LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mizzyirisje
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2018 14:57

kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door Mizzyirisje »

Beste allemaal,

Mijn vriend heeft de maken gehad met een loonbeslag aangaande een cjib boete, de zaak is financieel afgerond deze week, maar toch heb ik zo mijn twijfels bij de berekende kosten. Ik heb de wet erop nageslagen, maar word hier niet per definitie wijzer van.

Het volgende is er gebeurd:

Het ging initieel om een boete van €27, deze is inclusief verhogingen €90 geworden.

Deze boete is overgedragen aan Rijken gerechtsdeurwaarders. Nu is er het volgende aan kosten berekend:

Hoofdsom: €144,79
Betekening: €96,22
Executiekosten: €35,36
Te voldoen: €276,37

Te vermeerden met:
Kosten van dit exploit: €151,77
Kosten van overbetekening: €83,83
Afwikkelingskosten beslag: p.m.
Totaal: €511,97

Nu komt mijn eerste punt ( waar ik al contact over heb gehad).

De hoofdvordering bedroeg €90. Rijken stelt dat de hoofdvordering €144,79 bedroeg. Daarover heb ik dus een mail gestuurd, zij zeggen dat deze €54,79 incassokosten zijn. Ik vind dit vreemd aangezien er een soortgelijke cjib vordering naar een ander deurwaarderskantoor is gestuurd en hier de hoofdvordering evenveel bedroeg als op het dwangbevel van het CJIB.

Vervolgens heeft hij vandaag nog een mail gehad, dat er nog een bedrag van €23,23 wordt ingehouden voordat het dossier wordt gesloten. Ik neem aan dat dit de afwikkelingskosten bedragen.

Mogen al deze kosten wettelijk gezien wel worden berekend, met name de incassokosten naast al die andere kosten? en heeft iemand een wettelijke grondslag voor al deze bedragen?

Alvast hartelijk dank voor het meekijken!

Moneyman
Berichten: 30099
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er zijn nogal wat verschillende types boetes, elk met hun eigen wettelijke basis. Ofwel: "een CJIB-boete" bestaat niet.

De incassokosten zijn, uitgaande van de meest voorkomende variant (verkeersovertredingen op grond van de zogenaamde "Wet Mulder") verschuldigd op basis van de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften, meer speciaal de Regeling vaststelling invorderingskosten.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Bij loonbeslag zijn er al heel wat stadia gepasseerd, inclusief die van de rechter. U kunt het geheel nog eens voorleggen aan de wetswinkel. Maar aangezien de zaak is afgerond zal er wel niks veranderen. Hoewel het cjib bekend staat om zijn forse verhogingen bij niet betalen, krijg je toch eerst drie maanden om de oorspronkelijke boete te voldoen. Dit is dan wel een heel zuur eindresultaat van zo'n klein bedrag.

Moneyman
Berichten: 30099
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De rechter komt er helemaal niet aan te pas. Deze zaken worden afgehandeld middels een dwangbevel, uitgevaardigd door de Officier van Justitie.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn Vriend...... die vertelde dus niet het hele verhaal, een deurwaarder komt pas na vele keren post sturen en regelmatig verhogen, gewoon een beetje dom voor dit oorspronkelijke kleine bedrag maar als je lang genoeg wacht mag het!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar gauw een punt er achter zetten en gaan betalen. Dat lijkt me het beste.

Moneyman
Berichten: 30099
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
06 feb 2019 20:28
Mijn Vriend...... die vertelde dus niet het hele verhaal, een deurwaarder komt pas na vele keren post sturen en regelmatig verhogen, gewoon een beetje dom voor dit oorspronkelijke kleine bedrag maar als je lang genoeg wacht mag het!
Onzin. Twee verhogingen, zoals TS schrijft, that’s it. De eerstvolgende stap is de gerechtsdeurwaarder die het dwangbevel betekent.

Beschuldig iemand niet van liegen als je niet weet waar je over praat.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
06 feb 2019 20:33
Twee verhogingen, zoals TS schrijft, that’s it. De eerstvolgende stap is de gerechtsdeurwaarder die het dwangbevel betekent.
Maar met die 2 verhogingen wordt 27 euro 91 euro. Dan lijkt die hoofdsom van 144,- me te hoog.

Moneyman
Berichten: 30099
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
06 feb 2019 22:24
Moneyman schreef:
06 feb 2019 20:33
Twee verhogingen, zoals TS schrijft, that’s it. De eerstvolgende stap is de gerechtsdeurwaarder die het dwangbevel betekent.
Maar met die 2 verhogingen wordt 27 euro 91 euro. Dan lijkt die hoofdsom van 144,- me te hoog.
De hoofdsom van het exploot van betekening is dan de 90 euro plus invorderingskosten plus incassokosten (afhankelijk van de exacte grondslag van de vordering).

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door Revoked »

Mizzyirisje schreef: Beste allemaal,

Mijn vriend heeft de maken gehad met een loonbeslag aangaande een boete van €27, deze is inclusief verhogingen €90 geworden.
Huh....wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
Je vriend moet zijn eigen zaakjes regelen, jij niet. Zouden de bedragen niet correct zijn, mag hij daar zelf achteraan.
Loonbeslag om €27,-...het moet niet gekker worden.

Moneyman
Berichten: 30099
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kosten gerechtsdeurwaarder terecht of niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
07 feb 2019 09:01
Loonbeslag om €27,-...het moet niet gekker worden.
Juist zónder loonbeslag zou het steeds gekker worden. Wat zou anders immers de prikkel nog zijn om je boetes te betalen?

Mocht je bedoeld hebben"dat je het uberhaupt zover laat komen: eens :wink:

Gesloten