LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Camperreis Verenigde Staten onmogelijk vanwege corona, maar geen geld terug

Tiger007
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2020 21:30

Camperreis Verenigde Staten onmogelijk vanwege corona, maar geen geld terug

Ongelezen bericht door Tiger007 »

Wij hebben begin dit jaar een Camperreis (wegbreng-reis) naar de VS geboekt bij een Nederlandse organisatie (ANVR-lid), ver voordat de CORONA uitbraak een pandemie werd. De betreffende reisorganisatie kon ons geen betere prijs voor vliegtickets aanbieden dan dat wij zelf rechtstreeks konden krijgen en om deze reden hebben wij de vluchten zelf geboekt. We hebben dus alleen de camper bij hen geboekt, voor een kortingsprijs die we (naar hun eigen zeggen) waarschijnlijk nooit weer zouden krijgen.

Toen kwam daar, halverwege maart, de corona lockdown. We hadden op dat moment de aanbetaling reeds voldaan, waarna niet veel later het Amerikaanse luchtruim op slot ging voor Europese landen.
Destijds hebben we direct contact gezocht met de reisorganisatie en gevraagd of er al ontwikkelingen waren omtrent het contact met hun Amerikaanse partner (met eventuele annulering van de reis in ons achterhoofd). Wat betekende deze Amerikaanse lockdown voor onze reis? Reactie van de reisorganisatie was: ''er is niets speciaals te melden en wat ons betreft zal de reis vast doorgaan.'' Dit eerste contact was een maand vóór vertrek...

Uiteindelijk is de corona-crisis verder uitgebreid en heeft Miami (startpunt van onze reis) quarantaine-beperkingen en in New-York (eindpunt) is het helemaal een hel. Van een gezonde, veilige en fijne camperreis zou dus nooit spraken kunnen zijn. Helemaal wetende dat onze geplande vluchten met KLM reeds gecanceld zijn. Hiervan zijn wij netjes op de hoogte gesteld door de andere reisorganisatie en hebben inmiddels vouchers aangeboden gekregen.

En toen het verdere verloop van het contact met de camper-reisorganisatie:

Eerste reactie van de reisorganisatie op onze vraag of wij kosteloos kunnen annuleren: ''Wij begrijpen dat u nu niet op vakantie wilt, maar kunnen helaas niets anders dan de reguliere annuleringsvoorwaarden hanteren.'' We zouden wel kunnen omboeken, maar dan moeten wij er rekening mee houden dat we de speciale kortingsprijs, zoals vernoemd in de eerste alinea, niet zouden krijgen en we dus rekening moeten houden met een bijbetaling. So far coulance..

Hierna hebben we in meerdere fases contact gehad, hopende op wat 'menselijk' contact, we hebben een tegemoetkoming (een splitsing van de kosten) aangedragen als oplossing, maar de organisatie blijft bij haar standpunt. Omdat de reguliere annuleringsvoorwaarden in staffels zijn geregeld en we bij het uitstellen van eenzijdige annulering (van onze kant dus) een steeds groter bedrag kwijt zouden zijn, hebben we uiteindelijk de knoop doorgehakt en zelf geannuleerd.

In de ANVR voorwaarden (artikel 9) staat dat een klant zelf kosteloos kan annuleren als er onvoorziene voorwaarden zijn opgetreden waardoor de reis ernstig beïnvloed zou worden. Ik ben van mening dat aan dit artikel voldaan wordt in de huidige situatie.

Nu vragen wij ons nogmaals af (zoals tijdens het gehele proces eigenlijk) of dit eigenlijk wel de normale en juiste gang van zaken is...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Camperreis Verenigde Staten onmogelijk vanwege corona, maar geen geld terug

Ongelezen bericht door tttlocke »

En wanneer had de reis plaats moeten vinden?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Camperreis Verenigde Staten onmogelijk vanwege corona, maar geen geld terug

Ongelezen bericht door berndv »

Tiger007 schreef:
13 apr 2020 22:11
In de ANVR voorwaarden (artikel 9) staat dat een klant zelf kosteloos kan annuleren als er onvoorziene voorwaarden zijn opgetreden waardoor de reis ernstig beïnvloed zou worden. Ik ben van mening dat aan dit artikel voldaan wordt in de huidige situatie.
Kunt u mij wellicht aangeven welke voorwaarden dat zouden zijn? Ik ben namelijk wel benieuwd, want ik kan het zo niet vinden in de voorwaarden:

https://www.anvr.nl/consumentenvoorwaarden.pdf

Dit zijn alle voorwaarden, dus afhankelijk van de toepasbaarheid komt artikel 9 meerdere keren voor, maar kan uw voorwaarde niet vinden. Ook zoeken op "onvoorzien" kan ik niet vinden. Dus ik zou dan graag die voorwaarden willen lezen waar u zich op beroept. En welke reisorganisatie. In feite is het in mijn beeld gewoon dat de boeking uitgvoerd kan worden, u heeft immers een camper geboekt. De camper kan gebruikt worden. Echter niet door u, want tenzij u Amerikaans staatsburger bent, komt u het land niet in.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Camperreis Verenigde Staten onmogelijk vanwege corona, maar geen geld terug

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dat uw vluchten geannuleerd staan, heeft in dit geval de reisorganisatie niets mee te maken: u heeft immers geen pakket geboekt, maar alleen de huur van de camper.

Zolang de situatie in de VS het toelaat voor iemand met een geldig visum/verblijfsvergunning om de camper op te halen en aan het einde van de huur periode weer af te leveren op de afgesproken plaatsen, voldoet de reisaanbieder aan de voorwaarden.

Mocht het wegens lockdown maatregelen ter plaatse niet mogelijk zijn om de camper op te halen op de afgesproken datum en/of in te leveren op de afgesproken datum voor iemand die rechtsgeldig in de VS mag verblijven, dan heeft u uiteraard wel recht op restitutie van het betaalde bedrag.
U zult dan goed moet uitzoeken wat de ter plaatse geldende Corona maatregelen wel en niet toelaten op de afgesproken reisdata.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Camperreis Verenigde Staten onmogelijk vanwege corona, maar geen geld terug

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar die ANVR voorwaarden gelden als ik me niet vergis natuurlijk alleen voor pakketreizen. Apart geboekt omdat het goedkoper is valt dan niet onder die bescherming.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Camperreis Verenigde Staten onmogelijk vanwege corona, maar geen geld terug

Ongelezen bericht door kweenie »

Één ding begrijp ik niet. Ze bieden aan dat je mag omboeken tegen bijbetaling van eventuele meerkosten. Dat is in feite nagenoeg het zelfde als de voucher regeling van luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties, alleen moet je bij de camper nu al bekijken wanneer je zou willen gaan. Dat klinkt mij niet als een heel onredelijke regeling in de oren.

Tiger007
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2020 21:30

Re: Camperreis Verenigde Staten onmogelijk vanwege corona, maar geen geld terug

Ongelezen bericht door Tiger007 »

Dank voor al jullie reacties.
De antwoorden en conclusies die jullie trekken bevestigen helaas ons vermoeden.
Hierbij sluit deze topic!

Gesloten