LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restschuld en emigratie

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Wildone
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:15

Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Wildone »

Ik zit in de WAO ( de oude regeling ) en ik ben getrouwd met een Filipijnse vrouw , we hebben twee kinderen , jarenlang heb ik geprobeerd mijn vrouw en kinderen hier in Nederland te krijgen maar word helaas steeds niet goedgekeurd....

Nu zou ik graag naar de Filipijnen emigreren , ik kan mijn WAO gewoon meenemen , heb ook geen last van het woonlastbeginsel sinds ik nooit meer gekeurd word en in de oude regeling zit.

Maar ik heb helaas een restschuld door de gedwongen verkoop van mijn huis wat ik met mn ex had gekocht....

Ten eerste ben ik niet van plan om mn plichten te ontduiken , ik zal mn maandelijkse afbetaling aan de restschuld gewoon doorzetten en natuurlijk ontvang ik gewoon mijn WAO van uit Nederland.

Ik ben de laatste stappen aan het ondernemen om te vertrekken , mijn geplande emigratie zal ongeveer ronf September zijn.

Maar nu vertelde me iemand dat ik niet kan emigreren totdat ik de volledige restschuld heb terug betaald....

Is dit waar ? Gaan banken er niet mee eens dat je emigreert ondanks dat ik me gewoon aan de afgesproken terug betaling zal houden en ze in principe geen risico lopen omdat ik mijn WAO gewoon nog steeds van uit Nederland ontvang ?

Ik hoop dat iemand me hier wat informatie over kan verstrekken , zou ik zeer waarderen.

Groetjes ,

Jan.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De enige die echt een nuttig antwoord kan geven is de bank zelf. Vraag daar een gesprek aan en bespreek uw plannen. Dan hoort u snel genoeg of er aanvullende eisen zijn.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

De bank heeft niets, maar dan ook niets te zeggen over jouw emigratie.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door scontra »

Wildone schreef: Maar ik heb helaas een restschuld ....
U kunt best naar het buitenland vertrekken, daar heeft niemand iets over te zeggen.
Maar u dient wel de aflossingsovereenkomst met de bank, over de schuld die u nog aan hen hebt, na te komen.
Zolang u aan uw verplichting voldoet is er niets aan de hand.
Zodra u uw verplichtingen niet meer zult nakomen zal de bank beslag leggen op uw inkomen en zal de geldstroom naar de Filipijnen uitdrogen, met alle gevolgen voor u en uw gezin van dien.
Een eventuele terugkeer naar Nederland zal dan al consequenties kunnen hebben bij uw aankomst op een luchthaven.
U dient de bank wel op de hoogte te stellen van uw verblijfsadres zodat zij met u in contact kunnen treden als dat noodzakelijk mocht blijken.
Neem vroegtijdig contact op met de bank om hen van uw voornemen op de hoogte te stellen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door berndv »

wat scontra en moneyman ook zeggen inderdaad. De bank zal u niet tegenhouden bij uw geplande emigratie. U dient u gewoon aan de afspraken te houden wat betreft de aflossing van de schuld, dan is er niets aan de hand. Verzuimd u af te lossen, kan er beslag worden gelegd op het inkomen dat u vanuit nederland ontvangt, uw uitkering dus.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

U zult primair uw bank op de hoogte moeten brengen van de verhuizing, tenminste met een adreswijziging. De zekerheid voor de bank is/blijft uw AOW die hopelijk zonder problemen door de SVB naar dit land kan worden overgemaakt, maar natuurlijk stopt wanneer u komt te overlijden. Vraag hoe de bank dit risico wil gaan afschermen.

Bij mij kwam meteen een iets andere vraag op: of u het land wel inkomt mèt nog een oude schuld in Nederland?

Omdat emigreren geen kattepis is, raad ik u aan alle fora met een titel zoals "emigreren naar de Phillipijnen" en alle daar geposte vragen en antwoorden nauwkeurig te lezen en evtl. andere vragen zèlf te deponeren. Misschien heeft het consulaat/de ambassade al veel antwoorden paraat voor emigranten?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door CB »

hänschen klein schreef:De zekerheid voor de bank is/blijft uw AOW die hopelijk zonder problemen door de SVB naar dit land kan worden overgemaakt, maar natuurlijk stopt wanneer u komt te overlijden. Vraag hoe de bank dit risico wil gaan afschermen.
Op dezelfde manier, zoals bij mensen die in Nederland wonen. De erfgenamen en als die er niet zijn, of de erfenis wordt geweigerd, of er is niets te erven, dan heeft de bank pech.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

