LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door k2p »

De laatste tijd groots in het nieuws: de kinderopvangtoeslag-affaire

Ik ben zelf gedupeerde, maar dan over een veel eerdere periode. Voor opvangjaar 2009 werd in april 2012 een enorm bedrag terug gevorderd. In september 2014 verloor ik bij de Raad van State mijn hoger beroep en moest ik alles daadwerkelijk terug betalen.

Het begon allemaal toen in 2009 mijn kinderopvangtoeslag zonder opgaaf van reden werd stil gezet. Niemand vertelde mij toen dat dat kwam doordat het gastouderbureau fraude zou hebben gepleegd. Ik raakte in betalingsproblemen richting de oppas. Ik heb bij de oppas een regeling getroffen (lening) om later te betalen. De Raad van State bevestigde uiteindelijk in het voordeel van Toeslagen dat alle betalingen die ik na 2009 deed niet mee mochten tellen, waardoor ik dus de gastouder niet (volledig) heb betaald. En daarmee stond de deur volgens de Raad van State terecht open voor Toeslagen om dan maar ALLES terug te vorderen: zelfs de toeslag over het deel dat ik wel al in 2009 had betaald.

Ik werd keihard getroffen en het duurde nogal voordat ik deze klap kon verwerken.

Vandaag de dag lees ik dus in het nieuws dat er een en ander in beweging is. Een paar honderd gezinnen staan ter discussie en hier en daar wordt melding gemaakt dat het probleem veel groter is (en langer speelt) dan Toeslagen wil toegeven.

Mijn vraag: hoe maak ik duidelijk dat ik ook gedupeerd ben, en zorg ik er voor dat ik mee genomen word in dit alles? Is er ergens een meldpunt of zo?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door sylvesterb »

In uw geval heeft de Raad van State al uitspraak gedaan in uw nadeel. De kwestie die in de media speelt is juist dat de Raad van State oordeelde dat er geen sprake was van fraude en dat de belastingdienst geen enkele rede had om de toeslagen stop te zetten.

Bij u is dit compleet anders, er is fraude gepleegd door het gastouder opvang. En u als aanvragen van de toeslagen ben dan verantwoordelijk en dan moet ook alles terug betaald worden. Helaas staat dit zo in de wet en is het niet meer relevant welk deel wel of niet terecht was.

Hoe vervelend dan ook ik denk op basis van wat u zelf schrijft dat u niet onder de gevallen valt die in het nieuws waren.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Ik heb niet zo'n vertrouwen in de Raad van State, die vaak alleen let op procedurefouten, net als de belastingdienst.
Er zijn meer slachtoffers: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... taris-snel
Pas later is de wet aangepast, dat je de hele toeslag moet terugbetalen bij een meldfout. Vroeger was ons "recht" dus bizar.
Bizar is ook dat de klant moest betalen als het gastouderbedrijf fraude pleegt, in strijd met de richtlijn: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/28/ou ... g-a3978318

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niets belet u om uw zaak alsnog onder de aandacht te brengen van bijvoorbeeld de Ombudsman of een lid van de Tweede Kamer.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door k2p »

@sylvesterb:

Dat is toch een groot deel van de grap? Toeslagen heeft de boel lopen frustreren waardoor mensen zich niet konden verweren. Waardoor de mensen tot en met de Raad van State geen kans.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door juliomariner »

Volgens de staatssecretaris kunt u zich melden bij de belastingtelefoon.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door sylvesterb »

k2p schreef:
04 dec 2019 13:04
Dat is toch een groot deel van de grap? Toeslagen heeft de boel lopen frustreren waardoor mensen zich niet konden verweren. Waardoor de mensen tot en met de Raad van State geen kans.
De Raad van State is juist de partij die de belastingdienst op de vinger tikte.

https://www.trouw.nl/nieuws/be-las-ting ... ~b1f9f94f/

Zoals ik het lees zijn er geen zaken toegewezen bij de Raad van State. Los dat TS op de hoogte is van de rede van het stoppen van de toeslag dit was bij alle andere ouders niet het geval.

Daarbij speelt deze zaak in 2009 en is de uitspraak in 2014 gedaan. De hele affaire waarbij de belastingdienst zonder enige aanleiding toeslagen heeft gestopt en geen bewijzen wilde aanleveren speelt in 2014 tot de uitspraak kort geleden van de Raad van State.

Heeft dit niet te maken met het andere topic hier viewtopic.php?f=74&t=190935 over Kinderopvangtoeslag "De Appelbloesem" klinkt namelijk als dezelfde situatie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door tttlocke »

Cornelis7 schreef:
04 dec 2019 09:03
Bizar is ook dat de klant moest betalen als het gastouderbedrijf fraude pleegt, in strijd met de richtlijn: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/28/ou ... g-a3978318
Ik snap dat wel. Fraude door een bureau betekent nog niet dat toeslagen terecht zijn uitbetaald.
De genoemde richtlijn is overigens een intern document van de Belastingdienst dat gaat over het terugvorderen van onterecht uitbetaalde toeslagen bij ouders. Het is geen voorschrift of wet.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door berndv »

k2p schreef:
04 dec 2019 13:04
Dat is toch een groot deel van de grap? Toeslagen heeft de boel lopen frustreren waardoor mensen zich niet konden verweren. Waardoor de mensen tot en met de Raad van State geen kans.
Maar het enige verweer dat in de zaken met fraude door de gastouderbureaus gevoerd kon worden is dat ze het niet wisten en dat het gastouderbureau hun (misschien) verkeer heeft voor/ingelicht. De zaken waarvoor er nu zoveel door het stof moeten hebben te maken met dat er door de belastingdienst vermoedens van fraude door de ouders was gepleegd, terwijl dit niet zo was, en dat die ouders zich niet konden verdedigen omdat de belastingdienst niet open kaart speelde.

Het grote verschil is dat bij de eerdere zaken er daadwerkelijk fraude is gepleegd, al dan niet bewust. Bij de huidige zaken is op basis van vermoedens van fraude teruggevorderd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
05 dec 2019 08:13
Het grote verschil is dat bij de eerdere zaken er daadwerkelijk fraude is gepleegd, al dan niet bewust. Bij de huidige zaken is op basis van vermoedens van fraude teruggevorderd.
Inderdaad. Dat is een cruciaal verschil.

binge
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2019 19:12

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door binge »

Beste k2p. U kunt u aanmelden bij de site van de SP en bij de Boink.

Anoukw
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2019 13:30

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door Anoukw »

Bij mij hetzelfde probleem.
Uit 2011. Ik kon niet meer aan een jaaropgave komen door falliet kdv en een directeur die spoorloos was. Ik heb nooit de toeslag op mijn rekening ontvangen. Zelfs al mijn bankafschriften laten zien met daarop mijn eigen bijdrage .
Ook de rechter stelde de belastingdienst in het gelijk daar de beschikking definitief was.
Een redelijke betalingsregeling werd afgewezen omdat ik niet te goeder trouw gehandeld had. Minnelijk traject afgewezen. Uiteindelijk de wsnp.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: aanmelden als gedupeerde kinderopvangtoeslag-affaire

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Toeslag-ouders krijgen hun eigen dossiers van D66-er Menno Snel en een schaamteloze trap na

Gesloten