LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis volledig elektrisch verwarmen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
29 jan 2020 09:56

Maak ik er 1200 m3 gas van: dan zijn de kosten van gas 1158 euro, de kosten voor elektra (10.200 Kwh) 2142 euro.
Je gaat dan voorbij aan het verschil in vaste lasten tussen met een minder dan 500 m3. Bij meer dan 500 m3 zijn de vaste lasten ongeveer een tientje per maand hoger. Dan ben je dus per saldo 850 euro per jaar duurder uit met conventionele electrische verwarming. Niet echt fijn.

Als je vervolgens zou kiezen voor een warmtepompsysteem met cop van 4, dan gaan de extra electriciteitskosten niet naar 2142, maar naar ongeveer 550. In plaats van 850 euro duurder ben je dan met electriciteit 700 euro goedkoper uit dan met gas. Dan wordt dat toch wel interessant. In dat geval heb je de kosten van ongeveer 3000 euro voor zo'n ventilatiewarmtepomp wel vlot terugverdiend en kun je vervolgens genieten van jaarlijks 700 euro "extra geld" in vergelijking met de gas ketel.

Ook als je in die situatie bijvoorbeeld nog 10% van de warmte zou moeten naverwarmen, ben je nog een stuk voordeliger uit.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

witte angora schreef:
29 jan 2020 09:56
Uitgaand van een verbruik van 263 m3 op jaarbasis: de kosten van gas (inclusief vaste lasten, prijs 0,79 per m3) zijn 417,77 euro.

Ik berekende; €417,77 : 263 kuub gas = € 1,59 per kuub gas!
Dan is stroom wel iets duurder maar voor Witte Angora is het verschil wel kleiner geworden door de hoge vaste kosten!

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ik heb een aantal jaar geleden airconditioning in mijn huis laten aanleggen. De woonkamer en slaapkamers hebben alle een uitstroomunit aan de muur. Het is een airco met inverter-technologie, dat betekent dat je hem ook warme lucht kunt laten blazen.

Ik heb dat deze winter geprobeerd en het werkt hartstikke goed. Je verwarmt alleen de ruimte waar je bent en het is in een mum van tijd warm. Hij blaast de warme lucht actief de ruimte in, en dat werkt sneller dan de stralingswarmte van een radiator.

Ik heb gelezen dat een airco eigenlijk een warmtepomp is, hij is alleen niet aangesloten op de CV-installatie. En bijkomend voordeel is dat je in de zomer ook nog kunt koelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, het warmtepomp systeem werkt in feite net zo als een koelkast of een airco. Bij veel systemen kun je de warmtepomp in de zomer ook gebruiken om de vloeren en eventuele radiatoren te koelen, als je daar behoefte aan zou hebben.

Bij een systeem met units per kamer is het inderdaad prima mogelijk om de ruimtes in de winter ook zo te verwarmen. Maar dan moet je dus wel een systeem met zulke units willen. Volgens mij hebben veel mensen daar geen zin in, zowel vanwege de esthetische impact (ziet er niet uit) als vanwege minder comfort (herrie en tocht). Als je daar geen bezwaar mee hebt, dan is zo'n airco systeem een goede oplossing.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Undutchable schreef:
29 jan 2020 11:37
Ik heb een aantal jaar geleden airconditioning in mijn huis laten aanleggen. De woonkamer en slaapkamers hebben alle een uitstroomunit aan de muur. Het is een airco met inverter-technologie, dat betekent dat je hem ook warme lucht kunt laten blazen.
Volgens mijn is een Airco en Warmtepomp 99% hetzelfde.
Alleen is een kleine Airco leverbaar, Warmtepompen zijn grotere en duurdere.

Wel is in 1 kamer verwarmen of koelen lastig, heb er nog een Ihto Daalderop met WTW unit voor gehele woning bij
en alleen als ik die kleppen dicht kon zetten....

Een kleine 6 Kw pelletkachel kon daardoor een huis van 350m3 gelijkmatig de warmte uit de woonkamer over de rest verdelen, ietsje minder
warm maar van 21 naar 19 graden op slaapkamers is meer dan voldoende, de badkamer heb ik vloer matje en infra rood paneel voor alleen als ik uit de kleren ging nodig... maar een Kleine Airco kan mijn Pellet kachel prima vervangen...
Zal er eens over nadenken.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
29 jan 2020 09:56
Het spreadsheetje maakt intussen al veel duidelijk.

Uitgaand van een verbruik van 263 m3 op jaarbasis: de kosten van gas (inclusief vaste lasten, prijs 0,79 per m3) zijn 417,77 euro.

Om dezelfde hoeveelheid energie uit elektra te winnen heb je 2235 Kwh elektra nodig. Uitgaande van een prijs van 21 cent kost dat 469,46 euro. Dat is zonder de vaste lasten, want die zitten al in de nota die je hebt. Dit elektraverbruik komt boven op wat je al had.

