LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Zijltjes41
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2018 18:43

Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door Zijltjes41 »

Samsung TV geeft zwarte vlek links boven in beeld. (zie foto)
TV 25-12-2015 gekocht a 1800 euro
2 jaar fabrieksgarantie.
verkoper doet nu moeilijk en zegt je hebt op de website toch aangevinkt dat je akkoord ging met onze voorwaarden.
volgens de Uneto-VNI tabel zou ik 6 jaar garantie mogen verwachten.
verkoper had ik al een mail gestuurd.
Ben er trouwens ook nu achter gekomen aan de hand van het type nummer dat de TV uit duitsland komt.
denkelijk koopt hij ze daar in ofzo ?
Maar wat kan ik nou verder nog doen want de verkoper laat het afweten en volgens mij is de verkoper verplicht om het product kosteloos en binnen redelijke termijn te repareren of te vervangen.
Bijlagen
foto-1.JPG
(125.63 KiB) 1853 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door mahadma »

of te vervangen.

Dàt zal zeker, als dat gebeurd, met een afschrijving van 2 jaar gebruik plaatsvinden.

stofzuigertje

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

2 jaren garantie dus net 1 maand te laat vrees ik.

Verwijderd

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door Verwijderd »

2 jaar fabrieksgarantie ja. Dus dan moet je niet bij de verkoper zijn, maar bij de fabriek. Bij Samsung dus.

Moneyman
Berichten: 30212
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom zou je je bij de fabrikant melden? De verkoper blijft verantwoordelijk voor een deugdelijk product.

Verwijderd

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Moneyman schreef:Waarom zou je je bij de fabrikant melden? De verkoper blijft verantwoordelijk voor een deugdelijk product.
Ook na afloop van de garantie?

Cro
Berichten: 2081
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door Cro »

JohnTheBassist schreef:
Moneyman schreef:Waarom zou je je bij de fabrikant melden? De verkoper blijft verantwoordelijk voor een deugdelijk product.
Ook na afloop van de garantie?
Nederland kent geen harde termijn voor afloop van de garantie. De verkoper moet in principe garantie verlenen tijdens de volledige technische levensduur van het product. Een eventuele fabrieksgarantie is eigenlijk een extraatje vanuit de fabrikant bovenop de verplichtingen die de verkoper heeft. En als zelfs Uneto-VNI al aangeeft dat de levensduur van deze TV minimaal 6 jaar zou moeten zijn, dan kun je daar wel vanuit gaan, daar zij erom bekend staan om voor de consument relatief ongunstige termijnen aan te houden gezien zij een branche organisatie zijn.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door kokka »

in dit geval is het overigens wel aan TS om te bewijzen dat deze zwarte vlek niet is veroorzaakt door de gebruiker zelf. Het zou drukschade kunnen zijn, maar ook zeker het te dichtbij hebben gehad van een magneet ( luidsprekers bijvoorbeeld).

Moneyman
Berichten: 30212
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:
Moneyman schreef:Waarom zou je je bij de fabrikant melden? De verkoper blijft verantwoordelijk voor een deugdelijk product.
Ook na afloop van de garantie?
Natuurlijk. Waarbij de bewijslast uiteraard wél bij TS ligt.

alfatrion
Berichten: 21924
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan altijd naar de kantonrechter. Daarvoor zou ik zelf wel eerst een onderzoeksrapport willen hebben.
mahadma schreef:Dàt zal zeker, als dat gebeurd, met een afschrijving van 2 jaar gebruik plaatsvinden.
Zoals TS aangeeft, dat moet juist kosteloos plaats vinden.

Zijltjes41
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2018 18:43

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door Zijltjes41 »

Niemand die mij advies kan geven wat ik nu het beste kan doen ?
Ik begreep namelijk dat ik een deugdelijk product mag verwachten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door olaf79 »

Zijltjes41 schreef:Niemand die mij advies kan geven wat ik nu het beste kan doen ?
Ik begreep namelijk dat ik een deugdelijk product mag verwachten.
Waar heeft u de TV gekocht? Is deze aangesloten bij een (webwinkel) keurmerk? Een geschillencommissie?

