LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaring met schuifpanelen als zonwering

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Ervaring met schuifpanelen als zonwering

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Wie heeft er ervaring met bv houten schuifpanelen als zonwering aan de buitenkant?
Gaan deze ook klapperen/rammelen als het waait?
Kun je dat voorkomen zo ja hoe doe je dat?

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Ervaring met schuifpanelen als zonwering

Ongelezen bericht door Sira »

Dat hangt er van af.
Als het Louvre-panelen zijn, zal het minder zin hebben tegen warmte of kou. Zijn het daarentegen gesloten panelen (zoals luiken) dan heeft het wel zeker zin.

Mijn huis heeft luiken. Deze houden kou en wind tegen, ook met dubbelglas. En met de zomerhitte scheelt het mij 4 à 6 graden (minder) in huis. Dat lijkt niet veel, maar voor het gevoel is dat wel veel.

Bij wind en storm kan alles klapperen of geluid maken. Dat geldt ook voor mijn luiken. Maar aan dat geluid wen je vanzelf, ik slaap er niet minder om. Nog een voorbeeld, ik heb ooit van een oude aluminium antennemast een vlaggenmast gemaakt. Bij harde wind gaat het koord tegen de mast klapperen. De mast staat naast mijn slaapkamer, maar het geluid stoort mij niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ervaring met schuifpanelen als zonwering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Geluid?
Als de rail een zachte schuim rand heeft die regelmatig, tussen 3 en 10 jaren nieuwe in moet kan het rammelvrij zijn.
De rol luiken, Aluminium of Kunststof? maar houten schuivende is lastiger, ik denk dat een vouw systeem wat je vast kunt zetten ook een mogelijkheid zou kunnen zijn.

En waar woon je, buiten bebouwde kom vol op de wind of in de binnenstad?
Kijk vooral of er strips zitten voor geluid te dempen en welk materiaal daar voor gebruikt is, een plakstrook is vaak beperkte levensduur, en de klik rubbers lastiger nieuwe in te krijgen.

Merk en type vermelden wat je wilde zou daarom ook betere en gerichtere antwoorden kunnen geven,
nu een loterij van vele mogelijkheden....

Annie4Time
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 jun 2017 13:19

Re: Ervaring met schuifpanelen als zonwering

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Dank voor de reacties afwachten dus of ze wel of niet gaan klapperen.

Gesloten