LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek, maar salaris ander valuta

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
klaasfrans
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2016 15:58

Re: Hypotheek, maar salaris ander valuta

Ongelezen bericht door klaasfrans »

Ik zie dat er een beetje afgedwaald is op dit topic, maar ik ben net zoals de starter van dit topic een werknemer die betaald wordt in ponden met een werkgever die niet van plan is om dit te veranderen. Het is zelfs zo dat men eerst wel verschillende contracten had, maar dat men daarmee gestopt is vanwege teveel verschillende valuta's. En hoofdkantoor zit in UK vandaar GBP.

Maar goed ik heb hetzelfde probleem en nu ondertussen al behoorlijk wat dingen geprobeerd, helaas nog niet met goed geluk. Het volgende heb ik al geprobeerd;

- Meerdere Nederlandse Banken
- Engelse bank in NL
- Engelse bank in UK (ook te duur ivm lage pond en niet mogelijk)
- Duitse bank (kan nog niet omdat UK nog EU is)
- Eigen bedrijf opstarten (belastingtechnisch niet echt te doen op eerste gezicht maar kan ik nog beter uitzoeken, werk en betaal belasting in meerdere landen)
- Meerdere hypotheekadviseurs gecontacteerd

Het frusterende is dat ik een redelijk goed betaalde baan heb en daardoor ook elk jaar een leuk bedrag aan belasting aan de Nederlandse overheid geef. Maar doordat ik in meerdere (Europese) landen werk, lijkt het steeds meer en meer alsof we juist minder dan meer richting een geheel gaan. Laten we het zo zeggen dat een hypotheek verkrijgen niet het enige is waar ik tegen aan loop als 'Europese' werknemer. Het 'grappige' aan dit geheel is dat ik dus geen hypotheek in Duitsland kan krijgen omdat de UK onder Europa valt. Zou ik Chinese yen ontvangen dan had ik nu een hypotheek gehad.

Maar goed de vraag is dus of iemand nog een suggestie heeft wat of bij wie ik het kan proberen?

Essiet
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2016 20:19

Re: Hypotheek, maar salaris ander valuta

Ongelezen bericht door Essiet »

Interessant topic en ook ik zou hier graag meer over weten. Ik vond een bericht dat een financieel adviesbedrijf nu samenwerkt met een Duitse Hypotheker maar dat is voor expats. Wellicht toch interessant.
Benieuwd hoe dat verder gaat.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Hypotheek, maar salaris ander valuta

Ongelezen bericht door Lisare »

Vanaf 01-12-2016 is een dergelijke hypotheek weer mogelijk bij ABN AMRO
De implementatie van MCD juli 2016 had voor klanten met een vreemde valuta inkomen als gevolg gehad dat het verstrekken of verhogen van hypotheken niet meer mogelijk was. Er is hard gewerkt aan een tijdelijk proces zodat we klanten snel weer van dienst kunnen zijn. Met ingang van 1-12-2016 hervat ABN AMRO dan ook de hypotheekdienstverlening aan deze klantgroep. Voor ABN AMRO geldt dat zowel bestaande klanten en nieuwe klanten vanaf 1-12-2016 weer bediend kunnen worden.

Of een lening in vreemde valuta is, bekijken we vanuit het perspectief van de klant. De lening is in vreemde valuta als:
a. de valuta van het inkomen van de klant of
b. de valuta van de plaats waar de consument woont (langdurig verblijft) anders is dan de valuta van de lening, of
c. als de activa waaruit de klant de lening aflost anders is dan de valuta van de lening.

Maximaal 90% financiering op basis van LTI (met explain mogelijk)
Om klanten te beschermen tegen valutarisico's is voor deze klantgroep de maximale verstrekking op 90% LTI gesteld. Hierdoor wordt een “inkomensbuffer" opgenomen om de eerste valutarisico's op te kunnen vangen (Explain mogelijkheid bij ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid). Ook kan de klant tot 20% vergoedingsvrij aflossen als de koerswisseling buiten een bepaalde bandbreedte loopt.

Bij deze dienstverlening blijven de bestaande kredietregels van kracht. Het beleid voor Vreemde Valuta Hypotheek is een aanvulling hierop. Het vaststellen van het toetsinkomen blijft gelijk. Echter is bij een inkomen in vreemde valuta het maximaal verstrekbare LTI gemaximaliseerd tot 90%.

Woody-Ellen
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 dec 2016 22:46

Re: Hypotheek, maar salaris ander valuta

Ongelezen bericht door Woody-Ellen »

SMNG schreef:Hallo iedereen,

Heb tevens contact opgenomen met banken, die willen niet met mij in zee gaan. Hypotheker bemiddelaars zijn nog al vaagjes en weten het niet allemaal zeker..
Er zijn twee banken die ik zou benaderen als ik jou was: Rabobank en Handelsbank. De Rabo is over het algemeen bereid om iets moeilijkere gevallen te financieren. Handelsbank is een aparte eend in de bijt. Die kijken naar elke situatie apart en willen een lange termijn relatie aangaan met klanten. Ze kijken vaak verder dan andere banken als het op financiering aan komt.

Gesloten