LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht van overpad naast stukje eigendom

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
26 nov 2019 21:48
Dat pad komt natuurlijk gewoon uit op het wegennetwerk. Vanaf de weg kun je het pad op om zo bij de tuindeur van TS te komen en het terras van haar buurman.
Aangezien er een auto geparkeerd wordt is het, in mijn ogen, geen pad vanaf de openbare weg maar een oprit of een pad dat begint vanaf de oprit.
alfatrion schreef:
26 nov 2019 21:48
Maar ook als het hier zou gaan om een pad dat uitsluitend de tuindeur van TS met het terras van haar buurman zou verbinden, dan nog kun je er komen zonder over een hek of een muurtje te klimmen.
Dat ligt er aan met welk doel je in de achtertuin moet zijn. Enkel lopend zal dat inderdaad geen probleem zijn. Maar ja, lopend met een rijwiel in den hand ben je toch al breder dan 60cm.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn Conclusie;

Buren hebben 2.40M brede pad en daar kan mijn Kampeerauto , een Renault Master van 2 M breed prima op, mits er 1 spiegel ingeklapt word en dicht tegen zijn muur gezet word.
Dan is er nog 30 cm over voor uitstappen.

De Buren met 60 cm, kan een bak over en bij bakken laten staan blokkeer je de eigen uitrit.

Als het 240 + 60cm zou een hekje toegestaan zijn tegen erfgrens aan...
Via schuifdeur of achter deuren als er een doorloop is...
Maar ik denk dat hekje plaatsen of dreigen hiermee ook voldoende kan zijn.

Hij mag niet op jou erf parkeren en met spiegels uit komt hij tegen de erfgrens aan...
Dat hij iets kocht zonder goed te informeren?

Of is de Bus hoger dan 2.4M dan mag hij meestal volgens de APV niet op openbare weg staan....
Dat 2.4 Meters erg krap word, dat is niet Topic starter maar Buren probleem.

Ik lees nergens Overpad op papier is aangeleverd.. dus voorheen wel met vorige is nog geen recht op nu!

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
27 nov 2019 08:19
Aangezien er een auto geparkeerd wordt is het, in mijn ogen, geen pad vanaf de openbare weg maar een oprit of een pad dat begint vanaf de oprit.
Onzin. Dat ergens een auto wordt neer gezet maakt die plek nog geen oprit.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je wilt niet weten hoe vaak ik bij mensen kom die hun auto parkeren in hun voortuin. Het gebruik zegt dus inderdaad niets over de aard van het gebruikte terrein.

Ik hoop maar dat dat goede gesprek er alsnog komt, dat lost vaak het meeste op. Het kennen van je rechten is op zich altijd goed natuurlijk, maar zeker bij dit soort situaties zie je dat alleen al het in kaart brengen van je rechten voor verdere escalatie zorgt. Persoonlijk zou ik in deze casus éérst inzetten op dat gesprek, waarbij je natuurlijk altijd vragen kunt stellen over eventuele stellingen over erfdienstbaarheden, maar ik zou pas als dat gesprek niet bevredigend verloopt écht de diepte ingaan qua rechten.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je wilt niet weten hoe vaak ik bij mensen kom die hun auto parkeren in hun voortuin. Het gebruik zegt dus inderdaad niets over de aard van het gebruikte terrein.

Ik hoop maar dat dat goede gesprek er alsnog komt, dat lost vaak het meeste op. Het kennen van je rechten is op zich altijd goed natuurlijk, maar zeker bij dit soort situaties zie je dat alleen al het in kaart brengen van je rechten voor verdere escalatie zorgt. Persoonlijk zou ik in deze casus éérst inzetten op dat gesprek, waarbij je natuurlijk altijd vragen kunt stellen over eventuele stellingen over erfdienstbaarheden, maar ik zou pas als dat gesprek niet bevredigend verloopt écht de diepte ingaan qua rechten.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als de situatie echt is zoals u beschrijft mag de buur dit pad niet gebruiken of afsluiten en mag u wel uw kliko neerzetten op uw eigen grond MITS hier geen overpad geld...

als u met de buren door een deur wilt blijven gaan gaat u er heen, praat u met ze en vraagt u wat nu precies het probleem is en legt u uit wat er volgens u gebeurt is allemaal en dat u altijd al uw kliko daar neer zette maar als zij het een probleem vinden u best bereid bent om een andere plek te vinden...

