LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens zie ik in dit systeem wel een erg groot voordeel. Iedereen zal voor de verwerking van zijn afval moeten betalen, ook degenen met een kleine beurs. Hier is dat niet. Nog steeds kunnen mensen kwijtschelding krijgen voor gemeentelijke heffingen en de belasting voor afvalstoffen. Ik schat dat het om zo'n 20% van de huishoudens gaat. Dus zo'n 80% moet betalen voor 100%. Helemaal eerlijk is dat natuurlijk niet. Daar komt dan ook nog eens al het werk bij om die kwijtscheldingen toe te kennen. Dat kost ook niet niks.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dashcam op de kliko? Als ie maar niet gestolen wordt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dubbelpost sorry
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 03 dec 2018 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan kun je via de dashcam van de buren zien wie de dader is... ;)

Erthanax
Berichten: 9694
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zo'n ding heet dan een trashcam.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Moneyman schreef:
03 dec 2018 07:17
Tiidmasine schreef:
03 dec 2018 01:49
Omdat hier plastic in de sortibak moet is er een oplossing voor de "zakkenvullers" (nee, niet DIE zakkenvullers) een oplossing voor plastic zoals zeepmiddelen flessen e.d. een oplossing waar in dit geval de afvalverwerker niet blij mee zal zijn: versnipper dat soort flessen/containers eer je het in een zak doet. De "zakkenvuller" heeft minder lucht in de zak en de verwerker kan er niet anders mee dan in de vebrandingsoven mikken................ (En DAT is nou juist niet de bedoeling: dan heeft het hele nascheiden geen enkel nut of voordeel meer) Toch zou ik het de "zakkenvuller" wel adviseren: er staat nergens dat het versnipperen niet mag en het scheelt keren afval in de ondergrondse container mikken en dat op een legale manier.
Ja, want alles moet wijken voor die paar euro :roll:
Er zijn helaas nog steeds mensen die elk dubbeltje om moeten draaien en alle tips om te besparen zijn voor hen welkom.

De rest van de reacties op 3--12-2018 over cameragebruik zullen we maar als satire beschouwen.


Het gebruik van een dashcam mag juridisch discutabel zijn maar beelden worden ook door de politie meestal wel gewaardeerd.
(ondanks de privacy wetgeving)
Helaas is het in dit land blijkbaar nodig maatregelen te nemen om te voorkomen dat derden de wet overtreden ten nadele van jou. Zie het als: je doet je deur niet op slot als je weg gaat. Iemand betreedt wederrechtelijk je woning en vindt iets van zijn gading en neemt dat mee. Wat heb je dan een spijt dat je geen camera had neergehangen............

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Helaas ontbreekt de KomkommerCAM...

maar even serieus, het is toegestaan om in te voeren want de gemeente maakt hun eigen wet dus kan niet tegen de wet zijn.
Dat was de vraag en dit was mijn antwoord!

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Komkommertijd schreef:
03 dec 2018 14:50
Helaas ontbreekt de KomkommerCAM...

maar even serieus, het is toegestaan om in te voeren want de gemeente maakt hun eigen wet dus kan niet tegen de wet zijn.
Dat was de vraag en dit was mijn antwoord!
Moet dat dan wel een wet zijn die aan landelijke wetten is getoetst ? (Een wet is wat anders dan b.v. een apv)

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door witte angora »

Tiidmasine schreef:
03 dec 2018 14:47
Zie het als: je doet je deur niet op slot als je weg gaat. Iemand betreedt wederrechtelijk je woning en vindt iets van zijn gading en neemt dat mee. Wat heb je dan een spijt dat je geen camera had neergehangen............
Eerlijk gezegd zou ik spijt hebben dat ik de deur niet op slot had gedaan... :roll:

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zie je misschien welke boef je spullen gestolen heeft, of zijn bivakmuts.
Dan is een slot gebruiken echt verstandiger.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De gemeente Herenveen moet een ophaal regeling maken die aan alle wettelijke eisen voldoet en elders hebben ze het al en is er nog nooit een gemeente wegens deze gestraft, of het goed werkte is ander verhaal.

