LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door tttlocke »

Janssen1 schreef:
06 sep 2018 22:36
Onzin, waarom moet ik bijhouden welke bedrijf mij nu een nota moet sturen.
Dus hoef ik toch niet te bellen, waar blijft de nota. :shock:
Daar heeft u helemaal gelijk in en u mag zelfs hopen op een meevaller: misschien vergeten ze het wel die nota!
Maar u dient er dan wel rekening mee te houden dat u mogelijk in de problemen komt zoals TS heeft ondervonden: de nota was niet vergeten, maar er is een andere verklaring voor het feit dat hij u niet bereikt heeft.
Nee, u hoeft geen navraag te doen en ja, u moet daarvan wel de consequenties aanvaarden.

Erthanax
Berichten: 9696
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat hoeft ook niet, maar als ik na een week nog geen nota heb ontvangen van mijn huidige tandarts, dan weet ik dat er iets mis is.
In het verleden heb ik zes jaar lang een tandarts gehad van wie ik na de eerste twer jaa nooit meer een nota heb ontvangen, ook niet na herhaaldelijk rapelleren.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
06 sep 2018 20:19
En als er dan geen nota komt van de tandarts, wordt er niet even geinformeerd waar die blijft.
En als de tandarts een adreswijziging doorvoert, waarom informeert de tandarts dan niet of andere huisgenoten zijn waar de wijziging ook voor geldt? Dit is letterlijk zijn dagelijkse praktijk

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
06 sep 2018 23:35
Lady1234 schreef:
06 sep 2018 20:19
En als er dan geen nota komt van de tandarts, wordt er niet even geinformeerd waar die blijft.
En als de tandarts een adreswijziging doorvoert, waarom informeert de tandarts dan niet of andere huisgenoten zijn waar de wijziging ook voor geldt? Dit is letterlijk zijn dagelijkse praktijk
Uw vergelijking gaat mank.
In het eerste geval weet je zeker dat er een nota zou moeten komen. Er klopt iets niet als ie niet komt. Dan kunnen je beslissen wel of niet navraag te doen.
In het tweede geval weet je alleen zeker dat degene voor wie de verhuizing wordt doorgegeven, kennelijk gaat verhuizen. Op basis daarvan kun je niet concluderen dat er iets niet klopt en dat op grond daarvan beslist zou kunnen worden tot verdere actie.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door 16again »

Als ik tandarts zou zijn, en dit soort issues simple kan voorkomen door dit direct kort te sluiten, dan wist ik het wel.

En die klantvriendelijkheid van de tandarts lijkt me zeker op zijn plaatst als je Famed de rekeningen laat incasseren

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
06 sep 2018 23:35
Lady1234 schreef:
06 sep 2018 20:19
En als er dan geen nota komt van de tandarts, wordt er niet even geinformeerd waar die blijft.
En als de tandarts een adreswijziging doorvoert, waarom informeert de tandarts dan niet of andere huisgenoten zijn waar de wijziging ook voor geldt? Dit is letterlijk zijn dagelijkse praktijk
Zijn dagelijkse praktijk is werken aan het gebit.

De Ts geeft zijn adreswijziging niet door en hij veronderstelt ook nog dat het via zijn verzekeraar loopt. Dan was er geen probleem geweest. En die andere controlebeurten dan in die 1,5 jaar? En de nota’s voor mevrouw?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ga zeker minimaal 2x per jaar nd tandarts en heb de nota van Famed dan al +- 14 dagen later ook binnen.

TS is 1.5 jr geleden verhuisd.....

2 vragen:
-bent u naar een andere gemeente verhuisd ?
- en heeft u dan ook een andere tandarts?

-Zo ja , dan kan ik uw verhaal ( misschien ) snappen : het is er doorheen geschoten , fout adres etc , maar wel slordig en nalatig ....

-heeft u toch nog wel dezelfde tandarts , dan kan ik het niet snappen, want dan heeft u of uw vrouw intussen toch al wel meerdere controles en dus ook nota.s gehad ?


Woorden als : Famed is meedogenloos en het zijn ratten, vind ik buitengewoon ongepast.

Dat de nota.s , van wie dan ook , betaald moeten worden is alleen uw eigen verantwoordelijkheid.
U dient te verifiëren of iedere relatie de juiste adreswijziging heeft ontvangen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk zou de topictitel aangepast moeten worden naar iets als: 'Door fout van tandarts 40 euro boete, wat nu?

