LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

S.Roijackers
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2020 19:25

Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door S.Roijackers »

Als wij onze vakantie nu zelf willen annuleren, gezien de huidige situatie rondom het virus, mag een reisorganisatie dan zelf beslissen om de reissom terug te betalen in de vorm van vouchers in plaats van geld?

Op de site van onze reisorganisatie (Vacansoleil) wordt namelijk het volgende vermeld:

Wat als ik mijn vakantie wil annuleren als er geen negatief reisadvies is?
Dan dient u de annuleringskosten te betalen die op het moment van annuleren van toepassing zijn. Zijn de annuleringskosten op moment van annuleren lager dan het bedrag dat u reeds heeft (aan)betaald? Dan verrekenen wij de annuleringskosten met uw betaling(en) en ontvangt u een voucher ter waarde van het te veel betaalde bedrag. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden kunnen we helaas geen restituties verlenen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door thecure »

Nee, dit mag niet. Helaas is het de dagelijkse praktijk door touroperators. Wachten tot de acm gaat handhaven.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

thecure schreef:
19 apr 2020 20:16
Nee, dit mag niet. Helaas is het de dagelijkse praktijk door touroperators. Wachten tot de acm gaat handhaven.
TS gaat zelf annuleren, blijft je antwoord dan hetzelfde?
Ik ben van mening dat het wel mag.
Laatst gewijzigd door v.d.Heyden op 19 apr 2020 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom wil je annuleren? Als dat is zodat je geld terug krijg, dan zou ik niet annuleren maar afwachten. Je heb altijd recht op geld terug, ook als zij annuleren. Om wat voor reis gaat het? Pakketreis, vlucht, ect.?

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De reisorganisatie mag het aanbieden, maar dat wil niet zeggen dat u het moet accepteren. Ten alle tijden houdt u het recht om het geld terug te krijgen. Echter zal u uzelf wel moeten afvragen of het geld direct nodig is. Om de continuïteit te waarborgen zijn de vouchers in het leven geroepen. Met de kanttekening erbij dat mensen zich gewoon kunnen melden die redenen hebben waardoor het geld sneller terug moet komen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door thecure »

v.d.Heyden schreef:
19 apr 2020 20:18
thecure schreef:
19 apr 2020 20:16
Nee, dit mag niet. Helaas is het de dagelijkse praktijk door touroperators. Wachten tot de acm gaat handhaven.
TS gaat zelf annuleren, blijft je antwoord dan hetzelfde?
Ik ben van mening dat het wel mag.
van de sgr site:

Mijn klant – werkzaam in de zorg – heeft zijn pakketreis naar Ierland met vertrekdatum 2 augustus 2020 op 18 maart 2020 moeten annuleren van zijn werkgever, omdat hij niet meer naar het buitenland mag i.v.m. de coronacrisis.

Mag ik een Corona-voucher uitgeven?

Nee, dit mag niet. De voorwaarden om een corona-voucher uit te geven, is dat de reisorganisator de reisovereenkomst moet ontbinden, omdat hij de overeenkomst niet meer kan uitvoeren i.v.m. coronarestricties. Wanneer de klant zelf besluit te annuleren, zijn de standaard voorwaarden van toepassing, zoals gebruikelijk. Daarbij komt dat de reisorganisator nu nog niet kan vaststellen of hij de reis naar Ierland wel/niet in augustus kan uitvoeren. Om nu al de reisovereenkomst met de consument ontbinden, zou te voorbarig zijn.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
19 apr 2020 20:42
De reisorganisatie mag het aanbieden, maar dat wil niet zeggen dat u het moet accepteren. Ten alle tijden houdt u het recht om het geld terug te krijgen. Echter zal u uzelf wel moeten afvragen of het geld direct nodig is. Om de continuïteit te waarborgen zijn de vouchers in het leven geroepen. Met de kanttekening erbij dat mensen zich gewoon kunnen melden die redenen hebben waardoor het geld sneller terug moet komen.
Dit vind ik nu een post die waarde toevoegt!


thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door thecure »

:lol: :lol:

Moneyman
Berichten: 30192
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Het bewijst dat het om de inhoud gaat en niet om de persoon. Top.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door geengast »

Het zou mooi zijn als iemand zou vragen 'mag ik de vakantie annuleren, eigenlijk zonder reden, ver voor vertrek, terwijl niemand kan zeggen of dan een normale vakantie mogelijk zou zijn'.

