LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door mahadma »

Marjan1000 schreef:@ v.d.Heyden. Hartelijk dank voor je reactie. Het bedrijf is niet aangesloten bij de BOVAG.
Ik kan niet zeggen dat ik behoefte heb om nog een gesprek aan te gaan met dit bedrijf maar ik snap wat je bedoelt.
Mocht ik toch aansprakelijk zijn voor de kosten dan zal ik de auto toch gaan kopen. Maar uiteraard alleen als ik een koopovereenkomst voor de juiste prijs heb ontvangen.
Als u die juiste prijs op papier heeft, op papier, zou ik dat verhaal melden aan de verkoper, per email.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door mahadma »

edit

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door olaf79 »

Dus als ik het goed begrijpt heeft u wegens €50 prijsverschil de koop geannuleerd? Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Waarschijnlijk zit het verschil in de afleverkosten + garantie en dat u ergens een ander bedrag hiervoor heeft gehoord dan de verkoper.

Maar de vraag is nu gaat u voor 50 € de koop ontbinden en risico lopen dat u de gemaakte kosten moet betalen? Ik denk dat e.e.a. berust op een misverstand. Ik zou de verkoper gewoon even bellen en vragen waarom er 50€ verschil zit tussen wat u had berekend en wat hij in het koopcontract heeft gezet.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

[quote="olaf79"]Dus als ik het goed begrijpt heeft u wegens €50 prijsverschil de koop geannuleerd? Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Waarschijnlijk zit het verschil in de afleverkosten + garantie en dat u ergens een ander bedrag hiervoor heeft gehoord dan de verkoper.

Maar de vraag is nu gaat u voor 50 € de koop ontbinden en risico lopen dat u de gemaakte kosten moet betalen? Ik denk dat e.e.a. berust op een misverstand. Ik zou de verkoper gewoon even bellen en vragen waarom er 50€ verschil zit tussen wat u had berekend en wat hij in het koopcontract heeft gezet.[/quote
Dagi Olaf. Het verschil tussen de prijs die het moet zijn en wat er op de koopovereenkomst staat is bijna 1000 euro. Geen 50 euro.
Met vriendelijke groet,
Marjan

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Har45 »

Marjan1000 schreef:Beste Redhead,
De offerte was:
prijs auto 7945
afleverkosten: 295
totaal: 8240
Inruil auto: -740
Korting ivm ontbreken opties: -200
Totaal prijs offerte 7300
Ik heb in mijn email aangegeven dat ik 6 maanden garantie wilde hebben. Dit was 649 euro inclusief de afleverkosten dus dan kom ik op een totaalbedrag van 7654 euro.

De koopovereenkomst die ik heb ontvangen zegt het volgende:

Prijs auto: 7945 euro en afleveringskosten 699 euro. Totaal 8644 euro. Ik heb geen flauw idee hoe hij aan het bedrag van 699 euro komt. Dat zou 649 moeten zijn.

Er waren verder geen gebreken.

Hopelijk verduidelijkt dit het een beetje.
Met vriendelijke groet,
Marjan
Beste Marjan,

In bovenstaande berekening mis ik in de definitieve aankoopnota de inruil van uw auto 740 euro die gaat dan van het bedrag 8644 af en dat maakt dan 7904 euro Daarnaast de 50 euro extra welke u niet kan thuis brengen zou zomaar eens 2 x overschrijvings en administratiekosten van beide auto's kunnen zijn. Resteert natuurlijk nog de 200 euro korting gemis van opties.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En TS wil dus dat die definitieve aankoopnota compleet wordt gemaakt, maar dat doet het bedrijf niet.

stofzuigertje

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ze wil 6 maanden garantie maar het is geen Bovag bedrijf, ik vermoed dat je een matige verzekering kreeg met matige voorwaarden!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door olaf79 »

Har45 schreef: Beste Marjan,

In bovenstaande berekening mis ik in de definitieve aankoopnota de inruil van uw auto 740 euro die gaat dan van het bedrag 8644 af en dat maakt dan 7904 euro Daarnaast de 50 euro extra welke u niet kan thuis brengen zou zomaar eens 2 x overschrijvings en administratiekosten van beide auto's kunnen zijn. Resteert natuurlijk nog de 200 euro korting gemis van opties.
Meestal is er een aparte factuur voor de inruil van de auto, dit ivm BTW verrekenen.