CB schreef:
hänschen klein schreef:De zekerheid voor de bank is/blijft uw AOW die hopelijk zonder problemen door de SVB naar dit land kan worden overgemaakt, maar natuurlijk stopt wanneer u komt te overlijden. Vraag hoe de bank dit risico wil gaan afschermen.
Op dezelfde manier, zoals bij mensen die in Nederland wonen. De erfgenamen en als die er niet zijn, of de erfenis wordt geweigerd, of er is niets te erven, dan heeft de bank pech.
En juist daarom vermoed ik, dat de bank je tot een levensverzekering zal kunnen dwingen ...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door scontra »

hänschen klein schreef: uw AOW
U lijkt Henk Krol wel van de 55 plus die ook geen verschil wist te maken tussen WAO en AOW. ;-)

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
CB schreef:
hänschen klein schreef:De zekerheid voor de bank is/blijft uw AOW die hopelijk zonder problemen door de SVB naar dit land kan worden overgemaakt, maar natuurlijk stopt wanneer u komt te overlijden. Vraag hoe de bank dit risico wil gaan afschermen.
Op dezelfde manier, zoals bij mensen die in Nederland wonen. De erfgenamen en als die er niet zijn, of de erfenis wordt geweigerd, of er is niets te erven, dan heeft de bank pech.
En juist daarom vermoed ik, dat de bank je tot een levensverzekering zal kunnen dwingen ...
Absoluut niet. Waar zou dat op gebaseerd moeten zijn? De bank heeft niets te eisen - dat is gewoon een concurrente schuldeiser. Met het beëindigen van het recht van hypotheek is ieder voorrecht vervallen. Er is nu geen verschil meer met een schuld aan een familielid, om maar eens iets willekeurigs te noemen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De bank laat je toch niet vertrekken terwijl je nog een schuld bij hen hebt ... en in het verre buitenland nauwelijks opgeëist kan worden.

Daarom is een opeisen van de AOW tot de schuld afbetaald is een mogelijkheid en een verplichte levensverzekering een tweede mogelijkheid.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:De bank laat je toch niet vertrekken terwijl je nog een schuld bij hen hebt ... en in het verre buitenland nauwelijks opgeëist kan worden. Daarom is een opeisen van de AOW tot de schuld afbetaald is een mogelijkheid en een verplichte levensverzekering een tweede mogelijkheid.
Nogmaals: de bank hééft niets te willen. De bank is een simpele schuldeiser, niets meer en niets minder. De bank heeft geen middelen om je vertrek tegen de houden, heeft geen middelen om de AOW "op te eisen"(ja, door beslag te leggen, maar zolang er een betalingsregeling loopt die wordt nagekomen mag dat evenmin), en de bank kan je niet verplichten een levensverzekering af te sluiten.

Waar baseer je op dat de bank dat allemaal zou kunnen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door berndv »

hänschen klein schreef:Bij mij kwam meteen een iets andere vraag op: of u het land wel inkomt mèt nog een oude schuld in Nederland?
hänschen klein schreef:De bank laat je toch niet vertrekken terwijl je nog een schuld bij hen hebt ... en in het verre buitenland nauwelijks opgeëist kan worden.
Banken hebben in zekere zin veel te vertellen, maar de bank bepaalt niet welke personen wel en niet Nederland in of uit mogen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

berndv schreef:
hänschen klein schreef:Bij mij kwam meteen een iets andere vraag op: of u het land wel inkomt mèt nog een oude schuld in Nederland?
hänschen klein schreef:De bank laat je toch niet vertrekken terwijl je nog een schuld bij hen hebt ... en in het verre buitenland nauwelijks opgeëist kan worden.
Banken hebben in zekere zin veel te vertellen, maar de bank bepaalt niet welke personen wel en niet Nederland in of uit mogen.
Heb ik ook niet beweerd, maar wèl, dat de AOW afgepakt kan worden om de schuld te betalen en/of om een levensverzekering af te laten sluiten ... mogelijk zijn er nog andere methodes, zèlfs om het vertrek te behinderen. Een bank gaat echt niet de schulden kwijtschelden aan iedereen die het land uitgaat. Dat zijn er intussen 300 tot 350 PER DAG!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door berndv »

hänschen klein schreef:Heb ik ook niet beweerd, maar wèl, dat de AOW afgepakt kan worden om de schuld te betalen en/of om een levensverzekering af te laten sluiten ...
Dan lees ik het anders dan hoe het bedoeld is. Een bank kan je geen levensverzekering verplichten af te sluiten. Ts dient gewoon zijn schuld af te betalen conform afspraak, zo niet zal ts wanbetaler zijn. Als dat zo is, zal er een rechtszaak volgen, waarbij ts waarschijnlijk niet aanwezig zal zijn, zeer waarschijnlijk zal er dan beslag gelegd mogen worden, en dan is inderdaad de WAO (niet de AOW) van ts aan de beurt. En die gaat niet via de SVB maar via het UWV voor zover ik weet.

