LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Zover is zeker: Het is als een roedel honden die nauwelijks nog onder controle is te houden en die steeds groter wordt.

Waarom iedereen de drukte op zoekt? In het noorden is de besmettingsgraad nog niet zo heel hoog. Ik denk dat mensen denken dat het allemaal wel losloopt omdat de kans op besmetting nu nog relatief laag is. Maar waarom ze dan tegelijkertijd wc-papier hamsteren is me ook een raadsel.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
22 mar 2020 07:37
Zover is zeker: Het is als een roedel honden die nauwelijks nog onder controle is te houden en die steeds groter wordt.

Waarom iedereen de drukte op zoekt? In het noorden is de besmettingsgraad nog niet zo heel hoog. Ik denk dat mensen denken dat het allemaal wel losloopt omdat de kans op besmetting nu nog relatief laag is. Maar waarom ze dan tegelijkertijd wc-papier hamsteren is me ook een raadsel.
Of de mensen in het noorden houden zich juist wel aan de voorgeschreven regels, omdat ze zien wat er in het zuiden van het land gebeurd is wanneer je dat niet doet.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

witte angora schreef:
22 mar 2020 07:37
Zover is zeker: Het is als een roedel honden die nauwelijks nog onder controle is te houden en die steeds groter wordt.

Waarom iedereen de drukte op zoekt? In het noorden is de besmettingsgraad nog niet zo heel hoog. Ik denk dat mensen denken dat het allemaal wel losloopt omdat de kans op besmetting nu nog relatief laag is. Maar waarom ze dan tegelijkertijd wc-papier hamsteren is me ook een raadsel.
Het Noorden is een plek in Nederland waar nu tientallen zwaar zieke patiënten uit het Zuiden naar toe worden gebracht om te verplegen. Een enkeling maakt zich daarover op social media zorgen over meer dan aan handjevol is het niet.
Gelukkig maar, zwaar zieke patiënten moeten verpleegd worden, regio's doen er dan niet toe.

Hier is ruimte zat en de besmettingsgraad nog niet zo hoog inderdaad.
Ik kan vanuit 'hier' -de metropool van Noord Nederland- melden dat het erg stil is op straat.
Men houdt zich over het algemeen prima aan het afstand houden, behalve dan een enkele dolende geest waarover ik gisteren mijn ervaring schreef.
In winkels is er voldoende voorraad w.c.papier trouwens. Dat hamster-beeld klopt echt niet meer.
Toestanden zoals in Noordwijk, Zandvoort en Bloemendaal hebben we hier niet.
Het is denk ik wel zo dat men overal in Nederland nog wat meer afstand zou kunnen houden en andere regels in acht zou kunnen nemen. Of dat nou Noord, Oost, Zuid of West is.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
22 mar 2020 01:34
En dan zijn er nog steeds mensen in ons land die niet in staat zijn om een gepaste anderhalve meter afstand te houden. Is dat onnozelheid? Onverschilligheid? Onachtzaamheid? Onoverwinnelijkheid? Onsterfelijkheid?
Betweterigheid: Men is het simpelweg niet eens met gekozen aanpak.….Ook in mijn geval. Donderdag zelfs nog in Brabant wezen klussen.

Als groepsimmunitieit het doel is, dan is wordt er van alles aan gedaan om de weg naar dat doel zo lang mogelijk te maken.
Huidige aanpak is er immers vooral op gericht het aantal doden te minimaliseren. Doordat het land langdurig plat ligt is de economische schade dan juist maximaal

Italiaanse rapport betreffende Corona sterfgevallen laat zien dat in vrijwel alle gevallen, er sprake was van mensen die al van alles mankeerden. In 75% van de gevallen liep men al met minimaal 2 kwalen rond. Meer dan 99% had al een medische conditie:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... italy-says

Wat mag de uiteindelijke prijs worden, die we betalen voor het in stand houden van de mythe van maakbare gezondheid?

De ziekte kosten in Nederland waren in 2019 al ruim 13% van ons bruto binnenlands product. Bij teruglopende economie, worden gelijkblijvende zorgkosten automatisch al een groter percentage van de kleinere koek. En de zorgkosten stijgen nu natuurlijk fors.