Maak ik er 1200 m3 gas van: dan zijn de kosten van gas 1158 euro, de kosten voor elektra (10.200 Kwh) 2142 euro.

Misschien dat 'we' met zijn allen toch nog maar even na moeten denken over die energietransitie.
Je 'vergeet' alleen in je spreadsheetje de warmtepomp. Wanneer er weinig warmtevraag is, volstaat waarschijnlijk een split-airco met één of twee binnen-units. Kosten inclusief installatie daarvan zijn niet of nauwelijks hoger dan van een gewone cv-ketel. Terwijl je wel 40% lagere energiekosten hebt dan met een gas cv. En daar komt de besparing op vastrecht van ruim 200 euro per jaar nog bovenop.

Bij de aanschafkosten van elektrische kacheltjes moet men ook niet vergeten dat één zo'n kacheltje aansluiten op de bestaande elektrische installatie geen probleem vormt. Maar met meerdere (één in elke kamer) gaat dat wel problemen geven wanneer je de elektrische installatie er niet op aanpast. Je moet dan extra groepen bijmaken en voor elke kachel (of twee kleintjes) een eigen kabel en groep aanleggen. In een nieuwbouwhuis of bij een renovatie geen probleem (maar wel kostbaar), in een bestaand huis een ingrijpende gebeurtenis.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Komkommertijd schreef:
29 jan 2020 13:51
Volgens mijn is een Airco en Warmtepomp 99% hetzelfde.
Alleen is een kleine Airco leverbaar, Warmtepompen zijn grotere en duurdere.

Een airco en een lucht-water warmtepomp is in werking inderdaad nagenoeg hetzelfde. Alleen de warmtewisselaar in de woning is anders. De ene geeft warmte of koude af aan de lucht in huis, de ander geeft het af aan het water in het CV-circuit om radiatoren, vloerverwarming of een boiler op te warmen.

Ook lucht-water warmtepompen zijn er met beperkte capaciteit. Bij de meeste merken begint het met een afgifte-vermogen van 3 a 4kW. Met twee kleine airco binnen-units of één grote unit in huis zit je al aan hetzelfde afgifte vermogen.

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Kortom het lijkt erop dat het afgeraden wordt je huis te volledig elektrisch te verwarmen.

Maar hoe zit het dan met een passief gebouwde nieuwbouwwoning die heel goed geisoleerd is?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Annie4Time schreef:
30 jan 2020 09:27
Kortom het lijkt erop dat het afgeraden wordt je huis te volledig elektrisch te verwarmen.
Klopt.. Niet omdat elektrisch niet zou werken, maar omdat er efficiëntere en goedkopere oplossingen zijn.

Maar hoe zit het dan met een passief gebouwde nieuwbouwwoning die heel goed geïsoleerd is?
[/quote]

Dan nog ( en vooral ) blijft een warmtepomp ( kan ook in airco variant ) gewoon een veel efficiëntere manier van verwarmen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door kweenie »

Annie4Time schreef:
30 jan 2020 09:27
Kortom het lijkt erop dat het afgeraden wordt je huis te volledig elektrisch te verwarmen.

Maar hoe zit het dan met een passief gebouwde nieuwbouwwoning die heel goed geisoleerd is?
Een systeem zoals een ventilatiewarmtepomp is juist bij uitstek geschikt voor passieve woningen, of woningen met een extreem lage EPC. In die situatie kun je de verwarming namelijk met alleen die warmtepomp doen, zonder aanvullende verwarming. Vergeet niet dat ook als je maar weinig warmte nodig hebt, een warmtepomp daarvoor toch zo'n 4 keer minder stroom nodig heeft.

En ook zal zou je helemaal geen verwarming nodig hebben, je zult ook warm water moeten hebben. Ok daarvoor is het een stuk voordeliger als de basis via een warmtepomp wordt geleverd.

En heel andere benadering als je nauwelijks warmte nodig hebt, een als er nog geen CV is (bv nieuwbouw) is dat je niet met (electrische of warmtepomp) centrale verwarming werkt, maar bv infrarood panelen zover verdere aanvulling. Dat geeft een hoog verbruik, maar de aanlegkosten als je helemaal geen verwarmingsinstallatie in je huis hoeft aan te leggen zijn een stuk lager. Maar op termijn betekent dat wel dat de extra stroomkosten hoger zullen worden dan de besparing in de aanlegkosten.

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Het is duidelijk dat het afgeraden wordt om volledig elektrisch te gaan verwarmen mede door de hoge stroomkosten in Nederland. Misschien dat het in Frankrijk met kernenergie wel uit kan en in Scandinavie met warmtekrachtcentrales ook maar in ons land dus niet.

