LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfenis wel of niet aanvaarden

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Graag zou ik willen weten welke stappen mijn zus en ik moeten ondernemen als mijn moeder komt te overlijden.

Mijn moeder woont in een huurhuis waar na het overlijden van mijn moeder het nodige aan moet gebeuren om het in een dusdanige staat af te leveren dat de woningbouwvereniging het zal accepteren. Dit brengt behoorlijke kosten met zich mee aangezien mijn moeder een fanatieke rookster is.
Daarnaast zal er een schuurtje afgebroken moeten worden die ws tegen die tijd op instorten zal staan. Het huis zal leeggehaald moeten worden, vloerbedekking ed., opknappen deuren, deurposten omdat alles onder de nicotine aanslag zit.

Samen met mijn moeder hebben we afgesproken dat het er ws op neer komt dat wij de erfenis niet kunnen accepteren omdat mijn zus en ik niet de financiele middelen hebben alle kosten op te brengen om het huurhuis in goede staat achter te laten.

Mijn vraag is wat kunnen mijn zus en ik het beste doen? De erfenis beneficair aanvaarden of verwerpen?

Er liggen wel een aantal emotionele herinneringen in huis zoals foto's, jeugdbriefjes geschreven aan mijn moeder ed. Er zijn maar weinig waardevolle spullen wel een paar die toch emotionele waarde hebben.

Heeft iemand ervaring met deze situatie?

Is er ook een stappenplan welke wij moeten volgen? Wij willen niet dat onze kinderen of andere familieleden opgezadeld worden met kosten, hoe kunnen we dat voorkomen?
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat te doen?

Er staat genoeg over op internet maar dan is het vaak geschreven door een notaris en die taal is voor mij niet te begrijpen. Het wordt er voor mij niet duidelijker van.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door witte angora »

Als de erfenis uiteindelijk op een negatief saldo uitkomt kun je ervoor kiezen te verwerpen. Maar verwerpen is ook écht verwerpen: Je kunt nergens mee aanspraak op maken, ook niet op foto's en dergelijke. Uiteraard staat het je moeder vrij om bepaalde zaken al voor haar overlijden aan jullie te geven.

Aangezien het een huurhuis is weet ik niet of het handig is beneficiair te aanvaarden. Dan gaat er enige tijd overheen voor er een beslissing valt. Ondertussen lopen de kosten door, dus dan kun je zelf wel nagaan wat de beslissing zal moeten worden.

Wel is het zo dat het verwerpen van een erfenis geld kost: 114 euro (zie onderstaande link). Vervolgens komen de kinderen, kleinkinderen en andere familie aan de beurt. Die allemaal 114 euro mogen aftikken. Je kunt je dan afvragen of het niet slimmer is de boel gewoon acceptabel op te knappen. Meubels en vloerbedekking naar de stort, behang verwijderen, en de deuren en kozijnen goed schoonmaken. Dat kost meer tijd dan geld volgens mij.

https://www.erfwijzer.nl/verwerpen-weig ... fenis.html

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:verwerpen van een erfenis geld kost: 114 euro (zie onderstaande link). Vervolgens komen de kinderen, kleinkinderen en andere familie aan de beurt. Die allemaal 114 euro mogen aftikken.
Zij kunnen ook gezamenlijk de erfenis verwerpen, voor eenmalig dat bedrag

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Vervelend verhaal om daar nu al mee bezig te zijn.
Annie4Time schreef:. . . om het in een dusdanige staat af te leveren dat de woningbouwvereniging het zal accepteren. Dit brengt behoorlijke kosten met zich mee aangezien mijn moeder een fanatieke rookster is.
Daarnaast zal er een schuurtje afgebroken moeten worden die ws tegen die tijd op instorten zal staan. Het huis zal leeggehaald moeten worden, vloerbedekking ed., opknappen deuren, deurposten omdat alles onder de nicotine aanslag zit
Ik zou in ieder geval zekerheid willen hebben wat de staat dient te zijn waarin de huurwoning achtergelaten dient te worden. Wat staat hiervan op papier, waar is door je moeder voor getekend.
Wat jullie ook zouden doen, het wordt nooit meer nieuwbouwstaat. Meestal als een huurder na lange tijd een woning verlaat is dat de mogelijkheid voor de verhuurder het huis grondig op te knappen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe keuken, nieuwe badkamer, etc.

