LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
jeewee67
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2017 14:48

Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door jeewee67 »

KOUDE DOUCHE !!!!! In tegenstelling tot alle andere verzekeraars (mijn eigen + meerdere ervaring) koopt Zwitserleven geen kleine pensioenpolis af. Ondanks dat bewijsbaar aan alle wettelijke vereisten is voldaan (langer dan 2 jaar uit dienst en jaarlijkse uitkering lager dan 467 euro per jaar) weigert Zwitserleven mee te werken. Met geen mogelijkheid zijn zij tot bewegen bereid, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nationale Nederlanden en ook Interpolis waarbij het bedrag binnen 10 dagen op mijn rekening stond bijgeschreven (...).

Zelf heb ik vroeger niet gekozen voor Zwitserleven, mijn ex-werkgever ook niet. Die zat eerst bij Hooge Huijs, welke werd overgenomen door REAAL. En REAAL heeft deze pensioenpot ondertussen weer doorverkocht aan Zwitserleven. Ondertussen veranderen de voorwaarden dus ook mee.

Per 1-1-18 is pas nieuwe pensioenwet van kracht, waarbij kleine potjes MOETEN WORDEN OVERGENOMEN. Maar zo ver is het dus nog niet.

Toen discussie gehad met Zwitserleven : Van wie is dat kleine potje nu ? Is dat van mij of is dat van Zwitserleven ? Nee, die was van mij ... Dus kan ik er ook over beschikken als ik aan de minimale wettelijke vereisten voldoe ? Nee .....

Als ik nu bijvoorbeeld 5.000 euro stal bij een bank en, als alleenstaande, ik overlijd morgen, naar wie gaan die centen dan, naar mijn kinderen of naar de bank ? Nu dezelfde vraag bij verzekeraars : ik overlijd morgen, naar wie gaan die centen dan, naar mijn kinderen of naar de verzekeraar ? U raadt het antwoord op beide vragen.

De verzekeraar heeft het recht om mee te werken aan afkoop van pensioenpolis, dat is geen plicht. Toch is het heeel heeeel bijzonder dat alleen verzekeraar Zwitserleven daaraan NIET meewerkt !!!!

Het maatschappelijke probleem van grote werkloosheid onder 45+ers, die een paar maanden extra tijd wil kopen om weer aan de bak te komen - financiële ruimte creëren - is dus niet aan Zwitserleven besteed. Zwitserleven heeft liever niet dat je nog aantal maanden hoop houdt en ontsnapt aan de armoede, maar dat je daaraan ten onder gaat !

Het ultieme Zwitserleven gevoel aan een wit Madagaskar strand met acteur Chris Zegers blijkt dus een utopie te zijn : "Zwitserleven heeft je liever eerder dan 65 jaar dood, want dan kunnen zij jouw pensioenpotje confisqueren !"

Oja, na 9 dagen na het versturen van mijn brief, maar eens nagebeld : "ja het kan door ons systeem al 3-4 weken duren (!) voordat uw brief pas bij de juiste afdeling is aangekomen en daar pas ingescand wordt/is. Halloooo, in wat voor een digitaal tijdperk leven we en wat voor een systemen/systeemstroomschema heeft Zwitserleven ? Laat mij als projectconsultant daar 3 maanden aan het interimwerk gaan, en alles dat nu 8 weken duurt, wordt teruggebracht naar een afwikkeltijd van 3 weken. Rijke verzekeringsmaatschappijen met de techniek van een MIDDELEEUWSE POSTDUIF PFFFFFFF :-(

lordi
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door lordi »

De afkoopregeling van kleine pensioenen is in het leven geroepen omdat de jaarlijkse kosten van een dergelijk pensioen niet in verhouding zijn met de hoogte van de uitkering. En daarom mag de pensioenuitvoerder bepalen of hij het af wil kopen of niet. u heeft geen enkel recht om te eisen dat Zwitserleven uw klein pensioen afkoopt als zij dat niet willen.

De vergelijking met een banksaldo van EUR 5.000,- raakt kant noch wal.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door berndv »

jeewee67 schreef:De verzekeraar heeft het recht om mee te werken aan afkoop van pensioenpolis, dat is geen plicht. Toch is het heeel heeeel bijzonder dat alleen verzekeraar Zwitserleven daaraan NIET meewerkt !!!!
als u dit nu gewoon aan het begin had geplaatst had ik niet alles hoeven te lezen :mrgreen:

Het houdt daar op. Zoals u al aangeeft, het is geen plicht. Dat andere partijen het wel doen, betekent niet dat zij opeens hier wel aan mee moeten werken.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Je zal maar een OP hebben wat is opgebouwd van alleen maar kleine pensioentjes en de verzekeraars roepen allemaal even voor uw pensioendatum wij gaan uw pensioen afkopen. (En inderdaad per 2018 is dit gelukkig over).
Lullig hoor, een jaar een dijk van een inkomen en een fijne naheffing van de Belastingdienst en daarna alleen maar AOW