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of eigenlijk. Door verzuim van mijzelf nu € 40,00 boete, wat nu?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
07 sep 2018 09:33
Zijn dagelijkse praktijk is werken aan het gebit.
En aan dat gebit zit een mens vast. Jaag je die mens tegen je in het harnas, dan is ook het gebit om aan te werken weg.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
07 sep 2018 12:54
Lady1234 schreef:
07 sep 2018 09:33
Zijn dagelijkse praktijk is werken aan het gebit.
En aan dat gebit zit een mens vast. Jaag je die mens tegen je in het harnas, dan is ook het gebit om aan te werken weg.
Het gebit is niet weg, maar de mens die er aan werkt gooit de handdoek in de ring. :wink:

Of... is dat exact wat je bedoelt te zeggen?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
06 sep 2018 23:35
Lady1234 schreef:
06 sep 2018 20:19
En als er dan geen nota komt van de tandarts, wordt er niet even geinformeerd waar die blijft.
En als de tandarts een adreswijziging doorvoert, waarom informeert de tandarts dan niet of andere huisgenoten zijn waar de wijziging ook voor geldt? Dit is letterlijk zijn dagelijkse praktijk
De wijziging zal ongetwijfeld niet door de tandarts, maar door de baliemedewerkster zijn verwerkt. De vraag is hier hoe duidelijk de adreswijziging is doorgegeven. Primair zou ik zeggen dat het in ieder geval de eigen verantwoordelijkheid van de patient is om te checken of de juiste wijziging(en) is/zijn doorgevoerd.
witte angora schreef:
07 sep 2018 12:06
Eigenlijk zou de topictitel aangepast moeten worden naar iets als: 'Door fout van tandarts 40 euro boete, wat nu?
De vraag is nog steeds of de tandarts iets fout heeft gedaan - of de vrouw van TS.

Hoe dan ook is de discussie over wiens fout het is helemaal niet zo relevant: als TS geen 14-dagenbrief heeft ontvangen, is hij simpelweg geen kosten verschuldigd.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 sep 2018 15:22
Hoe dan ook is de discussie over wiens fout het is helemaal niet zo relevant: als TS geen 14-dagenbrief heeft ontvangen, is hij simpelweg geen kosten verschuldigd.
Wil je dat toelichten?
Simpelweg geen adreswijziging doorgeven, onvindbaar zijn voor rekeningen, en dan achteraf geen kosten hoeven te betalen komt mij nogal vreemd over.

Egbert12345
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2017 13:08

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Egbert12345 »

Vreselijk achterhaald systeem dat verpanden en ook nog eens onduidelijk! houd de lijntjes kort dan kan er ook geen miscommunicatie ontstaan.

Leppad
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2011 23:44

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Leppad »

Volgens mij hoeft u niets extra te betalen, u heeft namelijk geen overeenkomst met Famed, wel met uw tandarts.
Als uw tandarts onjuiste gegevens verstrekt aan Famed, dan kunnen ze U daar nooit aan houden.
Ik zou dit doorgeven aan uw tandarts met het verzoek HUN incassobedrijf hiervan op de hoogte te brengen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
07 sep 2018 15:48
Moneyman schreef:
07 sep 2018 15:22
Hoe dan ook is de discussie over wiens fout het is helemaal niet zo relevant: als TS geen 14-dagenbrief heeft ontvangen, is hij simpelweg geen kosten verschuldigd.
Wil je dat toelichten?
Simpelweg geen adreswijziging doorgeven, onvindbaar zijn voor rekeningen, en dan achteraf geen kosten hoeven te betalen komt mij nogal vreemd over.
Hmmm... soms kun je een ander factuuradres invullen dan het leveringsadres. Dus stel ik laat mijn pakje van gisteren/vandaag op het juiste adres bezorgen, maar als factuuradres vul ik een adres in een heel andere stad in. Komt die factuur nooit aan, de 14-dagen brief ook niet, dus ik hoef ook niet te betalen. En als ze me traceren, en als ik zou moeten betalen, dan heb ik geen 14-dagen brief gehad, en hoef ik dus geen incassokosten te betalen.

Zou het echt zo werken? :roll:

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 sep 2018 15:48
Moneyman schreef:
07 sep 2018 15:22
Hoe dan ook is de discussie over wiens fout het is helemaal niet zo relevant: als TS geen 14-dagenbrief heeft ontvangen, is hij simpelweg geen kosten verschuldigd.
Wil je dat toelichten? Simpelweg geen adreswijziging doorgeven, onvindbaar zijn voor rekeningen, en dan achteraf geen kosten hoeven te betalen komt mij nogal vreemd over.
Tsja, de Hoge Raad heeft bepaald dat een 14-dagenbrief alleen zijn werking heeft als die door betrokkene is ontvangen.

