LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] (minderjarige) kinderen erven schulden ex

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
justinkees
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2018 21:32

(minderjarige) kinderen erven schulden ex

Ongelezen bericht door justinkees »

Goedendag,

We zitten met een treurige maar ingewikkelde kwestie waar ik op het internet maar weinig informatie over kan vinden en een bezoek aan de notaris me ook niet heel veel duidelijkheid gaf. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

Mijn ex-vrouw is ongeneeslijk ziek en zal bij overlijden schulden nalaten. Wij hebben samen 2 kinderen waarvan 1 inmiddels volwassen. Daarnaast heeft zij ook nog een minderjarig kind van een andere ex-partner. Wij hebben een co-ouderschap en logischerwijs zal de jongste na haar overlijden definitief bij ons komen wonen. Een aantal zaken zoals foto's e.d. hebben we inmiddels al weggehaald zodat ze zijn gegeven bij leven.

Nu mijn vragen;

1.) om te voorkomen dat de kinderen schulden erven is het het verstandigst dat ze benificair aanvaarden. De minderjarige kinderen hoeven in feite niks te doen maar de oudste zal dit zelf moeten aangeven. Nu zie ik dat de erfgename ook gezamenlijk in 1 akte benificair kunnen aanvaarden. Geldt dit ook voor minderjarig en volwassenen samen? en zo ja, voor 1 van de minderjarige ben ik de vertegenwoordiger voor de andere natuurlijk niet. Hoe zit dit dan?

2.) het liefst heb ik natuurlijk zelf geen rompslomp met de afwikkeling van e.e.a. maar volgens mij ontkom ik hier niet aan als wettelijk vertegenwoordiger van mijn jongste. Daarnaast zou er dus een tweede wettelijk vertegenwoordiger zijn voor haar andere kind. Hoe gaat dit dan met het afwikkelen van de boedelbeschrijving, het opzeggen van huur en abonnementen etc?

3.) Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor het leeghalen van het huis, het evt. opslaan van de boedel en alle kosten die hierbij komen kijken?

4.) hoe zit het met de persoonlijk bezittingen van de kinderen die na overlijden nog in het huis van mijn ex zijn, zoals kleding, speelgoed en overige spullen op hun kamer of is het wijs deze ook bij leven weg te halen en dit vast te leggen?

5.) Ik wens geen aanspreekpunt te worden van haar schuldeisers en/of mijn gegevens te delen met deze partijen. Hoe dient dit te worden afgehandeld?

Al met een al een ingewikkelde kwestie voor een leek en ook niet hetgeen waar ik als het zover is mee bezig wil zijn daar dit niet bijdraagt naar het emotioneel opvangen van de kinderen. Ik hoop dat jullie geruststellende antwoorden hebben.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: (minderjarige) kinderen erven schulden ex

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw volwassen kind moet, om gevrijwaard te blijven van schulden, beneficiair aanvaarden. Minderjarige kinderen hoeven dat niet te doen, want voor hen geldt automatisch een beneficiaire aanvaarding.

Uiteraard wordt u deels het aanspreekpunt voor alles ivm uw minderjarige dochter en de vader van het andere kind ook.

Neem eens contact op met de notaristelefoon en laat u voorlichten, kost volgens mij wel € 0,90 per minuut, maar een uitgebreid gesprek met een notaris is ook niet gratis, hoewel u die straks wel nodig heeft.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 17 apr 2018 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: (minderjarige) kinderen erven schulden ex

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dit zijn geen vragen om door een forum beantwoord te worden. Verkeerde of halve antwoorden heeft u niets aan.
Er zijn notarissen die een gratis inloopspreekuur hebben of een eerste gratis adviesgesprek geven. Als u dit zelf niet begrijpt, neem dan iemand mee die dat wel doet.
Het beste kunt u even op internet kijken of er zoiets in uw omgeving is.

stofzuigertje

Re: (minderjarige) kinderen erven schulden ex

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij het leeghalen woning lijkt het of je de erfenis aanvaarde, dus laat dat liever doen als je weigerde... vaak schakelde de gemeente de kringloop winkel in en de rest gaat naar huisvuil.

Bij leven mag ze dingen weg geven, na overlijden word het erfenis dus zorg dat tijdig emotie volle dingen weg zijn.

U mag alleen voor minderjarig kind beslissen onder Uw bewind, de meerderjarige moet zelf beslissen en die vrijblijvend adviseren mag wel.

Weet U zeker dat er schulden zijn? Soms is er een hoge levensverzekering afgesloten die vergeten is en dan loop je dat mis!

Vraag ook aan je Ex hoe zij het geregeld wil hebben... nu kan dat nog.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: (minderjarige) kinderen erven schulden ex

Ongelezen bericht door vroem »

en een bezoek aan de notaris me ook niet heel veel duidelijkheid gaf
dan een andere notaris... kul dat die geen antwoord kan geven. zie andere reeds gegeven tips.
en veel sterkte voor de komende periode...

Moiseule58

Re: (minderjarige) kinderen erven schulden ex

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Lady1234 schreef:Uw volwassen kind moet, om gevrijwaard te blijven van schulden, beneficiair aanvaarden. Minderjarige kinderen hoeven dat niet te doen, want voor hen geldt automatisch een beneficiaire aanvaarding.

Uiteraard wordt u deels het aanspreekpunt voor alles ivm uw minderjarige dochter en de vader van het andere kind ook.

Neem eens contact op met de notaristelefoon en laat u voorlichten, kost volgens mij wel € 0,90 per minuut, maar een uitgebreid gesprek met een notaris is ook niet gratis, hoewel u die straks wel nodig heeft.
De notaristelefoon is inderdaad heel nuttig en kan u zeker verder informeren.

https://www.notaris.nl/notaristelefoon

Gesloten