Zo ja dan kun je via die commissie een arbitrage uitspraak laten doen. Zij bekijken dan of uw claim redelijk is en doen een bindende uitspraak.

Je kunt ook via je rechtbijstandsverzkering (als je die hebt) proberen je gelijk te halen.

Overigens, de fabrieksgarantie is nog niet verlopen. Deze is 24 maanden maar u moet binnen 2 maanden na ontdekking van het defect dit melden bij de verkoper. Effectief heb je dus 26 maanden garantie. Ik zou daar gebruik van maken.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door thecure »

kokka schreef:, maar ook zeker het te dichtbij hebben gehad van een magneet ( luidsprekers bijvoorbeeld).
Ehhh dat probleem kenden we vroeger, bij de beeldbuizen. Nu echt niet meer hoor...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door olaf79 »

snuffel1 schreef:Het is een Duits/Europees toestel dus zal er sprake zijn van parallel import waarbij Samsung Nederland geen partij is geweest en dus ook geen aflopende garantie gaat verlenen. De verkoper is verantwoordelijk voor de garantieverlening binnen de garantietermijn maar na die garantietermijn niet meer. Het kopen van zo'n geïmporteerd toestel is vaak goedkoper dan een toestel die door Samsung Nederland aan de verkoper wordt geleverd maar u heeft dan geen recht op een aflopende garantie.
Zoals al zo vaak eerder gemeld, er bestaat geen wettelijke garantie termijn. De periode waarop je recht op garantie hebt wordt bepaald door wat de normale levensduur van een product is. Bij een A merk TV van de hoogste prijsklasse is dat 7-10 jaar. Na 2 jaar is er dus gewoon nog recht op garantie. Wel klopt het dat je voor deze garantie het beste de verkopende partij kunt aanspreken.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door JvandeW »

Zijltjes41 schreef:Niemand die mij advies kan geven wat ik nu het beste kan doen ?
Als eerste vooral niet aantrekken van forumgebruikers die zeggen dat je geen rechten hebt. Dat is incorrect.

Lees vervolgens een vergelijkbare casus door van een consument met een geïmporteerde en non-conforme televisie: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:3396

Volg de weg richting een rechtszaak. Dit hoeft niet in een rechtszaak te eindigen natuurlijk. Het kan dat de verkoper al eerder toegeeft en alsnog geeft waar je recht op hebt. Of dat je zelf een rechtszaak niet ziet zitten en het uiteindelijk opgeeft.
Verkoper nogmaals aanschrijven, kans geven het probleem op te lossen, onderzoeksrapport laten opstellen, concept dagvaarding sturen - allemaal zaken die je kunt uitvoeren om de verkoper alsnog over te halen alsnog te geven waar je recht op hebt; een televisie conform de koopovereenkomst.
Laatst gewijzigd door JvandeW op 21 jan 2018 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2081
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door Cro »

olaf79 schreef:
snuffel1 schreef:De verkoper heeft een niet Nederlandse tv aan Ts verkocht en is daardoor aansprakelijk voor de garantieverlening. Zodra die garantietermijn verlopen is heeft de verkoper aan de voorwaarden van het koopcontract voldaan en is niet meer gehouden om enige service te verlenen. Samsung Nederland wil vanwege de klantenbinding nog wel eens coulance geven maar zij zijn geen partij omdat ze de tv niet geleverd hebben. Dat is het nadeel van de aanschaf via een webwinkel die middels de parallel import tv's verkoopt want waar de tv's vandaan komen is niet meer te achterhalen.
Hoe kun je zoveel onzin bij elkaar brengen?

