LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MASAVE
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2011 20:54

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door MASAVE »

wij kregen een jaar of 3 geleden ineens veel geld op de rekening voor een tennisvereniging die zelf het verkeerde banknummer aan de leden had doorgegeven. We zijn er toen zelf even voor gaan zitten (wel een hele middag werk en alles cijfer voor cijfer echt heel goed controleren!) om iedereen het bedrag weer terug over te maken. Het is niet meer dan je plicht dat te doen vonden wij. We zouden het weer doen als het zich voordoet. Dus we hopen voor u dat het goed komt.
Maar het wordt inderdaad hoog tijd dat de banken de nummers en bijbehorende namen weer gaan controleren! Een foutje is zó gemaakt!

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door angel1978 »

MASAVE schreef:wij kregen een jaar of 3 geleden ineens veel geld op de rekening voor een tennisvereniging die zelf het verkeerde banknummer aan de leden had doorgegeven. We zijn er toen zelf even voor gaan zitten (wel een hele middag werk en alles cijfer voor cijfer echt heel goed controleren!) om iedereen het bedrag weer terug over te maken. Het is niet meer dan je plicht dat te doen vonden wij. We zouden het weer doen als het zich voordoet. Dus we hopen voor u dat het goed komt.
Maar het wordt inderdaad hoog tijd dat de banken de nummers en bijbehorende namen weer gaan controleren! Een foutje is zó gemaakt!
En wanneer wordt een goede combinatie dan toch een mismatch?

Bij vergeten voorletter?
Voorletter(punt) Achternaam?
Jansen ipv Janssen?
Hoofdletter wel of niet
Ev?
Bij noemen één persoon terwijl het een en/of rekening is?

Het is wachten tot de irritatie hierover toeslaat omdat meer dan de helft van de goede overboekingen door dit soort dingen fout gaat..
Of dat men volledig op het systeem vertrouwd, terwijl de bank een bepaalde foutmarge aanhoudt en dus kleine tikfouten toch toestaat...

natuurmens
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 okt 2007 13:25
Locatie: Berltsum

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door natuurmens »

Ik maak van de nota's een via een programma een Word document koperen en plakken. Bij particulieren vraag ik dat hun rekeningnummer willen mailen koperen en plakken dat gaat goed

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Als het verkeerde nummer is aangeklikt is Goegel een goede oplossing.
Adres en telefoon erbij zoeken en bellen.

Jhaved
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2017 14:12

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door Jhaved »

Al geprobeerd 2x 0,10 cent echter geen responce tot nu toe

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door CB »

Jhaved schreef:Zou graag willen weten wat ik kan doen , heb namelijk een nogal flink bedrag overgemaakt van de ING rekening naar een andere ING rekening maar op de een of andere manier heb ik een foutieve rekening aangeklikt en is het bedrag door een vreemde ontvangen.
Dan moet je dat toch geselecteerd hebben vanuit je adresboek bij internetbankieren. Als dat zo is, moet het toch ook voor jou een bekende zijn?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door CB »

MASAVE schreef:Maar het wordt inderdaad hoog tijd dat de banken de nummers en bijbehorende namen weer gaan controleren! Een foutje is zó gemaakt!
Als je een verkeerde rekening selecteert vanuit je adresboek, helpt naam nummer controle niet. Behalve als je het verkeerd in je adresboek hebt ingevuld.

Als ze de naam nummer controle straks gaan doorvoeren, zullen er wel veel meer betalingen geweigerd worden. Dat zullen er wel weer andere klachten gaan komen. Je maakt een typefout bij een betaling aan het CJIB, vervolgens wordt de betaling geweigerd en wordt de boete dus te laat betaald. Volgt er een verhoging van de boete. Nou weet ik wel eigen schuld dikke bult, maar je typt 1 letter verkeerd en een verhoging van de boete 25% of is het meer?

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door michieldejong »

CB schreef:Als ze de naam nummer controle straks gaan doorvoeren, zullen er wel veel meer betalingen geweigerd worden.
Het hangt er maar helemaal vanaf hoe ze de naam-nummer controle gaan implementeren. Bij ING bestond deze controle vroeger wel bij Postbank nummers. Je kreeg dan na het proberen op te slaan van een overboeking waarbij de naam niet overeenkwam een melding als: "Deze rekening staat op naam van XXXX. Heeft u de juiste betaalrekening ingevoerd?".
Als ze het zo gaan invoeren heb je geen risico dat een betaling geweigerd zal worden (maar wel het nadeel dat je van een willekeurig rekening nummer kan achterhalen op wiens naam het staat).

