LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Luchtreinigers en hun verschillen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door marc1766 »

Heb al enkele jaren een luchtreiniger waar ik overigens best wel tevreden over ben, zeker als je ziet wat voor troep het eruit filtert, maar wat me zojuist opviel met 2 verschillende luchtreinigers is dat bij de PROAIRTech ZX9000 1 hepa filter heeft en 1 koolstoffilter heeft welke een jaar lang meegaan, terwijl de WINIX P150 1 hepa filter heeft en maar liefst 4 koolstoffilters, en dit ook voor 1 jaar gebruik is.

Het is toch vreemd als je bedenkt dat de werking van beide apparaten identiek is en de ProAirTech 1 jaar lang kan doen met 1 hepa en 1 koolstoffilter
Terwijl de WINIX P150 in datzelfde tijdsbestek 4x de koolstoffilter vervangen moet worden.

Ook vind ik het raar dat de ProAir met een filteroppervlak van 2347 cm2 100m2 oppervlak of 250 m3 kan filteren

de WINIX P150 heeft 1645 cm2 en kan 34 m2 of 85 m3 filteren, en die moet dan ook nog eens 4x het koolstoffilter vervangen.

Als je die 2 verschillen vergelijkt, lijkt het te filteren oppervlak of m3 van de ProAirtech ZX 9000 wel heel erg optimistisch zijn gesteld, of beredeneer ik het nu niet goed?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

2347 cm2 ?

Een simpele wasemkap van 47x49 cm met wegwerp filter heeft maar 2303cm oppervlakte dus kloppen deze maten wel?
De filters, maten en prijzen zijn afhankelijk verkoper.

Een universeel zelf te knippen is goedkopere, en zowel de goedkope witte vellen als de Kool filters zijn per meter te koop.

Het Actieve kool filter in Airco mijn auto is 20x24 cm dus maar 480cm en werkte 2 jaren perfect.
Wel veel vuil maar daar is een filter ook voor gemaakt.

Meet de filters nogmaals want ik heb mijn twijfels over de genoemde maten.

Verder moet je bij dit soort apparaten vooraf naar prijzen en verkrijgbaarheid informeren.
De Stofzuigers hebben ook filters, van nergens leverbaar of duur op bestelling en maar klagen over resultaat na enkele jaren!
Daarom heb ik nu een Zakloze met uitwasbare filter gekozen, Hepa is vaak duur en slecht verkrijgbaar en zelf knippen van moeilijk
te vinden plaat is handiger en kan vele stofzuigers mee!


juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Maar als je zelf een filter voor een stofzuigertje knipt veranderd deze in een komkommer 😆

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door marc1766 »

Heb een reactie van de webshop gekregen, deze zei dat de Pro Air een actieve koolstoffilter had, en de WINIX een gewone koolstoffilter.

Heb tot nu toe nog geen flauw idee wat de actieve koolstoffilter meer doet dan de koolstoffilter?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door Revoked »

Koolstof is verbrand hout. Of turf, maar ooit was dat ook hout. De koolstof is een atoom dat zich vooral met andere atomen wil binden, en misschien daarna met z'n zusje. Dat noemen ze "aktief" . Maar elke koolstoffilter doet hetzelfde, dus laat je niks wijsmaken. Maar dat is een advies dat te laat voor je is:
Je hebt al een "luchtreiniger". Zinloos apparaat, tenzij je je huis volledig hebt afgesloten van de atmosfeer. Maar als je er blij mee bent: lekker blijven gebruiken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door berndv »

Het enige wat ik kan zien is dat het ene een filter heeft waarmee je een jaar kan doen en bij de andere een filter dat je iedere 3 maand moet vervangen. De vervangingsets zijn voor beide apparaten voor een jaar, dus bij de ene heb je 1 koolstoffilter en bij de andere 4. Waarom? Ik denk dat de ene een hogere capaciteit heeft.

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door marc1766 »

Revoked schreef:
13 jan 2020 15:21
Koolstof is verbrand hout. Of turf, maar ooit was dat ook hout. De koolstof is een atoom dat zich vooral met andere atomen wil binden, en misschien daarna met z'n zusje. Dat noemen ze "aktief" . Maar elke koolstoffilter doet hetzelfde, dus laat je niks wijsmaken. Maar dat is een advies dat te laat voor je is:
Je hebt al een "luchtreiniger". Zinloos apparaat, tenzij je je huis volledig hebt afgesloten van de atmosfeer. Maar als je er blij mee bent: lekker blijven gebruiken.
Waarom is een luchtreiniger dan zinloos, bedoel als ik na een enkele weken zie wat voor fijnstof zich allemaal heeft vastgezet op het filter medium, fijnstof wat ik anders allemaal kan inademen, lijkt het me toch zinvol, maar misschien heb jij meer technische kennis met luchtreinigers in het algemeen, dus ben nu toch wel benieuwd naar je onderbouwingen!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wat kosten deze filters en hoe lang gaan ze mee, zag de prijzen van filters van bovenste link, niet echt goedkoop.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door Revoked »

Oh, dat luchtfilter functioneert wel, alleen in het totale volume haal je minder dan tiende procent rotzooi uit de lucht. 99,99% filter je dus nìet.

