LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door joris21 »

Een ISP kan veel en dat gaat inderdaad niet via de helpdesk maar via de techneuten .
maar een ISP kan niet op jou computer kijken .
Wat wel kan dat de politie de Pc in beslag neemt dat maak je mee bij zedenmisdrijven etc.
En de ISP levert de logs van de modem aan de politie.
Dit gaat niet zo maar en kan alleen met een gerechtelijk bevel.
Maar geen enkele Isp kan via de modem je pc mits je zelf toestemming geeft bv via team viewer of remote desktop.
Feit blijft ook nog dat ze ook nog een router zouden moeten hacken bij sommige en dat doet een ISP niet.
Ik zeg constant al dat TS moet bewijzen jij roept constant andersom.
TS heeft een modem.niet in het beheer van Telfort dus die kunnen daar ook niks mee.
Hier zitten er een paar die denken te weten hoe het werkt maar ik zit allang zat in dit wereldje om te weten hoe het zit diverse collega ondernemers werken net zoals mij ook voor ISP's als second opinion.
Nogmaals alles is te hacken maar als ISP heb je je aan de wet te houden ook wij als experts en een Pc hacken om in de hdd te kijken dan kan je als ingehuurde expert of werknemer vertrekken en de ISP krijgt claims dat wil je niet weten dus praat a.u.b geen onzin dat een ISP kan inloggen op je pc want dat kan en mag ie niet je maakt consumenten bang die dit lezen met leugens

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door gemist »

Je haalt kunnen en mogen door elkaar. Maar ik vind het prima. Zeg jij maar hoe TS het gaat oplossen, zijn ze je erg dankbaar voor.

joris21
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 okt 2016 18:50

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door joris21 »

Ik haal niks door elkaar.
Technisch kan alles maar het mag gewoonweg niet en het gebeurt ook niet en zeker niet bij een ISP en jij roept gewoon van wel.

En hoe TS het gaat oplossen je moet niet de put gaan dempen als het kalf verdronken is.
TS kan enkel en alleen op coulance rekenen van Telfort ze zijn dit alleen niet verplicht.

Politie zal er zeer weinig aan doen, nogmaals het verhaal dat een familielid etc dit gedaan kan hebben is nog steeds aanwezig maar daar zal je had bewijs voor moeten leveren.
Maar als de modem gehacked is door enerzijds een simpel ww of firmware die niet up to date was en dat verwacht ik als eerste zal het zeer moeilijk worden.

Fam. Molsberg
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 okt 2016 19:41

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door Fam. Molsberg »

@gemist, Joris: kunnen jullie voor de off-topic discussies een eigen nieuw onderwerp openen? Graag onder de noemer "het grote broodje aap topic". Jullie getouwtrek over of ISP's op harde schijven van consumenten kunnen kijken (en een hele boel andere broodje aap verhalen) dragen niet bij aan het topic dat ik geopend heb. Alvast dank voor jullie medewerking!

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door gemist »

Hoezo is dat een "broodje aap" verhaal? Dat iets kan zonder dat je dat zelf beseft betekent dat niet dat het een "broodje aap" is. Zo ook voor je gehackte voiplijn.
Van te voren had je dat hacken en de onwil van Telfort ook ongetwijfeld afgedaan als "broodje aap".

Fam. Molsberg
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 okt 2016 19:41

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door Fam. Molsberg »

Dit topic is inmiddels gelardeerd met bs posts en off topic discussies. En nee, ik ga die niet benoemen en/of ter discussie stellen.
Verzoek is gewoon om on-topic te reageren of niet te reageren ( of evt met de IT expert een eigen topic te openen). Alvast bedankt!

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door gemist »

Er zijn inmiddels een aantal suggesties gedaan om je probleem op te lossen. Maar wat je nu verder gaat doen is onduidelijk. Wellicht is een followup handig?
Verder is vragen of deze en gene elders zouden willen reageren vrij nutteloos. Dat is inherent aan een forum.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door olaf79 »

gemist schreef:Hoezo is dat een "broodje aap" verhaal? Dat iets kan zonder dat je dat zelf beseft betekent dat niet dat het een "broodje aap" is. Zo ook voor je gehackte voiplijn.
Van te voren had je dat hacken en de onwil van Telfort ook ongetwijfeld afgedaan als "broodje aap".
Het is zeker geen broodje aap. Ik zou haast zeggen natuurlijk kan dat technisch...dat het niet gebeurd is een ander verhaal en schrijf je ook nergens dus wat mij betreft heb je gelijk...

stofzuigertje

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Even op het Telfort modem van mijn buren gekeken en ik wist het wachtwoord dus kan nu onbeperkt frauderen!