Maar als ze een plaatselijke wet invoeren hoe ze dat huisvuil ophalen en gaan wegen mag dat.
Alleen niet publiceren wie hoeveel ingeleverd heeft want dat is wel een overtreding maar deze Diftar+ mag ingevoerd worden.

Dat was de vraag + antwoord.

Moneyman
Berichten: 30108
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tiidmasine schreef:
03 dec 2018 14:47
Moneyman schreef:
03 dec 2018 07:17
Tiidmasine schreef:
03 dec 2018 01:49
Omdat hier plastic in de sortibak moet is er een oplossing voor de "zakkenvullers" (nee, niet DIE zakkenvullers) een oplossing voor plastic zoals zeepmiddelen flessen e.d. een oplossing waar in dit geval de afvalverwerker niet blij mee zal zijn: versnipper dat soort flessen/containers eer je het in een zak doet. De "zakkenvuller" heeft minder lucht in de zak en de verwerker kan er niet anders mee dan in de vebrandingsoven mikken................ (En DAT is nou juist niet de bedoeling: dan heeft het hele nascheiden geen enkel nut of voordeel meer) Toch zou ik het de "zakkenvuller" wel adviseren: er staat nergens dat het versnipperen niet mag en het scheelt keren afval in de ondergrondse container mikken en dat op een legale manier.
Ja, want alles moet wijken voor die paar euro :roll:
Er zijn helaas nog steeds mensen die elk dubbeltje om moeten draaien en alle tips om te besparen zijn voor hen welkom.
Die mensen hebben meer baat bij goede (!) afvalscheiding. Bovendien zou ik dan beginnen met de auto eruit doen en geen dashcam kopen...

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Die mensen hebben meer baat bij goede (!) afvalscheiding. Bovendien zou ik dan beginnen met de auto eruit doen en geen dashcam kopen...
Betrek niet alles op mezelf hoor !! Ben wel zuinig maar niet omdat het perse moet. Er zijn helaas wel genoeg anderen voor wie zuinig aan doen absolute noodzaak is (Al dan niet eigen schuld is in dezes niet relevant)

Ik heb ook niets tegen op een goede afval scheiding; absoluut niet. Waar ik WEL op tegen ben zijn sommige door de gemeente opgelegde/bedachte regels. Heerenveen is al tientallen jaren mijn woonplaats maar de politieke kleur van Heerenveen kan ik me niet in vinden. Verhuizen zegt u ? Als we jonger waren geweest en beide niet gehandicapt waren geweest was dat zeker een optie.
Nu kan ik me alleen maar verzetten tegen Heerenveens politiek beleid waar de diftar dus ook onder valt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor mensen die zuinig aan moeten doen is diftar meestal juist een verbetering. Vooral voor mensen die net niet aan de eisen voor kwijtschelding voldoen, zoals gepensioneerden met net iets te veel pensioen of vermogen. Of een te betrouwbaar autootje. Je hoeft namelijk niet heel veel moeite te doen om zo weinig afval aan te leveren dat je voordeliger uit bent dan in de situatie met een vaste, hogere, afvalstoffenheffing.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Vandaag, 24 december. Laatste kliko leging volgens oude systeem.Wat gebeurt hier: Nu al afval toerisme, nu al mensen die alle bakken bij langs zijn gegaan om hun afval in te dumpen. En wat lult de wethouder hier ? Nee hoor dat gebeurt echt niet. Dus wel
Zelfs nadat de bakken geleegd zijn wordt door een stel idioten nieuw afval n de geleegde bakken gedumpt. Ja, ook bij ons
Heb het gefilmd. Zak op straat gezet. Volgende keer dashcam met super nachtzicht. Schijnt niet anders te kunnen...........

Moneyman
Berichten: 30108
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tiidmasine schreef:
24 dec 2018 16:08
Zak op straat gezet.
Je beseft wel dat jij daarmee een milieudelict pleegt?

