LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
iinneke
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mei 2017 13:53

Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door iinneke »

De huur van mijn huis lag altijd onder de huurtoeslaggrens.
Maar... de huurtoeslaggrens is door de overheid 3 jaar bevroren, terwijl mijn huur wel met het normale percentage stijgt.
Hierdoor komt mijn huur boven de huurtoeslaggrens, en op de site van de belastingdienst is dan te lezen dat ik mijn recht op huurtoeslag alleen behoud als ik in de maand voor het ingaan van de huurverhoging recht heb op huurtoeslag.
Mocht ik op enig moment geen recht meer hebben op huurtoeslag, dan vervalt dat recht definitief!

Ik ben zelfstandig en daardoor is mijn inkomen variabel. Het ene jaar heb ik wel recht op huurtoeslag, het andere niet.
Ik ervaar dit dan ook als onredelijk belastend voor me. En ik ben vast niet de enige.

Zowel dit jaar als volgende jaar zullen dus - net als ik nu - vele huurders door de normale huurverhoging ineens geen recht meer op huurtoeslag hebben op het moment dat hun inkomen in enig jaar boven de huurtoeslaggrens komt, en hun inkomen daarna een keer daalt.

Mensen met een huis van vele tonnen krijgen nog steeds een riante belastingaftrek in de vorm van hypotheekrenteaftrek, maar mensen die in een huurwoning wonen wordt het steeds moeilijker gemaakt.
Ik woon in een regio waar je 20 jaar woonduur of meer nodig hebt om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen, en die heb ik niet. Bovendien kost verhuizen vaak ook een kapitaal.
Voelt als erg onredelijk.
Is hier iets aan te doen?

BL2
Berichten: 4851
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door BL2 »

Zoals je zelf al min of meer aangeeft, een woning kopen en gaan genieten van de immense hypotheekafrtek.

Maar dan niet gaan zeuren als je koopwoning na twintig jaar ruim minder waard is geworden, of de belastingdienst de koopwoning in Box 3 heeft geplaatst of dat je buitensporig veel WOZ moet betalen...............

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Het neo-liberalisme/marktwerking in Nederland dwingt de werkende burgers om een huis te kopen.
Dan zijn we verbaasd als er steeds minder kinderen worden geboren.......

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door kokka »

Tja..ik denk dat je gewoon een huis moet kopen, met de lage rente van tegenwoordig is dat vaak voordeliger als huren.

16again
Berichten: 16136
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:Tja..ik denk dat je gewoon een huis moet kopen, met de lage rente van tegenwoordig is dat vaak voordeliger als huren.
Je kunt je afvragen af die rente zo laag blijft. Voornaamste reden dat de rente zo laag is, is het opkooopprogramma van 80 miljard per maand van de ECB. Stijgt de rente later weer dan is het lijden in last. (zelfs al zet je de rente lange tijd vast, dan dalen de huizenprijzen door hogere rente, en wordt je huis in geval van restschuld weer onverkoopbaar).

Ook blijft de vraag of TS met wisselend inkomen uberhaubt kan aankloppen bij de bank voor een hypotheek

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet niet welk inkomen voor de toeslagen wordt gehanteerd, maar als zelfstandige zijn er behoorlijk veel manieren om je inkomen fiscaal gunstig omlaag te krijgen. Daar gaat zou je misschien nog een en ander mee kunnen doen. (Als je ondanks zulke aftrekposten nog boven de toeslaggrens uitkomt, dan ben je in feite ook een behoorlijk inkomen waarvan je je kunt afvragen of de toeslagen daarvoor zijn bedoeld.)

16again
Berichten: 16136
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:(Als je ondanks zulke aftrekposten nog boven de toeslaggrens uitkomt....
Het probleem is dat juist de huursom boven de toeslaggrens komt, ongeacht je inkomen is er dan geen huursubsidie.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door kokka »

John van Drongelen schreef:Het neo-liberalisme/marktwerking in Nederland dwingt de werkende burgers om een huis te kopen.
Dan zijn we verbaasd als er steeds minder kinderen worden geboren.......
in een koophuis kan je prima kinderen maken hoor, weet ik uit eigen ervaring haha

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
kweenie schreef:(Als je ondanks zulke aftrekposten nog boven de toeslaggrens uitkomt....
Het probleem is dat juist de huursom boven de toeslaggrens komt, ongeacht je inkomen is er dan geen huursubsidie.
maar als je voor de verhoging recht hebt op toeslag, verdwijnt dat recht niet doordat de huurprijs stijgt, dat recht blijf je houden, tenzij je inkomen stijgt, dan vervalt je recht op huurtoeslag. En dan wordt het lastig, want ook al daalt je inkomen daarna, je hebt dan geen recht meer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door kweenie »