Nog even en het ene deel van Nederland is alleen nog maar aan het werk, om de verzorging van het andere deel te kunnen betalen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
21 mar 2020 23:41
De ellende is dat wanneer je eindelijk vd beademing af bent, dus " genezen" van het virus zeg maar, dat er dan nog zoveel mensen komen te overlijden als gevolg van deze zwaar invaliderende ' behandeling ' .
Je bent zo verzwakt , kilo.s spiermassa kwijt, moet misschien weer opnieuw leren lopen , vatbaarder voor longontsteking etc etc.
Ben je dan overleden aan Corona? In mijn beleving denk ik dan toch van wel, zeker indirect, hoewel de cijfers van het dodental door het Coronavirus waarschijnlijk anders zullen zeggen.
Aan de andere kant, hoeveel gevallen worden toegeschreven aan Corona, terwijl deze mensen onderliggende gezondheidsproblemen hebben? Dan is Corona de druppel die de emmer deed overlopen, maar wordt die druppel als boosdoener gezien en niet al die andere druppels die de emmer tot de rand hebben gevuld. De jongste die in Nederland eraan is gestorven is 63 jaar oud en had gezondheidsproblemen, dat zegt veel over de kwetsbaarheid van een bepaalde groep.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier wordt veel te gemakkelijk gedacht over Corona. Kijk dit filmpje:
https://youtu.be/wHK_PZCpQgo

Dat overkomt jou niet? Wat als een van jouw naaste dat overkomt omdat jij er zo makkelijk over dacht?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Italië: Berlusconi doneert 10 miljoen. Dat is dezelfde man, die tijdens zijn presidentschap de gezondheidszorg heeft verwaarloosd en er miljarden (euro's) op heeft bezuinigd.

Nederland. Hier valt op, dat de gezondheidszorg per telefoon werkt, alleen stem-contact. Contact met beeld en geluid is effectiever. Daar zijn veel programma's voor. Slack is populair bij grote bedrijven met veel thuiswerkers, maar voor 1-op-1 contact is Viber weer gemakkelijker.
(Nee, geen Whatsapp en Facebook gebruiken, want die software is veel te nieuwsgierig naar wat er nog meer met het apparaat wordt gedaan).
Als elke voorkamerdraak van de huisarts dit nu installeert, dan worden er minder fouten gemaakt, kan de assistent beter inschatten of iemand hypochondert of echt ziek is.
Viber is gratis, geen extra kosten voor de praktijk.

Veel landen zijn echt op slot. In Oost-Europa is dat een oud-communistische koude-oorlog-reflex. De meeste beslissers zijn ouder dan 50, zijn nog onder het communisme opgegroeid en daarom wat sneller met machtsvertoon van staatswege. Of grenzen sluiten helpt? Over een half jaar weten we het.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

16again schreef:
22 mar 2020 08:26
Men is het simpelweg niet eens met gekozen aanpak.….Ook in mijn geval. Donderdag zelfs nog in Brabant wezen klussen
We horen het wel over een week of 2, hoe het met je is, met je vrienden, collega's en je naaste familie !
En dat allemaal om een paar euro's te scoren.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ergens begrijp ik wel, dat mensen zich niet aan alle maatregelen houden. De afgelopen week lag in de media de nadruk op de 'risicogroepen', waardoor een verkeerd beeld is ontstaan.
Met de insteek 'het treft iedereen, ook als je jong bent, is het veel meer dan een heftige griep' krijg je wel iedereen mee.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
22 mar 2020 09:12
Hier wordt veel te gemakkelijk gedacht over Corona. Kijk dit filmpje:
https://youtu.be/wHK_PZCpQgo
Na het bereiken van groepsimmuniteit, behoren dit soort beelden tot het verleden.
Uit het filmpje:
De ggd schat de kans dat <Naam 16 jarige> herstelt hoog in
GGD woordvoerder: "er is nog nooit een jongere aan dit virus overleden"
Laatst gewijzigd door 16again op 22 mar 2020 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

