LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Ridder777 schreef:
11 mar 2020 12:11
Wanneer denken jullie dat dit probleem over zijn hoogtepunt is?
Moet ik dan denken : over een aantal weken/maanden/jaren?
Het virus zelf, zal net als de andere soortgelijke virussen nog jaren de ronde blijven doen. Dat is feitelijk ook wat we kennen als het jaarlijkse griepseizoen. Dat zijn niks meer of minder dan een aantal varianten griepvirus, waar mensen wel of niet last van krijgen, al naar gelang ze er al eerder aan zijn blootgesteld en dus antistoffen hebben, of een variant treffen die in de griepprik zit, zodat ze via die route een zekere bescherming hebben.

De gevolgen van deze actuele uitbraak, op het moment dat nog niemand er anti-stoffen voor heeft, en het dus zo om zich heen kan grijpen, zal met een maand of twee in Europa wel zijn uitgeraasd schat ik zo, maar wat het zal gaan doen, is lastig in te schatten. Als je kijkt dat er nu in Italië besloten moet worden wie er wel of niet aan de beademing kunnen op de Intensive Care ivm de schaarste van plekken en totale aantal beademingsapparaten, en dat mensen met meer levensjaren voor gaan, dus jongeren eerst, en dan ouderen, dan maak ik me wel zorgen wat dit voor een nog dichter bevolkt land als het onze zal gaan betekenen.

Maar goed, als ik het echt zo goed kon voorspellen, had ik mijn tijd/diensten wel aangeboden aan het RIVM.

Zie het zo, onze dijken zijn prima bestand tegen een poos flink hoog water, dat kennen we, en zijn ze ook voor gedimensioneerd. Als er een 10 meter hoge tunami tegenaan komt, zijn ze daar niet tegen bestand, terwijl daar niet meer kuubs water in zitten, het is de schok van het in 1x moeten verwerken van zoveel water, vs het gelijkelijk verwerken.

En of dit een 10m tsunami is, of een wat hogere golf dan gemiddeld, is nog niet echt duidelijk.

Lowieze
Berichten: 6602
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Noord-Korea neemt ook maatregelen:

“NOORD-KOREA SCHIET GRENSOVERSTEKERS NEER OM CORONA
China waarschuwt haar burgers niet de Noord-Koreaanse grens over te gaan. Wie dat wel doet, wordt waarschijnlijk neergeschoten door Noord-Koreaanse grenswachters.
Roepen naar de andere kant zou ook niet meer mogen.

Daarvoor waarschuwen de Chinese autoriteiten.”

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Het lijkt sommige Nederlanders allemaal niks uit te maken, maar goed de gevolgen zullen er ook zijn dat kan niet uitblijven.

Het proces moet erop gericht zijn om het medische apparaat niet te overbelasten."

En dat is meteen het grote gevaar wat op de loer ligt, misschien dringt dat eens door. Je kan daar best angstig voor zijn als je vatbaar bent en je kan niet meer opgenomen in het ziekenhuis als het zover komt. Dan ga je dood.

Willen we dat? nou ik nog even niet hoor...en ik blijf er ver, ver ...vandaan. En Noord Korea daar moet je natuurlijk helemaal niet willen zijn, dat is helemaal angstig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het Radboudumc ( Nijmegen) treft voorbereidingen om eigen leegstaande gebouwen en opleidingsafdelingen zo nodig om te bouwen tot ziekenzalen.
Zo nodig stopt de zorg voor niet levensbedreigende aandoeningen.

Komen we in de knoei omdat er straks misschien ook te weinig zorgpersoneel is?
Laatst gewijzigd door moederslink op 11 mar 2020 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Obelix1 schreef:
11 mar 2020 12:54
Het lijkt sommige Nederlanders allemaal niks uit te maken, maar goed de gevolgen zullen er ook zijn dat kan niet uitblijven.

Het proces moet erop gericht zijn om het medische apparaat niet te overbelasten."
Inderdaad. Om de boel even wakker te schudden een simpel rekensommetje.

Stel dat de mortaliteit 2% is. En stel dat niet 60-70% van de mensen ziek wordt, waar Merkel bang voor is, maar 50%. Dan betekent het dat 1% van de Nederlandse bevolking in de komende maanden komt te overlijden.

We hebben bijna 18.000.000 inwoners. Eén procent daarvan is 180.000. In een paar weken/maanden tijd.

Als de mortaliteit 3% is, en die kant lijkt het volgens sommige berichten op te gaan, dan gaat het richting 270.000. En als inderdaad 70% van de mensen besmet raakt, met een mortaliteit van 3%, dan gaat het richting de 350.000. En dat in een paar weken/maanden tijd. De begrafenisondernemers maken overuren, en Dela gaat ook failliet. En al zou het bij 50.000 doden blijven - dan is het nog ongekend veel.