Edit:
Gevonden op https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/ ... date/9091/
Als er geen match is, dan krijgt de gebruiker een waarschuwing.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door CB »

michieldejong schreef:
CB schreef:Als ze de naam nummer controle straks gaan doorvoeren, zullen er wel veel meer betalingen geweigerd worden.
Het hangt er maar helemaal vanaf hoe ze de naam-nummer controle gaan implementeren. Bij ING bestond deze controle vroeger wel bij Postbank nummers. Je kreeg dan na het proberen op te slaan van een overboeking waarbij de naam niet overeenkwam een melding als: "Deze rekening staat op naam van XXXX. Heeft u de juiste betaalrekening ingevoerd?".
Als ze het zo gaan invoeren heb je geen risico dat een betaling geweigerd zal worden (maar wel het nadeel dat je van een willekeurig rekening nummer kan achterhalen op wiens naam het staat).

Edit:
Gevonden op https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/ ... date/9091/
Als er geen match is, dan krijgt de gebruiker een waarschuwing.
Bij de Postbank was dat mogelijk, omdat ze de enige bank waren met rekeningnummers zonder 11 proefcontrole. De naam nummer controle vond alleen plaats bij Postbank rekeningen. Bij overboekingen van Postbank naar een andere bank was er geen naam nummer controle van niet Postbank nummers. De ontvangstrekening werd dan ook gecontroleerd op basis van de 11 proef controle.

De vraag is nu bij de naam nummer controle, die gaat komen, of de banken elkaar toegang gaan verlenen tot de klanten bestanden van elkaar. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Caseybasey
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 mei 2017 20:43

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door Caseybasey »

Drie jaar geleden heb ik het zelfde mee gemaakt (per abuis €400 overgemaakt naar mijn oude postbankrekening die opnieuw gebruikt was). Rabobank heeft het eerst geprobeerd terug te vragen. Daarna krijg je van de bank de n.a.w. gegevens van degene die het geld ontvangen heeft. Aangetekende brieven gestuurd, daarna incasso bureau (€250 extra kosten). Rechtzaak gewonnen wegens onverschuldigde betaling. Deurwaarder er op af en nu heeft de advocaat €75 ontvangen van een bedrag dat opgelopen is van €400 naar minder dan €1100.
Ik denk dat de meeste mensen zullen betalen maar je kan pech hebben als je wil plukken van kale kip.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

wilhelmima1 schreef:Als het verkeerde nummer is aangeklikt is Goegel een goede oplossing.
Adres en telefoon erbij zoeken en bellen.
Hoe vind jij aan de hand van een bankrekeningnummer of naam zomaar een adres en telefoonnummer? Mijn adres en telefoonnummer vind je echt niet, zelfs niet als je mijn volledige naam hebt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

CB schreef:
MASAVE schreef:Maar het wordt inderdaad hoog tijd dat de banken de nummers en bijbehorende namen weer gaan controleren! Een foutje is zó gemaakt!
Als je een verkeerde rekening selecteert vanuit je adresboek, helpt naam nummer controle niet. Behalve als je het verkeerd in je adresboek hebt ingevuld.

Als ze de naam nummer controle straks gaan doorvoeren, zullen er wel veel meer betalingen geweigerd worden. Dat zullen er wel weer andere klachten gaan komen. Je maakt een typefout bij een betaling aan het CJIB, vervolgens wordt de betaling geweigerd en wordt de boete dus te laat betaald. Volgt er een verhoging van de boete. Nou weet ik wel eigen schuld dikke bult, maar je typt 1 letter verkeerd en een verhoging van de boete 25% of is het meer?
Ik snap wat je bedoelt maar die boete klopt natuurlijk niet. Als de betaling aan het CJIB wordt geweigerd sluit je toch niet meteen je laptop? Dan kijk je waarom de betaling niet lukte en controleer je de gegevens. Als zal ik niet verbaasd zijn als mensen die naamcontrole gaan misbruiken als reden waarom ze niet betaald hebben.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door CB »

Als je de weigering van de betaling meteen te zien krijgt, dan heb je gelijk. Maar komt die later, dan kan je betaling weldegelijk te laat zijn.

Gesloten