Lady1234
Berichten: 27132
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

olaf79 schreef:
Har45 schreef: Beste Marjan,

In bovenstaande berekening mis ik in de definitieve aankoopnota de inruil van uw auto 740 euro die gaat dan van het bedrag 8644 af en dat maakt dan 7904 euro Daarnaast de 50 euro extra welke u niet kan thuis brengen zou zomaar eens 2 x overschrijvings en administratiekosten van beide auto's kunnen zijn. Resteert natuurlijk nog de 200 euro korting gemis van opties.
Meestal is er een aparte factuur voor de inruil van de auto, dit ivm BTW verrekenen.
Tweedehandsauto’s zijn margegoederen en er is juist geen aparte factuur voor de inruil. De Ts is een particulier dus kan geen factuur met btw opmaken.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Heren, dames,
Even in het kort.
De vraag is: Ik heb een offerte gekregen en de koopovereenkomst wijkt daar vanaf. Na meerdere keren vragen heb ik geen aangepaste koopovereenkomst ontvangen en heb ik van de koop afgezien. Nu wil de verkopen de "gemaakte" kosten op mij verhalen. Mag dat? Maar ook had ik het recht om van de koop af te zien? Want als dat als niet zo is. Dan heeft het ook verder weinig zin om met de verkoper in de clinch te gaan over de gemaakte kosten.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Marjan

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Har45 schreef:
Marjan1000 schreef:Beste Redhead,
De offerte was:
prijs auto 7945
afleverkosten: 295
totaal: 8240
Inruil auto: -740
Korting ivm ontbreken opties: -200
Totaal prijs offerte 7300
Ik heb in mijn email aangegeven dat ik 6 maanden garantie wilde hebben. Dit was 649 euro inclusief de afleverkosten dus dan kom ik op een totaalbedrag van 7654 euro.

De koopovereenkomst die ik heb ontvangen zegt het volgende:

Prijs auto: 7945 euro en afleveringskosten 699 euro. Totaal 8644 euro. Ik heb geen flauw idee hoe hij aan het bedrag van 699 euro komt. Dat zou 649 moeten zijn.

Er waren verder geen gebreken.

Hopelijk verduidelijkt dit het een beetje.
Met vriendelijke groet,
Marjan
Beste Marjan,

In bovenstaande berekening mis ik in de definitieve aankoopnota de inruil van uw auto 740 euro die gaat dan van het bedrag 8644 af en dat maakt dan 7904 euro Daarnaast de 50 euro extra welke u niet kan thuis brengen zou zomaar eens 2 x overschrijvings en administratiekosten van beide auto's kunnen zijn. Resteert natuurlijk nog de 200 euro korting gemis van opties.
Beste Har45. Ja die mis ik ook. Dat was juist de reden dat ik van de koop wilde afzien. Na meerdere keren om een juiste koopovereenkomst gevraagd te hebben.

HansieZant

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door HansieZant »

Marjan1000 schreef:Heren, dames,
Even in het kort.
De vraag is: Ik heb een offerte gekregen en de koopovereenkomst wijkt daar vanaf. Na meerdere keren vragen heb ik geen aangepaste koopovereenkomst ontvangen en heb ik van de koop afgezien. Nu wil de verkopen de "gemaakte" kosten op mij verhalen. Mag dat? Maar ook had ik het recht om van de koop af te zien? Want als dat als niet zo is. Dan heeft het ook verder weinig zin om met de verkoper in de clinch te gaan over de gemaakte kosten.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Marjan
Wat gaf de verkoper aan als reden van dit prijsverschil? Verder denk ik dat je zeker in je recht staat om een koop te annuleren wanneer de verkoper op de koopovereenkomst een hogere prijs op schrijft dan op de offerte.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Beste HansieZant,

De verkoper heeft niet echt een reden doorgegeven maar in zijn mails lees ik dat ze wachten op het kenteken van mijn auto. Alleen heb ik dat de dag na mijn mail dat ik de auto wilde kopen al doorgegeven. Daar heb ik ook een bevestiging van ontvangen.