Maar hier in Nederland maakt het allemaal niks uit. En een paar weken boodschappen in huis halen? Ben je gek. Dan laat je je leiden door paniek en angst. Ziek of niet, je gaat gewoon naar je werk en de straat op, en je gaat gewoon op visite bij je oude oma. Ja toch?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

De gevolgen zijn nog steeds niet helemaal in kaart te brengen:
onze bestuurders maken overuren maar ik vrees dat het straks toch echt onbeheersbaar wordt en er vergaande maatregelen genomen moeten worden.
Het is gewoon niet verstandig om té laconiek te zijn .
Wat voorraad eten in huis hebben is alleen maar goed.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

moederslink schreef:
11 mar 2020 13:06
Het Radboudumc ( Nijmegen) treft voorbereidingen om eigen leegstaande gebouwen en opleidingsafdelingen zo nodig om te bouwen tot ziekenzalen.
Zo nodig stopt de zorg voor niet levensbedreigende aandoeningen.

Komen we in de knoei omdat er straks misschien ook te weinig zorgpersoneel is?
Natuurlijk komen we daar mee in de knoei, die vallen ook uit en er is al tekort aan zorgpersoneel.
Wie het dichts bij het vuur zit, raakt het snelst besmet, dat is logisch.

Mij blijft het verbazen dat Nederlanders er nog zo laconiek onder blijven, van.....ach dat waait wel over joh. En als ik het heb of krijg dat zien we dan wel weer. Moet ik in quarantaine thuis blijven...owwww dan bellen we Appie toch gewoon even.
Moet ik naar het ziekenhuis, oei oei dat wordt wat lastiger.

Nederland wordt wakker, het kan nog.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Helaas is in het distributiecentrum van appie dan ook niemand meer aan het werk. De ene helft is ziek en de andere helft mag niet reizen. Geeft niet, lang leve de lol, we eten wel een hapje mee in het bejaardentehuis aan de overkant, ja toch? En dat ene kuchje, och... zolang je geen koorts hebt...

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
11 mar 2020 13:06
Komen we in de knoei omdat er straks misschien ook te weinig zorgpersoneel is?
Nou moederslink, hier een eerste antwoord, vers van de pers, 15 minuten geleden geplaatst.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2326660-nederla ... elast.html

Bedrijf huurt nanny's in voor kinderen van werknemers
De Brabantse kliniek ViaSana, waar zo'n 150 mensen werken, zet nanny's in zodat medewerkers hun kinderen mee naar werk kunnen nemen. "De patiëntzorg moet zoveel mogelijk door kunnen gaan", legt directeur Paul Kruijsen uit aan Omroep Brabant. "En dat gaat niet als medewerkers thuis gaan zitten omdat hun kinderen geen opvang hebben. Dus doen we dit om problemen te voorkomen."

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het Vaticaan krijgt geen bloemen geleverd:
acherm.....geen bloemen voor de Paus :(

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Obelix1 schreef:
11 mar 2020 12:54
Het lijkt sommige Nederlanders allemaal niks uit te maken, maar goed de gevolgen zullen er ook zijn dat kan niet uitblijven.

Het proces moet erop gericht zijn om het medische apparaat niet te overbelasten."

En dat is meteen het grote gevaar wat op de loer ligt, misschien dringt dat eens door. Je kan daar best angstig voor zijn als je vatbaar bent en je kan niet meer opgenomen in het ziekenhuis als het zover komt. Dan ga je dood.

Willen we dat? nou ik nog even niet hoor...en ik blijf er ver, ver ...vandaan. En Noord Korea daar moet je natuurlijk helemaal niet willen zijn, dat is helemaal angstig.
Die ziekenhuisbedden kan je maar 1x gebruiken, laten we zeggen/hopen dat Corona zó landt, dat we net genoeg plekken hebben. Dan moeten er even een paar weken geen ongelukken gebeuren, er geen spoedkeizersnedes nodig zijn, en geen mensen een hartaanval etc krijgen.

Het is dus wel duidelijk dat je ook als "gezonde" Nederlander, of Nederlander die een griepje prima zal kunnen overleven, serieuze gevolgen zal ondervinden als dit losgaat, bijvoorbeeld als jij om een compleet andere reden een beroep moet doen op de door corona overbelaste (ziekenhuis) zorg.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

In Vietnam doen ze het zo. Een groep van 27 Nederlanders is in quarantaine geplaatst in een hotel in Vietnam

Volgens de woordvoerder heeft de groep tijdens een binnenlandse vlucht in het vliegtuig gezeten met een persoon die mogelijk besmet is met het coronavirus.

Hupsakee, gezellig zo`n groepsreis. Verder hoeven Nederlanders in Nederland zich nog niet druk te maken hoor, ze zitten vast in Vietnam. Als ze terug komen zijn ze splinternieuw met certificaat, corona vrij.

16 minuten geleden, vers uit de oven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Lowieze schreef:
11 mar 2020 12:24
witte angora schreef:
11 mar 2020 12:14
Vergeet de bezorgers niet. Die zitten er echt op te wachten bij Corona-patiënten de boodschappen te bezorgen. Als ze zelf niet ziek zijn.
Ze kunnen de boodschappen toch voor je deur neer zetten, moeten familieleden of buren van corona-patiënten die in quarantaine zitten ook doen. Als je medicatie voor je ziekte nodig hebt, zal de apotheek toch ook moeten bezorgen?
Dat zal bij sommige bezorgers inderdaad prima gaan, maar wij bestellen regelmatig de boodschappen bij Jumbo, die bieden niet die mogelijkheid, ik moet daar bij aflevering per pin betalen.