Het beste is het door de fabriek gemaakte wachtwoord + gebruikersnaam te vervangen.
Niemand verwacht een Telfort verbinding als je als gebruikersnaam Zippo gebruikt, dus geen Ziggo....
Leuk grapje in Ziggo buurt!

Maar het wachtwoord, ga dat ga ik natuurlijk niet noemen en ook niet gebruiken maar ik vermoed dat bij de Topic starter iemand op de achterkant/onderkant heeft gekeken en een foto is makkelijker dan opschrijven van T€lF0RdMOdum of zo.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

stofzuigertje schreef:Even op het Telfort modem van mijn buren gekeken en ik wist het wachtwoord dus kan nu onbeperkt frauderen!

Het beste is het door de fabriek gemaakte wachtwoord + gebruikersnaam te vervangen.
Niemand verwacht een Telfort verbinding als je als gebruikersnaam Zippo gebruikt, dus geen Ziggo....
Leuk grapje in Ziggo buurt!

Maar het wachtwoord, ga dat ga ik natuurlijk niet noemen en ook niet gebruiken maar ik vermoed dat bij de Topic starter iemand op de achterkant/onderkant heeft gekeken en een foto is makkelijker dan opschrijven van T€lF0RdMOdum of zo.

Even gekeken ??? Bedoel je in hunn huis of via weblogin en ingelogd via standaard instellingen ?


Lijkt erop dat je niet vanaf pagina 1 hebt gelezen.

Van de eerste pagina van TS:
En om je uit de droom te helpen: standaard wachtwoord was vanaf dag 1 al aangepast. Maar hier beroept Telfort zich ook niet op. Alleen Joris21.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door gemist »

Alleen heeft dat niets te maken met de hack van het VoIP-gedeelte. Dat bevindt zich bij provider-modems in een afgeschermd gedeelte, bij eigen modems idd niet. Ik denk dat de hack eigenlijk geen hack is maar een onderschepping van MAC en SIP data. Inloggen op het Telfort-netwerk, data spoof en voila.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door Boesta »

gemist schreef:Oh joris21 toch. In een ander topic moet ik me niet aanstellen, hier doe je het zelf. Je hebt werkelijk geen idee hoe SIP werkt. Reageer dan niet.
In vele topics stelt u zich inderdaad aan! Ook nu weer! Het is helemaal niet ter zake doende of iemand weet hoe SIP werkt. Het gaat hier om iets heel anders...

U moet hier gewoon hulpvaardige antwoorden geven, maar dat is iets wat u blijkbaar niet kan (of wilt).

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door Boesta »

Fam. Molsberg schreef:
Gehacked worden kan alleen als het ww te simpel is geweest of standaard anders komt er niemand in.
Dat kan je ontkennen maar zo is de praktijk toch wel

Je waant jezelf veilig, want je bent een echte beveiligingsexpert. Maar om zo'n uitspraak kan ik alleen maar glimlachen, en met mij het hele hackersgilde.
Ja blijf eigenwijs welke modem je gebruikt maakt niks uit al had je een Draytek of Zyxel gebruikt dan nog mag en kan dat.
Dat maakt Telfort of welke provider ook niet uit.
Daar heb je helemaal gelijk. ' 1234' als wachtwoord is vragen om problemen, ongeacht of je een Fritzbox, Zyxel of Experiabox gebruikt.
Maar nogmaals, dat is niet Telfort's argument om schade op mij te verhalen. En dus ook helemaal niet het punt van mijn betoog.
Als u het allemaal zo goed denkt te weten wat doet u hier dan met uw roep om hulp/advies...?

U kunt hoog of laag springen u bent zelf voor de volle 100% verantwoordelijk voor de beveiliging van uw modem/router.

Wat wel een puntje zou kunnen zijn is dat Telfort de nummers (die volgens u bekend waren bij Telfort) niet geblokkeerd heeft. Ik weet dat bv Ziggo dat wel doet. Dat zou nalatig kunnen zijn van Telfort Maar dan moet u wel zwart op wit hebben dat Telfort inderdaad op de hoogte was dat met deze nrs gefraudeerd werd...