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Wij weten nu al in welke staat wij de woning achter moeten laten. We hebben het geld niet om de woning op te knappen, niet als we het zelf doen en zeker niet als we het moeten laten doen. Ik weet wat er moet gebeuren en weet dat het heel veel tijd maar zeker ook veel geld zal gaan kosten om de woning voor de woningbouwvereniging acceptabel achter te laten.

Ik vraag me nl ook af hoe het gaat met de praktische kant van hetzij beneficiair aanvaarden of de erfenis verwerpen.
Want zaken als huur, gas, licht, water, tuinonderhoud ed moeten neem ik aan gewoon door gaan. Wie regelt dat, wie betaald dat?

Tot welke familieleden moet ik benaderen als we de erfenis hetzij beneficiair aanvaarden of de erfenis verwerpen? Ooms, tantes, neven en nichten tot hoe ver moeten we gaan?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

In Jip en Janneke taal vraagt u. Uw moeder heeft geen testament neem ik aan? Dat kan de situatie namelijk veranderen.

Als het zover is......

- Stap 1:
Verwerpen via dit formulier bij de plaatselijke rechtbank (kost trouwens € 122,-) https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... 8cda7ccf20

Beneficiair aanvaarden zou ik niet adviseren wanneer u nu al weet dat er een negatieve boedel achterblijft. U dient namelijk een boedelomschrijving te overhandigen bij de rechtbank. Hier gaat heel werk inzitten. Wanneer u de taal van een notaris moeilijk vind gaat u communiceren met de Belastingdienst ook niet prettig vinden.

- Stap 2:
Laat de huurwoning voor wat het is. Wanneer u de erfenis verwerpt ben u geen erfgenaam meer en treed u niet in de juridische schoenen van uw moeder. De verhuurder kan u dus niet aanspreken voor verplichtingen van uw moeder (huursom, oplevering, eventuele huurachterstand).
Annie4Time schreef:Ik vraag me nl ook af hoe het gaat met de praktische kant van hetzij beneficiair aanvaarden of de erfenis verwerpen.
Want zaken als huur, gas, licht, water, tuinonderhoud ed moeten neem ik aan gewoon door gaan. Wie regelt dat, wie betaald dat?
De Rijksvastgoedbedrijf is verantwoordelijk voor het afwikkelen van nalatenschappen waar niets mee gedaan wordt.

Veel sterkte gewenst. Mocht het niet duidelijk zijn hoor ik het graag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door kweenie »

Is het zeker dat je moeder tot haar dood in dit huis blijft wonen? Als ze voor die tijd alsnog naar een andere plek moet verhuizen, bijvoorbeeld een aanleunwoning of vergelijkbaar, dan zullen jullie alsnog met deze kosten komen te zitten.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien zijn er toch wat mogelijkheden om de boel voor relatief weinig op te knappen.

Een collega van me woont bij zijn moeder in, een koopwoning. Moeder zit inmiddels in een verpleeghuis en komt niet meer thuis. Vooralsnog kan de zoon in de woning blijven. De woning is een puinhoop, er is 30 jaar niks meer aan gedaan, en dat is aan alles te zien. Er blijkt dus een stichting te zijn die vrijwilligers inzet om de boel op te knappen. Hard gaat het niet; de kozijnen aan de achterkant (buitenkant) zijn inmiddels geschilderd, dat is netjes; de voorkant zal deze week of volgende week gebeuren, en de keuken wordt ook opgeknapt. Ook het binnenwerk wordt geschilderd. Het gebeurt wel netjes. En het kost weinig, alleen materiaalkosten.

Je zou in je woonplaats eens kunnen informeren of er iets dergelijks is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door Brahms »

Zeker weten dat je moeder nergens meer een goed gevuld oude sok of spaarrekening heeft ?
Het zou toch een hard gelach zijn als er nog ergens een half miljoentje staat te verstoffen, je zal de eerste familie niet zijn welke daarmee geconfronteerd wordt.

Hoe staat je moeder erin dat je nu al volop bezig bent met "het verdelen" van de erfenis ?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:Is het zeker dat je moeder tot haar dood in dit huis blijft wonen? Als ze voor die tijd alsnog naar een andere plek moet verhuizen, bijvoorbeeld een aanleunwoning of vergelijkbaar, dan zullen jullie alsnog met deze kosten komen te zitten.
Niet jullie, maar moeder

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Voor alle duidelijkheid wij zitten niet de erfenis te verdelen oid. Dit verhaal is bij mijn moeder bekend en gaat in overleg met mijn moeder. Er is geen testament en jammer genoeg ook geen leuke gevulde sok.

