LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door BL2 »

breien schreef:Ik ben nog Efteling-maagd. Wat is de Baron en waarom bent u zo'n waaghals omdat u er in durft?
Inderdaad, dat snap ik ook niet helemaal. Wat sullig ritje van krap aan 30 seconden in een achtbaan.
Zelfs de kids mogen zonder gevaar voor eigen leven mee.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door gemist »

Omdat er blijkbaar in het verleden te vaak misbruik van de mindervaliden-regeling is geweest? Ik begrijp niet wat het probleem is. Ikzelf heb MS, maar daar zie je helemaal niks van. Toch moet ik me soms in een rolstoel laten verplaatsen omdat het gewoon tegenzit. Maar mensen zien dan eigenlijk alleen maar dat ik kan opstaan, koffie halen en met een halve mok koffie over de grond terug kan naar diezelfde rolstoel...En met de verklaring heeft het personeel iig een goede reden om niet aan mijn ziek-zijn te hoeven twijfelen. Ik moet er overigens niet aan denken om tijdens een Schupp in de Efteling te vertoeven, maar dit terzijde...

mh73

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door mh73 »

Wij hebben een dochter met een lichamelijke beperking, die redelijk goed kan lopen. Daarom gaan wij altijd 'gewoon' in de rij staan. Nu heb ik via facebook gelezen dat er allerlei mensen met allerlei aandoeningen waarvan sommige de naam beperking niet eens mogen dragen via de gehandicapteningang naar binnen gaan. Ja, snap ik dat de Efteling daar paal en perk aan wil stellen. Het is vooral jammer dat de mensen waarvoor de invalideningang echt bedoeld is, daaronder moeten lijden.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door puma73 »

mh73 schreef:Wij hebben een dochter met een lichamelijke beperking, die redelijk goed kan lopen. Daarom gaan wij altijd 'gewoon' in de rij staan. Nu heb ik via facebook gelezen dat er allerlei mensen met allerlei aandoeningen waarvan sommige de naam beperking niet eens mogen dragen via de gehandicapteningang naar binnen gaan. Ja, snap ik dat de Efteling daar paal en perk aan wil stellen. Het is vooral jammer dat de mensen waarvoor de invalideningang echt bedoeld is, daaronder moeten lijden.
Het hele verhaal van de efteling staat haaks op het VN- verdrag. Is niet toegestaan.

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door witte angora »

puma73 schreef:Het hele verhaal van de efteling staat haaks op het VN- verdrag. Is niet toegestaan.
Welk VN-verdrag? Er wordt, althans dat is het probleem in dit topic, alleen om een begeleider gevraagd, dat is toch niet zo gek? Of denkt de VN daar anders over?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door puma73 »

witte angora schreef:
puma73 schreef:Het hele verhaal van de efteling staat haaks op het VN- verdrag. Is niet toegestaan.
Welk VN-verdrag? Er wordt, althans dat is het probleem in dit topic, alleen om een begeleider gevraagd, dat is toch niet zo gek? Of denkt de VN daar anders over?
Vorig jaar is het door Nederland als een van de laatste landen (zoals Gewoonlijk) het VN-verdrag voor de rechten van de gehandicapte mens geratificeerd. Zou je eens moeten lezen, zeer interessant.

Aangezien dit topic is gekaapt en nu mede gaat over het vragen van een doktersverklaring waarmee je moet aantonen dat je gehandicapt bent. Dit staat volkomen haaks op dit verdrag.

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door witte angora »

Even vlug gelezen, en ik zie dat in principe een gehandicapte zelfstandig dezelfde dingen moet kunnen doen als iemand die niet gehandicapt is. Maar... dat moet natuurlijk wel kunnen. Sommigen hebben nu eenmaal hulp nodig bij bepaalde zaken, en die hulp zal iemand naar mijn mening zelf moeten regelen.