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Moneyman schreef:
24 dec 2018 18:05
Tiidmasine schreef:
24 dec 2018 16:08
Zak op straat gezet.
Je beseft wel dat jij daarmee een milieudelict pleegt?
Dat zal best. Het punt is nou juist dat de burgers het hier wel inzien dat de norm afvaltoerisme wordt behalve vvd wethouder van Veen.
In Smallingerland (Drachten) heeft men het heel wat fatsoenlijker aangepakt, terwijl wel dezelfde doelstellingen worden nagestreefd.
Daar betaal je niet per kilo maar een vast bedrag aan reinigingsrechten waarvoor je afval gewoon (netjes gescheiden) kwijt kunt. Dat is nu vanaf 2006 zo geregeld en het werkt goed. Dat werd mogelijk omdat in 2005 Smallingerland hun contract met Omrin heeft opgezegd en een andere vuilnis verwerker (HDV) heeft gecontracteerd die goedkoper is.

Vorige maand heb ik onze burgemeester schriftelijk vragen gesteld. Fatsoen om te antwoorden lijkt helaas ver te zoeken, terwijl de wethouder doodleuk blijft volhouden dat het allemaal wel meevalt. Ik heb mensen opgeroepen om hun rekening voor de komende legingen niet direct te voldoen maar eerst een ijkraport op te vragen van de weeginstallaties op de ophaal wagens. Krijgt men die niet hoeft de rekening ook niet te worden voldaan. Ook heeft men niet te kennen gegeven hoe lang de gegevens worden bewaard of mogen worden bewaard. Vragen daarover worden niet beantwoord.........

Moneyman
Berichten: 30108
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tiidmasine schreef:
24 dec 2018 20:55
Moneyman schreef:
24 dec 2018 18:05
Tiidmasine schreef:
24 dec 2018 16:08
Zak op straat gezet.
Je beseft wel dat jij daarmee een milieudelict pleegt?
Dat zal best. Het punt is nou juist dat de burgers het hier wel inzien dat de norm afvaltoerisme wordt behalve vvd wethouder van Veen.
In Smallingerland (Drachten) heeft men het heel wat fatsoenlijker aangepakt, terwijl wel dezelfde doelstellingen worden nagestreefd.
Daar betaal je niet per kilo maar een vast bedrag aan reinigingsrechten waarvoor je afval gewoon (netjes gescheiden) kwijt kunt. Dat is nu vanaf 2006 zo geregeld en het werkt goed. Dat werd mogelijk omdat in 2005 Smallingerland hun contract met Omrin heeft opgezegd en een andere vuilnis verwerker (HDV) heeft gecontracteerd die goedkoper is.

Vorige maand heb ik onze burgemeester schriftelijk vragen gesteld. Fatsoen om te antwoorden lijkt helaas ver te zoeken, terwijl de wethouder doodleuk blijft volhouden dat het allemaal wel meevalt. Ik heb mensen opgeroepen om hun rekening voor de komende legingen niet direct te voldoen maar eerst een ijkraport op te vragen van de weeginstallaties op de ophaal wagens. Krijgt men die niet hoeft de rekening ook niet te worden voldaan. Ook heeft men niet te kennen gegeven hoe lang de gegevens worden bewaard of mogen worden bewaard. Vragen daarover worden niet beantwoord.........
Zucht. Dit getraineer vind ik zó kinderachtig.

Waar baseer je op dat het opvragen van een ijkrapport opschortende werking heeft?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dus als er geen ijkrapport is hoef je niet te betalen? Dat is handig. Als er geen ijkrapport van de gasmeter is hoef ik geen gas meer te betalen? Zo zijn er nog een paar.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Theotrucker schreef:
24 dec 2018 23:53
Dus als er geen ijkrapport is hoef je niet te betalen? Dat is handig. Als er geen ijkrapport van de gasmeter is hoef ik geen gas meer te betalen? Zo zijn er nog een paar.
En als jij nu eens gesnapt zou worden door b.v. een flitspaal omdat het ding vindt dat je te hard rijdt of een verkeerscamera die meent dat je door rood bent gereden ? Ook in die gevallen geldt dat je een ijkraport van de aparatuur mag opvragen. Ik werd er attent op gemaakt door een bevriende jurist.

Gesloten