Het gaat mij ook om de stappen die wij moeten ondernemen. Laat ik het dan praktisch omschrijven als het gebeurt dat mijn moeder nu ze nog op haarzelf woont levenloos in huis gevonden wordt.
1. Ik neem aan dat mijn zus of ik gebeld worden dat mijn moeder is overleden als een van ons haar niet zelf gevonden heeft.
2. Dan neem ik aan dat wij de huisarts moeten bellen. Die bevestigd het overlijden.
3. Dan zal de begrafenisondernemer gebeld moeten worden. Ten aanzien van dit punt is nu niet bekend of mijn moeder wel voldoende verzekerd is zodat we op dit punt ook geconfronteerd kunnen worden met extra kosten. Ik zou bij dit punt dus al niet zomaar allerlei dingen gaan regelen niet voordat ik weet hoe mijn moeder verzekerd is.

Wat zijn dan de volgende stappen? Is de vierde stap naar de rechtbank gaan om de erfenis te verwerpen? Wie controleert er op het moment van overlijden welke spullen in huis zijn? Wie zal de dierbare foto missen? Wie bewijst dat deze foto daar gestaan heeft?
Wie neemt de regie over als mijn zus en ik de erfenis verwerpen? Is dat het Rijksvastgoedbedrijf?
Wat doe ik met de sleutel van de woning?
Wie haalt de koelkast leeg, dat kun je toch niet weken laten staan?

Het is neem ik aan wel duidelijk uit dit verhaal dat de relatie tussen mijn zus, mijzelf en mijn moeder niet harmonieus is. Wat het hele verhaal ook niet makkelijk maakt. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dit graag met hun ouders bespreken laat staan als de relatie niet optimaal is.

Het opknappen van de woning daar wil ik een vrijwilliger niet mee lastig vallen deze mensen kunnen hun tijd beter aan leuke dingen besteden.

Tja en dan heb je natuurlijk ook nog dat we voor de keus komen te staan dat mijn moeder niet meer thuis voor haarzelf kan zorgen en naar een verpleeghuis zal moeten. Dit zal een drama voor haar worden maar gezien haar levensstijl niet ondenkbaar. Mijn zus en ik willen ook in dit geval niet opdraaien voor de kosten die er bij komen kijken om de woning op te knappen. Wij hebben echt de financiele middelen niet om dit te doen. Dus die kosten zullen lijkt mij dan voor rekening van de woningbouwvereniging komen. En ws zullen zij deze kosten verhalen op mijn moeder die dit dan van haar AOW zal moeten betalen en misschien met een schuld achter blijft na haar overlijden. Dit is tenminste het scenario wat ik denk dat zal gaan gebeuren als mijn moeder naar een verpleeghuis zal moeten.

Natuurlijk vind ik het heel verdrietig dat mijn zus en ik hier mee geconfronteerd worden maar ik weet liever van te voren waar ik mee te maken krijg dan op het moment zelf. Dus graag hoor ik ook reacties van mensen die hier in de praktijk mee te maken hebben gehad. Alle informatie is welkom.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door witte angora »

Annie4Time schreef: Het opknappen van de woning daar wil ik een vrijwilliger niet mee lastig vallen deze mensen kunnen hun tijd beter aan leuke dingen besteden.
Wil je wel een oplossing?

Vooralsnog is alles het probleem van je moeder. Je geeft zelf al aan dat de kans er dik in zit dat ze in een verpleeghuis terecht komt. De wbv knapt de woning op, en stuurt de rekening naar je moeder. Dan heeft ze een schuld. Dat is dan toch niet jouw probleem? Dan weten jullie toch precies waar je aan toe bent als ze er niet meer is? Je hoeft dan geen woning meer op te knappen, niks, er is alleen een schuld, en dan kun je de erfenis verwerpen bij de rechtbank.

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Soms zijn er situaties in het leven die je met andere mensen wil delen en uit wil zoeken wat je moet doen.

Soms is een situatie in het leven verdrietig dat je ergens mee geconfronteerd wordt waar je niet vrolijk van wordt. Dan is het fijn dat er andere mensen zijn die niet emotioneel betrokken zijn bij jouw verhaal.

Hoe simpel het voor een ander ook mag lijken hoe moeilijk het is al je er zelf mee geconfronteerd wordt.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens snap ik je insteek wel. Juist omdat je zegt dat het allemaal niet zo harmonieus gaat. Dan ga je van tevoren nadenken wat je wil, zonder beslissingen te nemen. Zodat je, als het zover is, niet op de meest emotionele momenten alles moet overdenken en tegelijk beslissen. Dat kan best heftig zijn ja.

