LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door moederslink »

Harm.calc schreef:Ik ben de 4e in rij die een los toestel koopt. Daarnaast geen abonnement maar prepaid omdat, misschien heel ouderwets, ik m'n mobile telefoon voor nood heb.
Bij die duren abonnementen, met of zonder toestel, moet je natuurlijk altijd rekening houden of je nog aan je financiële verplichtingen kunt voldoen.
Hier nog 1 , los simpel toestel, zonder toeters en bellen met prepaidkaartjes. Prima voor erbij voor nood , sms en , bellen en gebeld worden.
Internetten thuis op de bank met een tablet. Onderweg hoef ik niet perse noodzakelijk te internetten of te whatsappen etc etc . Ik weet het, klinkt " antiek en ouderwets " :oops:
Leningen dan ook registreren .....het zou mensen wel kunnen belemmeren maar tegelijkertijd ook kunnen helpen om niet verder in de sh**** te komen.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Hatertje »

renewouters schreef:
Hatertje schreef: Een check voor het verstrekken van een lening is wat mij betreft prima. Dit betreft echter een registratie.
Hoe will je checken zonder registratie? Netjes vragen aan klanten of ze ergens leningen hebben en ze op hun blauwe ogen vertrouwen?

Hatertje schreef: Toen ik een paar geleden voor een telecomprovider werkte, is er op een gegeven moment bepaalt dat providers geen klanten meer mogen registreren bij BKR bij een landurige betalingsachterstand. Dat was in principe prima, omdat mensen door het eenmalig verwaarlozen van de telefoonrekening meteen de mogelijkheid tot een hypotheek werd ontzegd. Ik vraag me alleen wel af welke gevolgen deze registratie heeft voor het afsluiten van een hypotheek.
ALs je een telefoon op afbetaling hebt, heb je bepaalde financiële verplichtingen. Deze worden, net als alle andere verplichtingen meegenomen in de berekening van het maximaal te lenen bedrag. Ik zou niet weten waarom verplichtingen voor de afbetaling van een telefoon anders zou moeten worden behandeld. Als 2 of 3 van dit soort dingetjes heb, scheelt dat al gauw 50...100 euro per maand die je niet aan je huis kunt besteden.
In het verleden kreeg je een negatieve A2 codering bij providers in het geval van een achterstand. Dat is stopgezet omdat de negatieve gevolgen te groot waren. Nu wordt je alleen geregistreerd bij Preventel. De crux zit hem hier in het toestel en de afbetaling daarvan. Ik kan nog steeds een sim-only of internetabonnement van €100+ nemen zonder dat ik wordt geregistreerd. Daar krijg ik namelijk niks op afbetaling, maar neem ik alleen een dienst af. Ik betaal voor mijn glasvezelpakket ongeveer €70 per maand. Aanzienlijk hoger dan een gemiddeld abonnement met toestel, maar geen BKR registratie. Uiteraard wel een betalingsverplichting waar ik niet onderuit kan. Dat is toch best krom, niet?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

JohnTheBassist schreef:
Julie4444 schreef:
Hatertje schreef:Nummer 7, al betaal ik alsnog €32,50 per maand voor mijn sim-only met onbeperkt bellen, smsen en 50GB internet. Op jaarbasis kom je daarmee op een vergelijkbaar bedrag als laten we zeggen, een iphone se + abonnement. Best krom.
Jeetje, groot abonnement heb jij zeg. Die van mij is €7 per maand en we delen het abonnement, dus samen met mijn man maakt dat €3,50 p.p. per maand. :lol:
Voor die €3,50 heb jij dan ook geen 50GB abonnement ;)
Nee, maar daar zouden we ook nooit aan komen, haha. We hebben 500MB geloof ik, maar daar komen we ook niet aan want wifi.. En in de auto gebruik ik hem niet dus dan blijft het mobiele internet ook gewoon uit. :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door kweenie »

Hatertje schreef:Ik kan nog steeds een sim-only of internetabonnement van €100+ nemen zonder dat ik wordt geregistreerd. Daar krijg ik namelijk niks op afbetaling, maar neem ik alleen een dienst af. Ik betaal voor mijn glasvezelpakket ongeveer €70 per maand. Aanzienlijk hoger dan een gemiddeld abonnement met toestel, maar geen BKR registratie. Uiteraard wel een betalingsverplichting waar ik niet onderuit kan. Dat is toch best krom, niet?
Je glasvezelabonnement zegt weinig over hoeveel financiële ruimte je hebt. Of het zegt vooral dat je waarschijnlijk wel redelijk wat ruimte in het verschil tussen je inkomsten en uitgaven hebt. Als dat lastiger was, dan zou je waarschijnlijk een wat goedkoper abonnement nemen.
Het lenen voor een telefoontoestel zou eerder erop wijzen dat je minder ruimte hebt, omdat je dan mogelijk weinig spaargeld hebt. Of in ieder geval zijn de maandlasten hoger dan voor iemand met een vergelijkbaar abonnement zonder toestelschuld. Het is dan niet vreemd dat de hogere maandlasten bij vergelijkbare situaties, ook leiden tot minder ruimte om daar bovenop te lenen.