En hoe weet je dat jij de oorzaak er van bent dat een naaste het virus krijgt? Ik hoor verhalen van mensen die zelf niet snappen waar ze het hebben opgelopen omdat ze met niemand contact hebben gehad die besmet was.
Laten we ons aan de regels houden en proberen onszelf ook een beetje te beschermen door niet alle filmpjes te gaan bekijken, alle artikelen te lezen (ook die fake zijn), alle social media te volgen waardoor je paniek steeds groter wordt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
22 mar 2020 09:35
16again schreef:
22 mar 2020 08:26
Men is het simpelweg niet eens met gekozen aanpak.….Ook in mijn geval. Donderdag zelfs nog in Brabant wezen klussen
We horen het wel over een week of 2, hoe het met je is, met je vrienden, collega's en je naaste familie !
En dat allemaal om een paar euro's te scoren.
Zo makkelijk komen jullie natuurlijk niet van me af!
"Gescoorde" euros waren niet het doel: Die gaan naar werkgever, daar zie ik niets extras van.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kees2850 schreef:
22 mar 2020 09:58
alfatrion schreef:
22 mar 2020 09:12
Hier wordt veel te gemakkelijk gedacht over Corona. Kijk dit filmpje:
https://youtu.be/wHK_PZCpQgo

Dat overkomt jou niet? Wat als een van jouw naaste dat overkomt omdat jij er zo makkelijk over dacht?
Nou @alfatrion dit soort filmpjes heb je ook van patiënten met allemaal verschillende andere ernstige ziektes. You Tube staat er vol mee. Maar de schuld daarvoor neerleggen bij mensen die gezond zijn en proberen te genieten van het leven is wel heel erg misplaatst.
Op dit moment houden mensen zich niet aan de voorschriften. Op de stranden, de bossen, de bouwmarkten, de supermarkten neemt de bevolking niet de afstand van 1,5 meter in acht. Ik lees hier dan vervolgens excuses, "ja maar dan duurt het zo lang om groepsimmunitieit op te bouwen", "ja maar deze mensen hebben onderliggende gezondheidsproblemen" en "ja maar ik moet toch kunnen genieten".

Vergis je niet: deze jongen was kerngezond, ligt nu met ernstige klachten in het ziekenhuis en houdt daar waarscheinlijk iets chronisch aan over. Dit is geen vriendelijk virus dat wel meevalt.
https://youtu.be/BtN-goy9VOY

In Italië heeft men ook geroepen dat men het allemaal aankon en daar moeten nu gekozen worden: wie laten we dood gaan? In de landen om ons heen wordt gehandhaafd om de regels en als daar het leven weer opgang kan komen dan zitten wij nog in de ellende omdat de Nederlandse bevolking het niet eens was met de voorschriften en de keten nooit doorbroken is.

Dus nee, het is niet misplaatst om de verantwoordelijkheid neer te leggen bij hen die het niet nodig vinden om de voorschriften op te volgen of in vriendelijke termen: zij die alleen maar willen genieten van het leven.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@alfatrion.
“Vergis je niet: deze jongen was kerngezond, ligt nu met ernstige klachten in het ziekenhuis en houdt daar waarscheinlijk iets chronisch aan over. Dit is geen vriendelijk virus dat wel meevalt.”

Waarom plaatst u geen filmpjes of geeft aandacht aan jongeren die ziek zijn geweest en nu weer beter zijn? Want daar zijn er veel meer dan van die ene 16-jarige die ziek werd.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kees2850 schreef:
22 mar 2020 11:08
Hoe weet je zeker dat die jongen kerngezond was? Dat zegt zijn familie maar misschien:
(...)
Het past bij het algemene beeld. Hier wat 30 tot 50 jarigen te wachten kan staan, die kerngezond zijn. Weliswaar maar een beperkt percentage van -ik meen- 5% maar als je bij die 5% zit dan ben je voor de rest van je leven wel voor 100% chronisch patient.
https://youtu.be/Zy0tKwYVBRU

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik de reacties lees dat het allemaal wel meevalt, jongeren gewoon genezen (de blijvende longschade noemen we maar even niet), of dat men het niet eens is met de gekozen aanpak, dan rol ik van mijn stoel van verbazing. Die hebben kennelijk geen familie in Erp en hebben nooit van Bernhoven gehoord.

Gelukkig is het nu in China onder controle. Dat heeft de partij inmiddels ook trots bekend gemaakt. Ik zag zelfs een "traveling shot" langs een rij verpleegkundigen die blij lachend een voor een hun mondkapje afnamen.