De verkoper heeft de inruil van mijn auto niet meegenomen in de prijs van de koopovereenkomst en de korting die ik bedongen heb. Die korting heeft hij zelf gegeven op het moment dat ik er was en hij heeft zelf via email om mijn kenteken gevraagd voordat de koopovereenkomst gemaild werd. Waarom hij dit niet in de verkoopovereenkomst heeft meegenomen is mij een raadsel. En ook waarom hij mij niet toen ik dat aangaf mij geen nieuwe, correcte koopovereenkomst heeft gemaild.Dit alles is ook de reden waarom ik geen vertrouwen meer had in dit bedrijf en de manier waarop zij zaken doen.

Marjan1000
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:54

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door Marjan1000 »

Goedenavond allemaal,

Even ter info.

Ik heb vandaag bericht gekregen dat de verkoper het hierbij laat. En hij verder geen stappen zal ondernemen. Dus ik ben blij :D .

Ik wil iedereen hartelijk danken die de moeite heeft genomen om te reageren. Ik waardeer dit zeer.

Met vriendelijke groet,

Marjan

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door mahadma »

Aankoop gecanceld, beide partijen op een lijn. case closed. Dank voor het melden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door renewouters »

stofzuigertje schreef:Helaas is voor mijn als Linux gebruiker dit Windows document misvormt lastig leesbaar...
[off-topic] Dan zijn die altijd bejubelde gratis MS Office varianten als Libre Office en Open Office blijkbaar toch niet zo geweldig.... En Linux blijkbaar niet zo volwassen dat je het kunt gebruiken met documenten van het meest gebruikte platform....

alfatrion
Berichten: 21917
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Marjan1000 schreef:Ik heb een offerte ontvangen en na thuiskomst heb ik een email gestuurd dat ik de auto zou willen kopen. Na ontvangst van de koopovereenkomst bleek er een hoger bedrag in te staan.
Er is een koopovereenkomst tot stand gekomen, op het moment dat u de mail heeft gestuurd. De offerte telt aan een aanbod en de mail als aanvaarding. Dat de verkoper op een later moment een hoger bedrag wilt hebben is zijn probleem. Het papier met het hoge bedrag, dat u heeft ontvangen, dat tekent u gewoon niet.
Marjan1000 schreef:Daarna kreeg ik een email dat ik er van af kon zien maar dat de al gemaakte kosten (APK, beurt en garantie) wel voor mijn rekening zouden zijn.
Dit na overleg met zijn bedrijfsjurist. Mijn vraag is is dit juridisch correct?
Ik zou aangegeven de auto te willen kopen voor de overeengekomen prijs en aandringen op levering.

Alfatrion
Jurist

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Marjan1000 schreef:Goedenavond allemaal,

Even ter info.

Ik heb vandaag bericht gekregen dat de verkoper het hierbij laat. En hij verder geen stappen zal ondernemen. Dus ik ben blij :D .

Ik wil iedereen hartelijk danken die de moeite heeft genomen om te reageren. Ik waardeer dit zeer.

Met vriendelijke groet,

Marjan
Geachte Alfatrion,
Het heeft m.i. weinig zin om nog te reageren als TS inmiddels heeft laten weten dat het opgelost is.
Ik zou haast zeggen, gelukkig heeft ze het laten weten, het komt maar al te vaak voor dat een TS niks meer van zich/haar laat horen.

v.d.Heyden

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Koopovereenkomst auto wijkt af van offerte

Ongelezen bericht door newmikey »

renewouters schreef:[off-topic] Dan zijn die altijd bejubelde gratis MS Office varianten als Libre Office en Open Office blijkbaar toch niet zo geweldig.... En Linux blijkbaar niet zo volwassen dat je het kunt gebruiken met documenten van het meest gebruikte platform....
Zoals ik al eerder meldde was het document prima leesbaar op mijn ArchLinux machine met LibreOffice versie 6.04 , misschien gebruikt stofzuigertje nog een oudere versie, kan gebeuren.

Gesloten