LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugverdientijd zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Zombiemaster schreef:Dat bedrag van 373.33 is in het kader van zonnepanelen totaal irrelevant. Dat krijgt iedereen met een stroomaansluiting van een woonhuis. Ook al gebruik je maar 1 kWh per jaar en geen gas. Zo kun je gewoon een negatieve elektriciteitsrekening hebben als je weinig gebruikt.
Het is voor de berekening dus wél relevant als je de prijs per Kwh wil berekenen om er achter te komen hoe rendabel die panelen zijn.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

En de meest belangrijke tip: heb je een oude draaischijf (ferraris) meter, behoud deze dan!
de slimme meter mag men weigeren, wat de netbeheerders ook zeggen!

met de draaischijfmeter saldeert men altijd, omdat deze de teruglevering niet apart registreert. de meter draait eenvoudigweg terug. daarom is de teruggeleverde stroom altijd evenveel waard als de afgenomen stroom.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

MarijnHak schreef: Ik verbruik op dit moment zo'n 3333kwh per jaar. Via BudgetEnergie hebben wij hier afgelopen jaar €476,40 inclusief belastingen (netbeheer, vaste leveringskosten, ODE) voor betaald. voor het gemak noem ik deze belastingen even de vaste kosten die ik nog steeds heb wanneer ik zonnepanelen laat plaatsen. In totaal zijn deze vaste kosten bij ons €238,22.
Dat maakt mijn variabele deel (mijn daadwerkelijke prijs per kWh wat ik betaal) en het deel waarop ik kan besparen €476,40-€238,22 = €238,18 per jaar. Ik betaal dus een variabel tarief van zo'n €0,071 per kWh dat ik verbruik.

Vraag 1: klopt deze berekening volgens jullie of maak ik ergens een rekenfout?
ja, je maakt een grote denkfout.

de energiebelastingen moet je wel degelijk meetellen. deze worden ook per kwh berekend.

doordat we de salderingsregeling kennen, mag je de opwek kwh's aftrekken van de verbruikte kwh's.
zo bespaar je niet alleen op de kale kwh prijs, maar ook op de energieheffingen die bovenop elke kwh komen.

die salderingsregeling is helaas niet oneindig. dit zou eerst eindigen in 2020, in het voorjaar van 2017 heeft minister Kamp gezegd dat deze tot 2023 zou blijven.
helaas met het laatste regeerakkoord is deze weer beperkt tot 2020. daarna komt er een terugleversubsidie.
helaas weet niemand nog hoe die eruit gaat zien, laatste berichten zijn is dat Wiebes nog voor de zomer hier duidelijkheid over geeft. Ook zijn diverse partijen aan het lobbyen om de salderingsregeling toch te behouden.

bron:
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2 ... t-tot-2023

Verwachting is wel dat deze terugleversubsidie minder zal zijn dat de salderingsregeling. dus je krijgt per saldo minder voor je opgewekte kwh's.

Lees daarom ook mijn tip hierboven, behoud je oude draaischijfmeter indien aanwezig. Dan kun je blijven salderen.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vergeet ook de btw niet terug te vragen over de aanschafprijs.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef: Het is voor de berekening dus wél relevant als je de prijs per Kwh wil berekenen om er achter te komen hoe rendabel die panelen zijn.
Arg, krijgen we die discussie weer... Het gaat niet om de totale kosten gedeeld door het totale aantal kWh. Het gaat om de kosten per kWh die je uitspaart als je 2200 of 2900 kWh zelf opwekt. Dat is een heel ander bedrag.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
witte angora schreef: Het is voor de berekening dus wél relevant als je de prijs per Kwh wil berekenen om er achter te komen hoe rendabel die panelen zijn.
Arg, krijgen we die discussie weer... Het gaat niet om de totale kosten gedeeld door het totale aantal kWh. Het gaat om de kosten per kWh die je uitspaart als je 2200 of 2900 kWh zelf opwekt. Dat is een heel ander bedrag.
Juist, en als je dat wil uitrekenen aan de hand van je eigen nota zul je alle posten mee moeten nemen. Anders krijg je nooit de werkelijke prijs per Kwh.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

witte angora schreef:
Zombiemaster schreef:Dat bedrag van 373.33 is in het kader van zonnepanelen totaal irrelevant. Dat krijgt iedereen met een stroomaansluiting van een woonhuis. Ook al gebruik je maar 1 kWh per jaar en geen gas. Zo kun je gewoon een negatieve elektriciteitsrekening hebben als je weinig gebruikt.
Het is voor de berekening dus wél relevant als je de prijs per Kwh wil berekenen om er achter te komen hoe rendabel die panelen zijn.
Nee natuurlijk niet. Irrelevante bedragen die er dus niets mee te maken hebben, hebben geen enkele invloed op de zonnepanelen beslissing. Dan kun je ook wel de studiekosten van je kinderen of de verjaardagscadeaus voor opa en oma in de berekening meenemen. Deze bedragen hebben nul komma nul invloed op je kosten/baten analyse omdat ze met en zonder panelen precies even hoog zijn.
Of ga je ervan uit dat TS zich volledig los laat koppelen van het nationale stroomnet zodra hij panelen heeft?

