LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kees2850 schreef:
24 mar 2020 20:42
Dat begrijp ik maar veel echtparen / stellen zijn gewend om samen boodschappen te doen. Elkaar te helpen en ook voor de gezelligheid. Daar is toch niks mis mee om dat toe te staan lijkt mij. En er wordt groepsimmuniteit opgebouwd wellicht.
Groepsimmuniteit is leuk en heeft op lange termijn voordelen, maar op korte termijn speel je met je "gezellig samen winkelen" met het leven van anderen.

Hou de besmettingskans gewoon zo laag mogelijk, hiermee voorkomen we een complete lock-down. Straks krijgen we die omdat types zoals jij gezellig willen winkelen. Winkel is nu pure noodzaak er is niets gezelligs aan.

Denk eens aan de ouderen die zeer kwetsbaar zijn voor dit virus.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
24 mar 2020 20:42


Dat begrijp ik maar veel echtparen / stellen zijn gewend om samen boodschappen te doen. Elkaar te helpen en ook voor de gezelligheid. Daar is toch niks mis mee om dat toe te staan lijkt mij. En er wordt groepsimmuniteit opgebouwd wellicht.
Vanmiddag was ik bij Praxis, er stond een bewaker voor de deur en buiten stonden enkele mensen te wachten. Waarschijnlijk was hun partner binnen om even een boodschap te doen. Zo kan het toch ook?
Iedereen moet zich nu aanpassen, gezelligheid komt later wel weer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
24 mar 2020 17:40
OMG, sprakeloos. Brief van de dominee aan de kinderen
Meer dan OMG. Dit is dominee HJ Agteresch, die tot ongeveer 2015 internist was, medicus, aldus het Reformatorisch Dagblad. Van een totaal andere orde dan de flyeractie in Rijssen.
Nijogeth schreef:
24 mar 2020 20:01
Hoeveel fijner zou het zijn geweest als de regering en het RIVM alleen een schatting zouden doorgeven van wanneer ze verwachten dat we weer gewoon normaal kunnen gaan doen en ons niet zo idioot meer hoeven te gedragen.
Kijk naar China. Wuhan is op 23 januari hermetisch afgesloten en dat duurt tot 8 april. Overgezet naar Nederland: ongeveer tot eind mei, begin juni. Drie maanden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Wij gaan morgen samen naar de groentewinkel….en dan nemen we gewoon elk een eigen winkelwagentje. Wat we overigens al jaren zo doen

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
24 mar 2020 21:01
Wij gaan morgen samen naar de groentewinkel….en dan nemen we gewoon elk een eigen winkelwagentje. Wat we overigens al jaren zo doen
Toch moeilijk blijkbaar, je een paar weken anders gedragen dan anders.
Zou dat de reden zijn van mensen die dwars tegen de voorschriften ingaan: ja maar, ik doe het al jaren zo.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

We mogen maar alleen de winkel in. Er staat iemand aan de ingang die dit regelt en zorgt dat er niet te veel tegelijkertijd binnen zijn. Dus blijft er één in de auto wachten. We zullen wel in de file staan bij de deur.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Groepsimmuniteit is niet het doel. Het doel is er voor zorgen dat de aantallen zo laag blijven dat de zorg het aan kan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
24 mar 2020 21:12
Groepsimmuniteit is niet het doel. Het doel is er voor zorgen dat de aantallen zo laag blijven dat de zorg het aan kan.
Natuurlijk is groepsimmuniteit het doel. En de zorgcapaciteit een beperkende factor, die er voor zorgt dat we dat doel langzaam bereiken.

Ik wacht overigens nog op een kosten-baten analyse van de huidige aanpak.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
24 mar 2020 21:04
16again schreef:
24 mar 2020 21:01
Wij gaan morgen samen naar de groentewinkel….en dan nemen we gewoon elk een eigen winkelwagentje. Wat we overigens al jaren zo doen
Toch moeilijk blijkbaar, je een paar weken anders gedragen dan anders.
Zou dat de reden zijn van mensen die dwars tegen de voorschriften ingaan: ja maar, ik doe het al jaren zo.
De echte reden is, dat het simpelweg niet in een kar past

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kijk, soms is navragen beter dan gelijk een mening geven.

Eigenlijk een mooi voorbeeld hoe ontzettend moeilijk het is om je vaste gewoontes los te laten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:
24 mar 2020 21:40
alfatrion schreef:
24 mar 2020 21:12
Groepsimmuniteit is niet het doel. Het doel is er voor zorgen dat de aantallen zo laag blijven dat de zorg het aan kan.
Natuurlijk is groepsimmuniteit het doel. En de zorgcapaciteit ....
Groepsimmuniteit is het uiteindelijke doel inderdaad.
Het korte termijn doel is een grote piek zien te voorkomen in de zorgcapaciteit.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
24 mar 2020 20:32
Thuis slapen veel mensen in hetzelfde bed met elkaar. Zoenen ze, vrijen ze wellicht.
Thuis eten de mensen met elkaar. Met hun kinderen, soms met familie, met gasten

Maar toch wordt geadviseerd om in je eentje boodschappen te doen om de overdracht van het virus te bemoeilijken.

Ik vind dat echt niet te rijmen met gezond verstand.
Kom op Kees, het probleem is niet dat die huisgenoten elkaar buitenshuis zouden kunnen besmetten als ze samen de supermarkt in gaan (dat doen ze thuis wel). Het probleem is dat het onnodig druk wordt in de winkel. De kans dat meer besmette personen de winkel betreden neemt natuurlijk ook toe, met iedere onnodige bezoeker. Hoe minder personen en hoe korter de tijd in de winkel, hoe geringer de verspreiding.
Je weet dit toch wel?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe geringer de verspreiding hoe langer dit gaat duren.
Ik vind dit zo simplistisch gedacht. Een makkelijke aanname. Virologen hebben vast een veel genuanceerdere uitleg die tevens wetenschappelijk onderbouwd kan worden.