Daarbij is het natuurlijk niet de bedoeling dat gehandicapten/mensen met een beperking grotere rechten krijgen dan anderen. Ik zou met mijn autisme prima een autistenpas kunnen krijgen, en dan hoef ik niet in de rij te staan bij de Efteling. Dan krijg je dus dat anderen twee uur staan te wachten, en ik zou in die twee uur een keer of zes of acht een rondje kunnen draaien. Terwijl mijn enige probleem is dat ik niet goed tegen drukte kan. Dat lijkt me dus niet de bedoeling, niet van dat VN-verdrag, en niet de bedoeling van de Nederlandse wetgeving.

In mijn geval zou, naar mijn mening, redelijk zijn: ik neem iemand mee die twee uur in de rij gaat staan, ik wacht buiten de rij, en tegen dat we aan de beurt zijn loop ik via de gehandicapteningang naar binnen om bij mijn begeleider te gaan staan. Maar dan moet er dus wel een begeleider mee. En anders krijg je een discriminatie de andere kant op (die er dus ook is als ik mét begeleider alle rijen kan omzeilen).

Ik denk dus niet dat het met dat verdrag allemaal zo zwart-wit gesteld kan worden.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door puma73 »

witte angora schreef:Even vlug gelezen, en ik zie dat in principe een gehandicapte zelfstandig dezelfde dingen moet kunnen doen als iemand die niet gehandicapt is. Maar... dat moet natuurlijk wel kunnen. Sommigen hebben nu eenmaal hulp nodig bij bepaalde zaken, en die hulp zal iemand naar mijn mening zelf moeten regelen.

Daarbij is het natuurlijk niet de bedoeling dat gehandicapten/mensen met een beperking grotere rechten krijgen dan anderen. Ik zou met mijn autisme prima een autistenpas kunnen krijgen, en dan hoef ik niet in de rij te staan bij de Efteling. Dan krijg je dus dat anderen twee uur staan te wachten, en ik zou in die twee uur een keer of zes of acht een rondje kunnen draaien. Terwijl mijn enige probleem is dat ik niet goed tegen drukte kan. Dat lijkt me dus niet de bedoeling, niet van dat VN-verdrag, en niet de bedoeling van de Nederlandse wetgeving.

In mijn geval zou, naar mijn mening, redelijk zijn: ik neem iemand mee die twee uur in de rij gaat staan, ik wacht buiten de rij, en tegen dat we aan de beurt zijn loop ik via de gehandicapteningang naar binnen om bij mijn begeleider te gaan staan. Maar dan moet er dus wel een begeleider mee. En anders krijg je een discriminatie de andere kant op (die er dus ook is als ik mét begeleider alle rijen kan omzeilen).

Ik denk dus niet dat het met dat verdrag allemaal zo zwart-wit gesteld kan worden.
Dat is jouw interpretatie van het geheel. Een doktersverklaring moeten overleggen om staat haaks op dit verdrag. Het is denigrerend en discriminerend. Bovendien zal het druk worden bij de huisartsen. En wie weet wat de bedoeling is met die doktersverklaring, misschien krijg je halverwege de dag wel te horen dat je er niet meer in mag i.v.m teveel mensen met een verklaring. De efteling gaat over de schreef, sa,
men met nog andere tractieparken en dierentuinen i9n Nederland die zo'n verklaring eisen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door angel1978 »

puma73 schreef:
witte angora schreef:Even vlug gelezen, en ik zie dat in principe een gehandicapte zelfstandig dezelfde dingen moet kunnen doen als iemand die niet gehandicapt is. Maar... dat moet natuurlijk wel kunnen. Sommigen hebben nu eenmaal hulp nodig bij bepaalde zaken, en die hulp zal iemand naar mijn mening zelf moeten regelen.

Daarbij is het natuurlijk niet de bedoeling dat gehandicapten/mensen met een beperking grotere rechten krijgen dan anderen. Ik zou met mijn autisme prima een autistenpas kunnen krijgen, en dan hoef ik niet in de rij te staan bij de Efteling. Dan krijg je dus dat anderen twee uur staan te wachten, en ik zou in die twee uur een keer of zes of acht een rondje kunnen draaien. Terwijl mijn enige probleem is dat ik niet goed tegen drukte kan. Dat lijkt me dus niet de bedoeling, niet van dat VN-verdrag, en niet de bedoeling van de Nederlandse wetgeving.