Heeft een TV een nationaliteit?
Zoveel onzin hoeft dat niet te zijn, genoeg fabrikanten die Sku's per land hebben of op serienummer bijhouden in welk land een apparaat verkocht is en dan alleen fabrieksgarantie geven als dat apparaat verkocht is via een officiële importeur in dat land en dus geen fabrieksgarantie verlenen bij grijze import. Neemt niet weg dat TS nog steeds bij zijn verkoper terecht moet kunnen, maar dat Samsung Nederland er niets mee doet wanneer er inderdaad sprake is van grijze import kan zeer goed.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door JvandeW »

Cro schreef:
olaf79 schreef:
snuffel1 schreef:De verkoper heeft een niet Nederlandse tv aan Ts verkocht en is daardoor aansprakelijk voor de garantieverlening. Zodra die garantietermijn verlopen is heeft de verkoper aan de voorwaarden van het koopcontract voldaan en is niet meer gehouden om enige service te verlenen. Samsung Nederland wil vanwege de klantenbinding nog wel eens coulance geven maar zij zijn geen partij omdat ze de tv niet geleverd hebben. Dat is het nadeel van de aanschaf via een webwinkel die middels de parallel import tv's verkoopt want waar de tv's vandaan komen is niet meer te achterhalen.
Hoe kun je zoveel onzin bij elkaar brengen?

Heeft een TV een nationaliteit?
Zoveel onzin hoeft dat niet te zijn, genoeg fabrikanten die Sku's per land hebben of op serienummer bijhouden in welk land een apparaat verkocht is en dan alleen fabrieksgarantie geven als dat apparaat verkocht is via een officiële importeur in dat land en dus geen fabrieksgarantie verlenen bij grijze import. Neemt niet weg dat TS nog steeds bij zijn verkoper terecht moet kunnen, maar dat Samsung Nederland er niets mee doet wanneer er inderdaad sprake is van grijze import kan zeer goed.

"Samsung biedt een beperkte fabrieksgarantie aan eindgebruikers van producten die door Samsung binnen de Europese Economische Ruimte (EER) of in Zwitserland (hieronder samen aangeduid als "Europa") op de markt zijn gebracht en door de eindgebruiker in Europa worden aangeschaft. Eindgebruikers kunnen in heel Europa aanspraak maken op garantie. De rechten die kunnen worden ontleend aan de garantie (garantieperiode en te verlenen service) hangen af van de rechten die gelden in het land waar de garantieclaim wordt ingediend."

http://www.samsung.com/nl/support/warranty/

Grijze import maakt voor de fabrieksgarantie van Samsung dus sowieso niets uit. Al heb ik begrepen dat er ook importeurs zijn die de software op televisies aanpassen zodat zij werken met de CAM-module van Ziggo. Volgens de voorwaarden gaat de fabrieksgarantie daarmee wel verloren bij Samsung.

Maar dat heeft verder geen effect op de wettelijke garantie wanneer die aanpassing door de importeur is gedaan en bij overdracht van verkoper aan consument al bestond. Dan is de verkoper dan verantwoordelijk voor.
Laatst gewijzigd door JvandeW op 21 jan 2018 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Maakt het nog verschil of de klacht binnen de fabrieksgarantietermijn van 2 jaar is gemeld of (al is het maar een paar weken) ná het verstrijken van die 2 jaar?
In de door JvandeW aangehaalde uitspraak gat het over een melding binnen de afloop van de garantietremijn, terwijl het lijkt alsof de klacht van TS pas gemeld is buiten de 2 jaar garantie.

v.d.Heyden

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Dit soort vergelijkbare casussen zijn volgens mij al 100 x besproken op dit forum. Het beste advies voor nu lijkt me kennis te nemen van de volgende link: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Vooral de voorbeeldbriefen. ;)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zwarte vlek op Samsung-tv, verkoper laat het afweten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Samsung maakt geen probleem als de TV uit een ander Europees land komt.
Ik heb mijn Samsung Tv in Duitsland gekocht en garantie thuis zonder kosten. Was wel binnen 2 jaar.

Gesloten