LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij lagen er toen iets meer dan 1000 patiënten in het ziekenhuis. Ik meen dat die 6000 gebaseerd was op griepcijfers, maar zeker weet ik het ook niet meer.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Als dat klopt dan zijn er, aangezien er momenteel op een paar na 3000 geregistreerde besmettingen zijn, zo'n 18.000 besmettingen. Dat is al 1 op de 1000. Met ongeveer 6 x verdubbelen kom je op 1 op de 15. En, als ik het goed uitreken, met zo'n 9 x verdubbelen zit je op ongeveer de helft van de bevolking. Toch zul je zien dat het verdubbelen steeds meer tijd gaat kosten. In theorie zou dat met een maand of twee, drie al zover kunnen zijn. Je moet er niet aan denken wat er dan met de zorg gebeurd. Dat ruim 1 miljoen mensen geregistreerd besmet is, en het overgrote deel zit ziek thuis of ligt op de IC.

Geen wonder dat deskundigen en de overheid het zoveel mogelijk willen spreiden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik hou het op 200.000, 300.000, 400.000 in die orde van grootte. Besmettingen dus.

Die '6000' van GGD- directeur De Gouw betrof dus niet het aantal besmettingen/geïnfecteerden, maar het aantal zieken. Hij leidde dat inderdaad af van ervaringscijfers met betrekking tot griep.

Als je het aantal bevestigde gevallen (positief getesten) als uitgangspunt wil nemen voor het totaal aantal gevallen (net zoals 959 leidde tot de schatting van 6000), dien je volgens mij rekening te houden met wijzigingen in de aanpak, in ieder geval sinds 14 maart (de dag waarop '959' gemeld is), bijvoorbeeld als het gaat om testbeleid. Zoals bijvoorbeeld het niet meer testen van huisgenoten, wat eerst kennelijk wel gebeurde en later, vanwege testschaarste en toegenomen werkdruk niet meer. Men vond ook dat testen van huisgenoten geen meerwaarde had, omdat deze mensen toch al in quarantaine zaten).
Als je hier rekening mee houdt, dan kom je tot een aanzienlijk hogere schatting dan 18.000 denk ik. Veel hoger zelfs (het dubbele?). De 3000+ gevallen van nu, zijn immers niet te vergelijken met de bijna 1000 gevallen van een week geleden. Appels en peren.

En welke berekening je ook maakt, dit betreft dus een schatting voor het aantal 'zieken', niet het aantal 'geïnfecteerden'.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

PietertjeTwee schreef:
20 mar 2020 23:14
Hmm nee, er staat toch expliciet aangegeven dat het om het aantal geïnfecteerden gaat:

'De GGD gaat ervan uit dat in Nederland 6000 mensen het coronavirus hebben of hebben gehad, zei Sjaak de Gouw, directeur van GGD Hollands Midden, in NOS Met het Oog op Morgen.'

Voor de rest ben ik het met je eens, in zoverre dat er rekening moet worden gehouden met de wijzigen in het beleid.
Daarbij speelt ook dat er op dit moment ook opnieuw een griepepidemie is en hierbij zijn de verschijnselen niet zo verschillend van Corona.

Bron: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... rus-woedt/

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
20 mar 2020 23:23
Daarbij speelt ook dat er op dit moment ook opnieuw een griepepidemie is en hierbij zijn de verschijnselen niet zo verschillend van Corona.

Bron: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... rus-woedt/
Volgens mij lees je onvolledig.
Er wordt gesteld , dat men uit Corona angst eerder met griep-achtige verschijnselen, bij de huisarts aanklopt. Waardoorgriep aantallen mogelijk zijn opgeklopt

En mijn eigen veronderstelling (=open deur) , anti-corona maatregelen zijn natuurlijk even effectief tegen griep.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Radar »

alfatrion schreef:
20 mar 2020 17:48
Dat laatste is een beter idee. Mischien kan de mod de berichten afsplitsten?
Gelieve hiervoor zelf een nieuw topic te starten.

Vriendelijke groet,

Radar ^KL

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kurzgesagt: Coronavirus
https://youtu.be/BtN-goy9VOY

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

PietertjeTwee schreef:
20 mar 2020 23:14
Hmm nee, er staat toch expliciet aangegeven dat het om het aantal geïnfecteerden gaat:

'De GGD gaat ervan uit dat in Nederland 6000 mensen het coronavirus hebben of hebben gehad, zei Sjaak de Gouw, directeur van GGD Hollands Midden, in NOS Met het Oog op Morgen.'