Wel jammer dat er nu waarschijnlijk geen arts meer is die nog een besmetting durft te melden, laat staan de tweede onderassistent-gezondheidscommissaris in wijk 17. Niemand gaat immers tegen de partijlijn in, want dan krijg je straf. Laten we niet vergeten dat de Chinese overheid dat onbekende virus een maand lang heeft verzwegen en klokkenluidende artsen gewoon oppakte.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
22 mar 2020 10:56
In de landen om ons heen wordt gehandhaafd om de regels en als daar het leven weer opgang kan komen dan zitten wij nog in de ellende omdat de Nederlandse bevolking het niet eens was met de voorschriften en de keten nooit doorbroken is.
Suggereer je dat door het vermijden van elk contact , het virus blijvend overwonnen kan worden? Waanbeeld. Zodra we ons leven hervatten, kan het virus weer landen bij elk binnenkomend vliegtuig vanaf buitenlandse bestemming, en zijn we weer terug bij af.
Bij groepsimmuniteit zijn we bestand tegen wat het vliegtuig meebrengt

alfatrion schreef:
22 mar 2020 10:56
Dus nee, het is niet misplaatst om de verantwoordelijkheid neer te leggen bij hen die het niet nodig vinden om de voorschriften op te volgen of in vriendelijke termen: zij die alleen maar willen genieten van het leven.
Als we al in termen van verantwoordelijkheid moeten denken, denk ik allereerst aan moeder natuur. Waarom hebben we hier geen weerstand tegen? Voor het antwoord verwijs ik je naar Darwin.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mag ik u dan verwijzen naar de heren Dunning en Kruger? En naar Bertrand Russell natuurlijk. (Diens boek De verovering van het geluk kan ik iedereen van harte aanbevelen.)

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kees2850 schreef:
22 mar 2020 11:21
@alfatrion Dit studierapport is in Jama gepubliceerd. Nieuwere studies uit Italië bevestigen dit beeld.
Ik betwist niet dat het voor 80% wel mee valt. Je zal alleen bij die andere 20% horen. Mijn punt is: dat zijn niet alleen ouderen of mensen met al andere aandoeningen. Onder deze 20% zitten heel veel mensen die kerngezond zijn en jong zijn.
16again schreef:
22 mar 2020 11:29
Suggereer je dat door het vermijden van elk contact , het virus blijvend overwonnen kan worden? Waanbeeld. Zodra we ons leven hervatten, kan het virus weer landen bij elk binnenkomend vliegtuig vanaf buitenlandse bestemming, en zijn we weer terug bij af.
Als wij niet uitkijken dan gaan we Italië achterna. Daarnaast in China zit men nu op 60 gevallen per 1 miljoen terwijl we in Nederland al op 209 per 1 miljoen zitten. Het moge duidelijk zijn dat China het virus op dit moment beter onder controle heeft. De gevallen die daar nu zijn komen van buiten. Groepsimmuniteit is leuk maar a) je weet niet of dat te behalen valt en b) het komt met een hoge prijs. In China is geen groepsimmuniteit maar het gaat hun lukken om dit onder controle te houden.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:
22 mar 2020 11:29
Suggereer je dat door het vermijden van elk contact , het virus blijvend overwonnen kan worden? Waanbeeld. Zodra we ons leven hervatten, kan het virus weer landen bij elk binnenkomend vliegtuig vanaf buitenlandse bestemming, en zijn we weer terug bij af.
Bij groepsimmuniteit zijn we bestand tegen wat het vliegtuig meebrengt

Tja, ook op de eerdere reactie van Erthanax, dat het virus in China is overwonnen, ze zijn daar doodsbenauwd dat iemand uit het buitenland het virus weer meebrengt en dat het hele circus weer van voren af aan begint.

Je kan niet steeds opnieuw de hele economie plat leggen. Afgezien van de financiële gevolgen verwachten ze in Nederland nu al meer echtscheidingen, meer zelfdodingen, meer depressies, meer kindermishandeling.

Ik ben ook heel benieuwd naar de reacties wanneer straks de belastingen omhoog gaan en de ziektekosten enorm gaat stijgen. Want daar zal, wanneer deze crisis voorbij is, vast weer geen begrip voor zijn. Het geld moet ergens vandaan komen.

Gesloten