LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door scontra »

raymond.haan schreef:
12 aug 2019 09:38
Hallo,

Ik ben bezig met het kopen van een huis en heb een bouwkundig onderzoek laten uitvoeren. Nu is er uit dit onderzoek onder meer uitgekomen dat er bouwafval in de kruipruimte ligt.
Alleen spreken over 'bouwafval' geeft geen inzicht in wat er en hoeveel er nu werkelijk ligt.
De bouwkundige zal ook niet in de kruipkelder zijn geweest om dat te controleren maar heeft, in zijn driedelig pak, alleen even door het kruipluik gekeken met het schijnsel van zijn zaklantaarn.
In veel kruipruimtes ligt wel wat bouwafval, zoals gebroken stenen, klompen restanten cement , aan en afvoerleiding etc., maar daarbij hoeft er helemaal geen sprake te zijn van schadelijke stoffen.

Dus eerst maar eens (laten) controleren wat er nu echt in de kruipruimte ligt en in welke hoeveelheid om zo te bezien of u daar al dan niet mee uit de voeten kunt.
Eventueel kruipt u, als potentiële koper, even zelf in de kruipruimte om het e.e.a. te bekijken, de verkoper zal daar vast en zeker geen bezwaar tegen hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik vind een schone, lege kruipruimte wel erg belangrijk en het opruimen en ( laten) afvoeren is een rotklusje en kost tijd en geld, maar is wel te doen.
Als ik u was zou ik proberen om met de verkoper tot een ( financieel ) accoord te komen om dit op te lossen.
Werkt de verkoper hier niet aan mee dan is het verder aan u . U wilt deze woning graag immers?

Bij mij lag mijn tuin vol puin en ik heb daar toendertijd een alleszins redelijke financiële tegemoetkoming voor gekregen...cash .
Het opruimen was een rotklus, zoals gezegd , maar wel te doen.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door marnix »

Een kennis van me is bouwvakker, hij zei me ooit dat ze eigenlijk altijd afval in de kruipruimte dumpem,
of in de tuin, die er nog niet ligt, te begraven

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door 16again »

marnix schreef:
12 aug 2019 14:37
Een kennis van me is bouwvakker, hij zei me ooit dat ze eigenlijk altijd afval in de kruipruimte dumpem,
of in de tuin, die er nog niet ligt, te begraven
Altijd?
Doen ze dat dan ook als ze aan de eigen woning klussen?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Moneyman »

raymond.haan schreef:
12 aug 2019 13:07
Het is een huis uit 1993, dus ik ga ervan uit dat er geen asbest ligt.
Bij het kopen van een huis is "ik ga ervan uit" nou niet bepaald een slimme zet.
raymond.haan schreef:
12 aug 2019 13:07
Ik ga morgen een voorlopig koopcontract tekenen, moet hierin wat worden opgenomen over dit afval?
Dat moet jij weten, maar wat zou je op willen nemen? Je koopt het huis immers inclusief afval.
raymond.haan schreef:
12 aug 2019 13:07
Naar mijn inziens is het afval de verantwoordelijkheid van de verkoper. Ik wil daarom graag weten of ik een poot heb om op te staan als ik hun wil 'dwingen' dit afval op te ruimen. Ik wil hier niet de koop op stuk laten lopen en onderhandeling in de prijs is bijna niet mogelijk gezien de huidige huizenmarkt.
Nee. Je koopt het huis zoals het is, dus inclusief afval. De keuze is aan jou: wel of niet kopen.
raymond.haan schreef:
12 aug 2019 13:07
Ik vind het gewoon niet fatsoenlijk dat ze eigenlijk zeggen dat ik het maar moet uitzoeken met het afval omdat zij er nooit naar gekeken hebben.
Hoezo is dat niet fatsoenlijk? Waarom zou het ineens hun probleem moeten worden? Zij wisten het niet en vinden het wel best. Wat jij er al dan niet mee doet, is aan jou.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door crazyme »

Vraag je eens af waarom dat afval weg moet. Beetje puin?

Hoe vaak ben je de afgelopen 10 jaar in de kruipruimte geweest.

Het is een berg werk met zeer weinig nut.

Vergelijk het met de onderkant van de dakpannen wassen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
12 aug 2019 16:23
Vergelijk het met de onderkant van de dakpannen wassen.
Inderdaad. Da's ook zo'n klusje dat ik dus hooguit één keer per jaar doe :wink:

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door grun »

crazyme schreef:
12 aug 2019 16:23
Hoe vaak ben je de afgelopen 10 jaar in de kruipruimte geweest.
Twee maal. Beide keren om een kabel te verleggen, dat ging via de kruipruimte makkelijker en sneller. Het was niet eens m'n eigen huis maar van een kennis die zelf niet durfde.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door witte angora »

raymond.haan schreef:
12 aug 2019 09:38
Ik ben bezig met het kopen van een huis en heb een bouwkundig onderzoek laten uitvoeren. Nu is er uit dit onderzoek onder meer uitgekomen dat er bouwafval in de kruipruimte ligt.
Even de OP erbij halen. Dat er bouwafval in de kruipruimte ligt, werd pas duidelijk na bouwkundig onderzoek. Dat er in het rapport melding van wordt gemaakt heeft natuurlijk een reden. Als het niet belangrijk was, zou er waarschijnlijk geen melding van zijn gemaakt.

