structurele verbetering, maar om jouw smaak, die anders kan zijn dan de smaak van eventuele toekomstige kopers.

De waarde zal allicht iets hoger worden, maar reken je niet rijk. Met een extra lening zal de woning waarschijnlijk veel minder waard zijn dan de lening. Dat betekent dat het nog vele jaren zal duren voordat je zonder restschuld zou kunnen verhuizen. Ik zou zelf niet gelukkig worden van het idee dat je veel meer schuld hebt dan je woning waard is. Nog afgezien van dat je daardoor mogelijk zodanig aan je huis vast zit dat verhuizen onmogelijk wordt.

Als ik in jouw positie zou zitten, dan zou ik de verbouwing daarom in eerste instantie beperken tot vloer en muren, liefst zo veel mogelijk zelf, en eventueel een voordelige badkamer, omdat die verbouwing erg ingrijpend is als je er al woont . Daarna eerst van de eventuele schuld afkomen en zodra je weer spaargeld hebt, de wc en keuken aanpakken.

hp5
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2016 21:14

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door hp5 »

De muren en vloer moet ik doen voordat ik intrek. Daarvoor gebruik ik eigen geld. Een kleine lening van €5000 kan ik in een jaar inclusief rente terugbetalen. Misschien moet ik alleen zo'n bedrag lenen om de badkamer in 1 keer goed te doen voordat ik intrek. Daarna ga ik sparen voor het toilet. De keuken doe ik dan het laatst met opgespaard geld. Mijn toekomstige badkamer is erg klein. Er hoeft alleen een andere badkuip, tegels en 1 wastafel in. Daar is wel sloopwerk voor nodig voor de tegels.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt mij een prima plan, als je voor dat bedrag een beetje uitkomt. Maar probeer dan wel echt snel die lening af te lossen. En probeer een lening met annuïtair of lineair aflosschema te nemen, want dan houd je daar renteaftrek over.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik begrijp dat je eigenlijk maar 100% van de woning aan financiering nodig hebt?
- Je zou sowieso 102% kunnen lenen. Dan heb je al 2% te pakken (op een gemiddelde woning is dat tussen de 4 en 5.000 euro). Da's veel goedkoper dan een persoonlijke lening.
- Daarbovenop kun je dan de verbouwing proberen mee te financieren middels een bouwdepot. Stel de verbouwing keuken en badkamer kost je € 20.000, maar je kunt maar € 15.000 hiervoor lenen.
Samen heb je dan toch meer dan € 19.000 al te pakken.

Vervolgens ga je de komende jaren lekker aflossen. als je al € 5.000 in 1 jaar kunt aflossen, dan kom je daarna vast ook nog wel een eind. De praktijk is toch: verbouwen is het fijnst al je er niet woont, en een huis is beter (sneller, makkelijker) verkoopbaar als alles er netjes uitziet. Maar een (dure) verbouwing zie je niet terug in evenveel waardestijging.

hp5
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2016 21:14

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door hp5 »

Dank voor de reacties. De hypotheek die ik neem is 102% van de koopsom. Een bijkomend probleem is dat ik mijn huurhuis moet blijven betalen als ik het nieuwe huis verbouw. Vanwege de stof die vrijkomt van het slopen heb ik tijd nodig voor ik in kan trekken. Tot die tijd zit ik met dubbele maandlasten en een lening die ik moet terugbetalen.

Ik zit te denken aan alternatieve methoden voor hakken en opnieuw betegelen om dit tijdsprobleem te voorkomen. Misschien een PVC vloer in de badkamer en dan een soort nep-natuurstenen wand lijmen op de zijkant van de badkuip en wand boven de badkuip.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik zou niet te gauw alternatieve oplossingen kiezen alleen maar om tijd te winnen. Je kunt het beter in 1 keer goed doen en tijdelijke dubbele lasten voor lief nemen. Vaak zie je dat renovatieopties die als doel hebben om zo min mogelijk overlast te geven veel duurder zijn (denk bijvoorbeeld aan die traprenovaties: een nieuwe trap is vaak voordeliger, maar geeft uiteraard meer rotzooi en overlast).

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door witte angora »

hp5 schreef:Ik zit te denken aan alternatieve methoden voor hakken en opnieuw betegelen om dit tijdsprobleem te voorkomen. Misschien een PVC vloer in de badkamer en dan een soort nep-natuurstenen wand lijmen op de zijkant van de badkuip en wand boven de badkuip.
Dat zou je kunnen doen, maar vergeet niet dat je ooit die woning weer zult moeten verkopen. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit soort dingen zo bevorderlijk zijn om je woning te verkopen. Het ziet er nogal goedkoop uit namelijk. Ik denk dat het beter is je badkamer alsnog later grondig te verbouwen en dan maar een weekje of twee ergens op vakantie te gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij 'alternatieven' bespaar je mogelijk op de troep, maar het geeft je badkamer mogelijk wel een veel goedkopere uitstraling. Ook kan het zijn dat het er uitziet als 'oplapwerk', waarbij volgende kopers mogelijk denken dat het leidingwerk etc. ook amateuristisch gedaan is. En je dus eerder waardeverminderend bezig bent. Natuurlijk hóeft dit niet zo te zijn, maar een goede 'renovatie'-manier zal waarschijnlijk veel duurder zijn dan een maand dubbele lasten. Bovendien zul je waarschijnlijk toch een tijd overlap moeten hebben, om je spullen te verhuizen en de kamers enigszins op te knappen.

Ik zou het daarom logischer vinden om meteen als je het huis krijgt de badkamer te laten verbouwen en zelf tegelijk met de rest van het huis bezig te gaan. Tijdens het sloopwerk (wat niet heel lang zal duren) ben je waarschijnlijk zelf ook nog bezig met slopen van de oude vloeren en oplappen van de muren. Als je zelf aan het 'nette' werk toe bent, dan zal het sloopwerk in de badkamer ook wel voorbij zijn.

stofzuigertje

Re: Geld lenen voor de verbouwing van een gekocht huis?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn persoonlijke mening;

Je vraagt naast de maximale hypo ook nog extra lening .
Maar tijdelijk dubbele lasten dus huur + Hypo is geld verspillen.

Verder verwacht ik een stevig rente bedrag voor deze lening dus niet echt slim.
Gewoon de verouderde zooi reinigen, gebruiken, eerst verhuizen en per deel na uitrusten verhuizing in loop van de tijd gaan doen.

Dan bespaar je dure lening en heb je meer tijd om iets goeds uit te zoeken.
Pas als je er woonde zie je soms dat je het toch anders wilt en alleen het echt noodzakelijke zoals rotte vloeren aanpakken.

Zodra je er woonde bespaar je reiskosten en dubbele woonlasten en dat lijkt me hoewel je graag alles in 1x wil toch beter en minder risico.
Verbouwen duurde meestal langer en dan heb je het risico dat je tijdens de verbouwing niet klaar bent maar moet verhuizen omdat je nu al enkele maanden eerder hebt opzegging hebt gedaan...

Ik ben nu 10 jaren bezig zonder een dure lening want of je nu 2.1% voor 10 jaren vast betaalde met Hypo of 12.4% voor krediet dat hier bovenop kwam....

Verhuizen is vermoeiend en verbouwen ook naast je werk dus doe het rustig aan en denk eerst nog even voor je een keuken of badkamer bestelde...
Mooi is leuk maar ik heb nog diverse jaren vakantie gehad en ben nu niet overspannen, nog niet tenminste......
:mrgreen:

Gesloten