Fam. Molsberg
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 okt 2016 19:41

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door Fam. Molsberg »

follow up/update: Ben door zowel KPN alsook Telfort kort benaderd ivm het misbruik en ik wordt morgen gebeld om e.e.a. verder door te spreken. In afwachting daarvan heb ik een aantal dagen terug mijn Experiabox weer als modem aan de ISRA gehangen.

Telfort eist namelijk (in het kader van een evt coulanceregeling) dat ik mijn oude modem weer aansluit. Wat ik daarachter hang, maakt niet uit. En alle diensten/services zouden zonder problemen verder moeten blijven werken.
Lijkt me prima, zolang ik dan maar niet weer met de oorspronkelijke problemen wordt opgezadeld natuurlijk. Helaas toch wel weer aantal problemen, waaronder volgende 2:
- Met de experiabox ertussen wordt direct een aanzienlijke lagere snelheid vanuit het ISRA punt behaald. De upload snelheid wordt zelfs meer dan gehalveerd (en die is al niet zo bijster hoog). Telfort gebeld en voorgelegd. Stelling Telfort: Er wordt geen ondersteuning gegeven op een theoretische snelheid. Ook al is met een ander apparaat een 2x zo hoge snelheid haalbaar op uw ISRA punt. Wij vinden deze halve snelheid ook best netjes....
Nou lekker dan, je betaalt voor snelheid die meestal niet geheel haalbaar is vanwege o.a. afstand wijkcentrale, maar als snelheid die aankomt op ISRA punt vervolgens nog eens gehalveerd wordt (t.o.v. haalbaar met ander modem) dan vind telfort dat alleszins "netjes". Vragen daarover worden verder "niet ondersteund".
- Telefonie werkt niet meer. Bellen kan wel, maar gebeld worden werkt niet. Dit werkte overigens met de Fritzbox feilloos. Het lijkt er dus op dat de Experiabox inkomende oproepen niet doorgeeft naar achterliggende apparatuur. Telfort weer gebeld en gevraagd of ze konden helpen.
Antwoord Telfort 1ste lijn support: Waarom hangt u nog een Experiabox voor uw eigen modem? Dat is vragen om problemen. Als het eigen modem werkt heeft deze extra schakel toch geen zin en vergroot alleen maar de foutgevoeligheid.
Ik heb uitgelegd dat dit een eis/dwingend verzoek is van Telfort en ik dus graag wil horen hoe ik met de Experiabox ertussen Viop aan de praat krijg. De medewerker had hier geen antwoord op en verbond me door met de 2de lijn support. Zelfde verhaal opnieuw verteld en de vraag gesteld wat moet ik in mijn Experiabox aanpassen zodat inkomende Voip gesprekken worden doorgegeven naar achterliggende apparatuur. Kon men niet precies zeggen en vervolgens EXACT hetzelfde advies als 1ste lijn. U kunt de experiabox te verwijderen en gewoon direct uw eigen Fritzbox eraan hangen. Zeker als dit correct werkte moet u dit zo blijven gebruiken. Ik heb toen aangegeven dat dat dus betekent dat ik dan wel indruis tegen de adviezen/richtlijnen die telfort formeel uitdraagt... Maar ook medewerker van 2lijns bleef bij advies: als eigen modem werkt, dan haal de exp.box ertussenuit. Er zijn legio menen die dit zo doen en werkt prima. Gevraagd of ik dan ook zijn naam mocht hebben.
" Stefan".
Ok, Stefan wie?
"Dat zeg ik niet."
Aha, waarom niet?
"Dat is ivm mijn privacy".

Samengevat: Telfort ontkent dat ze ooit het gebruik van een alternatief modem aanbevelen. Net als 1,5 jaar geleden kreeg ik echter ook nu weer vanuit zowel 1ste als 2de lijn support het devies: weg met Experiabox en gewoon uw eigen modem blijven gebruiken. Zeker als deze wel werkt zoals het hoort!??

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door 16again »

Met experiabox aangesloten, zorg dan dat de fritzbox niet achter de experia aangesloten is (sommigen doen dit voor beter draadloos bereik). Beide modems hebben namelijk hetzelfde SIP VOIP account ingesteld, dat kan klachten geven bij inkomende gesprekken.