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hawk-Eye schreef:
30 nov 2019 10:04
als de situatie echt is zoals u beschrijft mag de buur dit pad niet gebruiken of afsluiten en mag u wel uw kliko neerzetten op uw eigen grond MITS hier geen overpad geld...
Ja en nee.

Natuurlijk mogen de afvalbakken op het eigen terrein staan wanneer de buurman geen recht van overpad heeft over die strook terrein.

Echter:
Wanneer je recht van overpad hebt over de grond van je buren, ben je wel wettelijk verplicht om de last voor de eigenaar van het dienend erf zoveel mogelijk te beperken. Je mag dus niet volledig naar eigen goeddunken het pad van je buurman gebruiken, maar dient binnen redelijkheid zoveel mogelijk je eigen erf te gebruiken.

Wanneer je afvalbakken op je eigen strookje grond zet, en als gevolg daarvan een veel bredere strook grond van de buurman nodig hebt om als 'pad' voor je fiets of scooter te gebruiken, ben je het dienend erf onnodig aan het belasten. En heeft de eigenaar van het dienend erf wel degelijk een reden om zijn buurman daarop aan te spreken. En dit wordt weer anders wanneer het betreffende strookje grond van 60cm breed het enige stukje eigen 'tuin' is en daarmee de enige mogelijkheid om de afvalbakken op eigen grond te plaatsen. Dan 'kunnen' de bakken niet elders geplaatst worden en is om de bakken heen lopen via het erf van de buurman weer niet een 'onredelijke belasting van het dienend erf'.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ivo.w schreef:
01 dec 2019 11:26
Wanneer je recht van overpad hebt over de grond van je buren, ben je wel wettelijk verplicht om de last voor de eigenaar van het dienend erf zoveel mogelijk te beperken.
Nee. Het recht van overpad kan zijn dat de buurman er met een kruiwagen langs moet kunnen. Dat kan prima als de kliko daar staan.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Ivo.w »

alfatrion schreef:
01 dec 2019 15:56
Ivo.w schreef:
01 dec 2019 11:26
Wanneer je recht van overpad hebt over de grond van je buren, ben je wel wettelijk verplicht om de last voor de eigenaar van het dienend erf zoveel mogelijk te beperken.
Nee. Het recht van overpad kan zijn dat de buurman er met een kruiwagen langs moet kunnen. Dat kan prima als de kliko daar staan.
Lees je wel? Je bent verplicht het dienend erf zo min mogelijk tot last te zijn. Dus beschik je zelf 60cm en heb je een pad van een meter nodig om er fatsoenlijk door te kunnen met je kruiwagen? Dan mag je een strook 40cm van het dienend erf als pad gebruiken.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je, mag je toon wel wat matigen, Ivo. Dat jij beweer dat er een verplichting zou bestaan om het dienend erf zo min mogelijk tot last te zijn en dat hieruit volgt dat je zo min mogelijk gebruik zou mogen maken van het recht van overpad en dat daaruit weer volgt dat als je zou moeten volstaan met 40cm als je 20cm van je eigen grond kan maken heb je niet onderbouwd.

TS beschrijft een situatie waarin duidelijk is wat het pad, er zal iets van grind of zo liggen. De rechter gaat niet oordelen dat TS alleen van het linker deel gebruik zou mogen als ze het rechter deel niet nodig zou hebben. Die kliko mag gerust op de eigen strook grond staan en ook nog wel iets oversteken zolang dat pad maar voor het beoogde gebruik kan worden gebruikt.