Als ts overlijdt gaat de nog bestaande schuld over op de erfgenamen. En ja, dan zal het inderdaad zo zijn dat die in de filipijnen zijn en blijven, dus dan kan de bank heel hard fluiten naar de schuld. Eventueel kan zelfs de ex van ts aangesproken worden, aangezien het een restschuld is die over is gebleven na de verkoop van een huis na of tijdens een scheiding.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Nog eens terug naar af ...

De bank eist verdere afbetaling van de schulden en kan m.i. via internationale verdragen verhinderen dat TS een inreisvergunning krijgt wanneer er in Nederland nog schulden bestaan. Als alternatief stel ik nu als oplossing, dat TS alvorens te vertrekken eerst nog een levensverzekering afsluit, geheel vrijwillg .. en tòch verplicht omdat hele de reis anders niet doorgaat. Banken zijn toch niet gèk, ze willen zekerheden !

Een TIP op een forum is, om de nederlandse bankverbinding niet op te zeggen en van daaruit de schulden te bedienen zoals met de bank is afgesproken.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 07 mei 2017 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:Nog eens terug naar af ...

De bank eist verdere afbetaling van de schulden en kan m.i. via internationale verdragen verhinderen dat TS een inreisvergunning krijgt wanneer er in Nederland nog schulden bestaan. Als alternatief stel ik nu als oplossing, dat TS alvorens te vertrekken eerst nog een levensverzekering afsluit, geheel vrijwillg .. en tòch verplicht omdat hele de reis anders niet doorgaat. Banken zijn toch niet gèk !
Sorry Hanschen, maar léés je wel? Je inschattingen zijn onjuist en geven de topicstarter een verkeerd beeld van de realiteit.

Nog één keer: de bank kan niets, maar dan ook niets doen om TS te beletten het kans te verlaten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door 16again »

hänschen klein schreef:De bank eist verdere afbetaling van de schulden en kan m.i. via internationale verdragen verhinderen dat TS een inreisvergunning krijgt wanneer er in Nederland nog schulden bestaan.
Is dat alleen jouw inziens, of kun je dat onderbouwen?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
hänschen klein schreef:Nog eens terug naar af ...

De bank eist verdere afbetaling van de schulden en kan m.i. via internationale verdragen verhinderen dat TS een inreisvergunning krijgt wanneer er in Nederland nog schulden bestaan. Als alternatief stel ik nu als oplossing, dat TS alvorens te vertrekken eerst nog een levensverzekering afsluit, geheel vrijwillg .. en tòch verplicht omdat hele de reis anders niet doorgaat. Banken zijn toch niet gèk !
Sorry Hanschen, maar léés je wel? Je inschattingen zijn onjuist en geven de topicstarter een verkeerd beeld van de realiteit.

Nog één keer: de bank kan niets, maar dan ook niets doen om TS te beletten het kans te verlaten.
@Moneyman. Met uw avantar, maar óók omdat ik geen betere antwoorden kan vinden, accepteer ik (voorlopig) uw conclusie, totdat het tegendeel wordt bewezen. Het lijkt me onlogisch (maar dat is een buikgevoel), dat iedereen met een bankschuld zonder behindering zomaar naar het buitenland kan verdwijnen ... !

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Restschuld en emigratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
Moneyman schreef:
hänschen klein schreef:Nog eens terug naar af ...

De bank eist verdere afbetaling van de schulden en kan m.i. via internationale verdragen verhinderen dat TS een inreisvergunning krijgt wanneer er in Nederland nog schulden bestaan. Als alternatief stel ik nu als oplossing, dat TS alvorens te vertrekken eerst nog een levensverzekering afsluit, geheel vrijwillg .. en tòch verplicht omdat hele de reis anders niet doorgaat. Banken zijn toch niet gèk !
Sorry Hanschen, maar léés je wel? Je inschattingen zijn onjuist en geven de topicstarter een verkeerd beeld van de realiteit.

Nog één keer: de bank kan niets, maar dan ook niets doen om TS te beletten het kans te verlaten.
@Moneyman. Met uw avantar, maar óók omdat ik geen betere antwoorden kan vinden, accepteer ik (voorlopig) uw conclusie, totdat het tegendeel wordt bewezen. Het lijkt me onlogisch (maar dat is een buikgevoel), dat iedereen met een bankschuld zonder behindering zomaar naar het buitenland kan verdwijnen ... !
Ik zou het ook heeeeel graag anders zien, want ik raak op deze manier heel wat schuldenaren kwijt. In ieder geval tijdelijk. :wink:

Gesloten