Je zit toch met een hoop vragen en onzekerheden hoe het straks gaat. En antwoorden kunnen iets van die onzekerheid wegnemen. En het maakt je weerbaarder als het zover is.
Laatst gewijzigd door witte angora op 18 aug 2017 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

atlas1302

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Dat is precies wat er bij mij is gebeurd, mijn moeder is overgeplaatst naar een verzorgtehuis en het huis moest worden gerenoveerd cf. eisen woningbouwvereniging. Dat heeft een leuke duit gekost en zal van haar pensioentje zijn betaalt.

Wat nu haar saldo is dat weet ik niet en haar bewindvoerder laat zich daar niet over uit, dus mocht het zover komen dan moet ik ook een besluit nemen en ik zie maar voor alle veiligheid van de erfenis af.

Ik woon in het buitenland wat het allemaal net nog wat moeilijker maakt, ik kan bijv. ook niet van de ene dag op de andere in Nederland verschijnen, je hebt nu eenmaal te maken met vliegtuigmaatschappijen.

Als uw moeder naar het verzorgtehuis moet weet ik niet wat momenteel de norm is voor zorgplicht van de kinderen, het is op dat moment nog steeds je moeder. Dus ik zou me daar op concentreren hoe de wet op dat punt er uit ziet, zorgplicht kinderen.

Vervelend, maar het is goed om een stapje voor te zijn om de confrontatie goed in te schatten en wat je plichten zijn.

Succes,

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

@Witte angora: Moeder bepaalt (evt. samen met dochters) of die woning opgeknapt wordt. Niet jij.

@Annie: Hoe het gaat wanneer iemand levenloos in de woning wordt gevonden durf ik geen antwoord op te geven. Raadpleeg uw en/of uw moeders huisarts voor dit soort vragen. Wat betreft de uitvaartverzekering, niemand kan hier op dit forum antwoord op geven. Vraag uw moeder, neem contact op met de verzekering of de tussenpersoon waar deze is afgesloten.

Probeer het volgende te onthouden als uw moeder is overleden: Zolang u zich niet gedraagt als erfgenaam, kunnen eventuele schuldeisers u niet aanspreken als erfgenaam. Dus geen rechtshandelingen namens uw moeder verrichten. (Voorbeelden rechtshandelingen: Het opzeggen van een krantenabonnement, post opmaken of iets schenken aan uw eigen kinderen.)

NIETS uit de woning meenemen, hoe vervelend dat ook is. Ik begrijp dat het allemaal niet empathisch en lief is wat ik schrijf, maar het is wel waar. Daar heeft u nu misschien meer aan.

atlas1302

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Maar Henk, als de vrouw nog steeds leeft (gelukkig) en de leefsitutie wordt zo slecht dat ze naar een verzorgtehuis moet bijv. Het huis moet leeg en opgeknapt, maar de moeder kan dat niet zelf natuurlijk en moet het laten doen.

Dan komen de dochters in het vizier en daar maken ze zich ook een beetje bezorgd over, er is schijnbaar geen geld bij moeder of beide dochters. In hoeverre blijven de kinderen buiten schot, ze hebben toch zorgplicht?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door 16again »

atlas1302 schreef:Dan komen de dochters in het vizier en daar maken ze zich ook een beetje bezorgd over, er is schijnbaar geen geld bij moeder of beide dochters. In hoeverre blijven de kinderen buiten schot, ze hebben toch zorgplicht?
Zorgplicht?
Volgens mij vat dit in 1 regel samen wat er gebeurd:
De huisbaas knapt de boel op, stuurt een rekening naar nieuwe adres moeder, incassoburo , deurwaarder , beslag etc.

stofzuigertje

Re: Erfenis wel of niet aanvaarden

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zo lang zij nog leeft;

Je mag goederen ontvangen van je moeder die je graag wilt.
Je kunt een krant of zo al opzeggen als die nog loopt.

En na overlijden mag je niets meer doen, dat moeten de erfgenamen doen en bij weigeren de gemeente.....
Als er nog geld is, contant is niet te controleren waar dat is gebleven, en bank kan leeg gehaald worden......
Ja, tussen wat mag en bewijsbaar is zit groot gat.

Als er nog iets waardevols is, nu pakken en straks is er niets meer te halen voor alle schuldeisers.
Zo werkt dat vaker.

Gesloten