Fam. Molsberg
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 okt 2016 19:41

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door Fam. Molsberg »

Met experiabox aangesloten, zorg dan dat de fritzbox niet achter de experia aangesloten is (sommigen doen dit voor beter draadloos bereik). Beide modems hebben namelijk hetzelfde SIP VOIP account ingesteld, dat kan klachten geven bij inkomende gesprekken.
Ik heb geen voip bellen meer via Telfort maar een alternatieve provider. Verder maak ik gebruik van de ingebouwde DECT basis die in de Fritzbox zit (Exp. box heeft dit niet).

Achtergrond: Telfort gaf in eerdere gesprekken aan dat (ook al gebruik je een Exp. Box) altijd misbruik kan plaatsvinden en dat gevolgschade in beginsel voor rekening van de klant is. Probleem wat ik daarmee had (door de ervaring van misbruik van mijn VIOP account) is dat Telfort geen beperkingen wil/kan instellen t.a.v. het voip belgedrag. Ikzelf heb deze opties ook niet voor Telfort voip, volgens Telfort. Dus ook geen limiet op max kosten, exotische landen of wat dan ook.
Je loopt daarom een risico op (aanzienlijke) schade, door jezelf niet te beperken/controleren in geval voip bellen via telfort en in beginsel altijd voor eigen rekening (ongeacht apparatuur).
Als ik geen/slechts beperkt risico zou willen lopen dan gaf Telfort aan dat het mij vrij staat om een alternatieve Voip provider te gebruiken om te bellen.
Dit advies heb ik opgevolgd en het werkte verder prima (via mijn Fritzbox tenminste). O.a. bellimieten en/of max bedragen zijn hier probleemloos in te stellen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door gemist »

Welke up haalde met Fritz en welke up haalt u nu met ExpBox? Maakt u daarbij gebruik van exact dezelfde opstelling? Zijn er wijzigingen in opstelling? Ook de gebruikte kabels kunnen een issue zijn.
Graag een respons

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door gemist »

Boesta schreef: In vele topics stelt u zich inderdaad aan! Ook nu weer! Het is helemaal niet ter zake doende of iemand weet hoe SIP werkt. Het gaat hier om iets heel anders...

U moet hier gewoon hulpvaardige antwoorden geven, maar dat is iets wat u blijkbaar niet kan (of wilt).
Blijkbaar doet u geen moeite om het hele topic door te lezen en vertrouwt u op uw, onterechte, aannames. Zal ik maar in het midden laten wat ik daarvan vind en me derhalve van commentaar onthouden? Da's inderdaad een hint.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Boesta schreef:U kunt hoog of laag springen u bent zelf voor de volle 100% verantwoordelijk voor de beveiliging van uw modem/router.

**ZUCHT**

Van de eerste pagina van TS:
En om je uit de droom te helpen: standaard wachtwoord was vanaf dag 1 al aangepast. Maar hier beroept Telfort zich ook niet op. Alleen Joris21.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Telfort verhaalt schade door fraude onterecht op klant

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat bedoel je met die **ZUCHT** ? Zoals al eerder ter sprake is gekomen is beveiliging meer dan alleen een veilig wachtwoord. Deze zin van Boesta geeft nu juist precies de essentie van het 'probleem' weer.

Als je de standaard geleverde apparatuur gebruikt, dan is Telfort ook in grote mate verantwoordelijk voor eventuele problemen. Ook als het gaat om misbruik waar Telfort eigenlijk weinig aan had kunnen doen, zou je als 'domme' consument eerder kunnen verwachten dat Telfort dat had voorkomen en zal Telfort dus - ook uit coulance - eerder de schade vergoeden.

Met het monteren van eigen apparatuur word je als consument ook verantwoordelijk voor misbruik met die eigen apparatuur. Dan zul je dus in eerste instantie zelf op moeten draaien voor schade.

Mogelijk hebben in het verleden mensen aan de telefoon wel de tip gegeven om andere apparatuur aan te sluiten, maar is niet na te gaan of ze daarbij ook expliciet hebben aangegeven dat je daarbij wel zelf verantwoordelijk bent voor wat er met die apparatuur gebeurt. Als dat al zou moeten. Want waarschijnlijk staat wel in de voorwaarden dat je (dan) zelf voor misbruik verantwoordelijk bent, maar wordt uit coulance bij de eigen Telfort apparatuur wel schade vergoed.

Wellicht dat ze nu die tips niet meer mogen geven, juist om deze discussies te voorkomen.

Gesloten