Infraroodpanelen ben ik geen voorstander van lijkt mij dan hetzelfde in kosten als een elektrische radiator.

Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Wij gaan ons verder verdiepen in de mogelijkheden.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door witte angora »

Infraroodpanelen geven een heel ander soort warmte af: stralingswarmte. Dat is hetzelfde wat ik met mijn waxinelichtjes doe. Van convectiewarmte (dus warme lucht) maak ik stralingswarmte. Het gevolg is dat de thermostaat een graad of 2 naar beneden kan, en evengoed is het nog comfortabeler ook.

Als hoofdverwarming zijn infraroodpanelen vaak niet aan te raden, maar als bijverwarming zeker wel.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Annie4Time schreef:
30 jan 2020 20:23
Het is duidelijk dat het afgeraden wordt om volledig elektrisch te gaan verwarmen mede door de hoge stroomkosten in Nederland. Misschien dat het in Frankrijk met kernenergie wel uit kan en in Scandinavie met warmtekrachtcentrales ook maar in ons land dus niet.

Infraroodpanelen ben ik geen voorstander van lijkt mij dan hetzelfde in kosten als een elektrische radiator.

Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Wij gaan ons verder verdiepen in de mogelijkheden.
In Scandinavië is het gebruik van warmtepompen al veel normaler dan in Nederland. Zeker buiten de steden kennen ze geen aardgasnet. Daar werd traditioneel verwarmd met hout, aangevuld met elektrische kachels. Maar ook daar geldt: wanneer je met een warmtepomp 50 tot 75 procent op de elektriciteitskosten voor verwarming kunt besparen, dan is dat best aantrekkelijk. Idem voor Frankrijk.

Elektrisch verwarmen is met de huidige stand der techniek eigenlijk nooit financieel aantrekkelijk op plekken waar je regelmatig de verwarming aan hebt. Een warmtepomp (lucht-lucht of lucht-water) is als je de aanschaf- en gebruikskosten voor een periode van 10 jaar bij elkaar optelt vrijwel altijd voordeliger dan een elektrische kachel voor dezelfde periode.

Alleen plekken waar je heel incidenteel wil verwarmen kan een elektrisch kacheltje voordelig zijn. Denk aan een schuurtje waar je hooguit twee dagen per jaar de boel warm stookt om een klus uit te voeren. Of een logeerkamer op zolder die maar heel af en toe gebruikt wordt. Als de hobby-schuur elk weekend gebruikt wordt, is een lucht-lucht warmtepomp waarschijnlijk al voordeliger dan een elektrisch kacheltje.
Een factor 4 verschil in energiekosten is namelijk een enorm verschil, ook al klinkt 15 cent prijsverschil per kWh warmte niet als 'groot'.

Al bij minder dan 10.000 kWh warmte vraag in 10 jaar tijd is de lucht-lucht warmtepomp (airco) voordeliger dan een elektrisch kacheltje. Dan gaat het dus om 1000 kWh warmte vraag per jaar.

Dat is gelijk aan 500 uur een doorsnee elektrisch kacheltje laten 'branden', of het verbruik van zo'n 120m3 aardgas.

Dat is dus bij nog geen 10% van het gemiddeld jaarlijks gasverbruik van een gemiddeld huishouden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huis volledig elektrisch verwarmen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Annie4Time schreef:
30 jan 2020 09:27
Kortom het lijkt erop dat het afgeraden wordt je huis te volledig elektrisch te verwarmen.
Maar hoe zit het dan met een passief gebouwde nieuwbouwwoning die heel goed geisoleerd is?
Welke Passief huis norm?
Nederland is ietsje minder isolatie nodig dan Duitse woningen, en in Rusland hebben ze weer andere eisen!
Isolatie betaalde je 1x, de energie rekening elk jaar!

Het voordeligste is 5 systemen te plaatsen.
1 de Airco voor koelen zomers maar ook voor en najaar een redelijk rendement, tot 10 graden haalde je hier het meeste uit.

2 Zonneboiler + heat pipe... 60 pijpen en lente en herfst is gedekt, ook de warm water voorziening.

3 Pelletkachel 6kw is vaak voldoende voor 11 steden winter met -20 dus alleen als het koud is Zaklopen en dagelijks er 10 kg in pleuren!

4 ventilatie met WTW unit, die verdeelde de warmte......

5 Bouw flinke serre, die kun je bij volle zon koelen door de gekregen winterzon op WTW unit met klep aan te sluiten als het warm genoeg is daar!

Ja, ik heb alle 5 in huis en voor en nadelen hiervan. Van April t/m September leverde de Heat Pipe zoveel dat de Sauna ook goedkoop kan draaien... maar niet iedereen heeft interesse in nr 6 is mijn ervaring!
De kosten zijn dan hoger dan alleen maar Warmtepomp maar dan heb je geen Serre om in de zon te zitten in koude winter....

Gesloten