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
19 apr 2020 21:11
NeoDutchio schreef:
19 apr 2020 20:42
De reisorganisatie mag het aanbieden, maar dat wil niet zeggen dat u het moet accepteren. Ten alle tijden houdt u het recht om het geld terug te krijgen. Echter zal u uzelf wel moeten afvragen of het geld direct nodig is. Om de continuïteit te waarborgen zijn de vouchers in het leven geroepen. Met de kanttekening erbij dat mensen zich gewoon kunnen melden die redenen hebben waardoor het geld sneller terug moet komen.
Dit vind ik nu een post die waarde toevoegt!
Waarom dan die onnodige discussie’s? Vorige maand schreef ik namelijk hetzelfde:
NeoDutchio schreef:
23 mar 2020 22:19
Het advies dat gegeven wordt is om nu gewoon de voucher te accepteren. Het aannemen ontneemt niet het recht dat u op dit moment heeft...
Mijn standpunt is niet veranderd.

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het antwoord is natuurlijk dat je in dat andere bericht niet hetzelfde schrijft. Het bericht hier laat TS vrij om zijn eigen keuze te makken. Het andere bericht is onjuist in de zin dat er geen advies wordt gegeven om de voucher te accepteren, omdat het advies is om zelf een afweging te maken. Bovendien is dat bericht sturend. Overigens is ook onjuist om te stellen dat je zonder voucher geen aanspraak zou kunnen maken op de SGR garantie.

Erthanax
Berichten: 9727
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gaan "we" nu kissebissen over een compliment? Kom op zeg.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik ben niet gevraagd of ik een voucher wil. Dat ding komt als bijlage in een mail. Daarmee ga ik toch niet automatisch akkoord met de voorwaarden van de voucher die eenzijdig door Corendon opgesteld is zonder mijn toestemming! Dat ik nu niet meteen een verzoek stuur om mijn reissom over te maken verminderd toch niet mijn rechten? Verjaringstermijn van twee jaar?

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Erthanax schreef:
20 apr 2020 13:33
Gaan "we" nu kissebissen over een compliment? Kom op zeg.
Als het een compliment zou zijn hoefde dat niet inderdaad.
Het forum werkt 2 kanten op. En als er een persoon tussen zit dit voor mij bepaald hoe ik iets moet opschrijven, die voor mij bepaald wat ik bedoeld zou hebben, mij regels oplegt waar hij zich zelf niet eens aan houdt en zelf niet openstaat voor feedback, dan is het geen compliment te noemen.

JozJan
Berichten: 1025
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door JozJan »

Het was in ieder geval bedoeld als compliment. Ik zeg: gewoon cashen dat compliment!

Lady1234
Berichten: 27184
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In de vorm van een voucher?😳😳

Moneyman
Berichten: 30192
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
20 apr 2020 13:54
Erthanax schreef:
20 apr 2020 13:33
Gaan "we" nu kissebissen over een compliment? Kom op zeg.
Als het een compliment zou zijn hoefde dat niet inderdaad.
Het forum werkt 2 kanten op. En als er een persoon tussen zit dit voor mij bepaald hoe ik iets moet opschrijven, die voor mij bepaald wat ik bedoeld zou hebben, mij regels oplegt waar hij zich zelf niet eens aan houdt en zelf niet openstaat voor feedback, dan is het geen compliment te noemen.
Zet je gekleurde bril eens af! Je krijgt een compliment, pak dat dan aan... nu verpest je het zelf weer :roll: Zonde!

Niet voor niets schreef ik net al:
Moneyman schreef:
20 apr 2020 10:33
Inderdaad. Het bewijst dat het om de inhoud gaat en niet om de persoon. Top.
Maar blijkbaar geldt dat niet voor iedereen.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Mag reisorganisatie geannuleerde reis uitbetalen in vouchers?

Ongelezen bericht door WZZ »

Mijn indruk is dat bepaalde bedrijven onder het mom van coronacrisis voor de klant nadelige beslissingen te nemen.
Van de weeg bij Groupon iets besteld, doordat door Groupon dan automatisch mijn creditcardgegevens vermeld worden hebben wij abusievelijk 2 keer hetzelfde artikel besteld (de indruk was dat de eerste bestelling niet gelukt was). Onmiddellijk contact opgenomen (per chat, telefoonnummer is nergens te vinden) en aangegeven dat er sprake was van een fout. Dus de 2e bestelling werd geannuleerd, onder toezending van den mail dat ivm de coronacrisis wij credits ter waatde van het aankoopbedrag + verzendkosten als tegoed zouden krijgen.
Hoezo credits (=tegoedvoucher) ivm de coronacrisis, mijn indruk is dat webwinkels in deze tijd meer dan ooit verkopen en dus bepaald geen last van de crisis hebben. Integendeel zelfs.

Gesloten