Voor de rest ben ik het met je eens, in zoverre dat er rekening moet worden gehouden met de wijzigen in het beleid.
Er staat zeker niet expliciet aangegeven dat het om 'het aantal geïnfecteerden', al lijkt dat wel gesuggereerd te worden. De letterlijke woorden in de radio-uitzending zijn overigens '.., het virus komt gewoon in heel Nederland maar bij zo'n 6000 mensen voor...'.

Als de man écht doelt op het aantal geïnfecteerden, dan snap ik het aantal van 6000 niet. Er zijn steekproeven gedaan (ziekenhuismedewerkers in Brabant 6-8 maart en in Rotterdams ziekenhuis afgelopen week volgens mij) en daar bleek het aantal besmettingen 4% resp. 5% te bedragen. In dat licht zeg ik: als die schatting van 6000 het aantal geïnfecteerden betreft, klopt ze van geen kant.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 21 mar 2020 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

PietertjeTwee schreef:
21 mar 2020 00:23
Er staat zeker niet expliciet aangegeven dat het om 'het aantal geïnfecteerden'
Wat is dan een mogelijke andere uitleg van de alinea in het artikel? '6k mensen hebben het coronavirus (gehad)' staat toch gelijk aan 'er zijn 6k mensen met het coronavirus geïnfecteerd (geweest)', of versta jij er iets anders onder?
Hij zou kunnen doelen op het aantal mensen dat ziek geworden is door het virus, het aantal mensen dat symptomen heeft.
PietertjeTwee schreef:
21 mar 2020 00:23
Met die steekproeven ben ik niet bekend, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Ik kan me ook niet herinneren gelezen te hebben dat ergens uit zou blijken dat maar liefst 4% a 5% van de bevolking geïnfecteerd zou zijn of zijn geweest (waarmee ik overigens niet wil beweren dat wat je zegt niet klopt).
Steekproef in Brabant:
https://www.rivm.nl/nieuws/resultaat-st ... oronavirus
(ik had de bedoeling deze link te plaatsen bij mijn eerdere bericht hierover, maar zie nu dat ik dat vergeten ben).

Het Erasmus MC testte 936 medewerkers,; 50 daarvan (5,3%) bleken besmet:
https://www.npostart.nl/op1/18-03-2020/POW_04596616
(Vanaf 1.00.25 in de video).

zonfornet
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2020 22:38

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door zonfornet »

Prima plan VOOR ALLE SUPERMARKTEN, MAAR niet alleen de duurste. Tijdstip zeer ongelukkig. De Zorg sector hebben medewerk( st) ers 3 lunch pauze tijden koppel die daarmee, zodat deze ook boodschappen kunnen doen ( sommige samen met zorgverlener ) , zonder lege schappen. KAN NEMAND WAT OP TEGEN HEBBEN, TOCH

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

JUMBO supermarkt snapt er niets van

Bij de plaatselijke Jumbo in ons dorp is het ondanks alles business als altijd. Rijen voor de kassa, mutje vol, geen enkele bescherming voor de kassamedewerkers welke in hun lage positie als ware nevelvangers dienst doen.
Het ergste is het bij de servicebalie, personeel en klanten hangen vrolijk aan beide kanten over de balie, gezichten 50/60 cm uit elkaar en lekker met elkaar in gesprek.
Als die medewerkers niets oplopen, dan snap ik er niets meer van.

JUMBO, grijp in, dit kan echt zo niet !

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op mijn vaste middagwandeling moest ik bij een stilstaand stel moeite doen om er met voldoende afstand omheen te lopen. Ze keken me aan of ik gek was.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Erthanax schreef:
21 mar 2020 15:22
Op mijn vaste middagwandeling moest ik bij een stilstaand stel moeite doen om er met voldoende afstand omheen te lopen. Ze keken me aan of ik gek was.

Nooit geleerd om je Hollandse mond dan te gebruiken?? Gewoon vragen van kan ik er ff op een veilige afstand langs.:-) zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Dat van de jumbo hierboven herken ik niet want bij ons hebben ze en schermen en afstandsstrepen, ook mag je maar 2 per klant van bepaalde dingen meenemen.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja, ik verzin het niet hè!
Geen strepen, geen schermen en iedereen pal op elkaar !