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

TS beschrijft duidelijk dat de strook van 50-60cm naast haar huis bij haar huis behoord, daar heeft enkel zij het recht op recht op. Wat zij daarop zet, één kliko of wil ze een hele rij kliko's of een hele rij fitsen tegen haar huis aan zetten mag ze zelf bepalen. De grond naast haar stukje grond van 50-60cm breedte tussen de buurman en TS is 240-250cm breed, op dit gedeelte ligt zoals vastgelegd is als overpad. Al heeft die buurman bij de aankoop van zijn huis ook de grond van dit overpad gekocht en is daardoor in zijn bezit gekomen betekend dit echter wel dat de buurman aan TS op dit overpad onbeperkt vrije doorgang moet verlenen. Natuurlijk heeft de buurman het recht om er met zijn auto/bestel/werkbus om op dit overpad te rijden/komen, maar, enkel als doel om zijn werkbus te laden of te lossen. Eenmaal geladen of gelost dient hij zijn bus weer te verwijderen en ergens anders te parkeren.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door Moneyman »

Stevige conclusies, vooral gebaseerd op aannames.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door witte angora »

@ cdPetra: Ik mag 'mijn' container ook tegen de voordeur aanzetten. Daar kan ik dan niet meer doorheen. Dan ga ik via de woning van de buren, en vervolgens via hun tuin, mijn huis in. Of bedoel je dat niet?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

cdpetra36 schreef:
04 dec 2019 01:24
[...] betekend dit echter wel dat de buurman aan TS op dit overpad onbeperkt vrije doorgang moet verlenen. Natuurlijk heeft de buurman het recht om er met zijn auto/bestel/werkbus om op dit overpad te rijden/komen, maar, enkel als doel om zijn werkbus te laden of te lossen. Eenmaal geladen of gelost dient hij zijn bus weer te verwijderen en ergens anders te parkeren.
Alles staat of valt met de precieze beschrijving van deze erfdienstbaarheid in de akte waarin ze is vastgelegd. Zonder die tekst te kennen kun je bovenstaande conclusies niet trekken of termen gebruiken als 'onbeperkt vrije doorgang verlenen' (wat dat dan ook precies moge betekenen).

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

witte angora schreef:
04 dec 2019 09:19
@ cdPetra: Ik mag 'mijn' container ook tegen de voordeur aanzetten. Daar kan ik dan niet meer doorheen. Dan ga ik via de woning van de buren, en vervolgens via hun tuin, mijn huis in. Of bedoel je dat niet?
Van mij mag u dat doen hoor. Vraag me wel af wat uw buren daar van vinden. Vraag me ook af als uw buren dat ook bij zullen doen wat u daar dan van zal vinden?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door witte angora »

Precies, Petra. Je hebt het begrepen, de TS zal zijn containers ergens anders moeten zetten zodat hij van zijn 60 centimeter gebruik kan maken, en het dienende erf zo min mogelijk belast.

Dat de buren van de TS niet zo blij met die containers zijn, daar waren we dus al achter.

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Witte Angora, het gaat erom dat TS niet zo blij is met haar buren.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
05 dec 2019 08:52
de TS zal zijn containers ergens anders moeten zetten zodat hij van zijn 60 centimeter gebruik kan maken, en het dienende erf zo min mogelijk belast.
Dit lijkt me gebaseerd op een verkeerde uitleg van 'zo min mogelijk belasten'. Ivo W. volgde dezelfde (onjuiste) redenering. Voor die redenering is er geen wettelijke basis.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
04 dec 2019 09:19
@ cdpetra: Ik mag 'mijn' container ook tegen de voordeur aanzetten. Daar kan ik dan niet meer doorheen. Dan ga ik via de woning van de buren, en vervolgens via hun tuin, mijn huis in. Of bedoel je dat niet?
Dit is inderdaad geen probleem, mits je een recht (van overpad) hebt om via de woning van de buren en hun tuin bij je eigen huis te komen. :D
Dus in zekere zin bedoelt cdPetra36 dat vast zo. Het recht van overpad staat hier immers centraal.

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Recht van overpad naast stukje eigendom

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Idd gaat hier enkel om het recht van dat overpad van buren TS.

Gesloten