In mijn geval zou, naar mijn mening, redelijk zijn: ik neem iemand mee die twee uur in de rij gaat staan, ik wacht buiten de rij, en tegen dat we aan de beurt zijn loop ik via de gehandicapteningang naar binnen om bij mijn begeleider te gaan staan. Maar dan moet er dus wel een begeleider mee. En anders krijg je een discriminatie de andere kant op (die er dus ook is als ik mét begeleider alle rijen kan omzeilen).

Ik denk dus niet dat het met dat verdrag allemaal zo zwart-wit gesteld kan worden.
Dat is jouw interpretatie van het geheel. Een doktersverklaring moeten overleggen om staat haaks op dit verdrag. Het is denigrerend en discriminerend. Bovendien zal het druk worden bij de huisartsen. En wie weet wat de bedoeling is met die doktersverklaring, misschien krijg je halverwege de dag wel te horen dat je er niet meer in mag i.v.m teveel mensen met een verklaring. De efteling gaat over de schreef, sa,
men met nog andere tractieparken en dierentuinen i9n Nederland die zo'n verklaring eisen.
Dat is jouw interpretatie van het geheel. Niet zo vreemd ook gezien jouw situatie.
Ik Ben het met WA eens.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door puma73 »

angel1978 schreef:
puma73 schreef:
witte angora schreef:Even vlug gelezen, en ik zie dat in principe een gehandicapte zelfstandig dezelfde dingen moet kunnen doen als iemand die niet gehandicapt is. Maar... dat moet natuurlijk wel kunnen. Sommigen hebben nu eenmaal hulp nodig bij bepaalde zaken, en die hulp zal iemand naar mijn mening zelf moeten regelen.

Daarbij is het natuurlijk niet de bedoeling dat gehandicapten/mensen met een beperking grotere rechten krijgen dan anderen. Ik zou met mijn autisme prima een autistenpas kunnen krijgen, en dan hoef ik niet in de rij te staan bij de Efteling. Dan krijg je dus dat anderen twee uur staan te wachten, en ik zou in die twee uur een keer of zes of acht een rondje kunnen draaien. Terwijl mijn enige probleem is dat ik niet goed tegen drukte kan. Dat lijkt me dus niet de bedoeling, niet van dat VN-verdrag, en niet de bedoeling van de Nederlandse wetgeving.

In mijn geval zou, naar mijn mening, redelijk zijn: ik neem iemand mee die twee uur in de rij gaat staan, ik wacht buiten de rij, en tegen dat we aan de beurt zijn loop ik via de gehandicapteningang naar binnen om bij mijn begeleider te gaan staan. Maar dan moet er dus wel een begeleider mee. En anders krijg je een discriminatie de andere kant op (die er dus ook is als ik mét begeleider alle rijen kan omzeilen).

Ik denk dus niet dat het met dat verdrag allemaal zo zwart-wit gesteld kan worden.
Dat is jouw interpretatie van het geheel. Een doktersverklaring moeten overleggen om staat haaks op dit verdrag. Het is denigrerend en discriminerend. Bovendien zal het druk worden bij de huisartsen. En wie weet wat de bedoeling is met die doktersverklaring, misschien krijg je halverwege de dag wel te horen dat je er niet meer in mag i.v.m teveel mensen met een verklaring. De efteling gaat over de schreef, sa,
men met nog andere tractieparken en dierentuinen i9n Nederland die zo'n verklaring eisen.
Dat is jouw interpretatie van het geheel. Niet zo vreemd ook gezien jouw situatie.
Ik Ben het met WA eens.
De tijd zal het leren. reacties zijn zoals te verwachten van valide mensen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hoe weet jij dat ik valide ben?
Gezien je reacties en je voorbarige conclusies ben je absoluut niet in staat om neutraal hiernaar te kijken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door puma73 »

Zojuist in het AD


[quote}Attractiepark De Efteling past het gehandicaptenbeleid aan. Nadat er eerder ophef was ontstaan over het feit dat mensen met een beperking een doktersverklaring nodig hadden om gebruik te mogen maken van speciale voorzieningen, gaat De Efteling dit voortaan afhandelen op basis van goed vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid.