Lowieze
Berichten: 6602
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
11 mar 2020 13:08

Inderdaad. Om de boel even wakker te schudden een simpel rekensommetje.

Stel dat de mortaliteit 2% is. En stel dat niet 60-70% van de mensen ziek wordt, waar Merkel bang voor is, maar 50%. Dan betekent het dat 1% van de Nederlandse bevolking in de komende maanden komt te overlijden.
Uit uw eigen quote wat Merkel zegt: “dan zal zo'n 60 tot 70 procent van de mensen besmet raken.”

Besmet raken hoeft niet voor iedereen te betekenen dat ze er ook ziek van worden. Dat is wel even een verschil.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Besmet raken hoeft niet voor iedereen te betekenen dat ze er ook ziek van worden. Dat is wel even een verschil.
Niemand wil besmet raken, dat is zeker een groot verschil. Je doet net alsof besmet raken niets uitmaakt omdat je er niet ziek van wordt. Je geeft het dan toch ook weer door...snap je dat een keer. Dat is het fenijn van het virus.

Gezond willen we zijn, ik wel in ieder geval! als dat mag tenminste.

Lowieze
Berichten: 6602
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Obelix1 schreef:
11 mar 2020 14:18
Besmet raken hoeft niet voor iedereen te betekenen dat ze er ook ziek van worden. Dat is wel even een verschil.
Niemand wil besmet raken, dat is zeker een groot verschil. Je doet net alsof besmet raken niets uitmaakt omdat je er niet ziek van wordt. Je geeft het dan toch ook weer door...snap je dat een keer. Dat is het fenijn van het virus.

Gezond willen we zijn, ik wel in ieder geval! als dat mag tenminste.
‘k Wist niet dat u kwaad werd :D

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

berndv schreef:
11 mar 2020 13:59
Lowieze schreef:
11 mar 2020 12:24
witte angora schreef:
11 mar 2020 12:14
Vergeet de bezorgers niet. Die zitten er echt op te wachten bij Corona-patiënten de boodschappen te bezorgen. Als ze zelf niet ziek zijn.
Ze kunnen de boodschappen toch voor je deur neer zetten, moeten familieleden of buren van corona-patiënten die in quarantaine zitten ook doen. Als je medicatie voor je ziekte nodig hebt, zal de apotheek toch ook moeten bezorgen?
Dat zal bij sommige bezorgers inderdaad prima gaan, maar wij bestellen regelmatig de boodschappen bij Jumbo, die bieden niet die mogelijkheid, ik moet daar bij aflevering per pin betalen.

Als het nodig is, zal de Jumbo wel op een andere betaalmethode aanbieden, bijv. betaalverzoek of eenmalige incasso.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Gezond zijn is het belangrijkste in een leven, dat vind ik tenminste. Ik vind het niet nodig om besmet te raken door iemand die niet weet dat ie een virusdrager is, u doet daar lichtvoetig over maar ben daar niet kwaad over.

Hier komen elke dag karren vrachten met toeristen voorbij uit Europa, ze hebben niet een sticker op hun hoofd dus ik zie dat met gemengde gevoelens aan. Begrijpt u, ik ga er speciaal niet voor naar Europa maar nu komt al die zooi deze kant op. Zie Vietnam een uur geleden.

Luchthavens zouden moeten controleren, maar hoe? Daar zou ook een oplossing kunnen liggen. Mijn vrouw was een week geleden behoorlijk ziek, griep of weet ik veel. Ik dacht meteen ....uhhhh nee hèè! Je wordt er in mee gesleurd terwijl je eerst dacht....Corona,,,, hier?

Op forummers kan je toch niet kwaad worden :o

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net op het nieuws: inmiddels zijn er iets meer dan 500 mensen positief getest. Maar... niet iedereen met corona wordt getest. Het werkelijke aantal besmettingen kan een stuk hoger liggen. Hoeveel hoger weet niemand. Waar die niet geteste maar wel besmette gasten rondhangen weet ook niemand. Hoeveel anderen ze zullen aansteken weet ook niemand.

Geef het een week of twee, en dan gaat dit land ook op slot. Omdat het niet anders kan.

Lowieze
Berichten: 6602
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

“De bezorgdiensten van Domino's Pizza en Albert Heijn komen, met het oog op het coronavirus, met een nieuwe bezorgoptie. Bestellingen worden zonder fysiek contact tussen klant en bezorger afgeleverd. AH deed dat in Brabant al zo'n beetje, maar ook fastfoodketen Domino's komt bezorgde klanten nu tegemoet. De bestelling komt tot aan de deur, de rest moet je zelf doen. Op die manier wordt de kans op verspreiding van het virus verder beperkt.”
Bron: AD Live.

Probleem van de boodschappen aan huis opgelost.

Gesloten