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door marc1766 »

Revoked schreef:
13 jan 2020 20:03
Oh, dat luchtfilter functioneert wel, alleen in het totale volume haal je minder dan tiende procent rotzooi uit de lucht. 99,99% filter je dus nìet.
Dat begrijp ik niet helemaal wat je nu schrijft. dus met hun claim dat het 99,99% filter wil dus niet zeggen dat alle lucht in de woonkamer ook echt gefilterd wordt.
Reden dat ik zo'n ding heb is dat we in een erg vervuilend land zitten met zoveel fijnstof dat ik de hele dag aan het hoesten ben, ben zelfs aan het uitzoeken of het mogelijk is met mijn mechanische ventilatie of dat om te bouwen is naar lucht aanzuigen en filteren ipv afzuigen en dan filteren met een luchtreiniger.
S'avonds zet ik de reiniger op de woonkamer op max vermogen, en s'morgens verhuist het na luchten op de slaapkamer ook weer op volvermogen proberen om zoveel mogelijk fijnstof te filteren

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn advies;
Koop een nieuwe woning met WTW unit!

Die zal naast de warmte uit ventilatie lucht ook filteren.
De nieuwe filter na de bouw is G3 type, na 6 maanden komt daar een G4 in en later mag je ook kiezen voor een iets duurdere voor Pollen en Allergie eruit te halen, soms met Actieve Kool en zo.... dan is je gehele huis schoon en energie zuiniger.

In de Zomer dan wel alle ramen dicht laten!
Ja, dan zal de warmtewisselaar fout gaan werken, dan word de koele 20 graden vuile Toilet stank opgewarmd tot 30 graden buien en de schone buitenlucht van 30 graden afgekoeld naar 20 graden van woning!

Gehele jaar doet deze van warme binnen naar koele buiten het andersom maar in de hete zomer maanden blijft je huis koeler,
een Airco heeft hier veel meer energie voor nodig!
Daarom is juist gebruik van een WTW systeem en tijdig goede filters kopen juist het voordeligste!

Ramen en roosters hierin dicht laten is dus rendabel.
Het is een andere manier van leven en in de zomer de schuifpui openen is prima als je deze even uitgezet hebt.
Maar dan komt de hete zomer wel je huis binnen!

Door geen G4 maar F7 filter te kopen is het dus nog beter.....
Dan geen €21 maar €25 voor filter setje.... dus de meerprijs bij een online aanbieder valt erg mee.
Ik heb het hier over de Itho Daalderop 350 die niet 1 kamertje maar gehele huis schoon houd.

Er zijn vele merken, maar kijk welke goed verkrijgbaar is in jou regio en wat de filters kosten en of ze gewone G filters of duurdere F ook aanbieden. De online verkopers is het handig als je voor 4 jaren gelijk bestelde, bij €100,- gratis thuis bezorgd..... na ruim 1 week!

Als ik zie wat onze Topic starter hier aanbied, is je hele Huis met WTW systeem schoon en koel houden wel beter en nauwelijks duurder in gebruik....

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door Revoked »

Sorry dat ik het zeg, maar het grootste probleem zit tussen je oren. Je kunt lucht filteren, maar om een heel huis te filteren van fijnstof zul je flinke units moeten plaatsen. Een standaard woonkamer heeft dan TWEE units nodig, en èlke ruimte zijn eigen unit. Dus ook evenzoveel luchtinlaten in je dak/gevel. En omdat jezelf wil profiteren van de gezuiverde lucht, zul je een overdruk moeten genereren zodat er geen vuile lucht naar binnen stroomt. Voordeur nooit opendoen en de radiatoren "operatiekamers choon" houden.
Volgens mij kun je beter naar de Waddeneilanden of de Achterhoek verhuizen...

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Luchtreinigers en hun verschillen

Ongelezen bericht door marc1766 »

Dat zou idd het beste zijn, maar niet wenselijk ivm grote afstand familie

Gesloten