Overigens hoor ik net als veel reageerders ook tot de groep die toestel en abonnement los van elkaar neemt. Maar (ook) als ik voor een toestel zou moeten lenen, dan zou ik toch niet zo snel kiezen voor een zo duur toestel dat je boven de 250 euro uitkomt. De extra functionaliteit van die duurdere toestellen zou voor mij niet opwegen tegen de hogere lening.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ook ik koop mijn toestel al los. En dan wacht ik altijd tot de fabrikant een nieuw toestel uitbrengt, want dan gaat de vorige in de aanbieding. Mijn laatste toestel is een Galaxy S7, gekocht toen de Galaxy S8 uitkwam. De prijs van de S7 ging toen omlaag en overal aanbiedingen. Zo kun je toch een high end toestel kopen voor minder geld. Mijn vorige toestel was een S4, gekocht in de aanbieding toen de S5 uit kwam. En die S4 heb ik 3 jaar met plezier gebruikt en daarna weer verkocht op Marktplaats.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Quark »

Dirkie schreef:Ook ik koop mijn toestel al los. En dan wacht ik altijd tot de fabrikant een nieuw toestel uitbrengt, want dan gaat de vorige in de aanbieding. Mijn laatste toestel is een Galaxy S7, gekocht toen de Galaxy S8 uitkwam. De prijs van de S7 ging toen omlaag en overal aanbiedingen. Zo kun je toch een high end toestel kopen voor minder geld. Mijn vorige toestel was een S4, gekocht in de aanbieding toen de S5 uit kwam. En die S4 heb ik 3 jaar met plezier gebruikt en daarna weer verkocht op Marktplaats.
Trendsetters zijn altijd veelgeld kwijt, trend volgers kunnen lekker besparen :D

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door renewouters »

Hatertje schreef:
renewouters schreef:
Hatertje schreef: Een check voor het verstrekken van een lening is wat mij betreft prima. Dit betreft echter een registratie.
Hoe will je checken zonder registratie? Netjes vragen aan klanten of ze ergens leningen hebben en ze op hun blauwe ogen vertrouwen?

Hatertje schreef: Toen ik een paar geleden voor een telecomprovider werkte, is er op een gegeven moment bepaalt dat providers geen klanten meer mogen registreren bij BKR bij een landurige betalingsachterstand. Dat was in principe prima, omdat mensen door het eenmalig verwaarlozen van de telefoonrekening meteen de mogelijkheid tot een hypotheek werd ontzegd. Ik vraag me alleen wel af welke gevolgen deze registratie heeft voor het afsluiten van een hypotheek.
ALs je een telefoon op afbetaling hebt, heb je bepaalde financiële verplichtingen. Deze worden, net als alle andere verplichtingen meegenomen in de berekening van het maximaal te lenen bedrag. Ik zou niet weten waarom verplichtingen voor de afbetaling van een telefoon anders zou moeten worden behandeld. Als 2 of 3 van dit soort dingetjes heb, scheelt dat al gauw 50...100 euro per maand die je niet aan je huis kunt besteden.
In het verleden kreeg je een negatieve A2 codering bij providers in het geval van een achterstand. Dat is stopgezet omdat de negatieve gevolgen te groot waren. Nu wordt je alleen geregistreerd bij Preventel. De crux zit hem hier in het toestel en de afbetaling daarvan. Ik kan nog steeds een sim-only of internetabonnement van €100+ nemen zonder dat ik wordt geregistreerd. Daar krijg ik namelijk niks op afbetaling, maar neem ik alleen een dienst af. Ik betaal voor mijn glasvezelpakket ongeveer €70 per maand. Aanzienlijk hoger dan een gemiddeld abonnement met toestel, maar geen BKR registratie. Uiteraard wel een betalingsverplichting waar ik niet onderuit kan. Dat is toch best krom, niet?
Ja en Nee. Ja, het effect is bij nieuwe contract hetzelfde, ware het niet dat het meestal maar jaarcontracten zijn, daarna per maand opzegbaar. Nee, dit soort contracten lopen over het algemeen langer dan mobiele telefoon contracten waardoor veel meer mensen nu al per maand kunnen opzeggen om de kosten te verlagen. Mensen die een "gratis" telefoon nemen verlengen toch vaak ieder jaar of iedere 2 jaar hun contract om weer een nieuwe telefoon te krijgen waardoor die betalingsverplichting bijna een continu karakter krijgt. Het aantal mensen dat ieder jaar een nieuw contract voor vast internet afsluit is niet zo veel (de churn bij vaste verbindingen is heel veel lager dan bij mobiel).