Precies. Het probleem zit in deze situatie niet zozeer in de huur, maar in het risico dat het inkomen incidenteel te hoog is en daardoor het recht op toeslag definitief weg is.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hier in Amsterdam is de huizenmarkt helemaal uit de hand gelopen.
Voor veel geboren Amsterdammers is het onmogelijk om als starter een betaalbare huurwoning te krijgen.
Velen moesten vertrekken naar "slaapsteden" zoals Almere en Lelystad.
Veel sociale huurwoningen worden verkocht of zijn afgebroken.
Amsterdam wordt overspoeld door huisjesmelkers,die de huizen opkopen om tegen de hoogste prijs te verhuren.
Amsterdam lijkt wel een hotel stad.
Voormalige kantoorpanden worden omgebouwd tot hotel in plaats van betaalbare huurwoningen.
Dit is het gevolg van het neo-liberalisme (helaas weer).

Werker1001
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mei 2017 18:24

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door Werker1001 »

Verschrikkelijk om mensen die onder omstandigheden buiten de huurtoeslaggrens op te zadelen met een antwoord asl 'ga je toch kopen , is goedkoper' Velen bedoelen hiermee dat huurders dom zijn en maar mee moeten betalen aan de kopers door middle van de rente aftrek die kopers genieten en dit afwentelen op... juist ja huurders die niet kunnen kopen. Hopelijk trekt de regering dit snel recht en vervalt de volledige rente aftrek snel.

DejongBob
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2017 13:18

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door DejongBob »

Vervelende situatie. Lijkt me inderdaad belastend met die onzekerheid. Heb je al eens overwogen om een jurist naar jouw situatie te laten kijken of je vragen aan een jurist zelf te stellen? Ik denk dat je alleen daarmee een antwoord krijgt waar je echt wat mee kan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door berndv »

Werker1001 schreef:Hopelijk trekt de regering dit snel recht en vervalt de volledige rente aftrek snel.
inderdaad, goed plan. Net als die verkapte staatssteun aan woningbouwverenigingen in de vorm van die huurtoeslag. :D
John van Drongelen schreef:Dit is het gevolg van het neo-liberalisme (helaas weer).
Geen idee of dit het gevolg is van neo-liberalisme, ik ben van mening dat het niet zo is. Als ik hier in de buurt kijk, zijn het niet zozeer verkochte huurwoningen die opgekocht worden door huisjesmelkers. En investeren in vastgoed op deze wijze is de afgelopen jaren voor velen steeds populairder geworden. Hier in het oosten van het land, waar je nog eengezinswoningen van rond de ton kunt kopen, worden de goedkopere huizen bij bosjes gekocht door investeerders, vaak mensen die hun geld op een relatief veilige manier willen beleggen, en dit dan doen in dergelijke woningen, die vervolgens weer voor net onder de huurtoeslaggrens verhuren. Gezien de huidige rentestand op spaarrekeningen en de grillen op de beurzen van de afgelopen jaren, toch 1 van de meest veilige vormen om je geld in te stoppen.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door gosewijn »

Weleens van legaal kreatief boekhouden gehoord ? Middelen belastingopgave , kan heel goed helpen bij wisselende jaaropgave.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door kweenie »

Middelen heeft geen invloed op het toetsinkomen.
Laatst gewijzigd door kweenie op 09 mei 2017 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar het lijkt mij dat als TS in een bepaald jaar met over de grens dreigt te gaan, hij wel eens bijvoorbeeld wat investeringen zou kunnen doen om zo van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek te kunnen profiteren. En ik neem aan dat TS ook al optioneel gebruik maakt van de aftrekmogelijkheden voor de oudedagsvoorzieningen. Als je ondanks al zulk soort aftrekposten (en bijvoorbeeld ook de zelfstandigenaftrek van ruim 7.000 euro) nog steeds boven de toeslaggrens zit, dan heb je volgens mij wel een behoorlijk hoog inkomen.

gosewijn
Berichten: 2893
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door gosewijn »

Middelingen heeft geen invloed op het toetsinkomen

Eh , ??????

Met belasting aangifte geef je toch aan wat je winst of verlies is , of te wel wat ts verdiend . TS is zelfstandige en mag dat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bevriezen huurgrens en huurverhoging

Ongelezen bericht door kweenie »

Middelen is dat je na het bepalen van je fiscaal inkomen dit kunt 'uitsmeren' over jaren waarin je een lager inkomen had of krijgt. Daarmee kun je besparen op de te betalen inkomstenbelasting, maar je verandert er het toetsingsinkomen niet mee.

Gesloten