Moeten we de poorten open zetten? Want dan hebben we "dit" maar gehad?

Oplossingen liggen zoals zo vaak juist in nuances verscholen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

We hebben 2000 bedden. Als 5% van de geïnfecteerde daarop terecht komt dan kunnen we er max 40 000 geïnfecteerde tegelijk aan. Meer en we hebben Italiaanse toestanden.

Voor groepsimmuniteit moeten 10 miljoen mensen geïnfecteerd worden. Deel 10 miljoen door 40 duizend en je komt op 250. Als de genezingsproces 14 dagen/2 weken duurt, dan kom je op 500 weken om groepsimmumiteit op te bouwen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
25 mar 2020 07:07
We hebben 2000 bedden. Als 5% van de geïnfecteerde daarop terecht komt dan kunnen we er max 40 000 geïnfecteerde tegelijk aan. Meer en we hebben Italiaanse toestanden.

Voor groepsimmuniteit moeten 10 miljoen mensen geïnfecteerd worden. Deel 10 miljoen door 40 duizend en je komt op 250. Als de genezingsproces 14 dagen/2 weken duurt, dan kom je op 500 weken om groepsimmumiteit op te bouwen.
Bierviltje berekening, die ik nog niet had gemaakt. Maar ik kan er geen fout in ontdekken. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat groepsimmuniteit bereiken op deze manier haast onmogelijk is, want dit kost 10 jaar !

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanmorgen zat ik toch even te denken aan gisteren. Gisteren ben ik op de fiets boodschappen wezen doen, in twee buurdorpen. Ik ben nog nooit zoveel wandelaars tegengekomen als gisteren. Globaal allemaal dezelfde leeftijd; en stuk voor stuk aan de linkerkant van het fietspad lopend. Een echt fietspad dus, waar geen auto kan komen, en met twee rijstroken. Idem dito de andere wegen waar auto's wel kunnen komen en waar er fietsstroken zijn. Er is geen enkele reden om links te lopen, de betreffende wet is in 1991 afgeschaft, en toch blijven mensen er stug aan vast houden.

Mensen vallen er over dat ik een stuk verder weg mijn frisse neus wil halen. Maar is het hier dan een optie? Als er ineens zoveel mensen op pad zijn dat er soms nog geen 20 meter tussenruimte is tussen de stelletjes, die dan ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg lopen? Plus een enkeling die wél rechts loopt, over de fietsers nog maar niet te spreken?

Geloof me, ik weet waar de rustige plekken zijn. Plekken waar je geen mens tegen komt. Routes die door anderen zijn bedacht, door mensen die de mooiste en rustigste plekjes kennen. Laat mij gewoon lekker mijn gezond verstand gebruiken. Een paar weken geleden riepen sommigen dat ik in paniek was, en reageerde vanuit angst. Wat ik toen schreef bleek dus bittere waarheid te zijn, daar twijfelt haast niemand meer aan. Nu hoor je die mensen niet meer. Wat je nu ziet is een groep die de andere kant uit klapt. Een groep die beperkingen oplegt die helemaal niet nodig zijn. Een frisse neus mag, maar er is niet gezegd dat je je eigen omgeving niet uit mag. Een frisse neus mag, maar zoek niet de drukte op. Hier in de omgeving is het druk. Te druk, en te eigenwijs. Dan is er toch maar één andere optie?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je loopt dan links lopen, dan zie je wie je aan rijdt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Wij wandelen ook dagelijks. Behoorlijke afstanden soms.
Dat is vrij eenvoudig omdat we in een deel van Nederland wonen waar veel ruimte is.
En we weten wandelingen te vinden waar we geen mens tegenkomen.
We gaan risico's absoluut uit de weg, de hele dag binnen te blijven is voor ons niet zinvol.
Maar ik besef wel degelijk dat dat niet voor iedereen geldt.
Één regel die overal voor iedereen geldt is op dit moment niet zinvol wat mij betreft.
Geluk en gezondheid gewenst allemaal.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat klopt, Klaas Jan, er zijn genoeg plekken in Nederland waar het aanzienlijk rustiger is als hier. Een frisse neus halen mag, maar doe dat op een plek waar je zo min mogelijk risico loopt. Dat is voor mij dus elders dan hier. Vervoer kan met de auto, aan het treinabonnement heb ik momenteel geen kosten, ook niet aan de bus. Dus geld voor benzine is er. Gisteren met mijn vader afgesproken toch een poosje niet te komen, juist omdat hij longproblemen heeft, om ieder risico uit te sluiten. Ook dat scheelt me een flink slok benzine.

Dus waarom zou ik dan niet de rust opzoeken en die frisse neus elders ophalen, al is het maar een of twee keer per week? Maar volgens sommigen, zowel hier als op feestboek, bega ik dan een misdaad of zo.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

“DEN HAAG - Na een dag vol chaos en onduidelijkheid over de nieuwe coronamaatregelen van het kabinet, geeft het ministerie van Justitie en Veiligheid dinsdag plots nieuwe inzichten. Voor verreweg de meeste corona-beperkingen geldt dat zij tot 6 april van kracht zijn. Alleen voor vergunningplichtige evenementen is een andere datum van kracht: die van 1 juni.”
Bron: Telegraaf

Om de verwarring onder de mensen nog wat groter te maken.

Gesloten