Ruben Koenes 28-04-17, 14:27 [/quote]

De rest van het artikel is op die website te vinden.

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het net op teletekst gelezen (SBS6), en het verhaal behoeft toch enige nuance.

Het is nog steeds de bedoeling dat je bij de Efteling een verklaring haalt waarmee je van de gehandicapteningang gebruik kan maken. Die wordt in principe op basis van goed vertrouwen verstrekt, maar.... mocht er twijfel zijn, dan kan er toch om aanvullende informatie worden gevraagd. Als voorbeeld wordt genoemd een invalidenparkeerkaart of een zgn autipas. De laatste is een pas die mensen met autisme kunnen aanvragen.

Een doktersverklaring wordt niet langer gevraagd omdat dit te omslachtig is.

De maatregel is vandaag om 14.00 uur ingegaan. Vreemd moment naar mijn mening. Kennelijk is de beslissing vandaag genomen en was er haast bij.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door BL2 »

"Goed vertrouwen"

Benieuwd hoe snel "iedereen" door de achterdeur naar binnen gaat.......
Ik neem aan dat je zonder medische verklaring geen voorrang krijgt, of heeft De Efteling een keuringsarts in dienst.....?

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is dus precies het punt. Iedereen kan zeggen dat hij autistisch is of niet lang kan staan of wat dan ook. Daarom, als er twijfels zijn, kan er om een autipas of een invalidenparkeerkaart worden gevraagd.

Maar ik vermoed zo dat er best wel misbruik van gemaakt zal worden, en ik vermoed zo dat er vroeg of laat best wel heftige taferelen zullen ontstaan bij het kantoor waar die verklaring af wordt gegeven omdat mensen hun zin niet krijgen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooie en terecht zienswijze, WA.

Het denigrerende zie ik noet, het discriminerende al helemaal niet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door crazyme »

Wel opvallend dat het toverwoord ophef alles doet veranderen.

Beleid waar de Efteling vast serieus over heeft nagedacht wordt na "ophef" direct overboord gekieperd. Uiteindelijk is het doel om het kaf van het koren te scheiden (en dat bedoel ik in de zin van mensen die echt niet lang in de rij kunnen staan vs ongeduldige cq "slimmeriken")

Maar er is ophef omdat iets negatief wordt uitgelegd en vervolgens iedereen elkaar gaat napraten. Persoonlijk denk ik dat ze bij de Efteling al het gezeik van "wannabe" gehandicapten zat waren. Anders bedenk je zo'n regel niet. Maar tijdens de "ophef" krijg je als bedrijf toch geen kans om dat serieus uit te leggen.

mh73

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door mh73 »

Helemaal met crazyme eens.

Nu ik weet dat van dit soort figuren zijn die misbruik maken van de ingang voor minder validen, gaan wij dat ook maar eens proberen.
Dochterlief heeft hemiparese, is sneller moe, is wat gevoeliger voor prikkels, heeft wat minder balans en slikt medicijnen voor epilepsie. Dan mag dat best, toch?

Maar goed, wij zijn er altijd van uit gegaan dat als je redelijk goed kan lopen, dat je ook gewoon in de rij kan staan. En dat de minder validen ingang is voor mensen die dat echt nodig hebben. Maar blijkbaar wordt daar misbruik van gemaakt en dan is het niet gek dat de Efteling daar wat aan wilde doen. Het is toch te gek voor woorden als je door dat soort figuren nog langer in de rij moet staan.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Laat mindervalide pretparken zelfstandig bezoeken

Ongelezen bericht door BL2 »

mh73 schreef:Het is toch te gek voor woorden als je door dat soort figuren nog langer in de rij moet staan.
In de tijd dat wij nog wel eens een pretpark deden, zelf waargenomen dat een "invalide" (in rolstoel van het park......) met het gehele gezin twee keer de attractie deed en wij en lotgenoten nog steeds in de rij stonden.

Wil niet zeker bot overkomen, maar een invalide in rolstoel die zit, wij stonden ! !

Gesloten