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Hatertje »

kweenie schreef:
Hatertje schreef:Ik kan nog steeds een sim-only of internetabonnement van €100+ nemen zonder dat ik wordt geregistreerd. Daar krijg ik namelijk niks op afbetaling, maar neem ik alleen een dienst af. Ik betaal voor mijn glasvezelpakket ongeveer €70 per maand. Aanzienlijk hoger dan een gemiddeld abonnement met toestel, maar geen BKR registratie. Uiteraard wel een betalingsverplichting waar ik niet onderuit kan. Dat is toch best krom, niet?
Je glasvezelabonnement zegt weinig over hoeveel financiële ruimte je hebt. Of het zegt vooral dat je waarschijnlijk wel redelijk wat ruimte in het verschil tussen je inkomsten en uitgaven hebt. Als dat lastiger was, dan zou je waarschijnlijk een wat goedkoper abonnement nemen.
Het lenen voor een telefoontoestel zou eerder erop wijzen dat je minder ruimte hebt, omdat je dan mogelijk weinig spaargeld hebt. Of in ieder geval zijn de maandlasten hoger dan voor iemand met een vergelijkbaar abonnement zonder toestelschuld. Het is dan niet vreemd dat de hogere maandlasten bij vergelijkbare situaties, ook leiden tot minder ruimte om daar bovenop te lenen.

Overigens hoor ik net als veel reageerders ook tot de groep die toestel en abonnement los van elkaar neemt. Maar (ook) als ik voor een toestel zou moeten lenen, dan zou ik toch niet zo snel kiezen voor een zo duur toestel dat je boven de 250 euro uitkomt. De extra functionaliteit van die duurdere toestellen zou voor mij niet opwegen tegen de hogere lening.
Vanuit die invalshoek had ik hier nog niet naar gekeken. ik zou inderdaad ook geen geld lenen om een toestel te kunnen kopen, dan maar een wat goedkoper model.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Sira »

Hier nog eentje.
Altijd zelf toestel gekocht en daarnaast een sim only abonnement. Toestel hoeft ook niet duur te zijn, want ik wil alleen zo nu en dan kunnen bellen, gebeld worden, een sms of whatsapp versturen. Internetten + email ontvangen doe ik thuis.

Vreemd, het valt mij op dat er alleen mensen reageren die zelf een toestel kopen met sim only. Degenen met een toestel in het abonnement + BKR-registratie horen we niet. Ik zou van hun weleens de voordelen willen horen van een dergelijk (duur) abonnement. Gaat dat alleen om het nieuwe toestel iedere keer? Aan het einde van je abonnementsperiode heb je dat toestel al volledig, ruim betaald (lijkt mij).

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Quark »

En als je zo'n telefoon van een paar honderd euro op afbetaling koopt, ben je bijna verplicht deze ook te verzekeren. Doe je dit niet en hij valt je vrij snel kapot, zit je aan een afbetaling zonder toestel.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Quark schreef:En als je zo'n telefoon van een paar honderd euro op afbetaling koopt, ben je bijna verplicht deze ook te verzekeren. Doe je dit niet en hij valt je vrij snel kapot, zit je aan een afbetaling zonder toestel.
Als je een telefoon van een paar honderd euro direct koopt en die valt vrij snel kapot, dan ben je dat geld ook gewoon kwijt.

Overigens koop ik mijn telefoon altijd zelf. Heb al 8 jaar dat HI/KPN-abonnement met onbeperkt internet (wat nu 10gb is geworden) en dit wil ik nog steeds niet kwijt. Overigens ben ik wel iemand die graag met de mogelijkheden van telefoons meegaat, maar niet wil betalen voor het Samsung of Applelogo. Dus voer ik mijn telefoon ieder jaar/anderhalf jaar in vanuit China.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Reageer: Nieuwe telefoon en BKR-registratie

Ongelezen bericht door Quark »

Nijogeth schreef:
Quark schreef:En als je zo'n telefoon van een paar honderd euro op afbetaling koopt, ben je bijna verplicht deze ook te verzekeren. Doe je dit niet en hij valt je vrij snel kapot, zit je aan een afbetaling zonder toestel.
Als je een telefoon van een paar honderd euro direct koopt en die valt vrij snel kapot, dan ben je dat geld ook gewoon kwijt.

Overigens koop ik mijn telefoon altijd zelf. Heb al 8 jaar dat HI/KPN-abonnement met onbeperkt internet (wat nu 10gb is geworden) en dit wil ik nog steeds niet kwijt. Overigens ben ik wel iemand die graag met de mogelijkheden van telefoons meegaat, maar niet wil betalen voor het Samsung of Applelogo. Dus voer ik mijn telefoon ieder jaar/anderhalf jaar in vanuit China.
Klopt helemaal, maar dan is hij wel betaald :D En kan je een nieuwe kopen zonder dat je nog met die afbetaling zit.

Gesloten