O ja vraag eens of u een maandje bij een uitvoerder mag meelopen.
Dan snapt u dat de opmerking postduif kant nog wal slaat.

jeewee67
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2017 14:48

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door jeewee67 »

Als 10 of 20 verzekeraars wel meewerken en 1tje niet, dan kan deze niet verplicht worden, klopt helemaal. Maar negatieve reclame maken mag dan toch wel ? Negatieve reclame maken zodat er minder verzekeringen en polissen afgesloten gaan worden in de toekomst bij Zwitserleven ; dat kost hen - dat wordt dan het doel - veelvouden van hetgeen zij gewoon hadden kunnen doen net zoals alle andere verzekeraars die WEL afkoop doen. 10 of 20 verzekeraars doen "gewoon normaal" en 1tje doet "binnen de wettelijke regels nogal afwijkend tov anderen en behoorlijk arrogant". Dan mag je toch negatieve reclame maken over het "afwijkende tov anderen" en over "behoorlijk arrogant" ? Dat is de kracht van Social Media ; ratten met rattengedrag aanpakken !

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@jeewee67. Over internet-vervuiling gesproken ...

U bent 'lekker' bezig met uw wraaktopics m.b.t. een verzekeraar, eerst op het forum van Kassa, nu weer hier, vergeet de Consumentenbond niet en misschien hebben de collega-reageerders ook nog ervaringstips om elders nog meer gif te kunnen gaan versproeien ... bah!
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 19 apr 2017 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

jeewee67
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2017 14:48

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door jeewee67 »

We praten hier over bedragen rond 400 euro per jaar bruto. Dat wil zeggen 35 euro per maand bruto, hetgeen overeenkomt met 20 euro netto per maand na pensioendatum. Die 20 euro netto per maand per AOW datum (tegen die tijd is deze voor mij 72 jaar ..., leeftijden worden iedere keer omhoog meegetrokken, maar dat vertelt pensioenfonds niet), die 20 euro per maand netto over 22 jaar met 22 jaar nog inflatie ..., stelt dus helemaal niets voor. Waarde is dan geen 20 euro per maand netto, maar 10 euro per maand netto, naar huidige maatstaven ... En nu heb ik vele aftrekposten waardoor ik negatief inkomen heb in 2017. Dus voor mij zeer zeker wel interessant om een paar van die korte pensioenpolissen liquide te maken ...

jeewee67
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2017 14:48

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door jeewee67 »

"O ja vraag eens of u een maandje bij een uitvoerder mag meelopen.
Dan snapt u dat de opmerking postduif kant noch wal slaat."

Ik heb als ICT consultant in de driehoek HWSW/processen/organisatie inmiddels vele middelgrote organisaties efficiënter en slagvaardiger gemaakt. Ik ga graag de uitdaging aan om de binnenkomende communicatie flow (op welke wijze dan ook) binnen strak systeemstroomschema met de helft te verkorten naar klantvriendelijke output.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door GJvdZ »

jeewee67 schreef:"O ja vraag eens of u een maandje bij een uitvoerder mag meelopen.
Dan snapt u dat de opmerking postduif kant noch wal slaat."

Ik heb als ICT consultant in de driehoek HWSW/processen/organisatie inmiddels vele middelgrote organisaties efficiënter en slagvaardiger gemaakt. Ik ga graag de uitdaging aan om de binnenkomende communicatie flow (op welke wijze dan ook) binnen strak systeemstroomschema met de helft te verkorten naar klantvriendelijke output.
Als consultant weet je dan ook dat je de processen wel kunt optimaliseren, maar dat zoiets ook betekent dat specials lastiger worden. Zoals jouw vraag voor Zwitser Leven....

jeewee67
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2017 14:48

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door jeewee67 »

"Als consultant weet je dan ook dat je de processen wel kunt optimaliseren, maar dat zoiets ook betekent dat specials lastiger worden. Zoals jouw vraag voor Zwitser Leven...."

LEG MIJ UIT : Waarom kan dit bij Interpolis binnen 10 kalenderdagen e.e.a. wel geregeld zijn en waarom kan dit e.e.a. bij Nationale Nederlanden binnen 10 werkdagen ook geregeld zijn, ja totdat geld op mijn rekening staat (heb ik het hier over) ?

En waarom duurt het alleen al meer dan 10 werkdagen voordat Zwitserleven mijn brief op de juiste afdeling heeft en ingescand heeft, terwijl deze heel duidelijk richting die betreffende afdeling geadresseerd was ? Mis ik nu een afslag ?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

jeewee67 schreef:"O ja vraag eens of u een maandje bij een uitvoerder mag meelopen.
Dan snapt u dat de opmerking postduif kant noch wal slaat."

