LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
sjaak851
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2019 22:47

Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Ongelezen bericht door sjaak851 »

Hallo,

Ik zal in 2020, 8 maanden werken (Contract loopt tot september). Wanneer ik mijn toetsingsinkomen bereken via de rekenhulp van de belastingdienst kom ik uit op ongeveer 20.000 euro. Dit aangezien ik in 8 maanden ongeveer 2500 euro bruto zal verdienen (inclusief bonus, vakantiegeld en persoonlijk budget).

Per september zal ik waarschijnlijk mijn huur opzeggen en gaan reizen voor de rest van het jaar, OF, ik zal tijdelijk weer bij mijn ouders gaan wonen en vervolgens reizen (dus iets korter reizen). Ik wil tot januari reizen aangezien ik in 2021 in januari zeer waarschijnlijk met een traineeship ga beginnen. (zat dit jaar al vol helaas)

Wanneer ik op deze manier bij de belastingdienst mijn toetsingsinkomen opgeef voor 2020, blijkt het dat ik recht heb op huurtoeslag. Echter zal ik niet het hele jaar woonachtig blijven in mijn huurwoning. Dus mijn vraag is, heb ik wel écht recht op huurtoeslag? Of zal ik dan, zodra ik mij uit schijf, het ontvangen bedrag aan huurtoeslag moeten terugbetalen. (Omdat wanneer je het hele jaar 2500 euro bruto zal verdienen je geen recht hebt op huurtoeslag)

Ik heb geen zin om uiteindelijk voor verassingen te komen te staan en een groot bedrag moeten terug betalen, ben benieuwd of iemand van jullie mij hier mee kan helpen?

Met vriendelijke groet,
Sjaak

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Ongelezen bericht door berndv »

sjaak851 schreef:
18 dec 2019 23:09
ben benieuwd of iemand van jullie mij hier mee kan helpen?
als ik de tool invul kom ik ook op dezelfde uitslag als waar u op uit kwam, maar ik zou deze vraag voorleggen aan de belastingdienst, 0800-0543

Lowieze
Berichten: 6599
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zou het geschatte bedrag hoger zetten. U weet nu nog niet zeker wat u na september gaat doen, wellicht heeft u dan toch een inkomen nodig als de plannen veranderen.
Gewoon een jaarinkomen opgeven en mocht dit later te hoog blijken te zijn, dan krijgt u alsnog de te weinig uitgekeerde toeslag uitbetaald.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens hebt u dan recht op huurtoeslag.

Maar als ik u was zou ik een zodanig hoog inkomen opgeven dat u net nog huurtoeslag krijgt. Dan komt het het jaar daarna helemaal goed. En hebt u die laatste maanden toch inkomen, is het maar een futiel bedrag wat u terug zou moeten betalen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

8 maanden werken & 8 maanden huren, dan weet ik niet of het Systeem dat aankan, en waar ga je na september ingeschreven staan, of word je dakloze?

Je moet dan na verlaten huurwoning wel elders ingeschreven worden.

En wat in 2021, een andere huurwoning zonder rechten of met lange wacht tijden?
Of blijf je voor een huis betalen zonder te gebruiken?

Zonder inkomen heb ik hier mijn twijfels over.

sjaak851
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2019 22:47

Re: Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Ongelezen bericht door sjaak851 »

Komkommertijd schreef:
19 dec 2019 11:14
8 maanden werken & 8 maanden huren, dan weet ik niet of het Systeem dat aankan, en waar ga je na september ingeschreven staan, of word je dakloze?

Je moet dan na verlaten huurwoning wel elders ingeschreven worden.

En wat in 2021, een andere huurwoning zonder rechten of met lange wacht tijden?
Of blijf je voor een huis betalen zonder te gebruiken?

Zonder inkomen heb ik hier mijn twijfels over.
Ik zal mij dan bij mijn ouders inschrijven.

in 2021 zal ik op zoek gaan naar een nieuw huurhuis/studio, de traineeship zal betaald zijn dus zodoende moet dit goedkomen.

sjaak851
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2019 22:47

Re: Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Ongelezen bericht door sjaak851 »

Bedankt voor de snelle reacties, ik ga het zo doen: inkomen opgeven voor het hele jaar, wie weet krijg ik dan tegen de tijd dat ik ga reizen nog een leuk extra zak centje!

Ik zat ook te denken aan een doorverhuur constructie, echter ben ik bang dat ik dan sowieso geen recht heb op huurtoeslag (afhankelijk van het inkomen van de huurder, maar goed)

Mocht iemand nog tips/ervaringen hebben, hoor ik het graag!

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De mogelijkheid tot doorverhuren hangt natuurlijk van uw huisbaas af. En u dient zich dan in ieder geval uit te schrijven.

Gewoon hoog inkomen opgeven, dan krijgt u wellicht volgend jaar een extraatje.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

sjaak851 schreef:
19 dec 2019 19:25


Ik zat ook te denken aan een doorverhuur constructie, echter ben ik bang dat ik dan sowieso geen recht heb op huurtoeslag (afhankelijk van het inkomen van de huurder, maar goed)

Mocht iemand nog tips/ervaringen hebben, hoor ik het graag!
Belastingdienst Toeslagen heeft een afdeling die u alles kan vertellen over onderhuur of huisbewaring. Gewoon even bellen dan leggen ze alle voorwaarden uit.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Huurtoeslag bij niet het gehele jaar inkomen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als ik u was zou ik de ww of andere inkomsten er maar bij rekenen vast, op die manier komt u op het juiste bedrag uit...

Gesloten