Het enige wat we niet weten is waarom er melding van word gemaakt, en dan wordt het weer flink speculeren...

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Moneyman »

De enkele reden dat het afwijkend is van de normale situatie is al voldoende om het in het rapport te laten belanden. Meer dan dat hoeft het niet te zijn. En zo te zien weet TS ook niet meer dan dat ;)

Ik zou allereerst eens een telefoontje doen naar de opsteller van het rapport - die weet ongetwijfeld meer dan er in het rapport staat.

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

crazyme schreef:
12 aug 2019 16:23
Vraag je eens af waarom dat afval weg moet. Beetje puin?

Hoe vaak ben je de afgelopen 10 jaar in de kruipruimte geweest.

Het is een berg werk met zeer weinig nut.

Vergelijk het met de onderkant van de dakpannen wassen.

Nou, ik stofzuig dagelijks de kruipruimte, dan is zo'n stapel afval niet handig.😂

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Daarom doen we het tegenwoordig met komkommers. Stofzuigen is zo 2018.

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door artilux »

Wil niet zeggen dat onze kruipruimte helemaal vol ligt,maar de bouwers hebben toch wel het een en ander achter gelaten.
Maar het stoort mij eigenlijk niks, bij al onze buren ligt er behoorlijk wat, maar niemand die daar een probleem van maakt.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door de auditu »

Dit vond ik op internet:
Eigenaren van woningen van vóór 1994 moeten bij verkoop eerst laten onderzoeken of hun pand asbestvrij is. Pas als een gecertificeerd bedrijf een asbest-vrij-verklaring heeft afgegeven, mag het huis de markt op.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

de auditu schreef:
12 aug 2019 18:30
Dit vond ik op internet:
Eigenaren van woningen van vóór 1994 moeten bij verkoop eerst laten onderzoeken of hun pand asbestvrij is. Pas als een gecertificeerd bedrijf een asbest-vrij-verklaring heeft afgegeven, mag het huis de markt op.
Zet daar dan eens een link naar toe. Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zeker op de site van een asbestverwijderingsbedrijf?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik struikelde over dit topic en dacht simpel... Ik Google het eens (gewoon... Interesse).

Het verbaast me te lezen dat de aanwezigheid van bouwafval in de kruipruimte mogelijk meer nadelige gevolgen heeft... Los van het opruimen. Beperkt het probleem zich in uw geval inderdaad tot enkel het verwijderen van het puin, of kan het zijn dat na het verwijderen hiervan er andere (vocht) problemen aan het licht komen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door crazyme »

witte angora schreef:
12 aug 2019 16:58
raymond.haan schreef:
12 aug 2019 09:38
Ik ben bezig met het kopen van een huis en heb een bouwkundig onderzoek laten uitvoeren. Nu is er uit dit onderzoek onder meer uitgekomen dat er bouwafval in de kruipruimte ligt.
Even de OP erbij halen. Dat er bouwafval in de kruipruimte ligt, werd pas duidelijk na bouwkundig onderzoek. Dat er in het rapport melding van wordt gemaakt heeft natuurlijk een reden. Als het niet belangrijk was, zou er waarschijnlijk geen melding van zijn gemaakt.

Het enige wat we niet weten is waarom er melding van word gemaakt, en dan wordt het weer flink speculeren...
De enige reden welke ik kan bedenken is om op de valreep nog iets van de prijs af te krijgen.

En dat snapt de verkopende makelaar ook en kwakt resoluut de deur dicht.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door kuklos »

raymond.haan schreef:
12 aug 2019 13:07
Ten eerste bedankt voor alle reacties!

Het is een huis uit 1993, dus ik ga ervan uit dat er geen asbest ligt.
Ik ga morgen een voorlopig koopcontract tekenen, moet hierin wat worden opgenomen over dit afval?

Naar mijn inziens is het afval de verantwoordelijkheid van de verkoper. Ik wil daarom graag weten of ik een poot heb om op te staan als ik hun wil 'dwingen' dit afval op te ruimen. Ik wil hier niet de koop op stuk laten lopen en onderhandeling in de prijs is bijna niet mogelijk gezien de huidige huizenmarkt.

Ik vind het gewoon niet fatsoenlijk dat ze eigenlijk zeggen dat ik het maar moet uitzoeken met het afval omdat zij er nooit naar gekeken hebben.
Dus als wij zouden zeggen dat de verkoper verplicht is kom jij morgen aan met "een stel anonieme mensen op het Tros Radar forum zegt dat"?

Ik snap feitelijk je hele vraag niet. Je hebt een makelaar, een professional, die dit behoort te weten. Voor zover wij weten is er geen plicht. En dan ga je er toch een punt van maken. Het is heel simpel. Of je houdt je poot stijf, met de kans dat de verkoop niet doorgaat of je accepteert het. Wellicht komen jullie ergens in het midden uit, wellicht ook niet. Maar meer smaken zijn er niet en alleen jij kan het risico afwegen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze wisten niet van dat afval. Klaar en u hebt zelf ook niet goed gekeken. U zult toch niet vandaag dat bouwkundige rapport gehad hebben?

Het is een beetje alsof er een dubbelglas ruit “lek” is. U koopt wat er is, of u koopt niet.

Gesloten