Ik heb als ICT consultant in de driehoek HWSW/processen/organisatie inmiddels vele middelgrote organisaties efficiënter en slagvaardiger gemaakt. Ik ga graag de uitdaging aan om de binnenkomende communicatie flow (op welke wijze dan ook) binnen strak systeemstroomschema met de helft te verkorten naar klantvriendelijke output.
Heb het niet over het ICT verhaal beste meneer maar over de regelgeving en voorwaarden die om de hoek komen kijken bij het uitbetalen van een OP.
Wil wel eens datgene op mijn rekening krijgen van degenen die na 2 brieven nog niks van zich hebben laten horen nav het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd. Of denkt u dat alles met 1 muisklik in orde is.

jeewee67
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2017 14:48

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door jeewee67 »

Ik heb het hier over een ingezonden klacht. Een klacht per telefoon, een klacht per mail, een klacht per ingezonden brief, een klacht hoogstpersoonlijk aan de balie = input. What-if-then ? = output.

Stel er komt opeens blauw verontreinigd water uit jouw keukenkraan. Dan kun je een aantal zaken richting waterleidingbedrijf doen. Nu heeft dat waterleidingbedrijf precies hetzelfde hw/sw/systeemstroomschema als Zwitserleven, dan heb je 8 weken geen normaal water ... Sterker nog, bij Interpolis en Nationale Nederlanden kan alles wel binnen 10 kalenderdagen respectievelijk 10 werkdagen afgehandeld zijn - en bij Zwitserleven binnen 10 werkdagen nog geen brief geregistreerd,, ingescand laat staan behandeld en beantwoord met hele proces erachter ..... ??? Volgens mij kan Zwitserleven wel iets van concurrentie leren inzake klantvriendelijkheid - sorry hoor.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door kweenie »

Klachten worden in het algemeen via een heel andere, tijdrovende en arbeidsintensieve procedure behandeld dan gewone vragen. Niet vreemd dat dat veel langer duurt, dus.

Verder heb je zelf ook al aangegeven dat afkoop een recht is van het pensioenfonds of de verzekeraar. Het is geen recht van de deelnemer. Er zijn ook heel veel pensioenfondsen die, om verschillende redenen, juist ervoor kiezen om niet af te kopen tijdens de looptijd.

jeewee67
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 apr 2017 14:48

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door jeewee67 »

"Verder heb je zelf ook al aangegeven dat afkoop een recht is van het pensioenfonds of de verzekeraar. Het is geen recht van de deelnemer. Er zijn ook heel veel pensioenfondsen die, om verschillende redenen, juist ervoor kiezen om niet af te kopen tijdens de looptijd."

Ik ken ze niet. Ik heb de meerdere ervaringen, dat iedereen meewerkt behalve Zwitserleven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn een kleine driehonderd pensioenfondsen. Dus niet vreemd dat je de procedures niet voor iedere pensioenregeling kent.

john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door john46 »

Bij Zwitserleven is je leven niet zeker.
Ook ik heb middels advocaat getracht mijn kleine pensioen af te kopen na een aangetekend schrijven en een reminder, na 9 weken een afwijzing. Excuus duur afhandeling Nul. Motivatie wijziging beleid, toelichting Geen. In 2014 voorstel gekregen tot afkoop, te klein bedrag en toen nog niet nodig. Hierna pensioen via WW pensioenaanvulling aangevuld, echter nog steeds een klein pensioen. Bij het horeca en catering pensioen wel kunnen afkopen, een fatsoenlijke verzekeraar. Deze door een crimineel geleide organisatie laat door haar directeur Wu Xioahui wel 1, 4 miljard achterover drukken en blokkeert het vermogen van verzekerden om haar solvabiliteit te borgen terwijl ze voor 1 euro van de overheid (Anbang) dit bedrijf hebben kunnen kopen. Ik vraag mij in gemoede af of ik ooit mijn pensioeninleg ca. 11.000 van deze rovers kan incasseren, want het enige wat zij verzekeren is gebrek aan manieren en volgen naar maatstaven van andere verzekeraars waarbij redelijkheid en billijkheid van verzekerden niet in acht worden genomen en rekening wordt gehouden met de onvrijwillige uitkeringsperiode die ouderen moeten/kunnen overbruggen tot hun AOW. Met dank aan de overheid en deze "Zwitserleven ontnemende gevoel "komen veel ouderen hierdoor in de problemen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel verstandig dat de wet zodanig gewijzigd wordt dat al die kleine pensioentjes niet afgekocht kunnen worden.

En of u uw pensioen kunt incasseren, hangt van uw leeftijd af.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zwitserleven koopt geen kleine pensioenpolis af

Ongelezen bericht door harkja »

Lady1234 schreef:Heel verstandig dat de wet zodanig gewijzigd wordt dat al die kleine pensioentjes niet afgekocht kunnen worden.

En of u uw pensioen kunt incasseren, hangt van uw leeftijd af.
Is dat dan het nieuwe Zwitserleven gevoel :?

Gesloten