Persoonlijk ben ik het wel met je eens dat je daar niet tegen beschermd moet worden als het niet-ontvangen te wijten is aan je eigen (niet)handelen. Dat beginsel is overigens ook gewoon in de wet verankerd (art. 3:37 lid 3 BW), dus je zóu je als schuldeiser kunnen beroepen op het feit dat het aan de schuldenaar te wijten is. De vraag is of de feiten en omstandigheden dusdanig zijn dat de rechter daar, alles in aanmerking nemend, in meegaat.

Voor de volledigheid hier de wetstekst (art. 3:37 lid 3 BW):
"Een tot een bepaalde persoon gerichte verklaring moet, om haar werking te hebben, die persoon hebben bereikt. Nochtans heeft ook een verklaring die hem tot wie zij was gericht, niet of niet tijdig heeft bereikt, haar werking, indien dit niet of niet tijdig bereiken het gevolg is van zijn eigen handeling, van de handeling van personen voor wie hij aansprakelijk is, of van andere omstandigheden die zijn persoon betreffen en rechtvaardigen dat hij het nadeel draagt."
De Hoge Raad zei daar al eens over:
Indien de ontvangst van de veeIndien de ontvangst van de veertiendagenbrief door de schuldenaar wordt betwist, brengt een redelijke, op de behoeften van de praktijk afgestemde, uitleg mee dat de schuldeiser in beginsel feiten en omstandigheden dient te stellen en zo nodig te bewijzen waaruit volgt dat de brief door hem is verzonden naar een adres waarvan hij redelijkerwijs mocht aannemen dat de schuldenaar aldaar door hem kon worden bereikt, en dat en op welke dag de brief aldaar (op zijn laatst) is aangekomen (vgl. het hiervoor in 3.4 genoemde arrest Centavos/[C]).
Helemaal kansloos ben je als schuldeiser dus niet.
Egbert12345 schreef:
07 sep 2018 16:10
Vreselijk achterhaald systeem dat verpanden en ook nog eens onduidelijk! houd de lijntjes kort dan kan er ook geen miscommunicatie ontstaan.
De facturen worden helemaal niet verpand. Famed is een factoringmaatschappij en werkt dus met cessie.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
07 sep 2018 15:22
De wijziging zal ongetwijfeld niet door de tandarts, maar door de baliemedewerkster zijn verwerkt. De vraag is hier hoe duidelijk de adreswijziging is doorgegeven. Primair zou ik zeggen dat het in ieder geval de eigen verantwoordelijkheid van de patient is om te checken of de juiste wijziging(en) is/zijn doorgevoerd.
De verantwoordelijkheid van de patiënt reikt niet verder dan het doorgegeven van de nieuwe gegevens. Het is de verantwoordelijkheid van de tandarts om deze vervolgens door te voeren. Je kan met dit soort dingen natuurlijk wel tegen bewijsproblemen aanlopen en daarom is het verstandig om het te controleren.
Moneyman schreef:
07 sep 2018 15:22
Hoe dan ook is de discussie over wiens fout het is helemaal niet zo relevant: als TS geen 14-dagenbrief heeft ontvangen, is hij simpelweg geen kosten verschuldigd.
Als er een correcte veertiendaagse aanmaning is ontvangen op het opgegeven adres dan is voldaan aan de vereisten om incassokosten te mogen rekenen zodra de termijn is verstreken, ook als TS daar inmiddels niet meer woont. Daardoor doet het er toe wiens fout het is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door moederslink »

Wanneer het nieuwe adres niet correct is / wordt verwerkt kan er ook geen 14 dagen brief worden ontvangen.
Het adres van zijn vrouw was wel correct en dat van hem niet....en dit alles is 1.5 jaar geleden.
En dan maar slechts € 40 extra incassokosten en dat is in die 1.5 jaar niet verhoogd o.i.d ?
Vreemd toch? En in die tussentijd ook geen controles ---geen nota.s gehad? :roll:

Ik heb TS een paar vragen gesteld , helaas zie ik hem niet meer... :(

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Door fout van tandarts 40 euro boete, Famed meedogenloos

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
07 sep 2018 17:16
En dan maar slechts € 40 extra incassokosten en dat is in die 1.5 jaar niet verhoogd o.i.d ?
Vreemd toch? En in die tussentijd ook geen controles ---geen nota.s gehad?
Hoop vraagtekens, maar je antwoord staat m.i. gewoon in topic start. Tot op heden ging de rekening naar de verzekeringsmaatschappij!

Gesloten