RichardTilroe
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2018 19:03

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door RichardTilroe »

Marijn,

Good point, nice thinking! Loop zelf tegen dezelfde vraag aan:

Van mijn jaarrekening:
Elektra Verbruik enkel tarief 0,0520 €/kWh
Elektra vaste leveringskosten 0,13513 €/day
Elektra Netbeheer 0,56333 €/day
Elektra Energiebelasting 0,10079 €/kWh

Dus met zonnepanelen bespaar ik per opgewekte kWh 0,0520 cent! Lange terugverdientijd dus zoals je zelf ook al stelt.

Dezelfde vraag rijst bij mij: klopt dit? Ben je zelf al tot een antwoord gekomen?

Bedankt,
Richard

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ook hier geldt dat je de overige kosten vergeet. Je bespaart namelijk niet alleen op de kale elektriciteitskosten. Je je bespaart ook op de energiebelasting die je voor die kWh niet hoeft te betalen. En het lijkt er op dat je ook de BTW nog niet hebt meegerekend? Daarnaast bespaar je nog ongeveer een cent per niet-verbruikte kWh voor de opslag duurzame energie, die je niet hoeft te betalen.

RichardTilroe
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2018 19:03

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door RichardTilroe »

Ja klopt bedankt voor de reacties was een beetje te snel.
Elektra Verbruik enkel tarief 0,0520 €/kWh
Elektra vaste leveringskosten 0,13513 €/day
Elektra Netbeheer 0,56333 €/day
Elektra Energiebelasting 0,10079 €/kWh
Opslag Duurz. Energie 0,00230 €/kWh


Dus met zonnepanelen bespaar ik per opgewekte kWh 0,1551 x 21% = € 0,188. Langere terugverdientijd dan in de meeste rekenvoorbeelden op t web.

Maar desondanks beter voor het milieu!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Die terugverdientijd hangt ook sterk af van hoe de elektriciteitsprijs zich gaat ontwikkelen. En dan vooral ook hoe de belastingen zullen gaan worden. Daar maken de meeste websites aannames over, die natuurlijk wel een beetje in hun voordeel zijn...

Zelf zul je daar ook wel gedachtes over hebben, die je in je berekeningen kunt verwerken.

Mellema10
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2019 18:37

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Mellema10 »

Zonnepanelen riskante investering:
> Saldering in de toekomst groot vraagteken
> Te veel mensen met zonnepanelen. Vraag en aanbod verhaal.
> In Duitsland wordt er zoveel stroom opgewekt dat de het in de grond kwijt moeten raken.

Uit milieuoogpunt zeker doen. Financieel groot vraagteken.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door de auditu »

Jaren geleden ben ik met zonnepanelen begonnen. Toen was terugverdientijd al het toverwoord. In die tijd kreeg je op spaargeld nog een redelijke rentevergoeding. Nu is het rendement op spaargeld nagenoeg nul. Inmiddels liggen er zoveel panelen op ons dak dat we geen termijnbedrag meer betalen. We gebruiken zelfs geen gas meer. Grofweg is ons rendement dus 12 maal het termijnbedrag op jaarbasis. Dat zie ik als een belegging zonder risico.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Net als hierboven ben ik ook Stroom Leverancier.... maar moet contract bij leverancier uitzoeken, liefste met lage maand kosten en hoge stroomprijzen!

Gas, dat gebruik ik nog steeds en haal dat bij de LPG pomp!

En ja, waar koop je panelen en ga je zelf of laat je ze leggen.
Dat uurloon is zo hoog en ook verschil tussen diverse verkopers dat ik geen berekening kan maken in hoeveel jaren je het terug hebt verdient.

Ik zit nu al enkele jaren met gratis panelen, die meer opleveren dan gekost heeft.
Alleen als ik meer ga rijden in de zelfgebouwde Elektrische auto moet ik weer inkopen.

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door litsenj »

Mellema10 schreef:
28 nov 2019 18:43
Zonnepanelen riskante investering:
> Saldering in de toekomst groot vraagteken
> Te veel mensen met zonnepanelen. Vraag en aanbod verhaal.
> In Duitsland wordt er zoveel stroom opgewekt dat de het in de grond kwijt moeten raken.

Uit milieuoogpunt zeker doen. Financieel groot vraagteken.
Focus je niet meer op de saldering maar op de terugleververgoeding die per leverancier anders is. Degene met de hoogste vergoeding per kWh moet je natuurlijk hebben. Daarnaast is het zaak dat je bepaalde apparaten (wasmachine/ droger/ vaatwasser) bewust overdag aan zet, zodat je direct verbruikt wat je opwekt. Als je alsnog overcapaciteit op je panelen hebt, kun je ook nog (deels) van het gas af.