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:
20 mar 2020 20:57
Het gaat hard :
op 16 maart, 4 (!) dagen geleden hadden we 1413 besmettingen en 24 doden,
nu: 20 maart : bijna 3000 besmettingen en 106 doden.
En nu 21 maart : 3631 besmettingen en 136 doden .

Ik heb vreselijk te doen met al die mensen die aan de beademing liggen en in slaap worden gehouden en dan ook in buikligging. Hoe komen zij hieruit na al die weken straks? :cry:

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Vanmorgen bij een supermarkt: niet druk. Iedereen gedraagt zich keurig. Houdt netjes afstand. Heel fijn.
Totdat we bij de kassa komen.
Wij houden ruim afstand tot de vorige klant maar een stel op leeftijd duwt met kar en lichaam tegen ons aan onder gemompel van of we even door willen lopen want hun kar zat zo vol.
Geen reden voor haast hè, niemand achter hun.
Ik verzoek de man of hij wat afstand wil bewaren.
En wijs ook nog even op de afstandslijnen op de grond.
Hij mompelt weer iets van 'kan toch best even' en gaat maar door met opduwen.
Ik ben de beleefdheid zelve, al zeg ik het zelf, maar dat stopte toen even.
Nogmaals vriendelijk vragen hielp niet en toen heb ik 'm zo luid mogelijk de mantel uitgeveegd.
En ondanks dat gewoon gewoon doorgaan.
Je houdt het niet voor mogelijk....

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Klaas Jan schreef:
21 mar 2020 17:15
(...) Ik ben de beleefdheid zelve, al zeg ik het zelf, (...)

Ik wil dat ook wel voor u zeggen, gezien uw reacties op het forum :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik las ook dat er zoveel jongeren nog samen groepen.
En dat er zoveel besmettingen zijn komt ( nog stééds ook ) doordat men de hygiënemaatregelen niet voldoende in acht neemt.

Op Lesbos is ook Corona.
De vluchtelingen daar zitten opgepropt zonder afdoende hygiënische maatregelen.

Ik begin me serieus af te vragen of dit nog wel in te dammen is zonder complete lock down.
En het kan immers ook zo weer oplaaien?
In Huwan zijn ze daar net zo goed bezorgd over.

Gisteren beelden gezien van strand Australië , hutje mutje lag het strand vól!
Vandaag is het ( pas ) verboden .

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

@moederslink , er genezen ook mensen. Daar hoor je niet veel over.

https://nos.nl/artikel/2325150-wat-zijn ... ezing.html
Lock down is zinloos.

Wat dacht je van deze groep mensen ? dat vind ik erger dan de mensen op Lesbos.

https://www.human.nl/tussenuur/lees/202 ... houMUkF5ps
Laatst gewijzigd door reggie2 op 21 mar 2020 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... vandaag heb ik 24 kilometer gewandeld, maar ik zie ook wel een lock down aankomen. Niet omdat het te druk is, dat valt wel mee. Maar teveel mensen die het vertikken zich aan de regels te houden.

Het was een groepje van 'maar' drie sportieve wielrenners. Maar net als anders de neus in elkaars kont, schreeuwen dat ik opzij moet, rakelings langs me heen, en even verder schreeuwen dat er een auto aan komt.

Bij het station een commerciële bedelaar bij de roltrap. Hangt half over de leuning heen. Daar moet je dus langs. Na een paar minuten was hij weg, zat er een andere commerciële bedelaar. Wordt de een weggestuurd, dan komt de ander wel. Daarom: commercieel. Ze lossen elkaar gewoon af.

En dan een hele hoop die links lopen op een fietspad omdat het zo schijnt te horen. En vertikken om opzij te gaan. Soms komen er dan ook fietsers aan; 2 fietsers rechts, 2 'wandelaars' links, en daar moet je dan tussendoor. Niks anderhalve meter. Nog geen 30 centimeter aan beide kanten.

De meeste mensen houden zich keurig aan de regels trouwens. Gepaste afstand en zo, dat gaat bij de meesten wel goed. Ook de gesprekken die ik gevoerd heb met medewandelaars en anderen. Het was relatief rustig op de weg; een beetje het beeld uit de jaren 60 en begin 70. Prima te doen. In de winkels is het rustig; restaurants gesloten, maar toch een koffie-to-go kunnen scoren. Maar er zijn er toch teveel die zich van die anderhalve meter niks aantrekken. En dat gaat zich, denk ik, uiteindelijk wreken in een lock down. Omdat het niet anders kan.

Gesloten