De overcapaciteit geldt niet overal en is dus lokaal bepaald. Maar de oplossing daarvoor zou gezocht kunnen worden in de productie van waterstof. Deze kan op een later op het juiste moment worden ingezet om opnieuw stroom op te wekken. Alleen is deze techniek nog volop in ontwikkeling.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door Gegrand »

De eerste jaren zal het nog wel meevallen!!

25 november 2019 – ZEP Nieuws |
Op 28 oktober werd het wetsvoorstel dat de afbouw van de salderingsregeling mogelijk maakt gepubliceerd. Via een consultatieperiode van 4 weken konden belangstellenden hun mening geven over het wetsvoorstel.
Wetsvoorstel maakt afbouw mogelijk
Het wetsvoorstel wijzigt de Elektriciteitswet 1998 en de Wet belastingen op milieugrondslag, zodat de afbouw van de salderingsregeling vanaf 1 januari 2023 kan worden gestart. Daarnaast introduceert het wetsvoorstel ook een verplichting voor kleinverbruikers om een meter in de meterkast te hebben die de afname én teruglevering apart kan registeren.
Afbouw salderingsregeling 11% per jaar
De afbouw van de salderingsregeling betekent dat kleinverbruikers straks niet meer de volledige teruglevering mogen salderen tegen de afname van elektriciteit uit het net. Vanaf 2023 mag er nog slechts een percentage van de teruglevering worden verrekend me de afname. Dit percentage wordt jaarlijks met 11% afgebouwd naar 0% op 1 januari 2030. Voor het niet-gesaldeerde percentage moet de energieleverancier nu nog een “redelijke” vergoeding betalen aan de kleinverbruiker.
Ondergrens terugleververgoeding
Om de kleinverbruiker te beschermen gaat minister Wiebes straks een ondergrens instellen voor de terugleververgoeding die de energieleverancier minimaal moet betalen. Wiebes verwacht dat er richting 2030 geleidelijk meer marktwerking zal ontstaan, waardoor energieleveranciers met elkaar gaan concurreren en de hoogte van de terugleververgoeding marktconform zal zijn.
Slechts 66 reacties op wetsvoorstel
De consultatieperiode eindigde op 25 november en leverde totaal 66 reacties op van instanties, bedrijven en burgers. Vooral bij de burgers leeft de vraagt hoe eerlijk de afbouw van de salderingsregeling eigenlijk is. In de eerste helft van 2020 zal het wetsvoorstel in de Tweede Kamer worden besproken.

Bron: Overheid.nl

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:
06 jan 2018 16:02
Zombiemaster schreef:Ik heb het even voor je uitgerekend met mijn eigen uitgebreide model:
De grootste onzekerheid blijft de ontwikkeling van de energietarieven. Je kunt nog zo'n mooi model maken waarbij je werkt met en zonder saldering, maar als de stroomtarieven halveren of verdubbelen, dan kun je die modellen in de vuilnisbak gooien.
Als je je tarieven voor 3 of 5 jaar vastzet, heb je al voor de helft van de berekende terugverdientijd zekerheid dat de prijs gelijk blijft.


[/quote]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugverdientijd zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

Op zich is het natuurlijk een prima suggestie om de tarieven voor iets van 5 jaar vast te zetten als je meer zekerheid wilt. Maar die 'vastgezette' tarieven hebben alleen betrekking op de kale stroomprijs. Terwijl het gros van de kosten zit in belastingen en zaken als ODE. En daarover heb je dus nog steeds geen zekerheid. Laat staan over de vergoeding die je krijgt als de salderingsregeling komt te vervallen. Juist daarover hebben veel mensen twijfels en dat is nou net het deel dat ná het vastgezette tarief komt.

Overigens kijk ik er juist 'van de andere kant' naar. Ik ga er vanuit dat de panelen tenminste zo'n 25 jaar meegaan en dat in die tijd de omvormer ook 2 keer vervangen moet worden. Een systeem dat zo'n 3000 kWh per jaar oplevert kost dan in totaal iets van 5-6000 euro, voor 75.000 kWh opbrengst, afhankelijk van hoe (en door wie) je het doet. De opbrengst wordt dan dus zo'n 12,5 kWh per geïnvesteerde euro. Zelf vind ik dat een prima opbrengst.

Dan kun je er nog wat tarieven tegenaan houden, maar dan wordt het wat meer koffiedik kijken. Als je ongeveer 1/3 meteen zelf gebruikt en 2/3 teruglevert/saldeert en uitgaat van een conservatieve 20 ct voor inkoop en 4 ct voor verkoop/terugleveren, dan levert dit je in 25 jaar 5.000 besparing op de energierekening op plus 2.000 opbrengst uit teruglevering. Samen dus zo'n 7.000. Dus bij deze erg conservatieve tarieven maak je nog een bescheiden winst. Kijk ik naar de huidige tarieven bij bv. Greenchoice, dan is dat 23 ct verbruik en 11 ct teruglevering, wat een besparing van 5.750 en opbrengst van 5.500 geeft. Samen dus zo'n 11.250. Lijkt mij dan een prima investering voor een relatief stabiel 'rendement'.

Gesloten